Agenten Haagse eenheid krijgen al jaren nauwelijks EHBO training

Auteur Topic: Agenten Haagse eenheid krijgen al jaren nauwelijks EHBO training  (gelezen 3415 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat
Agenten Haagse eenheid krijgen al jaren nauwelijks EHBO training
Agenten van de politie-eenheid Den Haag krijgen al drie jaar lang geen of nauwelijks EHBO-trainingen. Dit betekent dat zij geen training krijgen in "levensreddende handelingen" zoals reanimatie.
Een woordvoerder van de politie heeft een bericht van Omroep West bevestigd. Agenten zijn vaak bij een ongeval als eerste ter plaatse en moeten dus eerste hulp verlenen voordat het ambulancepersoneel arriveert.

In de politienotities staat dat agenten van de eenheid Den Haag tot 2015 elk half jaar EHBO-scholing kregen. De afgelopen drie jaar is dit niet meer gebeurd.

Volgens de politie komt dit door de grote reorganisatie naar één landelijke politie. De functie EHBO-docent bestaat sinds de reorganisatie niet meer.

Geen opfriscursus
"In de tweede plaats ontbreekt het landelijk aan een lijn omtrent bijscholing op het gebied van EHBO", staat te lezen in de notitie die in handen van Omroep West is. Slechts incidenteel zijn de afgelopen drie jaar "op beperkte schaal enkele" EHBO-trainingen door collega's verzorgd.

EHBO-trainingen vormen een verplicht onderdeel van de politieopleiding. De agenten worden hier tijdens hun opleiding op getoetst. Maar agenten hebben na het afronden van hun opleiding volgens de regionale omroep niet meer de verplichting om zich bij te laten scholen of opfriscursussen te doen.

Er worden ook geen straffen uitgedeeld als agenten hun kennis niet bijhouden. Dit is wel het geval als agenten bijvoorbeeld hun schietvaardigheden niet bijhouden.

Ook landelijk probleem
Volgens de Eenheid Den Haag is het geen probleem dat alleen bij Haagse agenten speelt. Ook andere politie-eenheden komen niet of nauwelijks meer aan EHBO-trainingen toe. Een woordvoerder van de Nationale Politie kan dit niet bevestigen.

Mogelijk krijgen agenten van de Eenheid Den Haag dus al sinds 2013 geen trainingen meer. In dat jaar werd de grote reorganisatie tot een landelijke Nationale Politie ingezet. In deze periode zijn historische gegevens over de trainingen verloren gegaan, meldt Omroep West.

Bron: Nu.nl

Hoe zit dat in andere eenheden? Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hierin niet herken. Afgelopen jaren ieder jaar minimaal 1x een dag(deel) opfriscursus gehad met reanimatie en andere veelvoorkomende zaken zoals verstikking, beknelling en bloeding door een opleidingsbureau.
Enige kanttekening die ik heb is dat de docent in kwestie vaak zelf nooit of één keer een reanimatie heeft gehad waardoor je jezelf kunt afvragen wie de ervaringsdeskundige is. De gemiddelde diender op straat heeft toch wel 1x per maand een rea.


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2018, 12:26:38

...

Enige kanttekening die ik heb is dat de docent in kwestie vaak zelf nooit of één keer een reanimatie heeft gehad waardoor je jezelf kunt afvragen wie de ervaringsdeskundige is. De gemiddelde diender op straat heeft toch wel 1x per maand een rea.

Je hoeft geen ervaring te hebben met reanimatie om jou wel de vaardigheid aan te leren. Sterker nog, er zijn genoeg instructeurs die wel reanimatie ervaring hebben en dit niet ten goede laten komen  aan de vaardigheidstraining reanimatie.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2018, 13:31:37
Ik heb de afgelopen vijf jaren misschien twee keer een kort blokje reanimatie gehad. EHBO is al helemaal niet meer aan de orde gekomen. Zowel bij de regio als nu bij de LE.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2018, 14:41:27
Je hoeft geen ervaring te hebben met reanimatie om jou wel de vaardigheid aan te leren. Sterker nog, er zijn genoeg instructeurs die wel reanimatie ervaring hebben en dit niet ten goede laten komen  aan de vaardigheidstraining reanimatie.

Klopt, maar een instructeur die zaken vertelt die hij zelf nog nooit gedaan heeft voelt niet helemaal juist. Zeker wanneer mijn ervaring is ander is als de theorie.
Maar daar is dit topic niet voor.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2018, 21:05:52
In A'dam heb ik alleen als student, in het laatste korpskwartiel, dat is dus 2010 geweest, bij IBT nog een herhalingslesje reanimatie gehad. Daarna nooit meer iets op het gebied van reanimaties en/of EHBO.
In mijn werkgebied hebben we, vanwege de grote populatie ouderen, dagelijks reanimaties. Soms 2 op een dag. Gelukkig veel goede communicatie van ambupersoneel. Onderhouden van de vaardigheden doen we dus in de praktijk met directe feedback.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2018, 11:56:06

Omroep West
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2018, 12:30:17

Omroep West
Samen sterk in de hulpverlening!


Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2018, 21:52:00
In 2015 gestart met de opleiding, eerste 2 tertielen iets gehad wat leek op een soort ehbo.....
Daarna helaas geen herhalingen meer gehad. ::)
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


Edwinvw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 594
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2018, 15:38:26
Zowaar vorige week IBT gehad en EHBO, naja het stelde niet veel voor. En ja het was binnen de eenheid Den Haag