Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005

Auteur Topic: Zeer grote brand Cellencomplex (Schipholbrand) - Schiphol-Oost 27-10-2005  (gelezen 224684 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #320 Gepost op: 28 december 2005, 00:30:20
Donner is HIP!!!  :-X :-X

http://www.justitie.nl/nieuws/51227Podcast_van_minister_Donner_over_uitspraak_Schiphol-Oost.asp

Podcast van minister Donner over uitspraak Schiphol-Oost
27 december 2005
Minister Donner geeft aan dat de uitspraak van de rechter een basis biedt voor overleg met de gemeente Haarlemmermeer over de toekomst van het cellencomplex. Verder reageert de bewindsman op zijn verkiezing tot politicus van het jaar en gaat hij in op het voornemen van het kabinet over Afghanistan. De minister sluit af met een wens voor 2006.

Podcast minister Donner http://www.justitie.nl/organisatie/minister_donner/podcast/

 http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/s040.gif[/img]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #321 Gepost op: 28 december 2005, 19:46:42
oud bericht:

http://www.vanhartepardon.nl/artikelenview.php?artid=808

Justitie heeft het advies van brandveiligheidsexperts genegeerd om bewaarders van de cellen op Schiphol-Oost persluchtmaskers te geven.

De kunststof wanden veroorzaken bij brand giftige rook. Bij alle elf overleden gevangenen is koolmonoxidevergiftiging als doodsoorzaak vastgesteld. Bewaarders die poogden gevangenen te bevrijden, moesten stoppen omdat ze in ademnood raakten.

De cellen op Schiphol-Oost bestaan grotendeels uit trespa, geperste platen van papier en houtvezels waarin een kunststof hars is verwerkt. Trespa mag als bouwmateriaal, maar als het verbrandt kunnen er giftige stoffen vrijkomen.

Het Technisch Adviescentrum (TAC) brandveiligheid adviseerde Justitie daarom de bewaarders met persluchtmaskers uit te rusten, ´vanwege de eigen veiligheid en die van de gedetineerden´. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport, dat deel uitmaakt van het archief van de gemeente Haarlemmermeer, dat na een beroep op de Wet openbaarheid bestuur ter inzage is vrijgegeven.

Justitie heeft het advies voor de adembescherming niet opgevolgd. Het ministerie wil geen commentaar geven. Koolmonoxide komt bij elke brand vrij, maar wordt aangewakkerd als het zich vermengt met andere gifstoffen.

Begin 2003, kort nadat er brand had gewoed, heeft directeur B. Fouraux van TAC brandveiligheid in opdracht van de Rijksgebouwendienst onderzoek gedaan naar de cellen, containers die naast en soms op elkaar worden gestapeld. Het gebruik van trespa is volgens Fouraux begrijpelijk. Trespa is stevig en makkelijk schoon te maken, maar qua brandveiligheid is het geen topproduct. "Ik propageer het niet, maar raad het ook niet af. Het materiaal heeft zeker bijgedragen aan de verspreiding van de brand." Bron: Trouw, 19 november, door George Marlet


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1136008670765.html

Illegalen brand vaker uitgezet


Door onze redacteur Jannetje Koelewijn

AMSTERDAM, 31 DEC. De elf vreemdelingen die in de nacht van 27 oktober omkwamen bij de brand in het detentiecentrum bij Schiphol, behoorden tot de naar schatting 380.000 illegalen die binnen Europa heen en weer reizen om geld te verdienen.

In Nederland zijn rond de 100.000 illegalen die regelmatig het land worden uitgezet en, vaak onder valse namen, weer binnenkomen.

Dat blijkt uit een reconstructie van de voorgeschiedenis van de elf omgekomen vreemdelingen. Alle elf zaten vast op grond van artikel 59 van de Vreemdelingenwet: onrechtmatig verblijf. Drie van de elf waren afgewezen asielzoeker. De anderen hadden eerder in vreemdelingenbewaring gezeten in Nederland en waren eerder uitgezet.

Ze werden aangehouden omdat ze geen papieren bij zich hadden of omdat ze zonder vergunning aan het werk waren. Eind juni trok de Europese Unie 6,7 miljoen uit om de buitengrenzen van de EU te beschermen tegen illegalen. Maar sinds het Schengenakkoord wordt er aan de binnengrenzen van 13 van de 25 EU-lidstaten niet meer gecontroleerd.

De Surinamer Robert Arah (34) gebruikte vier valse namen, waardoor het bijna onmogelijk werd hem uit te zetten. Het land van bestemming, Suriname, kon geen laissez-passer verstrekken voor een ongewenste vreemdeling zonder paspoort met een valse naam. Hij zat in 2002, 2003 en 2005 in vreemdelingenbewaring steeds onder een andere naam. Zijn vriendin had al een ticket gekocht om hem na zijn uitzetting weer terug te laten komen naar Nederland.

De Koerd Mehmet Ava (41) vluchtte in 1992 uit Turkije en leefde sindsdien het leven van zoveel illegalen. Hij vroeg asiel aan in België en Frankrijk, en twee keer in Nederland. Logeerde bij kennissen, verdiende wat geld met klusjes. Tot de invoering van de identificatieplicht op 1 januari 2005, liet hij de NS-kaart van een vriend zien als de politie naar zijn papieren vroeg. Op 22 oktober 2005 veroorzaakte hij een aanrijding. Hij kon geen geldige papieren tonen en werd overgebracht naar het detentiecentrum bij Schiphol.

Kemal Sahin (51), ook een Koerd, had in Nederland een asielaanvraag lopen. In 1998 was hij al een keer afgewezen door Nederland. Hij vertrok naar Hongarije, maar kwam terug. Zijn aanvraag werd opnieuw afgewezen. Hij zou worden uitgezet naar Hongarije.

Binnen de Europese Unie is afgesproken dat het land waar een asielzoeker eerder verbleef, de asielaanvraag moet onderzoeken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=73986

Dit is een origineel persbericht.

Amsterdam, 03 januari 2006  De onderzoeksraad voor veiligheid (OVV) heeft op 3 januari
2006 aan de Europese Organisatie ter bescherming van de Rechtspositie van Gedetineerden
(EORG) verzocht de rapporten van het EORG onderzoek aan haar ter beschikking te stellen.

De EORG zal het eerste rapport en waarschijnlijk ook het tweede rapport aan de OVV ter
beschikking stellen, aldus het bestuur. Het bestuur dient voor het tweede rapport nog
goedkeuring te hebben van de algemene ledenvergadering die op 9 januari a.s. gehouden zal
worden. Met name het tweede rapport betreft onthutsende feiten, waaruit blijkt dat
betreffende het uitrukken en de inzet van de brandweer eigenlijk alles fout is gegaan wat
maar fout is gegaan, zoals de EORG eerder heeft laten weten.

De EORG trekt harde conclusies uit het tweede rapport, namelijk dat de minister van BZK
politiek verantwoordelijk is.


Rene112

  • Gast
http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=73986

De EORG zal het eerste rapport en waarschijnlijk ook het tweede rapport aan de OVV ter
beschikking stellen, aldus het bestuur. Het bestuur dient voor het tweede rapport nog
goedkeuring te hebben van de algemene ledenvergadering die op 9 januari a.s. gehouden zal
worden. Met name het tweede rapport betreft onthutsende feiten, waaruit blijkt dat
betreffende het uitrukken en de inzet van de brandweer eigenlijk alles fout is gegaan wat
maar fout is gegaan, zoals de EORG eerder heeft laten weten.

Weet iemand wat meer over die EORG ?
Is het rapport ergens online te bekijken?
Welke brandweerdeskundigheid hebben zij gebruikt voor hun onderzoek?

groeten,
René de Caluwé


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1136354257602.html

‘Schipholbrand niet ontstaan in cel van Libiër’
Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM - De brand op Schiphol-Oost, waarbij eind oktober elf vreemdelingen omkwamen, zou niet zijn begonnen in cel 11 van een Libiër. Dit beweert zijn advocaat Robbert Ketwaru op basis van gesprekken met zes overlevenden van de Schipholbrand. Zijn 25-jarige cliënt, die ernstig gewond raakte tijdens de ramp, zit vast op verdenking van brandstichting.

Volgens de raadsman zijn de verklaringen van de zes getuigen niet opgenomen in strafdossier. ‘Die houding van het Openbaar Ministerie vind ik fout’, aldus Ketwaru. ‘Dit zijn wel ontlastende verklaringen voor mijn cliënt die justitie buiten het dossier wilde houden. Er lijkt sprake van een tunnelvisie.’

De getuigen hebben tegen de advocaat verklaard dat de brand op de gang van het complex is begon. Tussen cel 11 en 12 was zo veel vuur dat de nooddeur van de vleugel onbereikbaar was, zegt de Algerijn Inbrahim Khalil Benai.

Het Openbaar Ministerie was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar; het onderzoek naar de brand loopt nog. Tot die tijd doet de officier van justitie geen mededelingen. Volgens Ketwaru zijn de verklaringen van de medegedetineerden op zijn verzoek alsnog toegevoegd aan het strafdossier.

De Libiër kreeg op de dag van de brand bezoek. Hij heeft toen een aansteker gehaald bij de bewaarders. Volgens medegedetineerden kreeg hij bezoek van zijn vriendin en maakte hij een opgewekte indruk.


--------------------------

Het zou kunnen dat de brand begonnen is in de ruimte van de onderstaande foto. Dit is de 'technische' ruimte die in iedere cel in een hoek zit. Deze komt via een deur uit op de gang..... Via een doorvoer (brandwerend afgedicht??) komt die uit boven de cellen. Als het complex op 'pootjes' staat kan er in deze ruimte een schoorsteen werking ontstaan als de onderkant en bovenkant niet goed dicht zitten!!  :-X

http://www.pegu.nl/images/schiphol/22.jpg


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.haarlemsdagblad.nl/Pagina/0,7100,10-1-1--2967820-1589-454034-,00.html

Man na ontsnapping brand Schiphol terug
Van onze verslaggever
schiphol-De Algerijnse terreurverdachte die ontsnapte tijdens de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost, is volgens het weekblad Vrij Nederland terug in Nederland. Na een omzwerving door Europa zit de man nu vast in Ter Apel.

Justitie erkende woensdag dat de verdachte weer in Nederland is.

Volgens Vrij Nederland heeft de Algerijn inmiddels asiel aangevraagd. Hij ontkent tegenover het weekblad dat hij iets te maken heeft met terroristische groepen. De Algerijn zou op de lijst staan van honderdvijftig terreurverdachten die door de inlichtingendienst AIVD extra in de gaten worden gehouden.

Volgens Vrij Nederland verdenkt justitie de man van banden met de Algerijnse tak van Al-Qaeda. Maar toen bewijzen van betrokkenheid bij terroristische activiteiten uitbleven, werd volgens het weekblad besloten om hem op te pakken en uit te zetten. Bij de brand in het cellencomplex wist hij te ontkomen.

Om de brand te blussen, moest de brandweer het hek openknippen. Dit leidde tot de ontsnapping van diverse illegalen, onder wie de terreurverdachte. De Algerijn werd na zijn ontsnapping op de internationale lijst van terreurverdachten gezet.


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
'Bewaarders Schiphol handelden verkeerd'

Uitgegeven op vrijdag 06 januari 2006 om 06:23:19  

(Novum) - Bewakers van het detentiecentrum op Schiphol-Oost hebben tijdens de brand in oktober vorig jaar fatale fouten gemaakt. Dat schrijft Algemeen Dagblad vrijdag naar aanleiding van gesprekken met een aantal overlevenden van de brand. De krant sprak met drie gedetineerden die als laatsten zijn gered uit de brandende K-vleugel van het cellencomplex.

Volgens de gedetineerden zijn bewakers het complex ontvlucht terwijl ze nog celdeuren hadden kunnen openen. De overlevenden beweren dat de bewaarders eerst de cellen openden die het verst van het vuur aflagen. Daardoor zou de tijd verloren zijn gegaan om de cellen te openen die als eerste door de oprukkende brand werden bedreigd. Hadden de cipiers dat niet gedaan dan hadden ze volgens de overlevenden de vier omgekomen gedetineerden uit de cellen 13 en 14 kunnen redden.

AD meldt dat justitie niet op de ooggetuigeverslagen wil reageren voordat het onderzoek naar de brand door de Onderzoeksraad voor Veiligheid is afgerond.

Bij de brand op Schiphol-Oost kwamen elf gedetineerden om het leven.

www.nieuws.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/article95340.ece

’Ik had ze eruit kunnen halen’
Door AXEL VELDHUIJZEN en JEROEN DE VREEDE


ULRUM - Nouri Momand heeft zijn leven te danken aan een huilende Surinaamse bewaarster.

Nouri Momand zat in cel 8. Hij werd er net op tijd uitgelaten, maar snapt niet waarom de bewaarders aan de verkeerde kant begonnen. 'Bij cel 12 kon je al niet meer komen.' (FOTO - KAREL ZWANEVELD)Zij deed op 27 oktober de celdeur open van de 20-jarige Afghaan in het detentiecentrum in Schiphol-Oost. Tien meter verderop, aan het eind van de gang, greep het vuur al met knallen om zich heen. ,,Come out! Run! Run! gilde ze.’’

Het was volgens Momand kwart voor twaalf. Naar zijn overtuiging had de cellenbrand toen nog geen slachtoffers gemaakt.

„Er was een muur van vuur aan het eind van de gang van unit K. Ik zag de deur van cel 11 halfopen staan. Daar hadden ze de Libiër al weggehaald. Bij cel 12, daar tegenover, kon je niet meer komen. De vlammen waren al bij de deurkruk.’’

Zijn cel was de laatste aan zijn kant van de gang die nog geopend werd. De twee Turken in de volgende cel kwamen om het leven. Momand begrijpt nog steeds niet waarom de bewaarders de cellen die het dichtste bij de brand waren, pas als laatste openden. Die verkeerde volgorde kostte volgens hem levens.

De cel van de Algerijnen Boubakan Cherrak (35) en Djamel Cheloui (34) werd als allerlaatste geopend. Toen ze de veilige luchtplaats bereikten, werd de toegang tot cellenblok K afgesloten. De elf mensen die nog binnenzaten, zouden niet meer te redden zijn.

„Ik heb geschreeuwd dat ze terug moesten, of dat ze mij terug moesten laten gaan, want de mensen in de cellen 13 en 14 leefden nog. Ik heb zelf de luikjes geopend. De vrouwen in cel 14 drukten hun gezichten tegen het raampje en smeekten om open te doen. Ik maakte duidelijk dat ik geen sleutels had. Ook zag ik de twee Surinamers in cel 13 door het luikje. Ze leefden nog en ze stonden niet in brand,’’ zegt Cherrak.

Hij kan de avond bijna minuut voor minuut reconstrueren. „Er stond een televisiezender aan en die had een klok in beeld.’’ Om half twaalf hoorde hij twee vrouwenstemmen die het over ’vals alarm’ hadden. „De vrouwen spraken wat in hun portofoon en vertrokken weer.’’

Om 23.48 uur hoorden de Algerijnen de vrouwenstemmen weer, deze keer overstuur. ,,’Brand!, brand!’ schreeuwden ze en ’O, nee!’, riepen ze.’’ Door zijn oor tegen de stalen celdeur te drukken, begreep hij dat de problemen in de buurt van cel 11 moesten zijn.

Na enkele tergende minuten hoorden ze de vrouwenstemmen weer en deze keer ook het geluid van sleutels. Aan het begin van de gang gingen de deuren open. Uiteindelijk verlieten ze als laatsten machteloos het cellenblok. De bewaarders met de sleutels waren al gevlucht. Elf mensen kwamen om in de vlammen.

Cheloui trok na de brand voorlopig weer in bij zijn vrouw in Leeuwarden. Cherrak en Momand wonen met tientallen andere overlevenden in een asielzoekerscentrum in het Groningse Ulrum. Het is een modern houten complex in een godverlaten landschap. De dure supermarkt in het doodstille dorp is het enige vertier. De stemming in de woninkjes is explosief. De onzekerheid over de toekomst, de nauwelijks verwerkte ervaringen en de deprimerende omgeving knagen aan de jonge mannen. „Ik weet niet of ik nog wil leven,’’ zegt de magere Momand. ,,Sinds de brand ben ik mijzelf niet meer. Ik slaap niet meer. Soms raak ik zomaar in paniek.’’

Ook de Algerijnen hebben nog dagelijks last van de brand. Cheloui: „Ik wil niet eens in Nederland blijven of zo, maar ik wil mijzelf terug. Elke nacht zie ik die meisjes in hun cel. Elke nacht. En daar kunnen mijn dagelijkse porties citalopram, zytrexa, oxazepan en dyclophenac die ik krijg, niets aan doen. Het is genoeg om een kameel mee om te leggen.’’

Niettemin moet ook hij zich vandaag melden bij justitie, waarschijnlijk om net zoals acht andere overlevenden te horen dat hij over vier weken het land uit moet.

Cherrak is cynisch.

„Ik was geïntegreerd, deed een verplegersopleiding, moest gedwongen worden geëmigreerd en was nu ook bijna gecremeerd. Raar hè?’’ Heel treurig: ,,Die twee vrouwen. Ik kom daar niet uit. Ik had ze eruit kunnen halen, echt.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/article95435.ece

’Cipiers Schiphol faalden’
Door AXEL VELDHUIJZEN JEROEN DE VREEDE


SCHIPHOL - Fouten van bewaarders hebben bij de brand in het detentiecentrum op Schiphol-Oost tot onnodig veel slachtoffers geleid.
Dat zeggen drie mannen die als laatsten zijn gered uit de brandende K-vleugel. Bij de brand in oktober vielen elf doden.


Bewaarders ontvluchtten het complex terwijl ze nog celdeuren hadden kunnen openen. Bovendien begonnen aan ze aan de ’verkeerde kant’ van de gang met het ontsluiten van de cellen.


De Algerijnen Boubakan Cherrak en Djamel Cheloui, die vastzaten in cel 15, stellen dat er genoeg tijd was om twee naastgelegen cellen te openen, maar dat de bewakers al op de vlucht waren geslagen. ,,Zij renden weg, terwijl wij nog de luikjes van de cellen 13 en 14 hebben geopend. We zagen dat ze nog leefden, maar ik kon ze niet helpen. Wij hadden geen sleutels,’’ aldus Cheloui.


Hun betoog wordt bevestigd door de Afghaan Nouri Momand die in cel 8 verbleef. De drie verlieten als laatsten de brandende gang, ná de bewaarders.


De bewaarders openden volgens de drie overlevenden als eerste de cellen die het verst van de brand aflagen. Zij menen dat daarmee tijd verloren ging om cellen dichter bij het oprukkende vuur te openen. Aanvankelijk was er volgens hen nog genoeg tijd om in ieder geval de vier gedetineerden uit celnummer 13 en 14 te redden.


Justitie wil geen commentaar geven, zolang de Onderzoeksraad voor Veiligheid de brand onderzoekt.

Acht overlevenden die in een asielzoekerscentrum in het Noord-Groningse Ulrum verblijven, kregen gisteren te horen dat ze over 28 dagen Nederland moeten hebben verlaten.