Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005

Auteur Topic: Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005  (gelezen 224109 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
nee wat ik bedoel is dat wat gedaan moet worden staat omschreven in wet- en regelgeving (even losgelaten of het pand wel of niet voldoet) en dat wanneer die regelgeving niet voldoende wordt nageleefd of gehandhaafd je dergelijke situaties als afgelopen week krijgt. Moet hier dan de minister op worden aangekeken omdat er nu ineens 11 doden zijn gevallen?

Lijkt mij meer een probleem van de lokale overheid die daar steken heeft laten vallen als dat zo mocht zijn.......

Per jaar vinden er duizenden branden plaats waarbij niemand zich bekommert om de eventuele gewonden en schades terwijl in vele gevallen toch een hoop ellende bespaart had kunnen worden door het juist naleven van de regelgeving maar daar spreken we de minister ook niet op aan, bedoel ik te zeggen. Donner heeft heus zijn handtekening niet onder het plan gezet om die cellen op deze manier te bouwen en toe te staan. ;)


m.j.oosthoek

  • Gast
nee wat ik bedoel is dat wat gedaan moet worden staat omschreven in wet- en regelgeving (even losgelaten of het pand wel of niet voldoet) en dat wanneer die regelgeving niet voldoende wordt nageleefd of gehandhaafd je dergelijke situaties als afgelopen week krijgt. Moet hier dan de minister op worden aangekeken omdat er nu ineens 11 doden zijn gevallen?

Lijkt mij meer een probleem van de lokale overheid die daar steken heeft laten vallen als dat zo mocht zijn.......

Per jaar vinden er duizenden branden plaats waarbij niemand zich bekommert om de eventuele gewonden en schades terwijl in vele gevallen toch een hoop ellende bespaart had kunnen worden door het juist naleven van de regelgeving maar daar spreken we de minister ook niet op aan, bedoel ik te zeggen. Donner heeft heus zijn handtekening niet onder het plan gezet om die cellen op deze manier te bouwen en toe te staan. ;)

Ja als je het zo bedoeld zullen er andere heren ook fouten hebben gemaakt maar de eindverantwoordelijk blijft bij deze projecten toch echt de minister ze kennen en weten het toch allemaal zo goed daar in den haag kijk maar even wat donner en remkus weer met de politie wil gaan doen
maar het is inderdaad weer even nieuws want er vallen al teveel doden bij brand overmorgen hoor je hier al weer niets over jammer allemaal maar we wonen nu eenmaalin zo land


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het erge vindt ik dat ze van die brand van 3 jaar geleden niets hebben geleerd.Toen brandde al een complete vleugel uit,en nu weer met alle gevolgen van dien. :-\


m.j.oosthoek

  • Gast
Het erge vindt ik dat ze van die brand van 3 jaar geleden niets hebben geleerd.Toen brandde al een complete vleugel uit,en nu weer met alle gevolgen van dien. :-\


ja en toen is er een onderzoekcommissie samengesteld
deze commissie heeft toen een vernederend rapport uitgebracht met de maatregelen die getroffen dienden te worden gisteravond was de voorzitter van die commissie op tv en hij was heel erg teleurgesteld want de aanbevelingen uit het rapport waren niet uitgevoerd door onze hoge heren langs de kant geschoven deze voorzitter vond het zeer triest want als de maatregelen waren getroffen van de aanbevelingen was deze brand nooit zo erg geweest
dus waar komen we weer uit bij de minister :-X


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat


ja en toen is er een onderzoekcommissie samengesteld
deze commissie heeft toen een vernederend rapport uitgebracht met de maatregelen die getroffen dienden te worden gisteravond was de voorzitter van die commissie op tv en hij was heel erg teleurgesteld want de aanbevelingen uit het rapport waren niet uitgevoerd door onze hoge heren langs de kant geschoven deze voorzitter vond het zeer triest want als de maatregelen waren getroffen van de aanbevelingen was deze brand nooit zo erg geweest
dus waar komen we weer uit bij de minister :-X

zijn er toen ook gewonden gevallen?
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


ja en toen is er een onderzoekcommissie samengesteld
deze commissie heeft toen een vernederend rapport uitgebracht met de maatregelen die getroffen dienden te worden gisteravond was de voorzitter van die commissie op tv en hij was heel erg teleurgesteld want de aanbevelingen uit het rapport waren niet uitgevoerd door onze hoge heren langs de kant geschoven deze voorzitter vond het zeer triest want als de maatregelen waren getroffen van de aanbevelingen was deze brand nooit zo erg geweest
dus waar komen we weer uit bij de minister :-X
Ik heb dat ook op tv gezien,en het bewijst maar weer dat een commissie aanbevelingen kan uitbrengen.En dat er dus niets mee wordt gedaan,en dat al die hoge pieten elkaar schaapachtig elkaar nu aankijken.Omdat ze nu wel heel erg met deze zaak in de maag zitten,wantja,wie gaat de verantwoordelijkheid krijgen.

@Firerobin,bij de eerste brand zijn geen slachtoffers gevallen.aangezien de gevangenis nog niet in gebruik was


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
nee wat ik bedoel is dat wat gedaan moet worden staat omschreven in wet- en regelgeving (even losgelaten of het pand wel of niet voldoet) en dat wanneer die regelgeving niet voldoende wordt nageleefd of gehandhaafd je dergelijke situaties als afgelopen week krijgt. Moet hier dan de minister op worden aangekeken omdat er nu ineens 11 doden zijn gevallen?

Lijkt mij meer een probleem van de lokale overheid die daar steken heeft laten vallen als dat zo mocht zijn.......

Per jaar vinden er duizenden branden plaats waarbij niemand zich bekommert om de eventuele gewonden en schades terwijl in vele gevallen toch een hoop ellende bespaart had kunnen worden door het juist naleven van de regelgeving maar daar spreken we de minister ook niet op aan, bedoel ik te zeggen. Donner heeft heus zijn handtekening niet onder het plan gezet om die cellen op deze manier te bouwen en toe te staan. ;)

Hoeveel doden vallen er elke week in het verkeer..... Als je dat eens per maand zou nemen kom je erg in de buurt van deze aantallen.... Niet dat beiden niet even erg zijn maar in het verkeer wordt meer 'geaccepteerd'... :-X maar dat

Ik ben het met je eens als het organisatorisch, installatie technisch en bouwkundig allemaal klopte zou er nooit zo iets als dit hebben plaats gevonden. Ik durf zelfs aan dat als er maar één punt van bovenstaande zaken niet in orde zou zijn je nog niet zo'n veel slachtoffers zou krijgen. Het kan dus niet anders dat er meer fout is dan één van bovenstaande zaken.... :-\

Stel dat het bouwkundig niet goed in elkaar zou zitten dan kan je door de installatie en je organisatie nog steeds op tijd ontruimen en is de brandweer er binnen 8 minuten om te helpen.
Stel dat de installatie niet in orde zou zijn dan blijft de brand nog steeds binnen één subbrandcompartiment en vallen er 'maar' 2 slachtoffers (als men het subBC dicht laat).
Stel dat de organisatie niet in orde is dan is de brandweer er binnen 8 minuten na melding TP om de mensen te redden en blijft de brand binnen het subBC.

Het moet dus een combinatie geweest zijn (maar is dat het niet altijd bij een ramp...... :-\)

ff een aanname: als het Nibra met de aanbevelingen gekomen is terwijl het complex al bijna klaar was dan denk ik dat er iemand aan het rekenen is geslagen om aan te tonen dat de gerealiseerde brandveiligheid voldoende was..... ;) :-X

Niets ten nadele van mensen met een LBO/vmbo diploma (ieder heeft zijn eigen plafond) maar ik vind dat een te laag niveau om mensen te 'verzorgen' die opgesloten zitten.... Volgens mij een pure bezuinigingsmaatregel Zie: http://www.securicor.com/ned/nl/nl-careers/nl-careers-justice/nl-careers-justice-career_opportunities?job=10538

20/10/2005
Schiphol: Detentietoezichthouders gezocht

Voor ons detentiecentrum op Amsterdam-Schiphol zijn wij op zoek naar enthousiaste

Detentietoezichthouders m/v

Als detentietoezichthouder ben je belast met de bewaring, beveiliging, verzorging en transport van personen geplaatst in het detentiecentrum. Je houdt bijvoorbeeld toezicht tijdens het luchten, sporten en bezoek aan gedetineerden. Je signaleert dreigende ordeverstoringen en verdacht bezoek. Wanneer er zich een crisissituatie of agressief gedrag voordoet treed je handelend op. Daarnaast houd je toezicht op het naleven van veiligheidsregels en inspecteer je dagelijks de cellen.

Onze verwachtingen
Voor de functie van detentietoezichthouder zijn wij op zoek naar mensen die:

    * van onbesproken gedrag zijn, evenals je directe familieleden (dit i.v.m. milieu- en antecedentenonderzoek)
    * minimaal 21 jaar zijn
    * in teamverband willen werken
    * stressbestendig en flexibel zijn
    * onregelmatige tijden willen werken
    * beschikken over goede sociale en contactuele eigenschappen
    * klantvriendelijk zijn en goed met agressie kunnen omgaan
    * instructies goed kunnen naleven en andere mensen op een prettige manier op regels kunnen wijzen
    * diverse cursussen willen volgen
    * in het bezit zijn van eigen vervoer
    * binnen een straal van 40 kilometer van Schiphol wonen
    * de Nederlandse taal in woord en geschrift goed beheersen
    * in het bezit zijn van een LBO/MAVO- en/of VMBO diploma \
    * in het bezit zijn van een beveiligingsdiploma (is een pre)

Jouw verwachtingen
Ben jij op zoek naar een uitdagende full-/parttime baan, een leuke werkomgeving en uitstekende primaire én secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een salaris conform CAO met een aantal speciale toeslagen, een spaarloon- en pensioenregeling en een WAO-gat verzekering? Reageer dan direct via het online sollicitatieformulier (alleen te gebruiken voor sollicitaties op deze functie. Overige sollicitaties worden niet in behandeling genomen).

 



Het aantal nieuw personeel wat men zoekt voor de nieuwe boten in dordrecht en krimpen a/d IJssel geeft moed dat je bij het begin van de bajes al gekwalicifeert personeel hebt.......  :-X :-X :-X Zie: http://www.securicor.com/ned/nl-news-show.htm?id=15245


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Palmpie ik heb ook al gezocht naar het rapport van de eerste brand, ik heb het wel ergens gehad maar ben het effe kwijt ;D ;D

Wel heb ik dit mooie feitenoverzicht gevonden van de gemeente Haarlemmermeer waarin het hele traject van vergunning verlening en handhaving wordt weergegeven vanaf de brand op 30 november 2002 en de brand van 27 oktober jl.

Op zich de moeite om het even te lezen.

http://www.haarlemmermeer.nl/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=1vhsUhCp3M4eGxJh@OuGEX@lW9pz8@H1!f8xG1jmf1WBRze8Ga59bo5Wz8ZWno7p&objectid=20891&!dsname=hmminter&isapidir=/gvisapi/


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik weet uit eigen ervaring dat als je als ambtenaren gewoon een recht pad blijft bewandelen en je geen water in de wijn doet, Justitie altijd alles doet wat je wettelijk kan eisen.
Soms worden de projecten van Justitie via een opdracht gebouwd waarbij de 'aannemer' een kant en klaar complex oplevert aan Justitie waarbij de 'aannemer' alles regelt (bouwvergunning, enz). Dit levert vaak wel problemen op omdat bij de aannemer op een gegeven moment de winstmarge in gevaar komt....
Justitie zorgt dan niet voor het aanvragen van de bouwvergunningen maar neemt het complex over als het klaar is.

Vaak worden er door ambtenaren en hun bazen geen hakken in het zand gezet als blijkt dat er iets niet voldoet. Het wordt vaak onder het mom van: 'het wordt wel opgelost' of 'het gaat toch altijd goed' onder het kleed geveegd.
Mijn ervaring is dat er geen burgemeester of wethouder zwart op wit verantwoordelijk wil zijn voor een onveilig gebouw. Zodra je een brief of mail die kant op stuurt staan ze altijd achter je  ;) ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Bizar....... volgens mij wist de bouwer niet waar hij mee bezig was..... Uit de link van Shave:

2. Praktische verbeteringen brandveiligheid object
Zoals eerder aangegeven zijn de primaire gebreken in het pand de onvoldoende (brandwerendheid van de ) compartimentering en de mogelijke negatieve interactie tussen de loze ruimte boven de cellen en de cellen eronder. Deze beide gebreken moeten worden opgeheven om het pand voldoende brandveilig te maken.
Compartimentering:
Om aan de eisen van de regelgeving te voldoen moeten de cellen elk worden
uitgevoerd als een brandcompartiment met een WBDBO van 30 minuten.

Voor uitvoering hiervan is een tweetal mogelijkheden: cel minus driehoekige technische schacht wordt een brandcompartiment of cel met technische schacht wordt een brandcompartiment.
Gezien de bestaande bouw is de meest voor de hand liggende optie om cel met technische schacht als brandcompartiment te beschouwen.
Concreet betekent dit voor zover wij dat op grond van de beschikbare documentatie kunnen beoordelen dat:
• Het plafond van de technische schacht (inclusief doorvoeringen) 30 minuten brandwerend moet worden gemaakt.
• Dat de luchttoevoer van de cel zo aangepast moet worden dat deze gedurende tenminste 30 minuten niet door brand beïnvloed wordt.
• Dat de scheiding tussen technische schacht en gang (inclusief deurtje) 30 minuten brandwerend moet worden gemaakt.
Overigens dient de bestaande detectie zo te worden gewijzigd dat een brand in
technische schacht wordt gedetecteerd.
Loze ruimte boven de cellen
Waar het de loze ruimte boven de cellen betreft dienen de volgende maatregelen
genomen te worden:
• Doortrekken van de compartimentering op stramien 14 en 29 tot vlak onder het dak
• Aanbrengen van brandmelders in de loze ruimte, aangesloten op de brandmeldinstallatie
• De scheidingsconstructie tussen de loze ruimte en de verkeersruimte (betimmering boven de celruimten) uitvoeren met een WBDBO van ten minste 30 minuten. Een tweede oplossingsrichting kan gezocht worden in de vervanging van de huidig toegepaste materialen in de loze ruimte (w.o. de bekabeling) door materialen die voldoen aan brandklasse I en een rookgetal hebben van ten hoogste 5,4 m'. Een derde oplossingsrichting kan gezocht worden in het toepassen van een automatisch brandblussysteem in de loze ruimte. Daar de loze ruimte niet te betreden is, geeft de toepassing van een brandbestrijdingsinstallatie de meest praktische en doeltreffende invulling van het brandveiligheidsvoorschrift. Hiervoor kan worden gedacht aan een sprinklerinstallatie, maar bij voorkeur, gezien de vorm van de ruimte, een schuimblusinstallatie


Als je voor deze eisen het NIBRA nodig hebt.... dan vraag ik me af wat het peil van de bouwvergunning(/ambtenaren) was(/is)..... :-X :-X :-X