Reanimatie bij verdrinking

Auteur Topic: Reanimatie bij verdrinking  (gelezen 26413 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #30 Gepost op: 12 december 2018, 22:44:34
Jup! En 112 bellen zodat die ambu komt met stofzuiger

Check  ;D
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #31 Gepost op: 13 december 2018, 16:53:57
@EGeen

Dus als eindconclusie. Starten met 5 initiële beademingen. Vervolgens 30 compressies. En als er dan vloeistoffen uit de mond komen. Kort draaien. 2 beademingen en zo doorgaan?

Ik heb me ooit door een SEH arts laten vertellen dat het áctief verwijderen van schuim/vocht/water wat dan ook uit mond of longen voor toename van long oedeem zorgt. Het allerbelangrijkst is het behouden van druk in de thorax (weet even niet meer of dat om PEEP ging of om thorax druk door compressie's) maar daarmee zou een conclusie kunnen zijn dat je ook niet voor even kantelen het masseren en behandelen moet onderbreken. Ik heb zelf nooit een drenkeling gereanimeerd maar wellicht dat een van de meer ervaren collega's of een arts de eind conclusie kan geven


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 14 december 2018, 10:47:21
Over de beste manier om drenkelingen op de wal te krijgen, horizontaal etc. bestaan/bestonden verschillende theorien. Welke methode wordt momenteel aanbevolen ?


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #33 Gepost op: 14 december 2018, 10:49:31
Over de beste manier om drenkelingen op de wal te krijgen, horizontaal etc. bestaan/bestonden verschillende theorien. Welke methode wordt momenteel aanbevolen ?

Horizontaal, dat weet ik wél zeker, let dus op bij schuine oevers, dat het SO niet scheef ligt


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #34 Gepost op: 14 december 2018, 11:10:47
Horizontaal, dat weet ik wél zeker, let dus op bij schuine oevers, dat het SO niet scheef ligt

Horizontaal dus. Hoe zit het met de temperaturen, watertemp en op welke temperatuur moet het slachtoffer in eerste instantie worden gehouden.
Koud water schijnt de beste overlevingskansen te geven, hoe verloopt het proces verder nadat het slachtoffer boven water is gehaald.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #35 Gepost op: 14 december 2018, 13:00:04
Ik heb me ooit door een SEH arts laten vertellen dat het áctief verwijderen van schuim/vocht/water wat dan ook uit mond of longen voor toename van long oedeem zorgt. Het allerbelangrijkst is het behouden van druk in de thorax (weet even niet meer of dat om PEEP ging of om thorax druk door compressie's) maar daarmee zou een conclusie kunnen zijn dat je ook niet voor even kantelen het masseren en behandelen moet onderbreken. Ik heb zelf nooit een drenkeling gereanimeerd maar wellicht dat een van de meer ervaren collega's of een arts de eind conclusie kan geven

Als ik de literatuur volg dat gaat het om het geven van PEEP/CPAP. Ik weet dat er verschil zit in de fysiologie van zoet/zout water en maaginhoud in de longen. Het kan inderdaad mogelijk zijn dat er veel water in de longen zit. Zout water trekt vocht aan (en je circulerend volume zou kunnen moeten aanvullen), en zoet water vooral zorgt voor atelectase (zover ik het goed begrijp e050)… krijg je te maken met aantasting van de surfactant en door vocht verlenging van diffusieafstand. Door PEEP te geven blijven de alveoli open staan, wordt water 'verdeeld' en wordt getracht het vocht te verdrijven.

Toename van oedeem zou ik niet kunnen plaatsen. Er zit natuurlijk verschil tussen het uitzuigen van keelholte of een bronchiaal toilet. Al zie ik beide wel terugkomen in de literatuur. De saturatie moet verbeterd worden. Indien dit komt door een diffusieprobleem lijkt me dat de interventies geoorloofd zijn. Maar wellicht dat iemand anders daar een andere mening over heeft.....

Daarnaast blijven compressies natuurlijk van belang voor de circulatie. Zelf ben ik ook niet in aanraking geweest met verdrinkingsslachtoffers.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #36 Gepost op: 14 december 2018, 13:46:26
Horizontaal dus. Hoe zit het met de temperaturen, watertemp en op welke temperatuur moet het slachtoffer in eerste instantie worden gehouden.
Koud water schijnt de beste overlevingskansen te geven, hoe verloopt het proces verder nadat het slachtoffer boven water is gehaald.

Zoals Ambubroeder al zei: 'horizontaal'. Tenzij het slachtoffer wel bij bewustzijn is. Het horizontaal neerleggen van een verdrinkingsslachtoffer waarbij het hoofd iets lager ligt wordt nog wel eens aangeraden. Echter blijkt dat hierdoor de kans op braken - en dus kans op een longontsteking en ventilatieproblemen - vervijfvoudigd en de mortaliteit met 19% stijgt ten opzichte van de 'gewone' horizontale positie. De laryngospasme is alreeds gestopt als de dood intreed (*Szpilman - Positioning the Drowning Victim).

De mortaliteit in koud of warm water is volgens mij even groot. Veel slachtoffers zijn hypothermisch door een langere tijd in koud water te hebben gelegen. Het beschermende effect van koud water is vooral aan de orde bij jonge kinderen (en jong volwassenen) bij ijskoud water (<5 graden). Een paniekreactie zoals bij volwassenen vaak gebeurd werkt dit beschermende effect tegen. Het water moet dus zeer koud zijn, wat zorgt voor een zeer snelle afkoeling in minuten... wat dus meestal niet aan de orde is. Daarnaast geeft koud water ook kans op aspiratie en hartritmestoornissen - 'cold shock'.

- Aanvulling op oedeem... ik las ook iets over alleen PEEP en geven van diuretica... wat dus haaks op vloeistoftoediening staat. Ene kant is er oedeem door osmose en koude diurese (?) waardoor vloeistoftekort in de circulatie aan andere kant is vloeistof afvoeren om oedeem te verminderen - maar in mijn optiek de osmose wel doorwerkt - ..Wie er meer over weet..  ik hoor het graag.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #37 Gepost op: 14 december 2018, 13:59:58
Het slachtoffer zal langzaam moeten worden opgewarmd. Actief opwarmen is schadelijk. Voor de BLS/ehbo zal dit niet aan de orde zijn. Hooguit beschutting en toedekken.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #38 Gepost op: 15 december 2018, 11:26:36
Het slachtoffer zal langzaam moeten worden opgewarmd. Actief opwarmen is schadelijk. Voor de BLS/ehbo zal dit niet aan de orde zijn. Hooguit beschutting en toedekken.

officieel is het 1 graad per uur, maar dat is bij een klinische setting, in de reanimatie setting zeggen we dat je pas overleden bent als je warm bent en overleden, daarvoor niet, dus ik weet niet of je in een noodsetting ook langzaam opwarmt.

Wat ik geleerd heb t.a.v. deze reanimaties is patiënten ontkleden (zelfs als het koud is), alle natte kleding uit, droogmaken en weer toedekken. Zoals hierboven beschreven. Wat de rest betreft, "gewone" BLS/AED. Beginnen met 5 beademingen en voor de rest zoals je gewend bent. Als mensen gaan braken even op de zij en zo snel mogelijk weer door.  BLS is het aller belangrijkste. Als het goed is ga je snelle professionele ondersteuning krijgen en wordt het van je overgenomen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #39 Gepost op: 15 december 2018, 12:02:50

Nee, ik zou de voorkeur geven aan zo spoedig mogelijk vervoeren naar een ziekenhuis i.p.v. dat geknoei langs de waterkant door ambulancedienst samen met de MMT-arts.


Wélk ziekenhuis..? Wek geknoei..?