'Liever fout parkeren dan hulpverleners ruimte geven'

Auteur Topic: 'Liever fout parkeren dan hulpverleners ruimte geven'  (gelezen 38584 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2014, 22:22:56
Zou toch mooi zijn als er eens landelijk beleid op zou komen, iets met minimale afmetingen voor de vrije rijbaan en een duidelijke lijn in/op de weg waar binnen geparkeerd mag worden (al of niet met de banden op de stoep), mits landelijk ingevoerd en duidelijk gemaakt in een campagne zou je meteen de "meters van de hoek" kunnen meenemen, komen de bochten ook weer vrij. En dan is het ook meteen een stuk makkelijker en duidelijker om te handhaven / handhaving in te seinen.

Heb regelmatig gebeld als bij ons in de wijk de boel weer dicht stond en er echt zeker weten geen ambu (of groter) doorheen kon. Zelfs wel eens gezien dat een smartje de hele weg achteruit terug kon
(ik stond bij mij in de straat zelfs wel eens met het foxje klem omdat de boel echt dicht geparkeerd was. Laat staan met de oude ME-bus  (mercedes L407D) die ik nu heb) gelukkig zijn de hoeken nu dicht gezet met paaltjes.

En natuurlijk is die streep lastig te zien als er sneeuw ligt, maar het grotste deel van het jaar is ie duidelijk genoeg aanwezig om iedereen op te voeden  :)
GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2014, 22:32:48
Citaat van: Nachtbroeder1978 link=msg=1234405 date=1388956976

Heb regelmatig gebeld als bij ons in de wijk de boel weer dicht stond en er echt zeker weten geen ambu (of groter) doorheen kon. Zelfs wel eens gezien dat een smartje de hele weg achteruit terug kon
(ik stond bij mij in de straat zelfs wel eens met het foxje klem omdat de boel echt dicht geparkeerd was.
Dit is eigenlijk het beste middel. Dat bewoners uiteindelijk zelf gaan bellen bij dicht geparkeerde straten. Hulpverleningsdiensten komen als het goed is weinig in een straat, dus merken we het maar incidenteel op. Buurtbewoners hebben er dagelijks last van. Het beste is dat men het zelf gaat melden, dan is het voor de gemeente en de politie ook simpeler om een goed beeld te krijgen van het parkeergedrag in die straat, dan kan er ook wat aangedaan gaan worden. Bijvoorbeeld brieven huis aan huis afleveren. waarin men wordt aangesproken op hun parkeergedrag, en wat de eventuele consequenties kunnen zijn.


zomertje

  • hulpverlener Rode Kruis Apeldoorn
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2014, 22:49:31
Gewoon doorduwen met die brandweerauto, of een andere auto met een bullbar, dan parkeren ze volgende keer tenminste normaal.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2014, 16:22:05
Citaat van: zomertje link=msg=1234421 date=1388958571
Gewoon doorduwen met die brandweerauto, of een andere auto met een bullbar, dan parkeren ze volgende keer tenminste normaal.
Tja, of je komt er achter dat door zo,n actie je eigen voertuig  zoveel schade oploopt dat het voertuig niet inzetbaar is. Ook handig. ::)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2014, 16:38:10
Citaat van: Nachtbroeder1978 link=msg=1234405 date=1388956976
Zou toch mooi zijn als er eens landelijk beleid op zou komen, iets met minimale afmetingen voor de vrije rijbaan en een duidelijke lijn in/op de weg waar binnen geparkeerd mag worden (al of niet met de banden op de stoep), mits landelijk ingevoerd en duidelijk gemaakt in een campagne zou je meteen de "meters van de hoek" kunnen meenemen, komen de bochten ook weer vrij. En dan is het ook meteen een stuk makkelijker en duidelijker om te handhaven / handhaving in te seinen.

Heb regelmatig gebeld als bij ons in de wijk de boel weer dicht stond en er echt zeker weten geen ambu (of groter) doorheen kon. Zelfs wel eens gezien dat een smartje de hele weg achteruit terug kon
(ik stond bij mij in de straat zelfs wel eens met het foxje klem omdat de boel echt dicht geparkeerd was. Laat staan met de oude ME-bus  (mercedes L407D) die ik nu heb) gelukkig zijn de hoeken nu dicht gezet met paaltjes.

En natuurlijk is die streep lastig te zien als er sneeuw ligt, maar het grotste deel van het jaar is ie duidelijk genoeg aanwezig om iedereen op te voeden  :)
GreetZ,
Nachtbroeder1978

Bij ons in de gemeente is er een straat waar de auto's nu met 2 wielen op de stoep moeten parkeren omdat onder andere de vuilniswagen er anders niet door kan. Als die er al niet door kan dan kunnen de vrienden van de rode tak er zeker niet door.
Terwijl er dus in dezelfde gemeente deze actie gebeurd dat de brandweer er niet door kan...
Ben het dus met je eens dat hier een landelijk beleid op moet komen zodat de hulpdiensten tenminste ten alle tijden voor de deur kunnen parkeren. In sommige gemeentes rijden ze bij een FRB melding ook met een TAS als ze dan niet eens voor de deur kunnen staan houd dit in dat men weer enkele minuten verloren moeten laten gaan met rennende brandweerlieden... En wat als bij zo'n brand een HW tp moet komen?

Dit is toch iets wat niet per gemeente moet aangepakt worden maar landelijk. Er zijn meerdere dorpen/steden die hier last van hebben.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


sylvester1986

  • Gast


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2014, 16:47:04
Wij willen bij brand die TS toch ook graag voor de deur van het betreffende pand hebben. We hebben dan wel 2x 90mtr aan HD op de haspels zitten, maar als dan het grootste gedeelte verbruikt wordt om bij de woning te komen gaat het niet goed komen. Kunnen we de HD wel verlengen, zodat we 180mtr hebben. Moeten we niet de pech hebben dat we 2 stralen moeten inzetten. Alternatief is om dan lage druk af te gaan gooien maar dat kost even tijd.

Als de hoogwerker de straat niet in kan, omdat er dubbelzijdig geparkeerd is en ook nog eens strak achter elkaar geparkeerd is is de hoogwerker bijna niet inzetbaar. Die dingen verlangen redelijk wat ruimte voor wat betreft het afstempelen, is die ruimte er niet wordt het erg lastig. De auto,s moeten maar net zo geparkeerd zijn dat er tussen de stempels aan 1 kant een auto past. Dan wordt de auto aan de voorzijde en achterzijde klem gezet met de stempels, die schuiven dan tussen de auto,s in. Het is een heel pruts werk dan.


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #17 Gepost op: 30 april 2016, 14:24:25
Gevonden op Youtube:

! No longer available
Gepubliceerd op 29 apr. 2016
User: rijnmondveilig


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #18 Gepost op: 30 april 2016, 16:58:16
Citaat van: Haageneesch link=msg=1234358 date=1388949449
En als de brandweer écht er doorheen moet en er staat een kleiner type auto verkeerd geparkeerd.. die heb ik ook nog wel eens opgetild zien worden door de bemanning van de TS en HW.. en weg waren ze :D
Zoiets: http://www.dumpert.nl/mediabase/6761029/ba54e3a4/peugeotmeneer_doet_asoparkeren.html  ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #19 Gepost op: 30 april 2016, 20:25:40
Dat beleid is er al in Bouwbesluit 2012 en regelgeving voor weginrichting (vroeger was dat de CROW).

Het probleem is niet zo zeer dat mensen expres verkeerd parkeren maar gewoon het tekort aan parkeerplaatsen. Zonder hier een lange verhandeling te houden is het aantal parkeerplaatsen dat per huishouden absoluut niet meer genoeg voor de huishoudens die makkelijk 3 auto's hebben. In nieuwbouwwijken wordt al met te kleine quota gewerkt, laat staan in de wijken die gebouwd zijn toen we ons nog met paard en wagen verplaatsen.

Dus dit soort acties van de brandweer (en politie) zijn goed bedoeld maar in de meeste gevallen niet realistisch. Er zal wat aan het aantal parkeerplekken moeten worden gedaan. En als het probleem echt zo groot is dan moeten we misschien op kleinere brandweervoertuigen over gaan in de probleemgebieden.

Citaat van: Nachtbroeder1978 link=msg=1234405 date=1388956976
Zou toch mooi zijn als er eens landelijk beleid op zou komen, iets met minimale afmetingen voor de vrije rijbaan en een duidelijke lijn in/op de weg waar binnen geparkeerd mag worden (al of niet met de banden op de stoep), mits landelijk ingevoerd en duidelijk gemaakt in een campagne zou je meteen de "meters van de hoek" kunnen meenemen, komen de bochten ook weer vrij. En dan is het ook meteen een stuk makkelijker en duidelijker om te handhaven / handhaving in te seinen.

Heb regelmatig gebeld als bij ons in de wijk de boel weer dicht stond en er echt zeker weten geen ambu (of groter) doorheen kon. Zelfs wel eens gezien dat een smartje de hele weg achteruit terug kon
(ik stond bij mij in de straat zelfs wel eens met het foxje klem omdat de boel echt dicht geparkeerd was. Laat staan met de oude ME-bus  (mercedes L407D) die ik nu heb) gelukkig zijn de hoeken nu dicht gezet met paaltjes.

En natuurlijk is die streep lastig te zien als er sneeuw ligt, maar het grotste deel van het jaar is ie duidelijk genoeg aanwezig om iedereen op te voeden  :)
GreetZ,
Nachtbroeder1978