Reanimatie bij verdrinking

Auteur Topic: Reanimatie bij verdrinking  (gelezen 26414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 10 december 2018, 07:55:25
https://cprguidelines.eu/sites/573c777f5e61585a053d7ba5/content_entry573c77e35e61585a053d7baf/573c78115e61585a053d7bce/files/S0300-9572_15_00329-9_main.pdf?

Mocht je nog eens in de discussie terecht komen kun je de officiële richtlijnen van de ERC nog eens aanhalen (zoals ik ze hierboven gequote heb). Daar wordt alleen gesproken over draaien met uitzuigen wanneer ALS opgestart is en er sprake is van een complete afsluiting van de luchtweg. Dat is dus niet in de BLS fase.

Persoonlijk zou ik eerst in rugligging zuigen en als laatste redmiddel pas draaien, maar dat is een andere discussie.

Zo staat het er niet. Er staat:
Probeer "schuim"niet te verwijderen. Blijf mond-op-mond beademing toepassen tot ALS hulp er is en zij kunnen intuberen. Maag inhoud en ingeslikt water opbraken is normaal bij een reanimatie na verdrinking. Als dit beademing volledig blokkeert, draai dan het slachtoffer op de zij en verwijder uitgebraakt materiaal door het uit te zuigen indien mogelijk.

Er staat nergens dat het draaien en uitzuigen onderdeel van de ALS handelingen is, alleen het intuberen. Wat er staat is dat je water en braaksel gewoon laat zitten zolang het beademen niet volledig onmogelijk maakt.


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #21 Gepost op: 10 december 2018, 11:11:08
Het uitzuigen van de mond- en keelholte is een risicovolle handeling waar je bekwaam en bevoegd voor dient te zijn en kan dus nooit onderdeel zijn van de basic life support.

Ik denk dat je vooral praktisch moet blijven denken. Alleen gaat het je niet lukken om binnen 10s heen en terug te draaien en een obstructie te verwijderen. Ben je samen dan zou je het kunnen proberen op het moment dat er een totale luchtwegafsluiting is, maar als daarna steeds kleine beetjes water uit de mond blijft komen (zoals Mo12345 dat in zijn post omschreef) is er geen indicatie om te blijven kantelen.

Je onderbreekt sowieso de compressies niet, je maakt je cyclus van 30x af en draait eventueel in de maximaal 10s waar je normaliter zou beademen.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #22 Gepost op: 11 december 2018, 01:13:08
Braken tijdens een reanimatiesetting komt vaak door het beademen, dat zegt niets over spieractiviteit of het herstel van circulatie.

Daar heb je gelijk in. Echter ligt dit denk ik, daarover kan ik niets vinden, vooral omdat de maag wordt opgeblazen door bv de hogere inspiratoire druk die nodig is bij verdrinkingsslachtoffers. En niet zozeer door vloeistof uit de longen. Vergeet niet dat de vloeistof pas in de longen kon komen door het opheffen van de laryngospasme (het wegvallen van spieractiviteit).. Ik doel vooral op actief braken.

Echter anders antwoord gegeven... Indien een reanimatiesetting ontstaat door verdrinking is de hoofdoorzaak een A/B probleem waardoor er een C probleem is ontstaan. Het gebruik van een defibrillator is in slechts 10 procent te gebruiken (slechts 10 procent van verdrinkingsslachtoffers heeft een schokbaar ritme [VT/VF]). Er wordt aanbevolen daarom eerst te beginnen met 5 beademingen. Het vrijmaken van de longen wordt afgeraden, indien dit niet gedaan kan worden doormiddel van uitzuigen. Andere opties zijn minder effectief en de hoeveelheid water is vaak slechts een kleine hoeveelheid.

Indien de beademingen niet kunnen worden uitgevoerd door vloeistof of als er wordt gebraakt (in 2/3 gevallen bij verdrinking) wordt de persoon direct opzij gelegd en wordt de keelholte vrij gemaakt. Dit is meestal geen water, maar maaginhoud. Dit om o.a. apiratieproblemen te voorkomen.

* Cardiac arrest in special situations: 2010 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care
* Bierens, Drowning, 2014

- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #23 Gepost op: 11 december 2018, 07:56:31
Het uitzuigen van de mond- en keelholte is een risicovolle handeling waar je bekwaam en bevoegd voor dient te zijn en kan dus nooit onderdeel zijn van de basic life support.

Ik denk dat je vooral praktisch moet blijven denken. Alleen gaat het je niet lukken om binnen 10s heen en terug te draaien en een obstructie te verwijderen. Ben je samen dan zou je het kunnen proberen op het moment dat er een totale luchtwegafsluiting is, maar als daarna steeds kleine beetjes water uit de mond blijft komen (zoals Mo12345 dat in zijn post omschreef) is er geen indicatie om te blijven kantelen.

Je onderbreekt sowieso de compressies niet, je maakt je cyclus van 30x af en draait eventueel in de maximaal 10s waar je normaliter zou beademen.

Ben het helemaal met deze post eens, vooral de laatste zin.
Uitzuigen is in Nederland waarschijnlijk/inderdaad een handeling onder het kopje ALS, maar is dat in het buitenland ook het geval? (gezien we de ERC richtlijn aanhaalde)


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #24 Gepost op: 11 december 2018, 21:53:43
Ben het helemaal met deze post eens, vooral de laatste zin.
Uitzuigen is in Nederland waarschijnlijk/inderdaad een handeling onder het kopje ALS, maar is dat in het buitenland ook het geval? (gezien we de ERC richtlijn aanhaalde)

Bijna helemaal goed, je begint met 5 beademingen om het laryngospasme op te heffen


Mo12345

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #25 Gepost op: 12 december 2018, 16:28:07

Indien de beademingen niet kunnen worden uitgevoerd door vloeistof of als er wordt gebraakt (in 2/3 gevallen bij verdrinking) wordt de persoon direct opzij gelegd en wordt de keelholte vrij gemaakt. Dit is meestal geen water, maar maaginhoud. Dit om o.a. apiratieproblemen te voorkomen.


Bij een BLS verdrinkingsreanimatie door omstanders/ politie/ lifeguards etc. Dus wel of niet slachtoffer op de zij draaien bij het zien van vloeistoffen uit de mond??? Ook compressies onderbreken als er vloeistoffen te zien zijn? En wat als deze maar blijven komen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 12 december 2018, 17:12:51
Volgens mij werd de consensus van de afgelopen posts:
-Compressies niet onderbreken
-Indien beademing niet mogelijk door water/braaksel, in de tijd dat je normaal zou beademen, op de zij draaien en water/braaksel uit de mond halen, snel terug draaien, compressies hervatten, en na 30 compressies kijken of het nu wel lukt om te beademen.

is dat de goede samenvatting?


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #27 Gepost op: 12 december 2018, 18:00:17
Bij een BLS verdrinkingsreanimatie door omstanders/ politie/ lifeguards etc. Dus wel of niet slachtoffer op de zij draaien bij het zien van vloeistoffen uit de mond??? Ook compressies onderbreken als er vloeistoffen te zien zijn? En wat als deze maar blijven komen?

Wellicht druk ik mij wat verkeerd uit. Maar nee, compressies niet onderbreken. Echter het belang van beademingen is veel belangrijker dan bij een normale 'cpr'. Alleen borstcompressies is onvoldoende. Vloeistoffen komen vooral uit de maag. De meeste verdrinkingsslachtoffers hebben niet veel water in de longen. Schuimvorming is zoiezo geen indicatie voor het op de zij draaien. Zie ook: https://cprguidelines.eu/ voor specifieke toelichting of de bronnen die ik eerder gaf.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Mo12345

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #28 Gepost op: 12 december 2018, 18:03:43
@EGeen

Dus als eindconclusie. Starten met 5 initiële beademingen. Vervolgens 30 compressies. En als er dan vloeistoffen uit de mond komen. Kort draaien. 2 beademingen en zo doorgaan?


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #29 Gepost op: 12 december 2018, 22:16:15
@EGeen

Dus als eindconclusie. Starten met 5 initiële beademingen. Vervolgens 30 compressies. En als er dan vloeistoffen uit de mond komen. Kort draaien. 2 beademingen en zo doorgaan?

Jup! En 112 bellen zodat die ambu komt met stofzuiger