Richtlijnen verbanddoos Oranje Kruis 2016

Auteur Topic: Richtlijnen verbanddoos Oranje Kruis 2016  (gelezen 3978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 27 januari 2018, 22:26:44
Het Oranje Kruis heeft richtlijnen waar een verbanddoos aan zou moeten voldoen.
Daar staat ook een Steriele verbanddoek 50x50 cm tussen. Ik was alleen benieuwd, met welk doel zit hij er in?
Ik kan wel wat dingen bedenken, fantasie genoeg, maar ben het nog niet bewust tegengekomen in cursussen.

Verder staat er ook een tourniquet tussen, het lijkt er dus op dat het oranje kruis de discussie die gaande is aan het volgen is. Jammer alleen dat het gebruik nog niet in de richtlijnen voor het onderwijs zitten.

De richtlijn voor de verbanddoos: https://www.hetoranjekruis.nl/fileadmin/assets-hetoranjekruis/documents/Verbandrichtlijnen_2016.pdf




Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2018, 23:15:34
Het Oranje Kruis heeft richtlijnen waar een verbanddoos aan zou moeten voldoen.
Daar staat ook een Steriele verbanddoek 50x50 cm tussen. Ik was alleen benieuwd, met welk doel zit hij er in?
Ik kan wel wat dingen bedenken, fantasie genoeg, maar ben het nog niet bewust tegengekomen in cursussen.

Verder staat er ook een tourniquet tussen, het lijkt er dus op dat het oranje kruis de discussie die gaande is aan het volgen is. Jammer alleen dat het gebruik nog niet in de richtlijnen voor het onderwijs zitten.

De richtlijn voor de verbanddoos: https://www.hetoranjekruis.nl/fileadmin/assets-hetoranjekruis/documents/Verbandrichtlijnen_2016.pdf

Ik gok simpel op het afdekken van grote wonden/vooral abdominale wonden?


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2018, 11:13:15

Afdekken van een hoofdwond?  98uiye



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2018, 12:37:10
Afdekken van een hoofdwond?  98uiye

Met die grote lap kan je niet echt druk oefenen als je een wond afdekt.

Ik kan me niet voorstellen dat de EHBO-vereniging veel aandacht gaat of wil besteden aan abdominale wonden behandelen. Als je buiten het ziekenhuis verbandmaterialen beschikbaar zou willen hebben voor dergelijk letsel heb je meer aan grote buikgazen (bij voorkeur met lus). Ik zie het ook nog niet gebeuren dat een EHBO-er even gaat klussen met een slachtoffer waar de baarmoeder en darmen uithangen. Ik verwacht toch eerder dat ze hard weg lopen en de ervaren ambulanceverpleegkundige de tanden maar op elkaar moet zetten en bedenken dat hij zijn best maar moet doen en op hoop van zegen.

Ik denk dat een steriele verbanddoek van 50 x 50 cm vooral interessant is voor de omzet van de verbandboeren. Ik heb het in ieder geval niet in mijn verbanddoos en wil het er ook niet in hebben.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2018, 13:55:35
Ik kan natuurlijk wel verzinnen wat ik er mee kan doen, maar wat ik bijzonder vind is dat het oranje kruis materiaal aan de richtlijnen voor materiaal toevoegt, maar er niks mee doet in de opleidingen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2018, 16:58:31
Drie redenen om GEEN verbanddozen met het Keurmerk van het Oranje Kruis aan te schaffen:

1) Alle verbanddozen en zeker alle medische en steriele materialen en artikelen dienen al wettelijk te zijn voorzien van het verplichte CE keurmerk. Zonder CE keurmerk mogen deze (steriele) materialen niet op de markt komen. Een Oranje Kruis verbanddoos keurmerk over artikelen met CE keurmerken heen is dus volslagen zinloos en zelfs belachelijk te noemen.

2) De verbanddoos richtlijnen van het Oranje Kruis worden vaak onder de noemer van "aan de branche aangepast" op de markt gezet. Hierbij wordt afhankelijk van de branche enige artikelen afgehaald danwel toegevoegd zodat zij kennelijk zouden voldoen aan de wettelijke eisen ?!?!?
Niet elk bedrijf en organisatie is gelijk. Deze verkooppraat gaat dus volledig voorbij aan de wettelijke Arbo verplichting om ook (!) verbanddozen dusdanig te vullen dat zij voldoen aan de RI&E.
Een wettelijk verplichte RI&E is altijd leidend, nooit de zelfverzonnen verbanddoos richtlijnen van het Oranje Kruis!

3) De verbanddoos richtlijnen van het Oranje Kruis zijn opgesteld door het Oranje Kruis zelf en deze verbanddoos richtlijnen hebben geen enkele wettelijke en juridische status. Jammer dat velen hierin wel geloven, zelfs overheden en GHOR's trappen hierin.

Kortom, vul zelf de verbanddozen met materialen en artikelen met de daadwerkelijke benodigde materialen conform de RI&E en voldoe daarmee wel aan de RI&E.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we