Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'

Auteur Topic: Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'  (gelezen 17870 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Gepost op: 20 januari 2018, 18:13:11
Citaat
Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'

Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'
In België is het systeem al wel in gebruik. © RTL Nieuws
Mensen die in een noodsituatie zijn, wachten soms onnodig lang op hulp. De techniek van meldkamer 112 loopt achter in het snel herkennen van de locatie van iemand die zijn smartphone alarm slaat. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

Er is een goedkope en makkelijke manier om de locatie te achterhalen, maar in Nederland zijn er nog geen concrete plannen om de benodigde techniek te gaan gebruiken. En juist dat systeem kan levens besparen, zegt het Europese netwerk van alarmcentrales (EENA). Landen om ons heen maken er al wel gebruik van.

Op dit moment moet je, als je de meldkamer belt, zelf je locatie benoemen of die omschrijven aan de centralist. Als dat niet lukt, wordt de locatie bepaald aan de hand van de dichtstbijzijnde zendmast. Het zoekgebied is dan nog enkele vierkante kilometers groot. Dat is omslachtig, vindt EENA, want met een techniek die op dit moment al in zeven Europese landen wordt toegepast, is de locatie van bellers gemakkelijk met hun telefoon te bepalen. Onder die landen zijn België, Engeland en Oostenrijk. Later dit jaar volgen nog zeven andere landen.

Bezorgd
Benoît Vivier van EENA noemt het 'onbegrijpelijk' dat Nederland niet tot die landen behoort, terwijl het systeem makkelijk te implementeren is. "Ik begrijp niet waarom Nederland dit systeem nog niet heeft. Het is vreemd dat een Uber je zo weet te vinden op locatie, en een ambulance soms nog moet zoeken naar de plek van de 112-beller", zegt Vivier.

Ook de Inspectie Veiligheid en Justitie wees al eerder op het feit dat nauwkeurige plaatsbepaling noodzakelijk is bij de meldkamers. "Plaatsbepaling is belangrijk om te weten waar de hulp geboden moet worden. Hiervoor zijn veel nauwkeurigere​ locatiegegevens noodzakelijk Het maakt immers nogal uit in welke straat of steeg hulpverlening nodig is", aldus de inspectie in een rapport uit 2013.

Hulp voor Akkie kwam te laat

Dat locatieherkenning belangrijk is, weten de nabestaanden van Akkie van der Ploeg (59). Zij reed vorige maand met haar auto een kanaal in bij het Groningse Grijpskerk. Ze belde 112 om door te geven dat ze in het Prinses Margrietkanaal was beland. Maar de verbinding werd verbroken en het kostte de hulpdiensten anderhalf uur om het autowrak te vinden op de bodem van het kanaal. Ze bleek op de grens te zijn beland vanwaar het Prinses Margrietkanaal overloopt in het Van Starkenborghkanaal, maar de hulpdiensten waren te laat. De politie Noord-Nederland heeft geen onderzoek gedaan het verband tussen het overlijden van Akkie en de vertraging in de hulpverlening.

Bekijk hier het verhaal van haar oom.

Locatieherkenning via je mobiele telefoon werkt eenvoudig. Zodra iemand 112 belt, wordt de locatie van de telefoon automatisch opgevraagd. Via gps, wifi en eventueel de verbonden telefoonmast wordt de locatie vastgesteld en gedeeld met de meldkamer.

De meldkamer kan dan precies zien waar de noodoproep vandaan komt, soms tot wel een aantal meter nauwkeurig. Vooralsnog is de functie alleen beschikbaar op Android-telefoons, waar 70 procent van de Nederlanders gebruik van maakt. Apple heeft tot dusver geweigerd om locatiegegevens te delen.

Zo werkt die locatieherkenning: (zie video)

Peter van Zadelhoff legt uit hoe het AML-systeem in zijn werk gaat.
In juni 2016 is op het Ministerie van Justitie en Veiligheid met experts gesproken over de nieuwe locatieherkenning. Afgelopen augustus heeft een medewerker van de Nationale Politie een gesprek gehad met Google, de eigenaar van Android. "Maar daarna heb ik weinig meer van ze vernomen", staat in een mail van Google, die in bezit is van RTL Nieuws.

In opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid hebben onderzoekers van TNO sinds de zomer van 2017 in kaart gebracht wat er moet gebeuren om de techniek, Advanced Mobile Location (AML), in Nederland te implementeren. Een rapport van die inventarisatie is sinds 10 januari klaar, maar moet nog op het ministerie worden besproken. TNO stelt in het document (PDF) dat op korte termijn een project moet worden gestart om AML hier mogelijk te maken.

Implementatie is 'heel makkelijk'
Uit interne mailtjes van de Nationale Politie in handen van RTL Nieuws blijkt dat zelfs mensen die belast zijn met de uitvoering van 112 in de meldkamer, gefrustreerd zijn over de traagheid waarmee Nederland omgaat met de implementatie van directe locatieherkenning. "De situatie is nogal vaag wat betreft de uitvoering van 112 binnen de Nationale Politie. (...) Het AML-project gaat allemaal erg langzaam."

Volgens deskundigen kan privacy het argument niet zijn, omdat de gegevens via een beveiligd bericht naar de meldkamer worden gestuurd. Het bericht is alleen in te zien door de meldkamer. Kosten van de implementatie liggen voor de meeste landen onder de 100.000 euro. In België was de implementatie van AML 'heel gemakkelijk', zegt directeur Sofie Vanhoutte van de meldkamer in Gent. "En wij gebruiken in de regionale meldkamers verschillende technische systemen, maar AML is overal toepasbaar."

Uit interne politiedocumenten van afgelopen zomer staat dat 'de benodigde infrastructuur eind 2017 gereed zal zijn'. Maar op vragen van RTL Nieuws antwoordt de Nationale Politie (PDF) dat de directe locatieherkenning in Nederland niet is ingevoerd 'omdat het technisch moeilijk te implementeren is en dat tijd kost'. De politie verwacht dat komend halfjaar een besluit wordt genomen over de implementatie van AML, maar kan niet zeggen wanneer de techniek dan ook zal gaan werken.

Het Ministerie van Justitie en Veiligheid wil niet op vragen van RTL Nieuws ingaan en houdt het bij een schriftelijke verklaring (PDF).

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/techniek-meldkamer-112-loopt-achter-levens-in-gevaar




Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2018, 23:12:01
Meldkamers vinden dat locatieherkenning beller moet worden gebruikt
Citaat
Nederland loopt achter met de techniek die de locatie herkent van mensen die noodnummer 112 bellen. Met die waarschuwing komt het Europese netwerk van alarmcentrales.

In Nederland omringende landen kunnen hulpdiensten via gegevens van een mobieltje traceren waar een beller zich bevindt.Het is technisch goed mogelijk om de precieze locatie te zien van iemands mobieltje, maar volgens RTL Nieuws wordt daar in Nederland nog geen gebruik van gemaakt.


Meer in de bron: https://www.nu.nl/binnenland/5096855/meldkamers-vinden-locatieherkenning-beller-moet-worden-gebruikt.html  
Ik stem links.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

RTL Nieuws
Gepubliceerd op 20 jan. 2018

Citaat
Nederland gebruikt het systeem AML niet, maar landen om ons heen wel. Daarmee kunnen ze precies zien waar iemand is als hij met een mobieltje het noodnummer belt. Het Europese netwerk van alarmcentrales waarschuwt dat Nederland daardoor achterloopt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2018, 00:38:56

RTL Nieuws
Gepubliceerd op 20 jan. 2018

Citaat
"Als men direct op de juiste plek was gaan zoeken, hadden ze haar misschien in een kwart van de tijd gevonden." Nederland loopt achter met het herkennen van de locatie van mensen die noodnummer 112 bellen, waarschuwt het Europese netwerk van alarmcentrales. Landen om ons heen kunnen via de gsm gelijk zien waar een beller is. Haar oom Nico weet niet of dat zijn nicht Akkie van der Ploeg had kunnen redden, maar de hulpdiensten waren dan in ieder geval sneller geweest. Akkie slipte in december een kanaal in met haar auto en overleed.
Samen sterk in de hulpverlening!


guest16442

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2018, 11:49:24
Dit is innovatie waarvan ik denk: dat loopt nog steeds achter. Wat te denken van een 112-App? Met de mogelijkheid van het meezenden van foto's. Desnoods kan de melder teruggebeld worden (tenzij deze aangeeft niet teruggebeld te kunnen, óf willen worden). Zo zijn er ook nog andere mogelijkheden/technieken die de meldkamer zou kunnen gebruiken om efficiënter te werk te kunnen gaan.


Mla

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • Burger, EHBO, reanimatie-instructeur NRR
Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2018, 15:41:53
Wordt de beller dan ook meteen doorgeschakeld naar de juiste regionale meldkamer of blijft Driebergen er toch tussen zitten?
bls, aed, first aid, advanced oxygen provider, beheerder buurt preventiegroep, hartslag.nu vrijwilliger, reanimatieinstructeur NRR, bestuurslid AED st


guest12562

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2018, 16:22:56
Wordt de beller dan ook meteen doorgeschakeld naar de juiste regionale meldkamer of blijft Driebergen er toch tussen zitten?

Dit lijkt mij een eis!
Driebergen hoort er niet meer tussen te zitten, die schakel kost alleen maar extra tijd en een extra schijf zorgt ook voor een grotere kans op fouten.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2018, 16:42:28
Dit lijkt mij een eis!
Driebergen hoort er niet meer tussen te zitten, die schakel kost alleen maar extra tijd en een extra schijf zorgt ook voor een grotere kans op fouten.

Ik kan me voorstellen dat automatisch naar een veiligheidsregio doorzetten ook tot fouten kan leiden, wat bij een incident op de snelweg. Hetzelfde geld als je belt vanuit een telefooncentrale naar 112/0900-8844


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2018, 16:48:21
Meldkamers vinden dat locatieherkenning beller moet worden gebruikt

Zowel geweldsslachtoffers als getuigen, en omstanders bij ongelukken en branden weten vaak niet snel hun juiste locatie te noemen. Bijvoorbeeld in welke straat ze zich bevinden in een stad, of hun locatie in een natuurgebied. Dat geeft vaak onnodige vertraging bij telefonische melding naar de alarmcentrale.

Ook werpt dat probleem een extra drempel op voor getuigen van misdrijven om 112 te bellen, wat veel (jonge) mensen toch al moeilijk of ongemakkelijk vinden. Ook om die redenen is automatische locatie-herkenning van mobiele-telefoongesprekken erg belangrijk voor 112-meldkamers.
Ik stem links.


guest12562

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2018, 17:05:10
Ik kan me voorstellen dat automatisch naar een veiligheidsregio doorzetten ook tot fouten kan leiden, wat bij een incident op de snelweg. Hetzelfde geld als je belt vanuit een telefooncentrale naar 112/0900-8844

Als de juiste locatie bekend is dan kan de centralist gewoon zien waar de persoon staat, net zoals hij kan zien waar de dichtstbijzijnde (bijv.) TS staat.