"Een derde 112-meldingen onnodig"

Auteur Topic: "Een derde 112-meldingen onnodig"  (gelezen 3080 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Gepost op: 9 februari 2018, 21:12:06
Citaat
In 38 procent van de in Nederland gepleegde telefoontjes naar 112 had het noodnummer niet gebeld moeten worden. Dit blijkt uit een rapport van de Europese Commissie over gebruik van het alarmnummer in een aantal lidstaten.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/5126771/ruim-derde-van-telefoontjes-alarmnummer-112-onnodig.amp?




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2018, 21:15:34
Het verbaasd mij wel eens dat sommige mensen nooit in hun leven 112 bellen, en andere het regelmatig lijken te doen.
Zelf heb ik de afgelopen 5 jaar een keer of 3 gebeld. Steeds voor een (in mijn ogen) gevaarlijke situatie op de snelweg.
Ik vraag me dan wel eens af. Ben ik nu de eerste op de snelweg die op het idee komt om 112 te bellen omdat er een volledige vrachtwagenband tussen rijstrook 1 en 2 ligt? Als iemand daar op knalt met 130 kmh is dat niet niks.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2018, 21:27:43
Het verbaasd mij wel eens dat sommige mensen nooit in hun leven 112 bellen, en andere het regelmatig lijken te doen.
Zelf heb ik de afgelopen 5 jaar een keer of 3 gebeld. Steeds voor een (in mijn ogen) gevaarlijke situatie op de snelweg.
Ik vraag me dan wel eens af. Ben ik nu de eerste op de snelweg die op het idee komt om 112 te bellen omdat er een volledige vrachtwagenband tussen rijstrook 1 en 2 ligt? Als iemand daar op knalt met 130 kmh is dat niet niks.

Omdat veel mensen er niet de moeite voor willen nemen, kijk eens hoeveel mensen er al bij een ongeval doorrijden... Denk dat bij velen het niet in hun opkomt om Rijkswaterstaat of wat dan ook te bellen als er iets op de snelweg ligt, laat staan dat ze weten bij wie ze moeten zijn.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2018, 11:08:56
Acties tegen nodeloze meldingen hebben ook in 2017 resultaat

Nederland   15 februari 2018

Bij de meldkamers van de brandweer kwamen in 2017 bijna 219.000 meldingen binnen van incidenten. Dat zijn er 3.000 minder dan een jaar eerder. Het aantal meldingen voor brand was 7% minder dan in 2016, het aantal verzoeken om hulp steeg met 6% naar bijna 104.000. Dat is 5.700 duizend meer dan een jaar eerder.
 
Van de ongeveer 219.000 meldingen leidden bijna 140.000 tot het daadwerkelijk alarmeren van de brandweer, 2.000 minder dan het daar jaar daarvoor. Bijna 130.000 keer moest de brandweer daadwerkelijk uitrijden, 116.000 keer (90 procent) kwam de brandweer ter plaatse. Een op de tien keer dat de brandweer uitreed, bleek dat zij niet meer nodig was en werd de inzet afgebroken. Dit meldt het CBS vandaag op basis van de bij hen bekende cijfers over 2017 (Zie CBS: Opnieuw minder meldingen brandweer).
 
‘Deze cijfers laten zien dat de brandweer zoveel meer doet dan alleen het blussen van branden’, zegt voorzitter Stephan Wevers van Brandweer Nederland. ‘Zo komen we steeds vaker voor hulpverlening, dat hebben we afgelopen maand kunnen zien met de storm. Met de regio’s hebben we bovendien mooie stappen kunnen zetten op de verdere ontwikkeling van de technische hulpverlening en de samenwerking op het gebied van grootschalig brandweeroptreden. We werken met elkaar nauw en succesvol samen.’
 
Trend
Ook als het gaat over het reduceren van loze meldingen dat is er sprake van een positieve trend. Wevers: ‘Voorheen waren er veel meer nodeloze uitrukken van de brandweer door automatische brandmeldingen via een brandmeldinstallatie, met alle nadelen van dien, zowel voor de samenleving als voor de brandweer zelf. Hier heeft de brandweer de afgelopen jaren met succes stevig op ingezet met als resultaat een enorme reductie. Ook deze recente cijfers tonen aan dat er inmiddels sprake is van een trend, mede door toedoen van meer aandacht voor risicobeheersing en het project Structureel Terugdringen van Onechte en Ongewenste Meldingen’.
 
Hulpdienst inschakelen: bel 112
Wil je de politie, brandweer of ambulancedienst inschakelen tijdens een brand, ongeval of andere noodsituatie? Bel 112! Meer informatie over 112.



Centraal Bureau voor de Statistiek
Gepubliceerd op 14 feb. 2018
Citaat
Hoeveel meldingen van brand en verzoeken om hulp kwamen er in 2017 bij de brandweer binnen? En hoe vaak reed de brandweer uit en kwam daadwerkelijk ook ter plaatse? Maarten Bloem heeft de cijfers.
Samen sterk in de hulpverlening!