Ziekenhuis Goes roept hulp Rode Kruis in voor griepgolf

Auteur Topic: Ziekenhuis Goes roept hulp Rode Kruis in voor griepgolf  (gelezen 1271 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 7 februari 2018, 07:57:48
Citaat
Het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis in Goes ligt bomvol als gevolg van de aanhoudende griepgolf. Omdat ook een aantal medewerkers van het ziekenhuis griep heeft, is het Rode Kruis gevraagd om te assisteren bij niet-medische werkzaamheden

https://nos.nl/artikel/2215708-ziekenhuis-goes-roept-hulp-rode-kruis-in-voor-griepgolf.html

oma

• Senior gebruiker

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2018, 19:30:52
video bij omroep Zeeland
klik hier

RAdeR

• Senior gebruiker

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2018, 19:51:22
Ook een item bij RTL nieuws

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2018, 19:53:27
Tijd om griepprik te verplichten voor iedereen in de zorg en het onderwijs.

Dat lijkt me sowieso een goed plan, al is het maar om de kans dat je als zorg professional de patiŽnten aansteekt te verkleinen.
Het verbaasd me altijd een beetje hoe terughoudend Nederland is met de griepprik. In de VS kun je hem bij iedere CVS en walgreens halen, vaak zelfs in de supermarkt. Dat is natuurlijk een ander uiterste, maar waarom zou niet iedereen hem vrijwillig bij de huisarts of apotheek kunnen krijgen? Als ik hem kon krijgen zou ik hem wel gaan halen, ook als ik er wat voor moet betalen. Als ik dan vervolgens de kans op ziekte flink kan verlagen vind ik dat wel prettig.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2018, 11:14:08
Dat lijkt me sowieso een goed plan, al is het maar om de kans dat je als zorg professional de patiŽnten aansteekt te verkleinen.
Het verbaasd me altijd een beetje hoe terughoudend Nederland is met de griepprik. In de VS kun je hem bij iedere CVS en walgreens halen, vaak zelfs in de supermarkt. Dat is natuurlijk een ander uiterste, maar waarom zou niet iedereen hem vrijwillig bij de huisarts of apotheek kunnen krijgen? Als ik hem kon krijgen zou ik hem wel gaan halen, ook als ik er wat voor moet betalen. Als ik dan vervolgens de kans op ziekte flink kan verlagen vind ik dat wel prettig.

Mij lijkt het ook een verstandig plan voor zowel de zorg als het onderwijs maar in Nederland zal het wel nooit gaan gebeuren omdat vakbonden tegen zijn.

CNV tegen griepprik voor docenten

Citaat
CNV Onderwijs is geen voorstander van het door viroloog Osterhaus geopperde idee van een griepprik voor leraren. Uit cijfers van de nieuwe website lerarentekortisnu.nl blijkt dat er door de huidige griepgolf dagelijks honderden kinderen thuiszitten omdat hun docent ziek is. Dit zou de noodzaak van een preventief middel als de griepprik aantonen, aldus de griepdeskundige. Volgens CNV Onderwijs moet de griepprik voor iedereen een persoonlijke keuze blijven. De onderwijsbond is dan ook tegen het voorstel. Dit meldt CNV Onderwijs

https://www.nationaleonderwijsgids.nl/docenten/nieuws/42553-cnv-tegen-griepprik-voor-docenten.html

Viroloog: Volgend jaar alle docenten een griepprik

Citaat
Als het aan viroloog prof. dr. Ab Osterhaus worden alle leraren volgend jaar ingeŽnt tegen de griep. Volgens hem is dat de beste oplossing tegen het lerarentekort door de griepgolf waar scholen op dit moment mee kampen.

https://www.nationaleonderwijsgids.nl/docenten/nieuws/42548-viroloog-volgend-jaar-alle-docenten-een-griepprik.html

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2018, 20:51:59
Tijd om griepprik te verplichten voor iedereen in de zorg en het onderwijs.

Maar het ook bij de bron aanpakken, goede hygiŽne in de klas, voorlichting daarover.
En is het trouwens dat docenten thuis zitten ivm ziek door griep, of doordat de werkdruk te hoog is.
Als ik het goed gehoord heb, wordt dat bijgesteld met ruim 200 miljoen om de werkdruk te verlagen  ;)

RAdeR

• Senior gebruiker

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 12:18:59
Er is ook nog zoiets als zelfbeschikkingsrecht. Of moeten verpleegkundigen dat samen met een groot deel van hun sociale leven ook nog opgeven?

Bovendien: wat met personeel wat allergisch is aan bestanddelen van het vaccin?

Toch ben ik ook voor vaccinatie, alleen moet je begrijpen dat je in een ontwikkeld land zoiets niet zomaar kan verplichten.

Dat men al eens begint met:

- Meer te controleren op (hand)hygiŽne. Gooi eens wat meer ramen open, zelfs oudjes worden niet ziek van een beetje frisse lucht.
- Stopt met zieken op te hemelen die toch komen werken. Er zijn nog steeds diensthoofden die dit doen, handig voor hun, want ze moeten zich niet onpopulair maken door mensen die vrij hebben op te bellen en moeten niet hun hele planningen aanpassen.
- Niets belet de werkgever om degenen die zich laten vaccineren een dagje extra verlof te geven.