Reanimatie bij verdrinking

Auteur Topic: Reanimatie bij verdrinking  (gelezen 26402 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #10 Gepost op: 7 december 2018, 11:33:13
Wanneer iemand braakt tijdens een normale reanimatie dan draai je deze ook niet op zijn zij. De nieuwe inzichten zijn tegenwoordig dat continuïteit van kwalitatief goede thoraxcompressies de kans op overleven vergroot. Het lijkt me dan dus ook dat je dit moet waarborgen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #11 Gepost op: 7 december 2018, 20:12:02
Wanneer iemand braakt tijdens een normale reanimatie dan draai je deze ook niet op zijn zij. De nieuwe inzichten zijn tegenwoordig dat continuïteit van kwalitatief goede thoraxcompressies de kans op overleven vergroot. Het lijkt me dan dus ook dat je dit moet waarborgen.

Ook bij een A/B probleem waar de initiële oorzaak van de circulatiestilstand geen C-probleem is.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 7 december 2018, 21:04:39
Wanneer iemand braakt tijdens een normale reanimatie dan draai je deze ook niet op zijn zij. De nieuwe inzichten zijn tegenwoordig dat continuïteit van kwalitatief goede thoraxcompressies de kans op overleven vergroot. Het lijkt me dan dus ook dat je dit moet waarborgen.

Zit dat in de richtlijnen? In de EHBO richtlijnen van OK/RK staat in het kopje vrije luchtweg:
Citaat
De eerstehulpverlener past de kinlift alleen toe bij bewusteloosheid.
De eerstehulpverlener draait een slachtoffer snel op de zij, wanneer hij/zij op de rug
ligt en moet braken of bloedverlies in de mond heeft.

De NRR richtlijnen zeggen ook:
Citaat
l Inspecteer de mond van het slachtoffer en verwijder zichtbare
luchtwegbelemmering.

Het lijkt me dat braaksel daar ook onder valt.

Ik zou een brakend slachtoffer ook niet op zijn kant blijven draaien overigens, hoogstens 1x, met mijn vingers de mond leeg scheppen, terug draaien en compressies hervatten. Onderbreking is dan niet langer dan bij beademing.



ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 7 december 2018, 21:05:19
Ook bij een A/B probleem waar de initiële oorzaak van de circulatiestilstand geen C-probleem is.

Is dit een vraag? Indien ja, dan vind ik hem interessant, indien nee, wil je dan toelichten?


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #14 Gepost op: 7 december 2018, 22:50:05
Is dit een vraag? Indien ja, dan vind ik hem interessant, indien nee, wil je dan toelichten?

Omdat je als leek het A/B probleem niet op kunt lossen en met pogingen daartoe kostbare tijd verliest. Terwijl je wel getraind bent om iets aan de reanimatiesetting te doen.

Zit dat in de richtlijnen? In de EHBO richtlijnen van OK/RK staat in het kopje vrije luchtweg:
De NRR richtlijnen zeggen ook:
Het lijkt me dat braaksel daar ook onder valt.

Ik zou een brakend slachtoffer ook niet op zijn kant blijven draaien overigens, hoogstens 1x, met mijn vingers de mond leeg scheppen, terug draaien en compressies hervatten. Onderbreking is dan niet langer dan bij beademing.

Ik neem aan dat die EHBO richtlijnen alleen gelden voor iemand die nog wel ademt?

In de richtlijnen van de NRR van 2015 en de CPR guidelines zie ik niets meer staan over het verwijderen van een luchtwegbelemmering. In de Engelse CPR guidelines staat zelfs

Citaat
Do not delay assessment by checking for obstructions in the airway. The jaw thrust and finger sweep are no longer recommended for the lay provider.

Wat dan weer overeenkomt met de nieuwe inzichten van snel hartmassage en snel defribileren.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #15 Gepost op: 9 december 2018, 14:51:56
.. indien het slachtoffer braakt is er weer spieractiviteit....  (tenzij op de verkeerde plek compressies worden gegeven)
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #16 Gepost op: 9 december 2018, 17:05:49
.. indien het slachtoffer braakt is er weer spieractiviteit....  (tenzij op de verkeerde plek compressies worden gegeven)

Braken tijdens een reanimatiesetting komt vaak door het beademen, dat zegt niets over spieractiviteit of het herstel van circulatie.


Mo12345

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #17 Gepost op: 9 december 2018, 20:37:54
Als je BLS iemand gaat reanimeren (omstanders, politie, brandweer etc.) bij een verdrinkingsreanimatie. En tijdens de reanimatie komt er telkens (een beetje) water uit de mond. Moet je dan de compressies onderbreken en het slachtoffers op zijn zij rollen?? ook als dit elke keer blijft gebeuren?

Iedereen zegt weer wat anders...... :-X

Nou heb ik eigenlijk nog steeds geen duidelijk antwoord. Iedereen blijft weer wat anders zeggen...


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #18 Gepost op: 9 december 2018, 22:11:13
Nou heb ik eigenlijk nog steeds geen duidelijk antwoord. Iedereen blijft weer wat anders zeggen...

Nee. Je draait iemand niet op zijn zij. Bij verdrinking kan je dan wel bezig blijven. Nieuwe inzichten hebben in de richtlijnen van 2015 er toe geleid dat wordt benadrukt dat er zo snel mogelijk gestart moet worden met thoraxcompressies en dat deze zo min mogelijk onderbroken moeten worden. Als je ze al moet onderbreken dan doe je dat voor hoogstnoodzakelijke dingen zoals een ritmecheck of intubatie en niet langer dan 10 seconden. Zo min mogelijk onderbreking van de thoraxcompressies vergroot de overlevingskans.


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #19 Gepost op: 9 december 2018, 22:31:15
Citaat
Do not try and attempt to remove the foam as it will keep coming. Continue rescue breaths/ventilation until an ALS provider arrives and is able to intubate the victim. Regurgitation of stomach contents and swallowed water is common during resuscitation from drowning. If this prevents ventilation completely, turn the victim on their side and remove the regurgitated material using directed suction if possible.
https://cprguidelines.eu/sites/573c777f5e61585a053d7ba5/content_entry573c77e35e61585a053d7baf/573c78115e61585a053d7bce/files/S0300-9572_15_00329-9_main.pdf?

Mocht je nog eens in de discussie terecht komen kun je de officiële richtlijnen van de ERC nog eens aanhalen (zoals ik ze hierboven gequote heb). Daar wordt alleen gesproken over draaien met uitzuigen wanneer ALS opgestart is en er sprake is van een complete afsluiting van de luchtweg. Dat is dus niet in de BLS fase.

Persoonlijk zou ik eerst in rugligging zuigen en als laatste redmiddel pas draaien, maar dat is een andere discussie.