VRR ontwikkelt eigen app als aanvulling op NL-alert

Auteur Topic: VRR ontwikkelt eigen app als aanvulling op NL-alert  (gelezen 8737 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 25 januari 2018, 21:51:02
https://twitter.com/jaspervanvugt/status/956532054560268289

Inwoners van Rotterdam-Rijnmond kunnen vanaf donderdag een app downloaden voor veiligheidswaarschuwingen in de regio. De app is ontwikkeld door de brandweer en omwonenden van de Rotterdamse Botlek.




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2018, 21:52:29
Gaat nu iedere regio zijn eigen app maken  :(
Niet handig.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2018, 21:55:32
Gaat nu iedere regio zijn eigen app maken  :(
Niet handig.

Verre van handig maar als beste overheidsorganisatie 2016 moet je wat...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2018, 22:23:39
Een app lijkt me sowieso een slecht plan.

Ze kunnen net zo goed een bericht op hun eigen Facebook zetten.


guest12562

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 23:18:02
Verre van handig maar als beste overheidsorganisatie 2016 moet je wat...

Touche, inderdaad daar wordt erg hard aan gewerkt, maar dan vooral dat imago.............


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2018, 00:59:49
Als NLalert niet werkt moet de overheid ervoor zorgen dat het wel werkt of zelf een app laten maken. Niet elke veiligheids regio zelf maar aan laten klooien. Of deze moet als pilot gemaakt worden en daarna landelijk uitgerold worden, dan kan het nog een beetje snappen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2018, 07:31:33
De Veiligheidsregio kan ook gebruik gaan maken van Twitter waarschuwingen.

Het werkt beter dan NL alert en het kost je niets. Burgers zonder twitter of die geen twitter willen gebruiken kunnen ook gewoon de twitter app installeren en alleen de hulpdiensten volgen.

Twitter waarschuwingen: https://twitter.com/Ldn_Ambulance/alerts


guest16442

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2018, 09:31:53
Ik zit er niet bepaald op te wachten om verplicht een applicatie van een Amerikaans bedrijf op mijn telefoon te draaien met de daarbij behorende verplichtte permissies die zogenaamd nodig zijn om de app goed te laten werken. Lijkt me in dat opzicht dan ook een slecht idee. Lijkt me niet bepaald moeilijk om een app te ontwikkelen die eenzijdig berichten stuurt met daarin waarschuwingen. Dat kan dan zelfs op basis van AML die men wilt gaan implementeren, zodat je ook mensen binnen bepaalde regio's kunt waarschuwen en niet gelijk een ieder in Nederland.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2018, 10:11:40
Ik zit er niet bepaald op te wachten om verplicht een applicatie van een Amerikaans bedrijf op mijn telefoon te draaien met de daarbij behorende verplichtte permissies die zogenaamd nodig zijn om de app goed te laten werken. Lijkt me in dat opzicht dan ook een slecht idee. Lijkt me niet bepaald moeilijk om een app te ontwikkelen die eenzijdig berichten stuurt met daarin waarschuwingen. Dat kan dan zelfs op basis van AML die men wilt gaan implementeren, zodat je ook mensen binnen bepaalde regio's kunt waarschuwen en niet gelijk een ieder in Nederland.

Ik neem aan dat je op de hoogte bent dat Google (android) en Apple net als Twitter Amerikaanse bedrijven zijn. Het is onmogelijk een applicatie op basis van AML te maken zonder Apple en Google. Als de veiligheidsregio Microsoft systemen gebruikt ben je nogmaals overgeleverd aan een Amerikaans bedrijf.

NL alert bestaat sinds november 2012, na ruim 5 jaar mag je concluderen dat het systeem nog niet goed functioneert. Een van de conclusies van een eerder verschenen parlementair onderzoek ICT-projecten bij de overheid was o.a. dat ICT projecten er niet beter op gaan worden als je jaren aan knoeien bent om je ICT project aan te passen en te repareren omdat het niet goed werkt. Het eindresultaat is dat er zoveel repartaties en aanpassingen zijn gedaan waardoor niemand meer weet wat en hoe het systeem werkt of waardoor een fout ontstaat. De aanpassingen op de aanpassingen kunnen volgende onvoorspelbare problemen veroorzaken.

De belastingbetaler wordt dubbel gepakt als de landelijke overheid blijft knoeien met een landelijk systeem en veiligheidsregio's ook beginnen met eigen apps ontwikkelen om burgers te alarmeren. Immers de Veiligheidsregio harkt het geld gewoon uit de kas van de gemeenten en die halen het weer bij de burger weg via belastingen.

Een twitter-alert van Veiligheids Rotterdam-Rijnmond zal een app-melding of SMS-bericht verzenden aan iedereen die het zelf heeft ingeschakeld. Als je in Friesland woont heb je geen last van een alert verzonden in Rotterdam omdat je het alert van Veiligheidregio Friesland activeert.

Voorts is het in Nederland een beetje de mode om ophef te maken over de privacy zodra het gaat om toestemming geven voor allerlei verplichte permissies als het gaat om de overheid, de 112-meldkamer of politie maar de massa klikt als de bliksem zonder te kijken door de verzoeken om toestemming als het gaat om populaire gratis games of andere gratis zaken zoals routeplanners of apps om handig producten te bestellen.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2018, 10:45:46
@ oma: uit pure nieuwsgierigheid:wat voor systeem gebruikt men bij jullie om de burger te alarmeren in noodsituaties?