EHBO kleding

Auteur Topic: EHBO kleding  (gelezen 20086 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 27 november 2016, 13:01:24
Citaat van: Willem D. link=msg=1463092 date=1480098149
Kleding van politie en die van alle andere aan hun kleding herkenbare opsporingsambtenaren is beschermd
Het logo van politie, brandweer en ambulance is beschermd
Het logo van BOA's is beschermd
Het logo van Beveiligers (de V) is beschermd
De striping van politie, brandweer en ambulance voertuigen, motoren, vaartuigen en luchtvaartuigen is beschermd

Brandweerkleding en ambulancekleding is niet beschermd
Kleding van EHBO-ers is niet beschermd

Een kleding leverancier kan in principe alles leveren wat een klant maar wil, behalve die in gebruik zijn bij politie en andere opsporingsdiensten.

Nederland noemt zich een rechtsstaat maar dat is vooral op papier. In een rechtsstaat is er namelijk ook sprake van handhaving, aangezien een verbod of bijv. het wettelijk beschermen van je brandweer- en ambulancelogo anders verspilde moeite is.

Ik kan op internet gewoon shirts, truien enz bestellen met brandweerlogo. Ik kan kiezen welke naam van veiligheidsregio en gemeente ik er op wil hebben. Vermoedelijk komt het door de combinatie van het eeuwig willen polderen van brandweer/ambulance met hun zwaailichtfanboys en de beroemde gedoogcultuur waardoor ongeveer alles verboden is maar ook alles mag. http://www.brandweerwinkel.nl/

Bij de politie begrijpen ze het tenminste nog wel. De politie wil het organisatie niet hebben dat anderen misbruik maken van politielogo en -uniform maar de individuele diender gaat zelf ook over de rooie zodra hij merkt dat een halve zool met een politielogo of -uniform rondloopt.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #31 Gepost op: 27 november 2016, 13:21:25












Citaat: baksteen (25 november 2016, 18:15:01)

helaas is het niet verboden, dus mogen ze zich kleden zoals ze willen........
Een afspraak over (uniforme-) EHBO-kleding is er ook niet, dus ook dat aspect bekritiseren is verspilde energie.


Citaat: Oma

Waarom is het verspilde energie? Iedere (ambulance)professional kan dit volk gewoon respectvol een stel grote kneuzen noemen zonder dat ze zich schuldig maken aan denigreren of in strijd handelen met de forumregels, immers de waarheid mag gezegd worden.

Je mag en in mijn optiek moet je er ook wat van zeggen, maar gericht aan de dragers van die (nep-)kleding is het verspilde energie.
Ik snap het ook niet waarom mijn lekencollega's niet gewoon met een blauw polootje en een oranje koffer rondstuiteren maar kennelijk aan willen schurken bij de professionals.
problemen los je op door er wat aan te doen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 27 november 2016, 13:41:09
Citaat van: baksteen link=msg=1463278 date=1480249285
Je mag en in mijn optiek moet je er ook wat van zeggen, maar gericht aan de dragers van die (nep-)kleding is het verspilde energie.
Ik snap het ook niet waarom mijn lekencollega's niet gewoon met een blauw polootje en een oranje koffer rondstuiteren maar kennelijk aan willen schurken bij de professionals.

Als HOVD of als commandant tijdens een evenement zou ik mijn werk niet eens kunnen doen als EHBO-ers door hun kleding of voertuigen sterk op de ALS-ambulancezorgprofessionals lijken.

Tegenwoordig krijg je enorm veel camerabeelden binnen van vaste of tijdelijke camera's, beelden vanuit drones of helikopters en/of bodycams van politie-/ambulancepersoneel. Door het duidelijke verschil in kleding kan ik namelijk ook zien waar mijn ambulancemensen zich bevinden en tijdens daadwerkelijke inzetten via bodycams ook gelijk zien of er EHBO-ers bezig zijn of ambulancepersoneel.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #33 Gepost op: 27 november 2016, 14:00:45
Ik zit eens even te googelen, heel internet staat vol met site's waar je EHBO kleding kan bestellen, die niet van ambulance kleding te onderscheiden is. Zelfs de polo's etc met daarop de tekst ambulance zijn te bestellen als je je een beetje druk maakt.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #34 Gepost op: 27 november 2016, 14:34:01
Ik weet niet of het landelijk is maar hier in de regio dragen EHBO'ers wel uniforme kleding. Een geel poloshirt met blauwe strepen en in blauwe of rode leters op hun rug EHBO. Verder blauw broeken met brede gele strepen en onder aan de broekspijpen drie of vier reflecterende strepen. Verder hebben ze jassen blauw met gele strepen waar ook de nodige reflecterende vakken op zitten. Op deze jassen staat ook op een gele ondergrond in blauw of rood EHBO.
Verder dragen ze blauwe tassen met reflecterende strepen met daar op in gele letters EHBO. Dit zijn schouder of rugtassen.

Hier in de regio zitten op de FRB en BLS voertuigen van de brandweer vaak ambulanciers, huisartsen, ziekenhuisartsen en ziekenhuisverpleegkundige die het naast hun gewone werk het prettig vinden om als vrijwilliger hulp te verlenen aan mensen. Sommige zijn ook nog lid van een EHBO vereniging of het Rode Kruis. Daarbij vind ik dat de vraag gesteld mag worden wat je wil. In Duitsland werken de brandweer, Rode Kruis, Malteser kruis en andere organisaties vaak uitsluitend met vrijwilligers op de Ambulance ook in de grote steden. In België zijn het volgens mijn ook vaak vrijwilligers op de brandweer ambulances. Wil het dan zeggen dat een vrijwilliger niet goed is om deze taak uit te oefenen en moet dit altijd beroepskrachten zijn zo als ik uit de woorden van oma op maak.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 27 november 2016, 15:00:27
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1463284 date=1480253641
Wil het dan zeggen dat een vrijwilliger niet goed is om deze taak uit te oefenen en moet dit altijd beroepskrachten zijn zo als ik uit de woorden van oma op maak.

Ik heb nooit gezegd dat een vrijwilliger niet goed is om EHBO te verlenen of om een BLS-reanimatie uit te voeren.

In Qatar is er een verschil tussen ambulancezorg (ALS/ACLS) en lekenhulpverlening (EHBO door burgers, brandweer, politie). In Qatar weten de beroepskrachten bij de ambulancedienst dit maar EHBO-ers, politie- en brandweermensen beschouwen zich ook niet als de reserve-ambulancedienst of als hobby-paramedics.

In Qatar hebben we hele goede brandweermannen, het soort dat gewoon in bluspak of brandweeruniform een AED kan aansluiten zonder dat ze eerst kleding aantrekken waardoor ze op de ambulancebroeder lijken.

De EHBO-ers in Qatar hebben het ook niet nodig, ze kunnen eerste hulp verlenen zonder op de ambulancedienst te willen lijken.

Alle beroepskrachten en vrijwilligers in Qatar werken graag samen. We zijn allemaal trots op de grote internationale sportevenementen die mede een succes zijn dankzij de enorme inzet van ontzettend veel vrijwilligers. Ondanks dat ontzettend veel mensen in het Westen vinden dat Qatar tot de achterlijke landen behoort vinden we het wel belangrijk dat de burgers en alle gasten in Qatar recht hebben op duidelijkheid en eerlijkheid; wij beschouwen het als een recht dat iedereen direct weet wie er van de ambulancedienst is omdat burgers van de ambulancedienst veel meer mogen verwachten dan van EHBO-vrijwilligers.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 28 november 2016, 09:00:28
Citaat van: Willem D. link=msg=1463141 date=1480157697
Oke, ontzettend goed en hartstikke leuk, dan is het merk, de kleding lijn gedeponeerd en mag NIEMAND deze kledinglijn of daarop (sterk) gelijkend gebruiken.  :)

Maar dan begint de juridische ellende pas goed voor Ambulancezorg Nederland als merkhouder.  :'(
Ambulancezorg Nederland heeft de nieuwe kleding lijn gedeponeerd is dus de juridische eigenaar. Niet de afzonderlijke RAV's. Elke RAV zal formeel toestemming moeten vragen en krijgen om deze nieuwe kledinglijn te mogen laten dragen door hun personeel.

En krijgen andere partijen zoals private ziekenvervoerders en repatrieringsorganisaties ook toestemming van Ambulancezorg Nederland?
En hoe zit het met GHOR en NHT kleding? Moet dat ook aangepast worden?
Mogen ambulanceverpleegkundigen deze nieuwe door deponering beschermde kleding dragen indien zij buiten hun RAV werkgever om worden ingehuurd als verpleegkundige zoals bij evenementenhulpverlening in hun vrije tijd?
En zo kan ik er nog een aantal voorbeelden verzinnen waarvoor formeel toestemming van Ambulancezorg Nederland moet worden aangevraagd door andere private organisaties om de nieuwe kleding te mogen dragen.

Dezelfde juridische gevechten zullen ontstaan zoals met het misbruik van de BZK striping op wagens welke niet indienst zijn bij de hulpdiensten. Vele stripings maken inbreuk op het merkenrecht en er wordt al jarenlang juridische strijd gevoerd.
Of dat zangkoor wat een kledinglijn draagt gelijkend op het later dan het zangkoor geintroduceerde huidige politie uniform.
Met andere woorden, men kan wel een merk, logo of afbeelding deponeren of een octrooi aanvragen o.i.d., maar juridisch aanpakken van gemeend misbruik is een tweede. En een lange en kostbare weg voor de juridische eigenaar van de nieuwe ambulance kledinglijn, i.d.g. Ambulancezorg Nederland.

Niet zo zwartkijken, De politie is t immers ook gelukt ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 28 november 2016, 09:02:45
Citaat van: Willem D. link=msg=1463169 date=1480165909
Afgedaan zeker niet, want het merkenrecht is zeer uitgebreid en zit vol haken en ogen waarbij de praktijk soms weerbastiger is dan de theorie.

Dus moet Ambulancezorg Nederland toch formeel toestemming verlenen/geven aan de RAV's, ook volgens jouw verhaal, om juridisch het gebruik van het nieuwe uniform bij de RAV's dicht te timmeren.
Het gaat om het beschermen van een merk. Het gebruik van een merk door derden kan juridisch gezien nooit automatisch worden toegeeigend zonder formele toestemming van de juridische eigenaar.
Dit is ook de essentie van het merkenrecht, er moet altijd toestemming verkregen zijn voor gebruik door derden, anders is er sprake van inbreuk op het merkenrecht. Ook al zijn het partners in de branche.

Het zal Ambulancezorg Nederland een enorme hoeveelheid werk en bijbehorende kosten opleveren m.b.t. werkuren, administratie en het opstellen van juridische documenten als aanschrijvingen, waarschuwingen, aanmaningen ed. en veel schriftelijk overleg met juristen en advocaten om elke individuele EHBO organisatie, EHBO vereniging ed. afzonderlijk juridisch aan te pakken die de nieuwe kleding lijn of daaraan gelijkend gaat hanteren
Gezien het grote aantal EHBO verenigingen (1500+) en de vele tientallen commerciele EHBO evenementen organisaties wens ik Ambulancezorg Nederland dus veel succes en wijsheid met haar aankomende en groots opgezette project "Aanpak misbruik Ambulance kleding".
 Ben je nu ook al jurist en merkenrechtdeskundige??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #38 Gepost op: 28 november 2016, 09:08:34
Via een KB, Ministerieel besluit of AMvB kan dit ook makkelijk worden gerealiseerd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #39 Gepost op: 30 december 2016, 22:47:25
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1463172 date=1480166366
Ik snap het Willem, je draagt zelf kennelijk ook graag ambu kleding......

Dat moet haast wel. Willem verdedigd het zo graag...