Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005

Auteur Topic: Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005  (gelezen 220768 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
kan iemand mij dan vertellen hoeveel voertuigen erbij zijn geweest???? is trouwens toch ook raar dat die cellen niet allemaal in 1 keer kunnen worden geopend? blijft een hele trieste zaak
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
kan iemand mij dan vertellen hoeveel voertuigen erbij zijn geweest???? is trouwens toch ook raar dat die cellen niet allemaal in 1 keer kunnen worden geopend? blijft een hele trieste zaak
Ik heb niet geteld.....stond iig een E-one vanaf airside, stuk of 5/6 tassen, dompelpomphaakarmbak, commandohaakarmbak, vc2, diverse dienstbussen, ovd's, de AGS kwam ik ook nog tegen, en nadat ik weg ben gegaan zijn er nog meer vtgen aan komen rijden, iig 3 ambulances/sigma/hondegeleiders van kennemerland/amsterdam-amstelland, politie uit amsterdam-amstelland, kennemerland/KLPD, politiehelicopter is ingezet, en ik heb 5/6 transporters kmar gezien, 3 donkerblauwe bussen van de kmar, 2 landcruisers en een aantal peugeots met en zonder striping, alles Kmar...

verder weet ik het niet meer ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
kan iemand mij dan vertellen hoeveel voertuigen erbij zijn geweest???? is trouwens toch ook raar dat die cellen niet allemaal in 1 keer kunnen worden geopend? blijft een hele trieste zaak

Iedere cel zou een subbrandcompartiment moeten zijn die de brand 30 minuten binnen houd. Daardoor krijg je tijd genoeg om de rest van de 'gang' te ontruimen. Het gelijktijdig kunnen openen van alle deuren kan meer problemen opleveren dan er voordelen zijn (bij andere situaties dan bij brand)


brw_sluis

  • Gast
Pffff.....
Dit zijn natuurlijk de wat mindere branden...
Mijn broer werkt ook bij de brandweer Schiphol, hij zou dienst hebben maar had vrij genomen ::)

Das nou net pech hebben dat ie een uitruk zou gehad hebben


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Ik denk dat hier wel een grondig onderzoek wordt ingesteld naar alle factoren die meegewerkt hebben aan de ontwikkeling van de brand en de evacuatie.

bericht uit de telegraaf

Donner: handmatig openen is bewuste keuze
SCHIPHOL - Het handmatig openen van de cellen in het complex op Schiphol-Oost is een bewuste keuze geweest. Minister Donner van Justitie zei dit donderdag tijdens een persconferentie na een bezoek aan de rampplek.
 

De bewindsman wil het technisch onderzoek naar de toedracht van de fatale brand in de nacht van woensdag op donderdag afwachten. Afhankelijk van de uitkomst worden eventueel maatregelen genomen bij andere instellingen. Nu kunnen de deuren van de cellen in het complex op Schiphol niet met één druk op de knop worden geopend. Bij sommige inrichtingen kan dit wel. De bewindsman kon geen antwoord geven of het handmatig openen van de cellen een reden is voor het grote aantal slachtoffers.

Een woordvoerder van Justitie zegt desgevraagd dat gekozen is voor handmatige opening in verband met kortsluiting. Als de deurvergrendeling elektronisch is en er kortsluiting ontstaat, lukt het volgens hem helemaal niet meer om cellen open te krijgen.

Volgens Donner komt het regelmatig voor dat gedetineerden brandjes stichten in hun cel, om te kunnen ontsnappen. In het complex op Schiphol-Oost is twee keer eerder brand geweest, een keer door brandstichting. Dat was in december 2003 toen een Italiaan in zijn cel brand stichtte. Een woordvoerder van de marechaussee zei toen dat mensen die in vreemdelingenbewaring zitten, meer vrijheden hebben dan andere gedetineerden, omdat ze geen criminelen zijn. Zo mochten de mensen niet op hun cel roken, maar wel daar buiten.

Volgens Donner hebben de hulpverleners gedaan wat ze konden tijdens en na de bestrijding van de brand in het cellencomplex. Hulpdiensten, marechaussee en brandweer waren zo snel als mogelijk ter plaatse.

De recherche heeft tot en met donderdagochtend elf lijken geborgen. Acht gedetineerden worden nog vermist en zijn voortvluchtig, vertelde Donner.

SP-Kamerlid De Wit vindt dat de minister voorbarig is met zijn conclusie dat adequaat is gehandeld bij de brand. „Het is verschrikkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren. Er zijn elf mensen op gruwelijke wijze in een vlammenzee om het leven gekomen, erger kun je je haast niet voorstellen. Ik vind het echter nog niet het moment om conclusies te trekken. Het stoort mij dat minister Donner nu al zegt dat er correct is gehandeld”, aldus De Wit. Hij wil dat een onafhankelijke instantie de kwestie eerst tot op de bodem uitzoekt.

Voor de familieleden van de betrokkenen heeft het Rode Kruis een telefoonnummer geopend. Overlevenden krijgen traumahulp. Donner: „Op dit moment kan ik slechts zeggen dat ik hoop dat mensen dit kunnen verwerken, dat we hiervan kunnen leren en dat we snel zullen doen wat nodig is om herhaling te voorkomen.”


Matthieu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
als ze over de bosrandweg reden zal het idd het sigmateam uit Amstelveen zijn geweest en as het goed is is  er een lid van dat team hier ook lid  ::)
Dank je Jerom, maar we zijn vanuit Hoofddorp vertrokken en niet vanuit Amstelveen.
Matthieu Berrevoets Coördinator Verbindingen Rode Kruis Afd. Amstelveen 35-21 EHV-er Rode Kruis Afd. Amstelveen


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Heeft de SIGMA ook daadwerkelijk nog iets uitgevoerd?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
In ieder geval is er weer een hoop werk aan de winkel, net als na volendam krijgen we nu de celgebouwen die eens zwaar onder loep worden genomen.
Hele trieste zaak,vooral omdat ze klaarblijkelijk totaal niets hebben geleerd van de eerste brand.Toen brandde al een komplete vleugel helemaal af,en dat is nu weer gebeurt. :-\


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
In ieder geval is er weer een hoop werk aan de winkel, net als na volendam krijgen we nu de celgebouwen die eens zwaar onder loep worden genomen.

ja ach... brandweer zal wel weer in eerste instantie de schuld krijgen
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
ja ach... brandweer zal wel weer in eerste instantie de schuld krijgen
Waarom zou de brandweer hier de schuld van moeten krijgen?