De Nationale Reddingsvloot bij watersnood

Auteur Topic: De Nationale Reddingsvloot bij watersnood  (gelezen 2448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 38,258
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 7 februari 2018, 14:46:04
De Nationale Reddingsvloot bij watersnood

We wonen in een waterrijke regio. De kans op een grote overstroming is niet extreem groot, maar hij is er zeker. Het Rijk subsidieert de Nationale Reddingsvloot: vaartuigen die ingezet worden bij daadwerkelijke overstromingen in het land. Dat gaat veranderen, want vanaf 1 januari 2018 ligt de reddingsvloot in handen van de veiligheidsregio’s. Wij kiezen voor een samenwerking met de reddingsbrigade.

Tweeëntwintig regio’s met ieder vier boten
Tweeëntwintig van de vijfentwintig veiligheidsregio’s zullen de kosten en regeling van de reddingsvloot op zich nemen. De vloot bestaat uit reddingsvaartuigen die worden ingezet bij (grote) overstromingen: ze kunnen door laagstaand water, smalle openingen en langs andere obstakels varen, om zoveel mogelijk slachtoffers te kunnen helpen in tijden van watersnood. Iedere regio beschikt vanaf 2018 over vier boten: in totaal hebben we in Nederland dus 88 boten tot onze beschikking. Op die manier kunnen we samenwerken met andere regio’s als er echt nood aan de man is.

Samenwerking met de reddingsbrigade
Wij hebben binnen onze veiligheidsregio niet de kennis, ervaring en middelen om met de vaartuigen te varen. Daarom kiezen wij ervoor om samen te werken met de reddingsbrigade: we betalen hen als ze daadwerkelijk met de reddingsvloot worden ingezet. Lees hier hoe zij zich voorbereiden om de vaartuigen te kunnen bemannen.

Op de kaart hieronder is te zien hoe iedere regio de organisatie van de reddingsvloot inricht: de vloot wordt bemand door de reddingsbrigade, de brandweer of gezamenlijk (bron: Reddingsbrigade Nederland).



Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 38,258
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,952
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2018, 18:09:04
88 boten klinkt niet als heel veel. Hoeveel waren dit er in de oude situatie?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,682
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2018, 20:37:50
88 boten klinkt niet als heel veel. Hoeveel waren dit er in de oude situatie?

De vraag is of die 88 vaartuigjes echt operationeel zijn en voor een wat langere tijd qua bemanningen etc. operationeel/inzetbaar blijven en inzetbaar gehouden kunnen worden.

Als het goed was is dit aantal in de oude situatie vrijwel gelijk.

De ervaring bij calamiteiten te water leert dat al vrij snel particuliere vaartuigen en vaartuigjes ter plaatse zullen verschijnen.

Een van de grootste problemen bij een watersnood van enige omvang zal worde gevormd door de communicatie.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,682
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2018, 11:32:16
In ieder geval komen er volgens het plaatje minstens twee verschillende instanties, ieder waarschijnlijk met o.a. verschillende communicatie middelen en methoden, gezagsverhoudingen etc.
Wie/wat krijgt bij een eventuele grotere watersnoodramp de leiding. Wordt dit op basis van ervaring, inzicht, kennis en kunde etc. of op basis van een of andere vorm van actuele status etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,682
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2018, 11:49:12
De officiële reddingsvloot bestaat nog wel uit diverse “mooi weer” vaartuigjes.
De ervaringen met het materieel en de (vrijwillige) bemanningen zijn voornamelijk gebaseerd op kortere inzetten onder “zomerse” omstandigheden.
In de diverse scenario’s grotere watersnoden wordt uitgegaan van niet onaanzienlijke grote aantallen slachtoffers en grotere gebieden.
De seizoenen, temperaturen, weersomstandigheden o.a. temperatuur, neerslag, windkracht golfcondities etc. waarin watersnoodrampen kunnen optreden kunnen niet vooraf worden bepaald maar het ligt sterk voor de hand dat het niet onder de meest ideale weersomstandigheden zal optreden.

De bemanningen kunnen zich kleden op inzetten van redelijk beperkte duur onder barre omstandigheden in de open vaartuigjes, hoe zit het met de te vervoeren slachtoffers.
Moet er ondertussen niet worden gedacht aan soorten van bescherming in de vorm van bijvoorbeeld snel aan te brengen overkappingen,mogelijk naast goede en direct beschikbare voorraden aan beschermende kleding.
Tijdens zware vorst kunnen, vooral de snel varende, vaartuigjes van de reddingsvloot te maken krijgen met ijsafzetting door buiswater, met alle mogelijke consequenties van dien.

Kortom er valt nmm nog het nodige te overwegen om deugdelijk te zijn voorbereid op een all-weather inzet van de nationale reddingsvoolt.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 984
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2018, 16:07:35
De officiële reddingsvloot bestaat nog wel uit diverse “mooi weer” vaartuigjes.
De ervaringen met het materieel en de (vrijwillige) bemanningen zijn voornamelijk gebaseerd op kortere inzetten onder “zomerse” omstandigheden.
In de diverse scenario’s grotere watersnoden wordt uitgegaan van niet onaanzienlijke grote aantallen slachtoffers en grotere gebieden.
De seizoenen, temperaturen, weersomstandigheden o.a. temperatuur, neerslag, windkracht golfcondities etc. waarin watersnoodrampen kunnen optreden kunnen niet vooraf worden bepaald maar het ligt sterk voor de hand dat het niet onder de meest ideale weersomstandigheden zal optreden.

De bemanningen kunnen zich kleden op inzetten van redelijk beperkte duur onder barre omstandigheden in de open vaartuigjes, hoe zit het met de te vervoeren slachtoffers.
Moet er ondertussen niet worden gedacht aan soorten van bescherming in de vorm van bijvoorbeeld snel aan te brengen overkappingen,mogelijk naast goede en direct beschikbare voorraden aan beschermende kleding.
Tijdens zware vorst kunnen, vooral de snel varende, vaartuigjes van de reddingsvloot te maken krijgen met ijsafzetting door buiswater, met alle mogelijke consequenties van dien.

Kortom er valt nmm nog het nodige te overwegen om deugdelijk te zijn voorbereid op een all-weather inzet van de nationale reddingsvoolt.

Bij zulke rampen moet je niet alleen bouwen op de 112-hulpdiensten, reddingsbrigades, KNRM etc. maar ook op de burgers. Mocht er zoiets gebeuren als een watersnoodramp dan zullen burgers, bedrijven, leger, buitenlandse hulptroepen helpen waar nodig. Je kan nu wel veel geld gaan uitgeven aan overkappingen etc. maar denk dat prioriteit ergens anders ligt bij Reddingsbrigades Nederland. Tevens wat ook al gezegd is, zij doen vaak bewaking van april-september, bij veelal mooi weer... dus dan is een overkapping niet nodig, en ook wellicht onhandig als je slachtoffers aan boord mee wil nemen, of onder bruggetjes door wil gaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,682
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2018, 21:23:06
Bij zulke rampen moet je niet alleen bouwen op de 112-hulpdiensten, reddingsbrigades, KNRM etc. maar ook op de burgers. Mocht er zoiets gebeuren als een watersnoodramp dan zullen burgers, bedrijven, leger, buitenlandse hulptroepen helpen waar nodig.1, Je kan nu wel veel geld gaan uitgeven aan overkappingen etc. maar denk dat prioriteit ergens anders ligt bij Reddingsbrigades Nederland. Tevens wat ook al gezegd is, zij doen vaak bewaking van april-september,2. bij veelal mooi weer... dus dan is een overkapping niet nodig, en 3.ook wellicht onhandig als je slachtoffers aan boord mee wil nemen, of onder bruggetjes door wil gaan.

0.Het gaat hier over de vaartuigjes van de RB die ingezet zullen worden
De KNRM en grotere particuliere en overheidsvaartuigen komen echt wel vanzelf
1.waar ligt de prioriteit bij Reddingsbrigades Nederland dan volgens jou
2.het gaat juist niet om mooi weer, daarom schrijf ik er even snel een overkapping op zetten voor de inzet onder slechte omstandigheden,
3.dat hoeft bij een juiste uitvoering niet in de weg te staan.

Heb je ooit eens onder de door mij genoemde omstandigheden langere tijd in een klein vaartuig gevaren


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 984
Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2018, 21:55:08
0.Het gaat hier over de vaartuigjes van de RB die ingezet zullen worden
De KNRM en grotere particuliere en overheidsvaartuigen komen echt wel vanzelf
1.waar ligt de prioriteit bij Reddingsbrigades Nederland dan volgens jou
2.het gaat juist niet om mooi weer, daarom schrijf ik er even snel een overkapping op zetten voor de inzet onder slechte omstandigheden,
3.dat hoeft bij een juiste uitvoering niet in de weg te staan.

Heb je ooit eens onder de door mij genoemde omstandigheden langere tijd in een klein vaartuig gevaren

Wel in een klein vaartuig gezeten, niet in onbarmhartige omstandigen... wel natuurlijk regen, harde wind en kou ;)


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 984
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2018, 22:08:49
0.Het gaat hier over de vaartuigjes van de RB die ingezet zullen worden
De KNRM en grotere particuliere en overheidsvaartuigen komen echt wel vanzelf
1.waar ligt de prioriteit bij Reddingsbrigades Nederland dan volgens jou
2.het gaat juist niet om mooi weer, daarom schrijf ik er even snel een overkapping op zetten voor de inzet onder slechte omstandigheden,
3.dat hoeft bij een juiste uitvoering niet in de weg te staan.

Heb je ooit eens onder de door mij genoemde omstandigheden langere tijd in een klein vaartuig gevaren

1 - Om eerst financieel er beter voor te staan, financieel nog niet sterk genoeg, én gaat al 100.000 op jaarbasis uit naar NRV.
2 - Begrijp ik ;)
3 - Wel in een klein vaartuig gezeten, niet in onbarmhartige omstandigen... wel natuurlijk regen, harde wind en kou ;)