Proef met Volvo XC90 Ambulance

Auteur Topic: Proef met Volvo XC90 Ambulance  (gelezen 80504 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2018, 12:17:54
Het is inderdaad kostentechnisch, ambulancediensten zijn om winst te maken, niet om te veel geld uit te geven aan degelijk materiaal.
Die ambulance-busjes kan je ook zonder groot rijbewijs besturen. Het is een nationale(?) norm dat ambulancechauffeurs ook hun groot rijbewijs hebben.

ik kan  mij niet voorstellen dat een Volvo XC90 met opbouw goedkoper is dan een Mercedes Sprinter of Volkswagen Crafter.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2018, 13:38:05
Het is niet de norm dat ambulancechauffeurs een C(1) rijbewijs hebben. Het is wettelijk noodzakelijk omdat een ledige ambulance over het algemeen rond de 3200 á 3300 kilo zit. Met patiënt en materiaal ga je al over de 3500 kilo heen. Meeste ambulances zijn daarom goedgekeurd tot om en nabij de 3900 kilo. In het verleden reden er wel chauffeurs met een B-rijbewijs in een tot 3500 kilo teruggekeurde ambulance maar dan ga je al heel snel richting overbelading en dat kan vervelende gevolgen hebben na een aanrijding.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2018, 18:16:15
Het is niet de norm dat ambulancechauffeurs een C(1) rijbewijs hebben. Het is wettelijk noodzakelijk omdat een ledige ambulance over het algemeen rond de 3200 á 3300 kilo zit. Met patiënt en materiaal ga je al over de 3500 kilo heen. Meeste ambulances zijn daarom goedgekeurd tot om en nabij de 3900 kilo. In het verleden reden er wel chauffeurs met een B-rijbewijs in een tot 3500 kilo teruggekeurde ambulance maar dan ga je al heel snel richting overbelading en dat kan vervelende gevolgen hebben na een aanrijding.

Een wet is toch ook een norm? Of heb ik niet goed opgelet bij maatschapijleer?


Denniyo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2018, 18:22:23
Deze voertuigen doen mee aan de proef die men hier de komende 2 a 3 jaar in het noorden uitvoert gezamenlijk met de regio Noord Limburg, om te kijken wat de beste opties zijn om de huidige VW Transporters op te volgen. De VW Transporters lopen namelijk op hun eind en worden deels vervangen door de VW T6, Voor de rest worden deze vervangen door zogenaamde test ambulances.

Over een jaar of 5 is de verwachting, dan is de opvolger bekend en zullen er alleen nog ambulances geleverd worden van het type die het beste uit de test is gekomen. In deze zelfde test staan er op het moment van schrijven voor de genoemde regio's een aantal nieuwe Crafters klaar voor opbouw bij Visser in Leeuwarden, althans dat vermoed ik want er staan bij Visser nieuwe Volkswagen Crafters klaar voor ombouw naar Ambulances in de Nederlandse Ambu Kleur. Voor dezelfde test heeft men zo'n ander halfjaar geleden ook een aantal Ford Transists in gebruik genomen en worden op dit moment enkele Mercedes Sprinters getest.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2018, 18:31:18
Een wet is toch ook een norm? Of heb ik niet goed opgelet bij maatschapijleer?

Het is inderdaad kostentechnisch, ambulancediensten zijn om winst te maken, niet om te veel geld uit te geven aan degelijk materiaal.
Die ambulance-busjes kan je ook zonder groot rijbewijs besturen. Het is een nationale(?) norm dat ambulancechauffeurs ook hun groot rijbewijs hebben.

Je stelt hier nog dat je zonder groot rijbewijs ambulancebusjes mag besturen, maar dat de norm (dus de standaard) is dat ambulancechauffeurs hun groot rijbewijs hebben. Dat is niet correct. Het is wettelijk verplicht voor de Sprinter ambulances. De E-klasses van de RAVU en de Transporters van sommige veiligheidsregio's mag je ook met een B rijbewijs rijden omdat ze respectievelijk tot 2800 kilo en 3200 kilo mogen wegen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2018, 18:32:08
Deze voertuigen doen mee aan de proef die men hier de komende 2 a 3 jaar in het noorden uitvoert gezamenlijk met de regio Noord Limburg, om te kijken wat de beste opties zijn om de huidige VW Transporters op te volgen. De VW Transporters lopen namelijk op hun eind en worden deels vervangen door de VW T6, Voor de rest worden deze vervangen door zogenaamde test ambulances.

Over een jaar of 5 is de verwachting, dan is de opvolger bekend en zullen er alleen nog ambulances geleverd worden van het type die het beste uit de test is gekomen. In deze zelfde test staan er op het moment van schrijven voor de genoemde regio's een aantal nieuwe Crafters klaar voor opbouw bij Visser in Leeuwarden, althans dat vermoed ik want er staan bij Visser nieuwe Volkswagen Crafters klaar voor ombouw naar Ambulances in de Nederlandse Ambu Kleur. Voor dezelfde test heeft men zo'n ander halfjaar geleden ook een aantal Ford Transists in gebruik genomen en worden op dit moment enkele Mercedes Sprinters getest.

Waarom moet er uitgebreid getest worden met verschillende voertuigentypen terwijl er genoeg voorbeelden in Nederland en buiten Nederland te vinden zijn van ambulances die bewezen functioneel zijn. Dit kost een hoop geld en levert geen schaalvoordelen op. Ik zeg: 1 ambulancedienst betaald door de overheid en dan voor heel Nederland inkopen. Dan loont het namelijk wel om te testen maar nu zijn alle RAV's weer zelf bezig, sterker nog binnen een RAV-vergunning zijn er nog verschillen. In Haaglanden en de VRR wordt bijvoorbeeld niet collectief ingekocht.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2018, 20:23:45
Deze voertuigen doen mee aan de proef die men hier de komende 2 a 3 jaar in het noorden uitvoert gezamenlijk met de regio Noord Limburg, om te kijken wat de beste opties zijn om de huidige VW Transporters op te volgen. De VW Transporters lopen namelijk op hun eind en worden deels vervangen door de VW T6, Voor de rest worden deze vervangen door zogenaamde test ambulances.

Over een jaar of 5 is de verwachting, dan is de opvolger bekend en zullen er alleen nog ambulances geleverd worden van het type die het beste uit de test is gekomen. In deze zelfde test staan er op het moment van schrijven voor de genoemde regio's een aantal nieuwe Crafters klaar voor opbouw bij Visser in Leeuwarden, althans dat vermoed ik want er staan bij Visser nieuwe Volkswagen Crafters klaar voor ombouw naar Ambulances in de Nederlandse Ambu Kleur. Voor dezelfde test heeft men zo'n ander halfjaar geleden ook een aantal Ford Transists in gebruik genomen en worden op dit moment enkele Mercedes Sprinters getest.

Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt?


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2018, 20:34:47
Je stelt hier nog dat je zonder groot rijbewijs ambulancebusjes mag besturen, maar dat de norm (dus de standaard) is dat ambulancechauffeurs hun groot rijbewijs hebben. Dat is niet correct. Het is wettelijk verplicht voor de Sprinter ambulances. De E-klasses van de RAVU en de Transporters van sommige veiligheidsregio's mag je ook met een B rijbewijs rijden omdat ze respectievelijk tot 2800 kilo en 3200 kilo mogen wegen.

Ah. Oké. Dank je wel. Dan was mijn informatie dus niet juist.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2018, 19:45:12
Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt?

Dat vroeg ik me dus ook af.  :)

Want volgens de diverse nieuws items duurt de test met de Nilsson Volvo 1 jaar

''Ze draaien een jaar mee met de diensten als proef en gaan elke maand per post rouleren...''  


Ford Transit ambulances op test? Er is een maand of wat geleden inderdaad 1 Transit met ambulanzmobile opbouw geleverd in het Noorden en deze rijd inmiddels als psycholance bij MAI.
Er zijn wel andere Ford transit ambulances maar deze rijden als particuliere ambulance bij bijvoorbeeld broeder de Vries, en dat lijkt meer de goedkoopste optie die er was.

Vw Crafter ambulances, daar ben ik wel erg benieuwd naar, want daar zijn er op dit moment maar 2 van in dienst bij grote bedrijven.

maargoed er zijn de laatste jaren wel meer verassingen geweest op voertuig gebied, dus we gaan het zien.  0098



Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2018, 15:03:04
Ford Transit ambulances op test? Er is een maand of wat geleden inderdaad 1 Transit met ambulanzmobile opbouw geleverd in het Noorden en deze rijd inmiddels als psycholance bij MAI.
Er zijn wel andere Ford transit ambulances maar deze rijden als particuliere ambulance bij bijvoorbeeld broeder de Vries, en dat lijkt meer de goedkoopste optie die er was.

Vw Crafter ambulances, daar ben ik wel erg benieuwd naar, want daar zijn er op dit moment maar 2 van in dienst bij grote bedrijven.

maargoed er zijn de laatste jaren wel meer verassingen geweest op voertuig gebied, dus we gaan het zien.  0098

De Transit is ook bij de verschillende posten van UMCG Ambulancezorg en Limburg Noord langs geweest om test te rijden. Naar mijn idee heeft die test wel langer dan een maand geduurd zoals jij stelt.

In de wandelgangen heb ik ook gehoord dat er VW Crafter opgebouwd gaan worden tot ambulances. In elk geval weet ik dat Kijlstra deze graag wil gaan testen, aangezien hun niet snel overgaan op een Sprinter vanwege hun haat/liefdeverhouding met Mercedes.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance