Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'

Auteur Topic: Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'  (gelezen 17966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2018, 22:06:57
Als ik de site van de Landelijke Meldkamerorganisatie https://www.k-lmo.nl/ mag geloven is men druk bezig met vernieuwingen en nieuwbouw van de nieuwe meldkamers. Wellicht wil men die automatische plaatsbepaling doen nadat die samenvoegingen van meldkamers zijn afgerond maar dat kan nog jaren duren.
Ook werkt men aan een 112 app zie ik op de site.

Die automatische plaatsbepaling is niets bijzonders. Als je nu bezig bent een nieuwe meldkamer te bouwen moet je meldkamerinventaris bij de antiekboer kopen om het nog zonder automatische plaatsbepaling te krijgen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2018, 03:13:14
Zoals ik het lees begreep je het idee van de 112-App niet. Bij een 112-App bel je namelijk niet, maar je stuurt een bericht.

Het is heel simpel te maken. Locatie wordt automatisch bepaald. Je maakt een keuze qua diensten. Vervolgens kun je een keuze maken wat er aan de hand is (aantal keuzes kun je beperken tot het x-aantal dat het meest voorkomt + overig). Met de mogelijkheid een foto te sturen (bijvoorbeeld in het geval van een brand, verkeersongeluk, inbraak, en dergelijk). Dus ook een vinkje bij "bel mij terug" of "bel mij niet terug". Door deze simpele keuzes kan iemand binnen luttele seconden een 112-melding doorsturen, zodat de diensten al onderweg kunnen gaan en de centralist desnoods ondertussen extra informatie verschafd door bijv. terug te bellen (indien dit wenselijk is, want in bepaalde situaties kan ik mij voorstellen dat het niet wenselijk is om te bellen [denk aan een ontvoering, of wanneer inbrekers nog in huis zijn en je verstopt zit]). Dit kan gewoon allemaal m.b.v. encryptie, zodat derden deze informatie niet kunnen opvangen. Hierdoor bespaar je veel kostbare tijd. Tevens kan het systeem automatisch een prio geven a.d.v. de melding die is opgemaakt.

Ik ben voorstander van een 112-app, ter aanvulling op de mogelijkheid van mondelinge telefoongesprekken met de alarmcentrale. Dus via software die geschikt is voor een smartphone of tablet-pc.

Via zo'n 112-app kun je een bericht sturen naar de alarmcentrale zonder te praten, met een digitaal formulier met meerkeuzevragen en open vragen. Daarna kan er zo nodig mondeling contact of chat-contact zijn met de alarmcentrale. Ik vertel hieronder, welke argumenten ik zie voor dit voorstel.

Zeer veel jonge mensen bellen 112 niet, ook al zijn ze getuige van een ongeval, brand of misdrijf. Dat wordt veroorzaakt door desinteresse, egoïsme, andere prioriteiten, angst om het fout te doen, angst om ten onrechte te bellen, angst voor vergelding door daders, doordat ze op school en thuis niet geleerd hebben om 112 te bellen, uit angst dat hun vrienden het raar vinden dat ze bellen, of omdat ze het zelf overdreven vinden om 112 te bellen, of omdat ze eerder onvriendelijk te woord zijn gestaan door de meldkamer, enz.

Door middel van een 112-app, kun je die belemmerende factoren bij jongeren vermoedelijk verminderen, en het alarmeren van 112 laagdrempeliger maken. Daarbij komt dat het gebruik van een app past in de leefwereld van jongeren. En  veel jongeren kunnen snel typen, en hebben vaak hun smartphone aan staan, ook buitenshuis. Ook valt het minder op als je een tekstbericht verstuurt naar 112 als getuige van een misdrijf, dan wanneer je de telefoon naar je mond brengt.

Leer burgers via massamedia, wanneer je beter kunt bellen naar 112, en wanneer de 112-app een goed alternatief is, en hoe je die app het beste kunt gebruiken.
Ik stem links.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2018, 13:40:45
Ik begrijp het niet helemaal. Als je in Qatar met een mobiele telefoon de 999-meldkamer belt kan de centralist direct op een scherm zien vanaf welke lokatie je belt. Als je anoniem bellen in hebt geschakeld werkt het niet als je 999 belt, de meldkamer ziet altijd je telefoonnummer.

Je moet beschikken over de adresgegevens van mobiele providers om een telefoonnummer te kunnen koppelen aan het huisadres van abonnementhouders. In Qatar beschikt de 999-meldkamer niet over deze gegevens.

Ik vraag me ook af waarom of op welke wijze de 112-meldkamer een database heeft met alle 06-nummers met bijbehorend huisadres van alle abonnementhouders bij alle mobiele telefoonproviders.

Ik begrijp ook niet waarom een meldkamer de behoefte heeft om acuut en automatisch het systeem het huisadres te laten zoeken van een mobiele beller. Bij pre-paid bellers zal je geen adres vinden en bij mensen met abonnement uiteraard wel maar wat moet je er mee.

Kan voordelen geven als mensen aangeven dat hen thuis iets is overkpmen, verbinding verbroken wordt, en je weet wie je aan de lijn kan hebben.

Let wel op, adres moet dan wel juist staan bij provider, en je hebt uitval van zakelijke en prepaidtoestellen ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2018, 14:06:22
Kan voordelen geven als mensen aangeven dat hen thuis iets is overkpmen, verbinding verbroken wordt, en je weet wie je aan de lijn kan hebben.

Let wel op, adres moet dan wel juist staan bij provider, en je hebt uitval van zakelijke en prepaidtoestellen ;)

Ik geloof er helemaal niets van dat KPN, Vodafone enz verplicht de telefoonnummers en huisadressen van abonnees moeten aanleveren bij de 112-alarmcentrales.


Als een vader in Amsterdam een abonnement afsluit en het toestel aan zijn in Groningen studerende zoon geeft rukt de ambulance met spoed uit als zoonlief thuis iets overkomt en de verbinding verbroken wordt.

Een fatsoenlijke meldkamer in plaats van de antieke bende zoals men nu gebruikt in Nederland is de oplossing. Lokatieherkenning werkt voor alle gsm-toestellen ongeacht of het prepaid, abonnement, particulier of zakelijk is. In het bovenstaande voorbeeld rukt gewoon de ambulance in Groningen uit ondanks dat de verbinding vroegtijdig verbroken is of als het slachtoffer het bewustzijn verloren heeft tijdens het doen van het medische hulpverzoek.


guest16808

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2018, 20:07:59
Ik begrijp het niet helemaal. Als je in Qatar met een mobiele telefoon de 999-meldkamer belt kan de centralist direct op een scherm zien vanaf welke lokatie je belt. Als je anoniem bellen in hebt geschakeld werkt het niet als je 999 belt, de meldkamer ziet altijd je telefoonnummer.
Dus in Qatar wordt automatisch de GPS en de locatieherkenning aangezet op een mobiele telefoon? Knap zeg, is dat wel legaal?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2018, 20:31:57
Dus in Qatar wordt automatisch de GPS en de locatieherkenning aangezet op een mobiele telefoon? Knap zeg, is dat wel legaal?

Dat hoeft helemaal niet via GPS.
GPS is een mooie extra, maar zonder GPS kun je in de meeste situaties ook de plaats van een telefoon bepalen.
Een mobiele provider kan op enkele tientallen meters nauwkeurig je locatie bepalen via de GSM mast waarmee je verbonden bent en twee extra masten. Nagenoeg in heel Nederland ben je ten alle tijden in het bereik van meerdere masten en is deze methode mogelijk. Alleen midden op het Ijsselmeer gaat het waarschijnlijk wat slechter.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2018, 20:33:54
Dus in Qatar wordt automatisch de GPS en de locatieherkenning aangezet op een mobiele telefoon? Knap zeg, is dat wel legaal?

Nee, in Qatar wordt er helemaal niets automatisch aangezet op jouw mobiele telefoon. Als je het alarmnummer 999 belt vindt er automatisch nummerherkenning en automatisch lokatieherkenning plaats.

Automatische nummerherkenning zorgt dat de meldkamer je telefoonnummer ziet ook als jij hebt ingesteld dat je anoniem belt. Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat de Nederlandse meldkamers je telefoonnummer ook zien als je het afgeschermd hebt.

Automatische lokatieherkenning gaat via de GSM-zendmasten (of via GPS/wifi). Je telefoon maakt contact met meerdere zendmasten waardoor de lokatie van het toestel te peilen is.

Qatar heeft het al lang geleden van het schap gekocht bij Siemens, er is dus geen reden om Qatar als knap te bestempelen.

Er zijn meer dan genoeg landen waar lokatieherkenning al jaren de standaard is op meldkamers van hulpdiensten. Als je het dicht bij huis wil ontdekken kan je in Belgie terecht. De Nederlandse Politie zou ook graag beschikken over deze techniek.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2018, 20:44:49
Nee, in Qatar wordt er helemaal niets automatisch aangezet op jouw mobiele telefoon. Als je het alarmnummer 999 belt vindt er automatisch nummerherkenning en automatisch lokatieherkenning plaats.

Automatische nummerherkenning zorgt dat de meldkamer je telefoonnummer ziet ook als jij hebt ingesteld dat je anoniem belt. Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat de Nederlandse meldkamers je telefoonnummer ook zien als je het afgeschermd hebt.

Automatische lokatieherkenning gaat via de GSM-zendmasten (of via GPS/wifi). Je telefoon maakt contact met meerdere zendmasten waardoor de lokatie van het toestel te peilen is.

Qatar heeft het al lang geleden van het schap gekocht bij Siemens, er is dus geen reden om Qatar als knap te bestempelen.

Er zijn meer dan genoeg landen waar lokatieherkenning al jaren de standaard is op meldkamers van hulpdiensten. Als je het dicht bij huis wil ontdekken kan je in Belgie terecht. De Nederlandse Politie zou ook graag beschikken over deze techniek.

Waarschijnlijk kunnen KPN, Vodafone en T-Mobile in Nederland dit ook al lang. Het is een kwestie van de meldkamer koppelen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2018, 15:56:44
23 januari 2018, mondelinge vragen - De meldkamers van 112 herkennen niet automatisch de locatie van een beller. Van Toorenburg (CDA) vraagt minister Grapperhaus (Veiligheid) om de benodigde techniek snel in te voeren.

In veel landen om ons heen gebruiken de meldkamers AML, een techniek die de locatie van een beller met smartphone automatisch traceert. Maar in Nederland moet een beller na zijn telefoontje eerst nog een sms beantwoorden voordat zijn locatie bekend is.

Waarom maken de alarmcentrales van 112 nog geen gebruik van de automatische plaatsbepaling?, wil Van Toorenburg weten. Als je te water raakt, heb je geen tijd om terug te sms'en. Daarom zou de minister moeten zorgen dat de benodigde techniek voor AML zo snel mogelijk in onze meldkamers wordt geïntroduceerd, vindt de CDA-woordvoerster.

Het grote voordeel van het verificatiesysteem per sms is dat het op alle soorten mobiele telefoons werkt, stelt Grapperhaus, terwijl AML alleen op Androidsystemen werkt. Maar los van die kanttekening ziet ook hij de voordelen van automatische herkenning. Daarom gaat de politie de invoering van AML grote prioriteit geven, aldus de minister.

Bron: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/cda-vraagt-naar-locatieherkenning-bij-112


guest16808

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 23 januari 2018, 19:58:43
Dat hoeft helemaal niet via GPS.
GPS is een mooie extra, maar zonder GPS kun je in de meeste situaties ook de plaats van een telefoon bepalen.
Een mobiele provider kan op enkele tientallen meters nauwkeurig je locatie bepalen via de GSM mast waarmee je verbonden bent en twee extra masten. Nagenoeg in heel Nederland ben je ten alle tijden in het bereik van meerdere masten en is deze methode mogelijk. Alleen midden op het Ijsselmeer gaat het waarschijnlijk wat slechter.
Sorry, maar zonder GPS en met alleen signaalsterktes van masten kom je er echt niet. Je krijgt een straal om een mast heen (je telefoon maakt namelijk maar met 1 mast verbinding) en meer niet. De nauwkeurigheid is hierbij ver te zoeken. Vandaar dat Driebergen ook moeite heeft met het peilen op deze manier. Nauwkeurigheid is er gewoon niet. Daarbuiten duurt peilen (buiten de toestemming) ook veel te lang.