Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'

Auteur Topic: Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'  (gelezen 17963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2018, 17:29:21
Dit is innovatie waarvan ik denk: dat loopt nog steeds achter. Wat te denken van een 112-App? Met de mogelijkheid van het meezenden van foto's. Desnoods kan de melder teruggebeld worden (tenzij deze aangeeft niet teruggebeld te kunnen, óf willen worden). Zo zijn er ook nog andere mogelijkheden/technieken die de meldkamer zou kunnen gebruiken om efficiënter te werk te kunnen gaan.

Als meldkamers in Nederland nu upgraden naar de nieuwste systemen en daarna blijven upgraden, zal je nooit hebben dat de meldkamer achterloopt op de techniek. De nieuwere systemen worden immers tegelijkertijd gemaakt met de nieuwere technologie.

Foto's maken met 112-bellen vind ik geen goed idee, sterker nog: als je de ambulance belt mag het niet eens i.v.m. privacyregulering.

De melder wordt om zijn/haar telefoonnummer gevraagd, dus kan (en mag) de meldkamer iemand altijd terugbellen.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2018, 17:37:57
Ik dacht dat nummer altijd al zichtbaar was voor meldkamer?

App lijkt me geen goed idee. Dan zit je vast in patronen die in de app gebakken zitten. Tijdens een dialoog met de meldkamer kan het gesprek meerdere kanten op. Daarvoor zit daar een persoon.

En dat de exacte locatie niet automatisch uitgevraagd wordt zal wel een centenkwestie zijn. Maar dat zal nu ook wel opgelost gaan worden.
(iets met kalf verdronken en put)
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2018, 17:45:26
Foto's maken met 112-bellen vind ik geen goed idee, sterker nog: als je de ambulance belt mag het niet eens i.v.m. privacyregulering.

Door een foto van het incident mee te sturen naar de alarmcentrale, kan de meldkamer de ernst van de situatie beter inschatten, kunnen eventuele verdachten van misdrijven sneller worden geïdentificeerd, kunnen signalementen duidelijker worden doorgegeven, en is er minder twijfel of de melding eventueel vals is.

Privacy-bescherming gaat vooral over publicatie van zulke foto's op internet, denk ik, wat ontmoedigd moet worden door de overheid.    
Ik stem links.


guest16442

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2018, 18:07:56
Als meldkamers in Nederland nu upgraden naar de nieuwste systemen en daarna blijven upgraden, zal je nooit hebben dat de meldkamer achterloopt op de techniek. De nieuwere systemen worden immers tegelijkertijd gemaakt met de nieuwere technologie.

Foto's maken met 112-bellen vind ik geen goed idee, sterker nog: als je de ambulance belt mag het niet eens i.v.m. privacyregulering.

De melder wordt om zijn/haar telefoonnummer gevraagd, dus kan (en mag) de meldkamer iemand altijd terugbellen.
Zoals ik het lees begreep je het idee van de 112-App niet. Bij een 112-App bel je namelijk niet, maar je stuurt een bericht.

Het is heel simpel te maken. Locatie wordt automatisch bepaald. Je maakt een keuze qua diensten. Vervolgens kun je een keuze maken wat er aan de hand is (aantal keuzes kun je beperken tot het x-aantal dat het meest voorkomt + overig). Met de mogelijkheid een foto te sturen (bijvoorbeeld in het geval van een brand, verkeersongeluk, inbraak, en dergelijk). Dus ook een vinkje bij "bel mij terug" of "bel mij niet terug". Door deze simpele keuzes kan iemand binnen luttele seconden een 112-melding doorsturen, zodat de diensten al onderweg kunnen gaan en de centralist desnoods ondertussen extra informatie verschafd door bijv. terug te bellen (indien dit wenselijk is, want in bepaalde situaties kan ik mij voorstellen dat het niet wenselijk is om te bellen [denk aan een ontvoering, of wanneer inbrekers nog in huis zijn en je verstopt zit]). Dit kan gewoon allemaal m.b.v. encryptie, zodat derden deze informatie niet kunnen opvangen. Hierdoor bespaar je veel kostbare tijd. Tevens kan het systeem automatisch een prio geven a.d.v. de melding die is opgemaakt. Plak er machine learning aan vast en het kan allemaal geautomatiseerd verbeteren (ja, dit is erg positief gedacht).

Zomaar een hersenspinsel...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2018, 19:05:43
Als de juiste locatie bekend is dan kan de centralist gewoon zien waar de persoon staat, net zoals hij kan zien waar de dichtstbijzijnde (bijv.) TS staat.

Onze meldkamer in Doha beschikt wel over lokatieherkenning van mobiele telefoonmeldingen. Het komt soms voor dat er bij snelwegen de verkeerde brandweerkazerne en verkeerde ambulances worden gewaarschuwd omdat men denkt dat het op de noordbaan is maar het in werkelijkheid 30 meter verderop op de zuidbaan is.

In Doha is het de voorkeur om de juiste brandweerkazerne te alarmeren en ambulances die dicht in de buurt zijn van de oprit achter het ongeval op de zuidbaan echter is het voor Qatarese brandweer- en ambulancemensen die aanrijden via de noordbaan geen probleem om ter hoogte van het ongeval op de zuidbaan te stoppen en vervolgens over de vangrail te klimmen.

Ik geloof het ook niet dat het in Nederland nog nooit is voorgekomen dat brandweer en ambulance aangereden zijn voor een ongeval op de zuidbaan en ter plekke ontdekken dat het ongeval op de noordbaan is. Ook centralisten kunnen het verkeerd begrijpen of melders kunnen het verkeerd uitleggen als de centralist ze vraagt in welke richting ze rijden.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2018, 19:33:59
Hoe complexer de techniek en software, des te meer is er kans op fouten.
Progammeurs maken en verdoezelen fouten en meldkamer personeel wordt er mee opgescheept.
Inzichten, fingerspitzengefuhl, opleiding en ervaring kunnen nooit worden ingekapseld in software. (wellicht in 2067  ::))
De menselijke factor blijft / blijkt cruciaal in beslismomenten, zeker op meldkamers waar elke melding anders is.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2018, 20:05:03
Hoe complexer de techniek en software, des te meer is er kans op fouten.
Progammeurs maken en verdoezelen fouten en meldkamer personeel wordt er mee opgescheept.
Inzichten, fingerspitzengefuhl, opleiding en ervaring kunnen nooit worden ingekapseld in software. (wellicht in 2067  ::))
De menselijke factor blijft / blijkt cruciaal in beslismomenten, zeker op meldkamers waar elke melding anders is.

Bezoek eens een vakbeurs waar de leveranciers van moderne meldkamers aanwezig zijn en de grote (moderne) ambulancediensten, politiekorpsen en brandweerkorpsen.

Je komt er dan heel snel achter dat de techniek ontzettend veel doet zonder dat er nog een handeling nodig is van de centralist. De uitvraagsystemen zoals MPDS, FPDS en PPDS voor respectievelijk ambulance, brandweer en politie zijn er om de kans op fouten door de mens (centralist) zo gering mogelijk te houden. Techniek om zodra de centralist de lokatie bevestigt van een ongeval al automatisch de dichtsbijzijnde vrije ambulances te selecteren en zodra er een antwoord in gevoerd is waardoor het een spoedrit gaat worden de melding direct in beeld komt op het scherm van de ambulance(s) zorgt dat je sneller hulp kan bieden.

De techniek zorgt namelijk voor dat je ambulance al met spoed onderweg is terwijl de centralist nog niet klaar is met het uitvragen van de melder. Het geldt uiteraard ook voor uitgifte van brandweer en politiemeldingen


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2018, 20:09:29
Bezoek eens een vakbeurs waar de leveranciers van moderne meldkamers aanwezig zijn en de grote (moderne) ambulancediensten, politiekorpsen en brandweerkorpsen.

Je komt er dan heel snel achter dat de techniek ontzettend veel doet zonder dat er nog een handeling nodig is van de centralist. De uitvraagsystemen zoals MPDS, FPDS en PPDS voor respectievelijk ambulance, brandweer en politie zijn er om de kans op fouten door de mens (centralist) zo gering mogelijk te houden. Techniek om zodra de centralist de lokatie bevestigt van een ongeval al automatisch de dichtsbijzijnde vrije ambulances te selecteren en zodra er een antwoord in gevoerd is waardoor het een spoedrit gaat worden de melding direct in beeld komt op het scherm van de ambulance(s) zorgt dat je sneller hulp kan bieden.

De techniek zorgt namelijk voor dat je ambulance al met spoed onderweg is terwijl de centralist nog niet klaar is met het uitvragen van de melder. Het geldt uiteraard ook voor uitgifte van brandweer en politiemeldingen

Soms te snel, heb 1x meegemaakt dat ik een melding deed van brand, mijn huisadres kwam via P2000 naar voren... Niet fijn zo'n situatie als je niet thuis bent maar op een andere locatie.


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2018, 21:38:51
Als ik de site van de Landelijke Meldkamerorganisatie https://www.k-lmo.nl/ mag geloven is men druk bezig met vernieuwingen en nieuwbouw van de nieuwe meldkamers. Wellicht wil men die automatische plaatsbepaling doen nadat die samenvoegingen van meldkamers zijn afgerond maar dat kan nog jaren duren.
Ook werkt men aan een 112 app zie ik op de site.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2018, 22:05:12
Soms te snel, heb 1x meegemaakt dat ik een melding deed van brand, mijn huisadres kwam via P2000 naar voren... Niet fijn zo'n situatie als je niet thuis bent maar op een andere locatie.

Ik begrijp het niet helemaal. Als je in Qatar met een mobiele telefoon de 999-meldkamer belt kan de centralist direct op een scherm zien vanaf welke lokatie je belt. Als je anoniem bellen in hebt geschakeld werkt het niet als je 999 belt, de meldkamer ziet altijd je telefoonnummer.

Je moet beschikken over de adresgegevens van mobiele providers om een telefoonnummer te kunnen koppelen aan het huisadres van abonnementhouders. In Qatar beschikt de 999-meldkamer niet over deze gegevens.

Ik vraag me ook af waarom of op welke wijze de 112-meldkamer een database heeft met alle 06-nummers met bijbehorend huisadres van alle abonnementhouders bij alle mobiele telefoonproviders.

Ik begrijp ook niet waarom een meldkamer de behoefte heeft om acuut en automatisch het systeem het huisadres te laten zoeken van een mobiele beller. Bij pre-paid bellers zal je geen adres vinden en bij mensen met abonnement uiteraard wel maar wat moet je er mee.