Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'

Auteur Topic: Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'  (gelezen 17873 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2018, 21:02:13
Sorry, maar zonder GPS en met alleen signaalsterktes van masten kom je er echt niet. Je krijgt een straal om een mast heen (je telefoon maakt namelijk maar met 1 mast verbinding) en meer niet. De nauwkeurigheid is hierbij ver te zoeken. Vandaar dat Driebergen ook moeite heeft met het peilen op deze manier. Nauwkeurigheid is er gewoon niet. Daarbuiten duurt peilen (buiten de toestemming) ook veel te lang.

Sorry, maar de uitleg van ir. Auditor is gewoon juist aangezien de 999-meldkamer in Qatar op deze wijze werkt. Een GSM-telefoon maakt met meerdere masten verbindingen, het systeem werkt het beste als er automatisch triangulation kan plaatsvinden (drie masten). Ir. Auditor zal daarom aangeven dat het op IJsselmeer slechter zal werken omdat je telefoon vermoedelijk nog maar met 1 of 2 zendmasten verbinding heeft.

Het is ook onzin dat het te lang zou duren, de lokatie verschijnt bijna direct zodra de centralist oppakt. Het systeem hoeft trouwens niet te wachten met peilen omdat het proces al start voordat de centralist opgenomen heeft.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2018, 09:19:06
Sorry, maar zonder GPS en met alleen signaalsterktes van masten kom je er echt niet. Je krijgt een straal om een mast heen (je telefoon maakt namelijk maar met 1 mast verbinding) en meer niet. De nauwkeurigheid is hierbij ver te zoeken. Vandaar dat Driebergen ook moeite heeft met het peilen op deze manier. Nauwkeurigheid is er gewoon niet. Daarbuiten duurt peilen (buiten de toestemming) ook veel te lang.

Dat het in Nederland niet geïmplenteerd is wil niet zeggen dat het niet kan. Je hoeft ook helemaal geen verbinding te hebben met meerdere masten. Als er 2 masten passief mee luisteren ben je er al. De techniek is al best wel oud en in andere landen wordt het ook gewoon gebruikt.

Je bent alleen afhankelijk van de telecom bedrijven om je de locatie door te geven. Dat zal wel geld kosten.

In de VS zijn ze sinds 1996 bezig met dit systeem. Ver voordat je GPS had op je smartphone. Ze gebruiken zowel GPS als netwerk gebaseerde locatiebepaling. De eis is om 100m nauwkeurigheid te halen in 67% van de gevallen en 300m in 90% wanneer de locatie door het mobiele netwerk bepaalt wordt. In 2019 gaan de eisen omhoog naar 50m en 150m (voor de zelfde percentages)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2018, 11:07:42

Ik moet wel zeggen dat ik het onbegrijpelijk vind dat dit in Nederland nog niet wordt gebruikt.
Als ik dan op Lauwersoog moet gaan zoeken naar een meiske dat van haar paard is gevallen in de bossen en de beveiliging van de Marne kazerne moet activeren om met meerdere jeeps mee te zoeken dan denk ik toch,... gemiste kans.
Het duurde een 45 (koude) minuten voor ze gevonden was.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 24 januari 2018, 12:45:16
Ik moet wel zeggen dat ik het onbegrijpelijk vind dat dit in Nederland nog niet wordt gebruikt.
Als ik dan op Lauwersoog moet gaan zoeken naar een meiske dat van haar paard is gevallen in de bossen en de beveiliging van de Marne kazerne moet activeren om met meerdere jeeps mee te zoeken dan denk ik toch,... gemiste kans.
Het duurde een 45 (koude) minuten voor ze gevonden was.

Je kan niet alles hebben, Nederland heeft weer andere innovaties die ze in de rest van de wereld niet hebben zoals DIA bij de ambulancediensten en SIV bij de brandweer.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2018, 13:53:30
https://www.nu.nl/internet/5086628/noodnummer-in-kopenhagen-gebruikt-kunstmatige-intelligentie.html

Ondertussen ontwikkeld de techniek in andere landen vrolijk verder. Het zal vast niet de bedoeling zijn om tzt de menselijke centralist te vervangen maar ik geloof wel dat technologie op alle vlakken voor veel ondersteuning kan zorgen.

De gesprekken worden al opgenomen en kunnen gekoppeld worden aan de keuzes van een centralist. Daar kan een computer vele malen sneller van leren dan een mens. Een mooi voorbeeld is de documentaire AlphaGo waar een van de top Go spelers word verslagen door een computer algoritme. De technische uitdaging word op een goed begrijpelijk niveau uitgeled. Best interessant om eens in te verdiepen en te bedenken wat de mogelijkheden zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #36 Gepost op: 24 januari 2018, 13:59:28
Je kan niet alles hebben, Nederland heeft weer andere innovaties die ze in de rest van de wereld niet hebben zoals DIA bij de ambulancediensten en SIV bij de brandweer.

Nou, geweldige innovaties ;D :-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


guest16442

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 24 januari 2018, 16:26:46
Citaat
Apple heeft de ontwikkelaarsversie van iOS 11.3 uitgebracht. Daarin zit onder andere de Advanced Mobile Location-techniek, die ervoor zorgt dat hulpdiensten de locatie van het toestel te zien krijgen bij een noodoproep. Ook krijgt ARKit een update.

[...]

Bron: Tweakers.net
Ik meen ergens gelezen te hebben in dit topic dat Apple AML niet zou ondersteunen, maar dat zal binnenkort dus verleden tijd zijn. Niet dat we er in Nederland iets aan hebben met onze meldkamer(s) uit de 19e eeuw... :P


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 24 januari 2018, 17:45:54
Ik meen ergens gelezen te hebben in dit topic dat Apple AML niet zou ondersteunen, maar dat zal binnenkort dus verleden tijd zijn. Niet dat we er in Nederland iets aan hebben met onze meldkamer(s) uit de 19e eeuw... :P

Microsoft Windows Mobile en BlackBerry ondersteunen het ook niet. KPN, Vodafone en evt. andere mobiele netwerkboeren actief in Nederland ondersteunen het ook niet. Zij zullen moeten zorgen dat het door de telefoon aangemaakte HTTPS bericht zodra je 112 belt ook verzonden wordt en aankomt in de 112-centrales.

Mensen met een ouderwetse nokia, bijvoorbeeld bejaarden omdat een smartphone te moeilijk/lastig is, zijn ook niet te lokaliseren met AML.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #39 Gepost op: 24 januari 2018, 17:58:52
EDIT: Ik zie dat ik net te laat ben en iemand het al gemeld had ;) .

Toevallig kom ik net dit tegen.


https://www.iculture.nl/nieuws/ios-11-3-preview/
Citaat
Ondersteuning voor AML bij nooddiensten
Advanced Mobile Location (AML) is een techniek waarbij de locatie van je iPhone automatisch meegestuurd wordt zodra je de nooddiensten belt. In Nederland is AML nog niet actief met het bellen naar 112, maar in steeds meer landen wordt AML geactiveerd. De iPhone werkte nog niet samen met AML, maar met ingang van iOS 11.3 komt daar verandering in. De toevoeging van AML in iOS 11.3 zal zonder twijfel te maken hebben met de druk die uitgevoerd werd door de Europese organisatie European Emergency Number Association (EENA) voor noodnummers. Deze organisatie vond dat Apple ondersteuning voor AML toe moest voegen en heeft Apple hier al meerdere malen op aangedrongen. Met ingang van iOS 11.3 geeft je iPhone dus standaard de locatie door, al wordt AML in Nederland nog niet ondersteund. In België werkt AML inmiddels wel al.

Ook de iPhone gaat dit nu dus ondersteunen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)