Ambulancezeorg en privacy

Auteur Topic: Ambulancezeorg en privacy  (gelezen 3276 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 24 januari 2018, 16:18:06
De WGBO leert ons dat privacy een recht van de patient is en de privacy waarborgen een plicht van de zorgaanbieder.

De ambulancediensten zijn uiteraard ook zorgaanbieders.

Onlangs kreeg ik een blog van een politieman onder ogen, een emotioneel verhaal waarin hij de wereld liet weten dat hij met succes een baby had gereanimeerd. De populatie op sociale media verklaarde hem direct tot held echter was zijn blog simpel te combineren met informatie van P2000 websites. De politie schendt op grove wijze de privacy van een patient.

De ambulancedienst hoort te waarborgen dat de privacy niet door eigen personeel geschonden wordt maar ook niet door anderen die de ambulancedienst moeten helpen met reanimeren, tillen of afhijsen van patienten.

Vandaag lees ik op het forum onderstaand bericht:


https://www.facebook.com/112Haaglanden/posts/831405320365582

Moeilijk de leeftijd te schatten, maar ik denk dat Mischa nog niet heel oud is...

Peen

Via Google weet ik dat de patient op IJsselsestraat nummer *) in Den Haag woont, ambulance 15-118 ter plaatse was onder ritnummer: 10182. De inzet vond plaatst op 18 januari 2018

Privacy waarborgen van je patient gaat zover dat het adres niet openbaar dient te worden.

Het onmiddelijk openbaar maken zorgt ook dat 112-fotografen ter plaatse gaan, ondanks dat ze in de p2000 melding kunnen zien dat het om ass. ambulance gaat.
De privacy wordt nog verder geschonden omdat deze sensatiezoekers ook nog foto's gaan maken en het vervolgens op internet kwakken.

De ambulancedienst van Den Haag gooit de adressen zelf ook op P2000 terwijl de meeste RAV-en in Nederland geen gebruik maken van P2000 voor alarmering ivm privacy van patienten.

Waarom vinden ambulancediensten dit allemaal normaal?

*) Huisnummer van patient verwijderd op verzoek van moderatorteam.




Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2018, 16:38:29
Zie ook: Hulpverleningsforum  »  Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen » Centralisten en Verbindingen » Vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2017

Hier zijn sinds 2010 ruim 600 berichten geschreven in de discussie over dit topic.

Ik vraag me af wat hulpdiensten (brandweer en ambulance vooral) en de overheid vinden van het feit dat P2000 mee te lezen is. Vinden ze dit een probleem (privacy, ramptoeristen etc.) of vindt vooral de brandweer het eigenlijk wel prettig dat de meldingen openbaar zijn, zodat het publiek meer betrokken raakt bij het werk van de brandweer?

je hoort daar nog wel is verschillende berichten over, daarom graag wat meer duidelijkheid hierover. Ik denk zelf dat hulpdiensten nauwelijks problemen onvervinden van het feit dat P2000 openbaar is, maar misschien ligt dit anders.

Voor Mei 2018 moeten de huisnummers van P2000 af zijn.

Encryptie is inderdaad mogelijk, maar zal niet echt gebruikt gaan worden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2018, 17:29:14
Een ernstige inbreuk op privacy is het gaan bloggen:

Landelijke media https://www.rtlnieuws.nl/nederland/agent-redt-leven-baby-dankzij-snelle-reanimatie-enorm-kippenvelmoment


Zondag 7 januari door politie op facebook gepost:

Citaat
Afgelopen zaterdag werden wij via onze portofoon opgeroepen door onze meldkamercentraliste. Aan de stem van de centraliste te horen was het een serieuze melding. We hoorden haar zeggen: "Willen jullie gaan naar... voor een reanimatie. De ambulance en de brandweer zijn ook onderweg".

We kregen toestemming om onze optische en geluidssignalen te gebruiken en terwijl wij aanrijdend waren maakten wij een plan en verdeelden we de rollen wie wat zou gaan doen. Al snel zocht onze meldkamercentraliste weer contact met ons. We hoorden haar zeggen: " het blijkt te gaan om een reanimatie van een kind".

Deze aanvulling kwam heftig bij ons binnen. We keken elkaar aan en namen nog even kort door hoe te handelen bij een reanimatie van een kind. Elke seconde onderweg erheen leken minuten te duren.
We hoorden via onze meldkamer dat er meedere eenheden van de politie werden aangestuurd en dat ook de traumahelikopter opgeroepen zou zijn.

https://www.facebook.com/PolitieArnhemZuid/photos/a.553013604773262.1073741829.492479950826628/1781170231957587/?type=3

Met wat Googlewerk komt je er snel achter dat het gaat om het kindje van Lathyruspad *) in Arnhem. In Arnhem is op zaterdag 6 januari maar voor 1 melding zowel ambulance, brandweer en traumaheli via P2000 opgeroepen voor een reanimatie.

De politieman vindt het noodzakelijk om met heel Nederland te delen wat de ambulanceverpleegkundige heeft gezegd. De ambulanceverpleegkundige is bezig met een behandeling, het is bizar als iemand aanwezig bij de behandeling gaat beschrijven wat ambulanceverpleegkundige gedaan heeft en wat hij hem hoorde zeggen.

De politie vindt het tevens noodzakelijk om met een account van politie Arnhem-Zuid binnen 24 uur na de reanimatie te posten dat het het incident gisteren heeft plaatsgevonden. Als medisch professional heb ik me nooit geroepen gevoeld om te gaan bloggen of andere mensen te laten weten dat ik iemand heb geopereerd of gereanimeerd. Ik zou het ook niet mijn hoofd halen om binnen 24 uur na een reanimatie te schrijven dat het inmiddels weer goed gaat met het meisje. Ik zou er minstens 14 dagen mee wachten en nog liever 30 dagen.

Na 30 dagen kan je het blog ook posten met een algemeen account van de politie op facebook (zonder plaatsnaam/werkgebied). Je kan dan ook termen gebruiken als onlangs werden we opgeroepen voor een reanimatie, bla, bla. Het is dan onmogelijk om het simpel te herleiden naar een patient echter is het nadeel dat je langer moet wachten op alle digitale knuffels, tranen en lof van het internetpubliek.

*) Huisnummer verwijderd op verzoek van moderatorteam.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2018, 14:01:10
De bloggende agent begint zijn betoog met de zin:

Citaat
Afgelopen zaterdag werden wij via onze portofoon opgeroepen door onze meldkamercentraliste. Aan de stem van de centraliste te horen was het een serieuze melding. We hoorden haar zeggen: "Willen jullie gaan naar... voor een reanimatie.

Op P2000 is geen enkele melding te vinden van politiemensen die naar een bankoverval, verkeersongeval of inbraak moeten. Het zegt dat het bij de ambulancedienst en brandweer ook kan.

De meldkamer kan gewoon de mensen via de portofoon oproepen ipv per pager. In Qatar hebben paramedics en brandweermannen geen pagers. De paramedics hebben beide een portofoon, meldingen gaan per porto en komen ook in beeld op de terminal in het ambulancevoertuig. Brandweermannen zijn in de brandweerkazerne, in de kazerne gaat het al het licht in de hoogste stand en klinkt een sirenesignaal. De ploegchef/bevelvoerders  horen via de portofoon wat er aan de hand is en waar.

In Nederland is de brandweer vermoedelijk een probleem omdat de meeste brandweermensen vrijwilligers zijn. Het neemt nog steeds niet weg dat de meldkamer ze via P2000 ook een bericht kan sturen als "Prio 1 of Prio 2: Assistentie ambulance/reanimatie". Ze kunnen zich dan naar de brandweerkazerne spoeden. In de kazerne kan men per porto of mobilofoon contact opnemen met de meldkamer voor het adres terwijl ze wachten tot ze een volledige bemanning hebben om uit te rukken.

Op zich kan het ook voor alle andere inzetten waardoor er geen enkel adres meer op P2000 hoeft te verschijnen. Je kan je vrijwilligers namelijk ook per pager oproepen voor "brand", "automatische brandmelding", "ongeval met beknelling", etc.

Het gebruik maken van adres (met of zonder huisnummer) van patienten in openbare P2000 melding is daarom af te schuiven op gemakzucht, onwil en laksheid bij ambulancediensten.


guest16442

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 15:38:46
Ik blijf het ook kwalijk vinden dat dit soort zaken gewoon openbaar toegankelijk zijn. Ik snap ook niet waarom het zoveel moeite is om het te versleutelen? Al mijn berichten op mijn telefoon worden ook versleuteld dus waarom kan zo'n privacygevoelig systeem dat niet zijn?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2018, 15:55:36
Ik blijf het ook kwalijk vinden dat dit soort zaken gewoon openbaar toegankelijk zijn. Ik snap ook niet waarom het zoveel moeite is om het te versleutelen? Al mijn berichten op mijn telefoon worden ook versleuteld dus waarom kan zo'n privacygevoelig systeem dat niet zijn?

Inderdaad, Uber is binnen 7 minuten bij je na een oproep zonder dat iemand weet dat je een taxi nodig hebt op jouw adres.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2018, 19:34:01
Privacy vragen met betrekking tot P2000 worden reeds in dit topic besproken.
Laten we dit topic richten op ambulancezorg en privacy specifiek. Dus zaken als de blogs van politieagenten, de rol van social media, 112 journalisten etc.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2018, 19:08:24
Berichten over politie en privacy op social media zijn afgesplitst naar dit topic.