OvD met Prio 1

Auteur Topic: OvD met Prio 1  (gelezen 8023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 20 januari 2018, 16:03:25
En dan gaat het niet alleen over Politie maar ook RWS en Brandweer, de Ambu's hier zie je veel sneller overschakelen van prio 1 naar 2 en komen zonder signalering.

Ik snap je wel hoor, je hebt ergens ook wel een punt. Als ik als ovd-p onderweg ben en de eerste eenheden zijn t.p. is het maar de vraag of ik met O&G door moet rijden.
De andere kant is dat als ik zonder O&G rijd, ik ook geen voorrangsvoertuig ben. Bij een grote klapper kan ik dan niet komen zonder in de file te staan, mijn aanrijdtijd is lang en de beslissingen die je moet nemen kunnen wel zeer belangrijk zijn. Ook dat kan een reden zijn om toch met O&G door te rijden.


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2018, 17:23:34
De andere kant is dat als ik zonder O&G rijd, ik ook geen voorrangsvoertuig ben.
In het geval dat je het zoveelste setje handen bent hoef je ook geen voorrangsvoertuig te zijn, voorbeeld van afgelopen week op de A6 eenzijdig ongeval drie auto's ter plaatse waarvan de agenten zelf al staan te wachten op de berger komt auto 4 en 5 nog met blauw ter plaatse alsmede RWS.


Een officier stuurt manschappen aan maar is ook de persoon die opschaald etc.
Bij een grote klapper kan ik dan niet komen zonder in de file te staan, mijn aanrijdtijd is lang en de beslissingen die je moet nemen kunnen wel zeer belangrijk zijn. Ook dat kan een reden zijn om toch met O&G door te rijden.
Het spijt mij, dan is er iets verkeerd in jullie opleidingstraject. Hiėrarchie snap ik, maar niet dat alleen een OvD een beslissing kan/mag nemen. Dat klinkt een beetje wachten op de OvD omdat die als enige bevoegd is. Maw, de OvD mag een BB team bestellen terwijl de agenten de automatische wapens al zien. Of de brandweercommandant moet wachten voor het opschalen omdat de OvD er niet is. Ik ga uit van de kundigheid van elke hulpverlener, dat hij/zij is opgeleid om beslissingen te kunnen/mogen nemen totdat er iemand is die puur voor die taak is opgeleid. Dat er dan beslissingen zijn genomen die misschien niet nodig waren weegt voor mij niet op tegen de extra risico's van het rijden met OGS.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2018, 17:42:34
Je kunt het natuurlijk ook op een andere manier bekijken. Met spoed ga je toch net wat sneller lijkt me. Maar je kunt ook langzamer rijden met OGS en dan is het eigenlijk alleen maar zodat mensen aan de kant gaan en zodat je niet hoeft te wachten voor stoplichten enzo.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2018, 18:01:21
@HIT, je gaat nu natuurlijk wel heel kort door de bocht. Feitelijk gezien heb je wel gelijk overigens, de ovd-p is de enige die beslist of er een AT komt, FO of dat er wordt opgeschaald naar Grip 1. Dat doen/mogen de reguliere collega's - uitzonderingen daargelaten - niet zelfstandig. Verkeer wil altijd overleg met de ovd om de VOA in te zetten op de autosnelweg, zeker als dat een volledige afsluiting betekent (economisch belang).
Betekent overigens niet dat je als ovd-p altijd ter plaatse moet zijn om die beslissing te maken, zeker met de lange afstanden beslis je veel al op afstand. In dat geval vertrouw ik blind op collega's die TP zijn. In sommige gevallen kan dat, in sommige gevallen niet en moet je gewoon tp komen.
 
Daarbij ben je als ovd-p ook hulpofficier van justitie en zijn sommige zaken ook wettelijk gezien bij die persoon weggelegd, denk aan de wet op de lijkbezorging of machtigingen tot binnentreden. Uiteindelijk ben ik als ovd wel eindverantwoordelijk voor alles wat er gebeurt binnen de politiezorg, dus ook de beslissingen die collega's wel nemen.

Dat er voldoende mensen TP zijn wil niet altijd betekenen dat het incident daarmee meester is; waarom denk je dat iedereen met GRIP 1 onder prio 1 komt ? Om zo snel mogelijk het incident aan te kunnen pakken en (meer) slachtoffers te voorkomen.  Jij kan vinden dat de risico's van rijden met O&G niet opwegen tegen de tijdswinst, maar dat geeft aan dat je totaal niet thuis bent in die wereld.

Overigens ben ik het wel met je eens dat wanneer er al een eenheid TP is en er verder geen bijzonderheden zijn, de rest niet onder prio 1 door hoeft te rijden. Hier stuurt de meldkamer ook actief op bij ons.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2018, 01:01:27
Een officier stuurt manschappen aan maar is ook de persoon die opschaald etc. Lijkt me niet dat als ergens een incident is, deze met het reguliere verkeer gewoon netjes 80 rijd waar dat is toegestaan en rustig afwacht bij opstoppingen op weg naar... Als dat niet gebeurt en er is stront aan de knikker, wat dan? Dan valt iedereen over deze officier heen...

Ik heb in genoeg CoPI's al plaatsvervangend OVD deelgenomen om te weten dat de OVD functie echt wel belangrijk is, net als de informatiemanager wat toevoegt en de container een erg handige overlegplaats is. Ik weet alleen nog niet wat de woordvoerder nu echt met bloed en spoed daar moet betekenen, tenzij je een halve wijk gaat ontruimen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2018, 16:58:29
Ik heb in genoeg CoPI's al plaatsvervangend OVD deelgenomen om te weten dat de OVD functie echt wel belangrijk is, net als de informatiemanager wat toevoegt en de container een erg handige overlegplaats is. Ik weet alleen nog niet wat de woordvoerder nu echt met bloed en spoed daar moet betekenen, tenzij je een halve wijk gaat ontruimen.

VL neemt werk uit handen van de hulpverleners ter plaatse. Kan best begrijpen bij een groot incident dat brandweer en politie druk bezig zijn met noodzakelijke zaken en niet zitten te wachten op pers / omstanders die hen vraagt naar oorzaken etc. Dan mag je best op tijd TP zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2018, 19:26:02
Ik snap je wel hoor, je hebt ergens ook wel een punt. Als ik als ovd-p onderweg ben en de eerste eenheden zijn t.p. is het maar de vraag of ik met O&G door moet rijden.
De andere kant is dat als ik zonder O&G rijd, ik ook geen voorrangsvoertuig ben. Bij een grote klapper kan ik dan niet komen zonder in de file te staan, mijn aanrijdtijd is lang en de beslissingen die je moet nemen kunnen wel zeer belangrijk zijn. Ook dat kan een reden zijn om toch met O&G door te rijden.

Als ik als (H)OvD voor ambulancedienst of brandweer onderweg ben weet ik dat eerste eenheden eigenlijk altijd al ter plaatse zijn of nagenoeg ter plaatse. Ik doe mijn best om zo spoedig mogelijk ter plaatse te zijn maar het is niet zo dat ik de koffie uit de handen laat vallen om vervolgens in looppas naar mijn auto te gaan om met grote spoed ter plaatse te gaan.

Ik kan mijn bloeddruk laag houden omdat ik weet dat we ontzettend goede lead-paramedics bij de ambulancedienst hebben en kanjers van bevelvoerders/ploegchefs bij de brandweer. Het zijn kerels die de klappen van de zweep wel kennen.

(H)OvD zijn stelt op zich ook weinig voor. In Qatar mogen lead-paramedics of bevelvoerders ook niet alle beslissingen nemen. Als ze mij iets vragen waarvoor toestemming nodig is van een (H)OvD zeg ik altijd ja. Het zijn namelijk ervaren vakmensen, als ze mij vragen of ze mogen opschalen doen ze het omdat ze beseffen dat ze de situatie anders niet aankunnen.

Het zegt dus ook dat een bevelvoerder of lead-paramedic via portofoon aan mij kan vragen terwijl ik nog aanrijdend ben of ze mogen opschalen omdat het uit de hand loopt. Wie ben ik om eerst met eigen ogen te willen zien of de lead-paramedic cq bevelvoerder het wel goed heeft gezien dat het uit de hand loopt?  

In praktijk komt het in Qatar ook voor dat de meldkamer tijdens aanrijden van eerste eenheden beelden ziet (bewakingscamera's) of nog meer meldingen ontvangt. De meldkamer roept dan de (H)OvD op en doet dan een voorstel om op te schalen + de motivatie waarom, kortom (H)OvD zijn is vooral ja zeggen als je je vakmensen op de werkvloer durft te vertrouwen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2018, 20:14:32
Als ik als (H)OvD voor ambulancedienst of brandweer onderweg ben weet ik dat eerste eenheden eigenlijk altijd al ter plaatse zijn of nagenoeg ter plaatse. Ik doe mijn best om zo spoedig mogelijk ter plaatse te zijn maar het is niet zo dat ik de koffie uit de handen laat vallen om vervolgens in looppas naar mijn auto te gaan om met grote spoed ter plaatse te gaan.

Ik kan mijn bloeddruk laag houden omdat ik weet dat we ontzettend goede lead-paramedics bij de ambulancedienst hebben en kanjers van bevelvoerders/ploegchefs bij de brandweer. Het zijn kerels die de klappen van de zweep wel kennen.

(H)OvD zijn stelt op zich ook weinig voor. In Qatar mogen lead-paramedics of bevelvoerders ook niet alle beslissingen nemen. Als ze mij iets vragen waarvoor toestemming nodig is van een (H)OvD zeg ik altijd ja. Het zijn namelijk ervaren vakmensen, als ze mij vragen of ze mogen opschalen doen ze het omdat ze beseffen dat ze de situatie anders niet aankunnen.

Het zegt dus ook dat een bevelvoerder of lead-paramedic via portofoon aan mij kan vragen terwijl ik nog aanrijdend ben of ze mogen opschalen omdat het uit de hand loopt. Wie ben ik om eerst met eigen ogen te willen zien of de lead-paramedic cq bevelvoerder het wel goed heeft gezien dat het uit de hand loopt?  

In praktijk komt het in Qatar ook voor dat de meldkamer tijdens aanrijden van eerste eenheden beelden ziet (bewakingscamera's) of nog meer meldingen ontvangt. De meldkamer roept dan de (H)OvD op en doet dan een voorstel om op te schalen + de motivatie waarom, kortom (H)OvD zijn is vooral ja zeggen als je je vakmensen op de werkvloer durft te vertrouwen.

In Nederland gaat dit ook zo, er hoeft geen (H)OvD of bevelvoerder ter plaatste te zijn om op te schalen. Hoevaak zie je al niet middelbrand zonder dat er hulpverleners ter plaatse zijn... maar een (H)OvD is zeker niet overbodig, anders zou je bij bedrijven, instellingen, overheidsorganen ook alle managers eruit kunnen gooien. Een bevelvoerder stuurt zijn manschappen aan, een OvD zit daar dan weer boven... je mag van mij aannemen dat zij wel goed opgeleid zijn, en de kennis en kunde in huis hebben.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2018, 20:20:02
Dat verschil kan te verklaren zijn doordat de processen per kolom anders zijn, zoals je zelf al zegt wordt er TP al iets aangestuurd. Als ik moet opschalen naar bijvoorbeeld een AT moet ik allerlei telefoontjes gaan plegen waarbij ik vragen ga krijgen die ik niet zomaar kan beantwoorden, goed geinformeerd zijn en zelf zicht op de situatie hebben is daarbij essentieel.
Daarnaast moet je ook de collega's nog aansturen, positioneren en de link naar het bestuur en OM zijn. Kortom: er komt heel veel op je af en dat is niet handig vanuit de auto. Misschien kom ik er TP achter dat ik juist moet gaan afschalen, ik zit namelijk niet in de emotie.

Daarom ZSM ter plaatse, beeld krijgen, positioneren en coordineren. Het is niet wenselijk om een schietpartij vanaf het kantoor telefonisch/portofonisch af te handelen als ovd-p. De bevelvoerder van de brandweer blijft ook niet op de kazerne zitten toch?  ;)

Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2018, 20:36:39
Dat verschil kan te verklaren zijn doordat de processen per kolom anders zijn, zoals je zelf al zegt wordt er TP al iets aangestuurd. Als ik moet opschalen naar bijvoorbeeld een AT moet ik allerlei telefoontjes gaan plegen waarbij ik vragen ga krijgen die ik niet zomaar kan beantwoorden, goed geinformeerd zijn en zelf zicht op de situatie hebben is daarbij essentieel.
Daarnaast moet je ook de collega's nog aansturen, positioneren en de link naar het bestuur en OM zijn. Kortom: er komt heel veel op je af en dat is niet handig vanuit de auto. Misschien kom ik er TP achter dat ik juist moet gaan afschalen, ik zit namelijk niet in de emotie.

Daarom ZSM ter plaatse, beeld krijgen, positioneren en coordineren. Het is niet wenselijk om een schietpartij vanaf het kantoor telefonisch/portofonisch af te handelen als ovd-p. De bevelvoerder van de brandweer blijft ook niet op de kazerne zitten toch?  ;)

Bij de Nederlandse politie werken agenten in de uniformdienst die niet in staat zijn om ter plaatse in te schatten dat er een arrestatieteam moet komen omdat ze van de sokken worden geschoten met een automatisch vuurwapen of zien dat een burger onder schot wordt gehouden door een verdachte?

Als ze portofonisch doorgeven aan de aanrijdende OvD-p dat ze beschoten worden met zware automatische wapens door mogelijke terroristen krijgen ze als antwoord dat ze even de tandjes op elkaar moeten zetten en de OvD-p zo spoedig mogelijk ter plaatse gaat om even te bekijken of er opgeschaald moet gaan worden?

De bevelvoerder van de brandweer is geen officier. In Qatar is de bevelvoerder/ploegchef een onderofficier. Als ik het goed heb kent de Nederlandse brandweer geen onderofficieren echter is de OvD-B hoger in rang dan bevelvoerders. Je vergelijking dat de OvD-P wel ter plaatse moet gaan omdat de bevelvoerder bij de brandweer ook niet achter blijft op de kazerne gaat dus mank. De bevelvoerder met zijn manschappen zijn prima in staat een woningbrand te blussen zonder OvD.

Het moet voor een brandweer OvD geen enkel probleem zijn om vanuit de brandweerkazerne een bevelvoerder ter plaatse ergens toestemming voor te geven zodra deze portofonisch of telefonisch contact met hem opneemt.