Manuele fixatie van de CWK

Auteur Topic: Manuele fixatie van de CWK  (gelezen 13798 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2018, 11:34:43
Dat is inderdaad de werkwijze die gevolgd wordt. Enige verschil is dat in het protocol staat dat je conform de EHBO richtlijnen de nek mag fixeren en zo wordt het ook door de ambulance verpleegkundige die de trainingen verzorgen aangeleerd aan de NHT'ers.

De ambulance verpleegkundige die aanwezig is in de NHT opvang is verantwoordelijk voor de triage van alle slachtoffers in de tent. Het kan dus voorkomen dat het een minuut duurt voordat hij tijd heeft. Zeker wanneer er meerdere T1 of T2 slachtoffers in de tent terecht komen.


Ik vind het vreemd omdat het niet het probleem van de burger/patient is dat de ambulancezorg zo ondermaats is dat er EHBO-ers nodig zijn om de ambulancedienst te komen helpen zodra er een stadsbus met ongeveer 30 man tegen een muur rijdt.

Het is nog beroerder als EHBO-ers aan jouw nek komen omdat het zo in het EHBO-protocol staat en de ambulancebroeders het de EHBO-ers ook nog eens hebben aangeleerd om gewoon te doen.

De ambulancedienst schiet in mijn ogen ernstig tekort omdat ze helemaal niet mee hebben gedaan aan deze grote oefening. Als je vrijwilligers gaat trainen en aanmoedigen om aan jouw patienten te komen bij ongevallen wil je na de training ook tijdens oefeningen zien hoe ze presteren.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2018, 12:00:30
En hoe erg is het dat in die ene minuut heg hoofd niet gefixeerd wordt. In al die minuten daarvoor is het ook niet gebeurd.
Dat zal inderdaad wel meevallen.

Tijdens evenementen heb ik het 2x daadwerkelijk gedaan. In beide gevallen was het slachtoffer bij bewustzijn.

De eerste lag op zijn rug op de grond. Toen de ambulance ter plaatsen was kreeg ik toen meteen de instructie om te blijven zitten en vast te blijven houden.
Een minuut later heeft de ambulancechauffeur mijn positie overgenomen.

De tweede keer zat het slachtoffer op een stoel, toen bedankte de ambulanceverpleegkundige me en vroeg om voorzichtig los te laten.
Uiteraard waren er wel wat meer verschillen in beide casussen dan alleen zitten of liggen.

Ik heb dus nog geen eenduidige lijn kunnen ontdekken op wat de ambulance graag van me ziet, gelukkig is er wel een duidelijke richtlijn.
Natuurlijk kan het zijn dat die achterhaald is. Het lijkt me prima om daar dan wat discussie over te hebben, deze richtlijn is inmiddels immers ook alweer 2 jaar oud.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2018, 12:02:05
Ik vind het vreemd omdat het niet het probleem van de burger/patient is dat de ambulancezorg zo ondermaats is dat er EHBO-ers nodig zijn om de ambulancedienst te komen helpen zodra er een stadsbus met ongeveer 30 man tegen een muur rijdt.

Het is nog beroerder als EHBO-ers aan jouw nek komen omdat het zo in het EHBO-protocol staat en de ambulancebroeders het de EHBO-ers ook nog eens hebben aangeleerd om gewoon te doen.

De ambulancedienst schiet in mijn ogen ernstig tekort omdat ze helemaal niet mee hebben gedaan aan deze grote oefening. Als je vrijwilligers gaat trainen en aanmoedigen om aan jouw patienten te komen bij ongevallen wil je na de training ook tijdens oefeningen zien hoe ze presteren.
Er worden ook meerdere oefeningen georganiseerd samen met de ambulancedienst. De instructeurs zijn meestal ook ambulanceverpleegkundige. Bij de assesments en verplichte trainingen is dat zeker het geval (in deze regio). Bij de extra oefeningen en cursussen niet altijd.
Of zij bij deze oefening aanwezig waren weet ik niet.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2018, 12:45:39
Of, wanneer en hoe een EHBO-er manueel gaat fixeren hangt af van zijn EHBO instructie en opleiding.

30 man in een bus betrokken bij een ongeval manueel fixeren is ronduit belachelijk en niet elke slachtoffer heeft (nog niet) de symptomen en/of kan klachten van wervelletsel hebben.
Als er wel bepaalde symptomen en klachten zijn is het wel overduidelijk dat er manueel moet worden gefixeerd, maar de inzichten hierover schijnen te wijzigingen.

Als in de EHBO opleiding of cursus manueel fixeren goed en helder wordt geinstrueerd en wanneer, dan wordt er niet onnodig manueel gefixeerd en wordt er wel verwacht dat betreffende EHBO-er kijkt naar de omstandigheden.
Helaas vinden veel EHBO-ers manueel fixeren interessant en zijn door gebrek aan deugdelijke instructie, ook vanuit de instructiekant van de ambulancezorg, wel erg letterlijk "gefixeerd" op het moeten uitvoeren van manuele fixatie.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


guest12562

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2018, 13:00:09
Dus even resume, als ik tegen een beknelling aanloop met mijn ploeg, dan hoeft er niemand achter het slachtoffer te gaan zitten als deze bij kennis is om zijn hoofd te fixeren? Alleen om de persoon bijvoorbeeld gerust te stellen en aan te geven wat er gaat gebeuren?
Zodra deze persoon echter niet bij kennis is, dan is het de bedoeling om de nek wel te fixeren?

Het maakt het gedoe wel minder, omdat je minder moeite hoeft te doen om achter het slachtoffer in de auto te komen.
En eigenlijk hou ik dan een mannetje over, want nummer 4 hoeft niet meer perse achter het slachtoffer plaats te nemen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2018, 14:16:22
Dus even resume, als ik tegen een beknelling aanloop met mijn ploeg, dan hoeft er niemand achter het slachtoffer te gaan zitten als deze bij kennis is om zijn hoofd te fixeren? Alleen om de persoon bijvoorbeeld gerust te stellen en aan te geven wat er gaat gebeuren?
Zodra deze persoon echter niet bij kennis is, dan is het de bedoeling om de nek wel te fixeren?

Het maakt het gedoe wel minder, omdat je minder moeite hoeft te doen om achter het slachtoffer in de auto te komen.
En eigenlijk hou ik dan een mannetje over, want nummer 4 hoeft niet meer perse achter het slachtoffer plaats te nemen.

Wat staar daar over in  jullie protocol levensreddend handelen, die is geinspireerd door LPA 8.1?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 2 februari 2018, 14:31:41
Dus even resume, als ik tegen een beknelling aanloop met mijn ploeg, dan hoeft er niemand achter het slachtoffer te gaan zitten als deze bij kennis is om zijn hoofd te fixeren? Alleen om de persoon bijvoorbeeld gerust te stellen en aan te geven wat er gaat gebeuren?
Zodra deze persoon echter niet bij kennis is, dan is het de bedoeling om de nek wel te fixeren?

Het maakt het gedoe wel minder, omdat je minder moeite hoeft te doen om achter het slachtoffer in de auto te komen.
En eigenlijk hou ik dan een mannetje over, want nummer 4 hoeft niet meer perse achter het slachtoffer plaats te nemen.

Nee, als een slachtoffer gewoon alert is hoeft er niemand achter het slachtoffer te gaan zitten om het hoofd te fixeren. Het dak hoeft ook niet van de auto te worden geknipt. Als het slachtoffer niet bekneld zit kan hij gewoon zelf uitstappen, de ambulancebroeder of brandweerman moet het slachtoffer dan even begeleiden en ondersteunen. De kern is dat het slachtoffer zelf uit het voertuig komt op eigen kracht.

Bij een bewusteloos slachtoffer moet je nummer 4 de nek manueel fixeren en zorgen dat hij kan blijven ademen, zodra de ambulancedienst ter plaatse is heb jij je nummer 4 al weer terug omdat de ambulancebroeder er dan zelf kan gaan zitten.