Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'

Auteur Topic: Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'  (gelezen 17872 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #40 Gepost op: 24 januari 2018, 18:06:00
Microsoft Windows Mobile en BlackBerry ondersteunen het ook niet. KPN, Vodafone en evt. andere mobiele netwerkboeren actief in Nederland ondersteunen het ook niet. Zij zullen moeten zorgen dat het door de telefoon aangemaakte HTTPS bericht zodra je 112 belt ook verzonden wordt en aankomt in de 112-centrales.

Mensen met een ouderwetse nokia, bijvoorbeeld bejaarden omdat een smartphone te moeilijk/lastig is, zijn ook niet te lokaliseren met AML.

WM en BB zijn er nog maar marginaal en beide uitgefaseert volgens mij. Belangrijker zijn de providers, maar die kan de overheid natuurlijk gewoon "verzoeken" mee te werken, doen ze (lijkt me) in de landen waar het wel ondersteund word al wel lijkt me, dus is voor hun geen grote moeite.

Ik zou graag zien dat dit snel ondersteund word hier in NL. Dit kan zeker in buitengebieden.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


guest16442

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 24 januari 2018, 18:31:12
Microsoft Windows Mobile en BlackBerry ondersteunen het ook niet. KPN, Vodafone en evt. andere mobiele netwerkboeren actief in Nederland ondersteunen het ook niet. Zij zullen moeten zorgen dat het door de telefoon aangemaakte HTTPS bericht zodra je 112 belt ook verzonden wordt en aankomt in de 112-centrales.

Mensen met een ouderwetse nokia, bijvoorbeeld bejaarden omdat een smartphone te moeilijk/lastig is, zijn ook niet te lokaliseren met AML.
Microsoft is gestopt met Windows Mobile. Dus dat zal in de nabije toekomst geen probleem vormen. En ook de nieuwe Nokia 3310 draait bijvoorbeeld op Android. Dus in dat opzicht zullen zogenoemde "ouderwetse" telefoons ook steeds meer op besturingssystemen als Android draaien. Het is natuurlijk niet zaligmakend, maar het is mijn inziens een goed systeem voor "erbij" - zeker met het oog op de toekomst.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 24 januari 2018, 18:38:39
Ook de iPhone gaat dit nu dus ondersteunen.

Citaat
Support for Advanced Mobile Location (AML) to automatically send a user’s current location when making a call to emergency services in countries where AML is supported.

https://www.apple.com/newsroom/2018/01/apple-previews-ios-11-3/


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #43 Gepost op: 24 januari 2018, 18:44:51
Nog een artikel op Tweakers.

https://tweakers.net/nieuws/134399/apple-iphones-sturen-vanaf-ios-113-locatie-naar-hulpdiensten-bij-noodoproep.html
Citaat
Apple iPhones sturen vanaf iOS 11.3 locatie naar hulpdiensten bij noodoproep
Apple heeft de ontwikkelaarsversie van iOS 11.3 uitgebracht. Daarin zit onder andere de Advanced Mobile Location-techniek, die ervoor zorgt dat hulpdiensten de locatie van het toestel te zien krijgen bij een noodoproep. Ook krijgt ARKit een update.

In augustus vorig jaar publiceerde de European Emergency Number Association een open brief om aan Apple te vragen de AML-techniek te implementeren in iPhones, maar het lukte de organisatie niet om contact te krijgen met Apple.

In de aankondiging van iOS 11.3 laat Apple nu weten dat AML wordt geïmplementeerd. De techniek werkt alleen in landen waarbij hulpdiensten er gebruik van maken. Dat gebeurt onder andere in België, maar nog niet in Nederland. In Nederland hebben de hulpdiensten volgens recent onderzoek van RTL Nieuws geen concrete plannen om de techniek te implementeren, ondanks dat dit eenvoudig zou zijn.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2018, 18:45:47
https://www.apple.com/newsroom/2018/01/apple-previews-ios-11-3/

En deze reactie geef je omdat ? Dat is wat ik net post en nogmaals post met een andere link..

Is hetzelfde als ik jou nu deze link geef : http://www.etsi.org/deliver/etsi_tr/103300_103399/103393/01.01.01_60/tr_103393v010101p.pdf
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2018, 18:47:36
Microsoft is gestopt met Windows Mobile. Dus dat zal in de nabije toekomst geen probleem vormen. En ook de nieuwe Nokia 3310 draait bijvoorbeeld op Android. Dus in dat opzicht zullen zogenoemde "ouderwetse" telefoons ook steeds meer op besturingssystemen als Android draaien. Het is natuurlijk niet zaligmakend, maar het is mijn inziens een goed systeem voor "erbij" - zeker met het oog op de toekomst.

Ik ben met je eens dat AML een prachtig, simpel en goedkoop systeem is voor "erbij".

In Qatar werken we met automatische lokatiebepaling via de zendmasten. AML is een uiterste interessante aanvulling zodra Apple het ook gaat ondersteunen. In Qatar heeft bijna niemand een oude smartphone omdat ze direct nieuwe toestellen kopen als de nieuwe iPhone of Samsung op de markt komt.

https://twitter.com/YarnoRitzen/status/936610953889746945

Het systeem kan dan het primaire systeem worden voor lokatiebepaling omdat het nog nauwkeuriger is en ook werkt als iemand verdwaalt in de woestijn en nog met 1 zendmast in verbinding kan komen.

AML is vooral een Brits en Europees systeem, het enige land buiten Europa met AML op de meldkamer is Nieuw Zeeland.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2018, 18:49:42
En deze reactie geef je omdat ? Dat is wat ik net post en nogmaals post met een andere link..

Is hetzelfde als ik jou nu deze link geef : http://www.etsi.org/deliver/etsi_tr/103300_103399/103393/01.01.01_60/tr_103393v010101p.pdf

Persbericht van Apple. In tijden van fake news is het belangrijk niet alles te geloven wat media beweren. Het is verstandig om het te verifieren bij de bron.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2018, 18:53:08
Persbericht van Apple. In tijden van fake news is het belangrijk niet alles te geloven wat media beweren. Het is verstandig om het te verifieren bij de bron.

Ok daar kan ik inkomen :) . Dan heb ik niets gezegd. Dacht dat je kritiek had op wat ik plaatste, maar ga er maar van uit dat als het Apple gerelateerd is dat ik weet waar ik het over heb, ongeacht de bron ;) .

Mijn katten heten niet voor niets Mac en Tosh :D .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 24 januari 2018, 18:59:52
Ok daar kan ik inkomen :) . Dan heb ik niets gezegd. Dacht dat je kritiek had op wat ik plaatste, maar ga er maar van uit dat als het Apple gerelateerd is dat ik weet waar ik het over heb, ongeacht de bron ;) .

Mijn katten heten niet voor niets Mac en Tosh :D .

Nee, ik zou het niet durven kritiek te hebben op je bijdrage. Na het lezen van je bericht voelde ik mij geroepen om het opperhoofd van onze nationale meldkamer in te lichten over deze ontwikkeling bij Apple omdat wij dit systeem graag erbij willen hebben zodra Apple ook zover is.

Ik had daarom een officiele bevestiging nodig en dacht zal de link van het Apple persbericht gelijk hier posten voor andere mensen die beroepsmatig hun chef meldkamer tot spoed willen manen om AML te gaan implementeren .


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #49 Gepost op: 24 januari 2018, 19:02:20
Nee, ik zou het niet durven kritiek te hebben op je bijdrage. Na het lezen van je bericht voelde ik mij geroepen om het opperhoofd van onze nationale meldkamer in te lichten over deze ontwikkeling bij Apple omdat wij dit systeem graag erbij willen hebben zodra Apple ook zover is.

Ik had daarom een officiele bevestiging nodig en dacht zal de link van het Apple persbericht gelijk hier posten voor andere mensen die beroepsmatig hun chef meldkamer tot spoed willen manen om AML te gaan implementeren .
TOP, ik hoop ook dat ze dit zo snel mogelijk invoeren. Zeker omdat de kosten blijkbaar meevallen zeg ik meteen doen. 1 leven rechtvaardigd het al in mijn ogen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)