Proef met Volvo XC90 Ambulance

Auteur Topic: Proef met Volvo XC90 Ambulance  (gelezen 80508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #30 Gepost op: 1 maart 2018, 00:11:54
Een dienst, zoals Kijlstra Friesland in dit geval, bepaald zelf welk merk ze kopen. Het is gewoon een particuliere onderneming met diverse takken, waaronder ambulancezorg.
Dat laatste is niet waar. Ondernemingen die een directe vergoeding krijgen vanuit zorgpremie/belastinggeld zijn aanbestedingsplichtig. Het zou wel kunnen dat een ander onderdeel van Kijlstra de auto''s koopt en verleast aan de ambulancetak.
Het spijt mij voor jouw kennis Remroof, maar de aanbesteding gold en geld voor het werk, hoe het werk wordt uitgevoerd beslist Kijlstra zelf zolang de middelen voldoen aan de eisen uit de aanbesteding.
Een particulier is niet gebonden aan een aanbesteding, en Kijlstra is in deze gewoon een particulier.

 
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #31 Gepost op: 1 maart 2018, 00:15:44
 vervang het woord particulier in het bericht hierboven voor ondernemer aub.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #32 Gepost op: 1 maart 2018, 11:16:23
Het spijt mij voor jouw kennis Remroof, maar de aanbesteding gold en geld voor het werk, hoe het werk wordt uitgevoerd beslist Kijlstra zelf zolang de middelen voldoen aan de eisen uit de aanbesteding.
Een particulier is niet gebonden aan een aanbesteding, en Kijlstra is in deze gewoon een particulier.

HIT,

Op grond van jouw verhaal heb ik het nog even nagevraagd bij een Europees aanbestedingsspecialist en het is een zeer complex verhaal. Er zijn een aantal zaken die een rol spelen:

 *Alle zorginstellingen ( een ambulancedienst is een zorginstelling) zijn in de basis Europees aanbestedingsplichtig.
* Door een uitspraak van de rechter blijkt dat in beginsel bovenstaande geldt maar dat zorginstellingen in een concurrerende markt opereren en daarom ook mogen opereren als ondernemer en dus niet Europees aanbestedingsplichtig zijn. Dit geldt niet voor Academische ziekenhuizen.
* Als  de ambulancedienst van de overheid is, zoals van de GGD Den Haag, is zij Europees aanbestedingsplichtig voor de aanschaf van voertuigen.
* Als ambulancezorg  door de overheid aanbesteed is in een regio als een concessie (net als bij streekvervoer en treinvervoer) kan de concessieverlenende partij eisen stellen. De concessienemer kan verder zelf invulling geven aan deze concessie en hoeft niet Europees aan te besteden,tenzij de concessienemer van de overheid is, (zie hierboven).
* Ondanks alle bovenstaande ontstaat het partijen niet van de plicht om "netjes" een transparant offertetraject uit te schrijven. Even bij de plaatselijke Mercedesdealer een paar auto's bestellen is dus laakbaar.

Kort samengevat: het is zeer ingewikkelde materie en het kan zomaar zijn dat Kijlstra fout zit als zij niet Europees aanbesteden en een automerk uitsluiten. Maar het hoeft niet zo te zijn omdat dit o.a. afhankelijk is van de concessievoorwaarden etc.

Verder kan het dus zijn dat er in 1 RAV ( 1 concessie) meerdere partijen onder deze concessie werken waarbij bijvoorbeeld in Haaglanden er 2 ambulancediensten  particulier zijn en 1 van de overheid.

Het is blijkbaar zeer complexe juridische materie waarin wij beiden een beetje gelijk hebben.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2018, 17:12:32
Volgens de nieuws items zouden deze test voertuigen vanaf 1 Maart in dienst komen, maar ik kan nergens fotos berichten of wat dan ook vinden.  :-[  Weet iemand hier meer over ?   :)


Denniyo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2018, 11:15:41
Het klopt Idd, dat deze modellen maar een jaar getest worden.

In mijn vorige bericht had ik het over 5 jaar, hiermee doelde ik meer op het feit dat dan de laatste transporters allemaal uit dienst zijn en we rond die tijd dus wel een opvolger zullen zien verschijnen gezien de tijd die zo'n test al met al in gebruik neemt.

Daarbij komt dat het hele aanbestedingstraject natuurlijk ook nog wat tijd in beslag neemt.  Dus voor mezelf was ik daar een beetje vanuit gegaan, maar gezien de recente ontwikkelingen die ik hier lees en om me  heen zie gebeuren denk ik dat de opvolger al eerder bekend wordt. Kortom mijn vorige berichtgeving was niet helemaal juist, sorry daarvoor.

Wel is het zo dat er inmiddels hier in Leeuwarden bij ambulance zorg Friesland 3 mercedes sprinters rond rijden met onder andere Amerikaanse/Engelse sirene en onderling zitten daar ook nog weer lichte verschillen in. Daarnaast zag ik gisteren de eerste VW Crafter in de stad, deze stond zo geparkeerd dat duidelijk te zien was dat er plaatjes geschoten werden voor promotie doeleinden.

Helaas zat ik in de auto dus zelf geen plaatjes kunnen schieten, maar wat ik zo snel kon zien aan de Crafter was dat hij nog het meeste weg had van de Delfis opbouw die vorig jaar op RettMobil werd gepresenteerd.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #35 Gepost op: 30 maart 2018, 23:19:49


nickkiebox

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #36 Gepost op: 31 maart 2018, 03:28:09
Zijn mooie wagens! Vooral voldoende lampen erop! Maar de vraag is, kan je erin werken? Weet dat er juist de busjes worden gebruikt qua werkhouding gezien je in de busjes gewoon kan staan, iets met arbo werkomgeving. En natuurlijk meer spullen erin kwijt kan. Dit is gewoon een vraag voel je niet offended 0098


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #37 Gepost op: 31 maart 2018, 18:37:04
Zijn mooie wagens! Vooral voldoende lampen erop! Maar de vraag is, kan je erin werken? Weet dat er juist de busjes worden gebruikt qua werkhouding gezien je in de busjes gewoon kan staan, iets met arbo werkomgeving. En natuurlijk meer spullen erin kwijt kan. Dit is gewoon een vraag voel je niet offended 0098

Er lijkt mij niet  veel meer ruimte zijn dan in een VW T5. Erg krap dus, maar in deze regio rijdt men al langer met kleinere auto's.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #38 Gepost op: 2 april 2018, 08:49:28
Er lijkt mij niet  veel meer ruimte zijn dan in een VW T5. Erg krap dus, maar in deze regio rijdt men al langer met kleinere auto's.
In de reacties op Twitter wordt gezegd dat de ruimte inderdaad vergelijkbaar is met die van een T5/T6. Als ik de foto's zie vind ik de ruimte vergelijkbaar met de E-Klasse waarin ik nu rijdt. Gisteren een dienst gedaan in een T5, maar de ruimte daarin is toch een stuk groter en ik kon er normaal rechtop in staan en lopen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance