Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005

Auteur Topic: Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005  (gelezen 220827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Ik ben wel de Sigma-bus tegengekomen...of iig zo'n grote sprinter met een aanhanger....maar ik had het idee dat het wel meeviel op het moment dat ik wegging...er stond namelijk een ambulance-bemanning daar die niets stond te doen...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
als ze over de bosrandweg reden zal het idd het sigmateam uit Amstelveen zijn geweest en as het goed is is  er een lid van dat team hier ook lid  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
als ze over de bosrandweg reden zal het idd het sigmateam uit Amstelveen zijn geweest en as het goed is is er een lid van dat team hier ook lid ::)
Geen idee of ze over de bosrandweg reden ....kwam ze op de fokkerweg tegen..wel uit de richting amstelveen..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Dit was dus even een serieus brandje :o  :o

Elf doden dat is niet niks :-\

Ik denk dat hier wel een grondig onderzoek wordt ingesteld naar alle factoren die meegewerkt hebben aan de ontwikkeling van de brand en de evacuatie.

Ik denk dat dit wel een aardige impact kan hebben in procedures en preventieve maatregelen. en dat hier het laatste nog niet overgezegd is.
Brandwacht 1e klas + WVD


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Ik hoor zojuist op het nieuws dat nog steeds niet duidelijk is hoeveel gevangen er ontsnapt zijn, daarnaast is het ook niet duidelijk welke gevangen omgekomen zijn.

De organisatie lijkt erg chaotisch is daar. Maar men weet toch wie men in verzekering heeft gesteld? Dan moet het toch niet moeilijk zijn om dat te checken ??? ???

(Ik weet niet hoe het op een dergelijk cellencomplex is geregeld, omdat men er in principe kort verblijft)
Brandwacht 1e klas + WVD


brw_sluis

  • Gast
Das zeker triest, kwam ik op school hoorde ik van een maatje van me die ook bij de brandweer gaat ja zeer grote brand op schiphol ik zo ohw das we klote...


Bralo20

  • Gast
Een spijtige zaak :(
Ook hier nabij de luchthaven van Zaventem is België is zo'n complex waar asielzoekers, personen die uitgewezen zijn, etc... in verzekerde bewaring gesteld zijn met het uitzicht op een uitwijzing naar het land van herkomst.  Hier zitten wel niet de echte criminelen, deze worden apart opgesloten, meestal in een gevangenis verspreid over het land.

Het is niet alleen een zeer erge zaak voor de slachtoffers maar ook voor de hulpverleners zelf.  We mogen niet uit het oog verliezen dat het voor velen ook een bijzonder traumatische gebeurtenis kan zijn.  Ik wens de hulpverleners dan ook veel sterkte bij de verwerking van deze interventie enveneens een spoedig herstel aan de gewonden agenten.


Mvg,


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
'Cellencomplex voldeed niet aan de veiligheidseisen'

Uitgegeven: 27 oktober 2005 14:04
Laatst gewijzigd: 27 oktober 2005 14:09

SCHIPHOL - Na de eerste brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost in 2002 heeft het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampen-bestrijding (Nibra) onderzoek gedaan naar de brandveiligheid van het gebouw. Het complex was toen nog niet in gebruik.

Een woordvoerder van het Nibra zei donderdag voor het Radio 1 Journaal dat het gebouw niet voldeed aan de veiligheidseisen. De wanden van de cellen waren onder meer niet brandwerend genoeg. De muren en plafonds brandden al binnen een halfuur, de minimale tijd dat zij brandwerend moeten zijn.

Gecontroleerd

Het Nibra heeft aanbevelingen gedaan om het in aanbouw zijnde complex brandveilig te maken, zoals het brandwerend maken van alle cellen volgens de voorschriften, een volledige brandmelding met in elke ruimte een brandmelder en een automatische melding naar de regionale brandweerkazerne. Het Nibra heeft later niet gecontroleerd of de aanbevelingen zijn opgevolgd.

"Dat is niet onze wettelijke taak, maar van de gemeente die de bouwvergunningen verstrekt. Die vergunningen moeten weer worden gecontroleerd door VROM-Inspectie."

Bouw

De deuren in het afgebrande cellencomplex zouden alleen handmatig kunnen worden geopend. Volgens het Nibra is dat niet uitzonderlijk. De deurvergrendeling hangt af van de bouw van het cellencomplex.

"Wordt gekozen voor de handmatige methode en niet voor de automatische deurvergrendeling dan moet weer aan andere eisen worden voldaan om de bescherming van de gevangenen tegen brand zo veel mogelijk te garanderen."

Dat is naast de aanbevelingen die het Nibra na de eerste brand heeft gedaan, onder meer ook de permanente aanwezigheid van een bedrijfshulpverlener.

Bron: Nu.nl


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Pffff.....
Dit zijn natuurlijk de wat mindere branden...
Mijn broer werkt ook bij de brandweer Schiphol, hij zou dienst hebben maar had vrij genomen ::)