Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'

Auteur Topic: Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'  (gelezen 17954 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 24 januari 2018, 19:12:15
TOP, ik hoop ook dat ze dit zo snel mogelijk invoeren. Zeker omdat de kosten blijkbaar meevallen zeg ik meteen doen. 1 leven rechtvaardigd het al in mijn ogen.

Ik heb me in meerdere vergaderingen met ons hoofd van de landelijke meldkamer laten vertellen dat het AML implementeren geen noemenswaardige kosten met zich meebrengt, geen ingrijpende verandering of aanpassing van infrastructuur vereist en ook voor de telecomboeren appeltje-eitje is om het te ondersteunen.

Het is bij ons nog niet ingevoerd omdat het grootste deel van de populatie iPhones gebruikt.

Ik vond dat minister gisteren in de 2e kamer een chaotisch verhaal ophing waardoor ik het heb opgevat dat hij eigenlijk zegt dat het er voorlopig nog niet gaat komen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #51 Gepost op: 24 januari 2018, 21:10:54
Mooie ontwikkeling, goede aanvulling op de standaarden die er al zijn. Zoals het Radio Resource LCS Protocol (RRLP) dat in GSM en UMTS ondersteund wordt. (in de standaard, en dus niet merk afhankelijk is). Wanneer netwerken het implementeren werkt het met iedere telefoon.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #52 Gepost op: 25 januari 2018, 10:43:22
Het is bij ons nog niet ingevoerd omdat het grootste deel van de populatie iPhones gebruikt.
Die gedachtengang kan ik niet volgen.
Klinkt bijna alsof de niet iPhone gebruikers er niet toe doen :o (ja ik chargeer).
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2018, 11:06:44
Die gedachtengang kan ik niet volgen.
Klinkt bijna alsof de niet iPhone gebruikers er niet toe doen :o (ja ik chargeer).

Ik bedoel met "ons" in de geciteerde reactie Qatar. In eerdere reacties had ik al aangeven dat we al ontzettend lang gebruik maken van het automatisch lokaliseren van mobiele telefoons op de 999-meldkamer. Onze vorige meldkamer beschikte al over deze techniek en de vorig jaar in gebruik genomen grotere meldkamer beschikt uiteraard ook weer over deze techniek. Deze techniek werkt op basis van de zendmasten, Vodafone en Ooredoo versturen deze data zodra een toestel in hun netwerk 999 belt.

De bovenstaande techniek werkt voor alle toestellen ongeacht het merk en ongeacht of het gaat om een klassieke/antieke GSM of een smartphone.

De bovenstaande techniek wordt al heel lang toegepast in o.a. USA en verschillende landen in Azie en Midden Oosten.

AML is een Brits systeem dat geleidelijk aan steeds meer een Europees systeem is geworden. Ik gaf al eerder aan dat men het nu ook in Nieuw Zeeland gebruikt, bij mijn weten het enige land buiten Europa.

In Qatar kijken we met veel belangstelling naar nieuwe ontwikkeling die potentieel interessant voor ons kunnen zijn. Dit systeem vinden we interessant omdat het nog nauwkeuriger is dan ons huidige systeem. Het stelt al dat we na de invoering een kleine verbetering zullen realiseren aangezien de huidige wijze van lokaliseren geen probleem veroorzaakt dat ingrijpen door hoge leidinggevenden van de hulpdiensten vereist. Het zegt dus dat de geringe verbetering nog kleiner is als AML alleen werkt voor androidtoestellen, vandaar ons besluit het te gaan implementeren zodra Apple en android ondersteund gaat worden. Als wij het gaan invoeren is het een aanvulling op het huidige lokalisatiesysteem, als we AML als vervanging gebruiken zou het een downgrade zijn.

De Nederlandse minister bediende zich afgelopen dinsdag van soortgelijke argumenten. Hij maakte duidelijk dat het systeem maar beperkt werkzaam is omdat Apple het niet ondersteunt. In Nederland heeft men momenteel niets, AML met stoom en kokend water gaan invoeren is in Nederland een upgrade aangezien iets beter dan niets is.


guest12562

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 25 januari 2018, 15:58:40
Ik vond de antwoorden van de minister ook niets zeggend.
We zijn ermee bezig, dat zeiden ze eerder ook al.
Hij wist ook niet hoe het zat met het bereik in Nederland en ook niet of de hulpdiensten op tijd kunnen zijn.
Het zegt dat hij te weinig van het dossier kent en zich te weinig heeft voorbereid, of er geen interesse in heeft.
Teleurstellend optreden dus en het geeft niet aan dat hij het flink wil verbeteren en snel.

We hebben het er maar weer mee te doen.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
V&J: Nederland loopt niet achter met invoer locatiebepaling voor 112-meldingen

Citaat
De invoering van de techniek Advanced Mobile Location (AML) bij 112-meldingen wordt in Nederland door de politie voortvarend opgepakt. Dat meldt minister Grapperhaus van veiligheid en Justitie in een brief aan de Tweede Kamer. De minister reageert hiermee op kamervragen na berichtgeving in de media dat Nederland achter zou lopen met de implementatie van AML-technologie voor locatiebepaling in de meldkamer in vergelijking met andere Europese landen.

https://www.telecompaper.com/nieuws/vandj-nederland-loopt-niet-achter-met-invoer-locatiebepaling-voor-112-meldingen--1229174

Kamerbrief over nieuwe techniek locatiebepaling bij 112 meldingen

Citaat
Minister Grapperhaus (JenV) informeert de Tweede Kamer over de invoering van de nieuwe techniek voor locatiebepalingen bij 1-1-2-meldingen. Hij doet dit naar aanleiding van berichtgeving dat Nederland achter zou lopen bij de invoering. Een advies van TNO over de invoeringsaspecten op het gebied van de techniek en de samenwerking met mobiele netwerk operators stuurt hij mee met de brief.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/01/22/tk-locatiebepaling-bij-112-meldingen