Kosten helicopter ambulance Waddeneilanden

Auteur Topic: Kosten helicopter ambulance Waddeneilanden  (gelezen 9033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 12 februari 2018, 15:52:09
Heli-ambulance vanaf eilanden kost 21.700

De Nederlandse Zorgautoriteit moet voor de ambulancevluchten vanaf de eilanden een speciale pot geld maken. Een vlucht kost 21.700 euro.

http://www.lc.nl/archief/Heli-ambulance-vanaf-eilanden-kost-21.700-20913634.html




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2018, 13:04:03

(Het zou dus slim zijn als ze daar een MMT voor sturen, dat is goedkoper.)


De Waddeneilanden kennen volgens mij geen MMT’s, zonder de helikopter wordt het een omslachtige reis, vwb de Friese eilanden per auto vanaf Groningen naar een van de diverse aanlandingsplekken, Harlingen, Holwerd of Lauwersoog, dan of met de KNRM of de particuliere snelboot of de reguliere voorboot naar het eiland. Retour met een patient kan geen pretje zijn onder slechte weersomstandigheden in een betrekkelijk klein vaartuig en de grotere veerboten nemen veel tijd.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2018, 13:23:16
De Waddeneilanden kennen volgens mij geen MMT’s, zonder de helikopter wordt het een omslachtige reis, vwb de Friese eilanden per auto vanaf Groningen naar een van de diverse aanlandingsplekken, Harlingen, Holwerd of Lauwersoog, dan of met de KNRM of de particuliere snelboot of de reguliere voorboot naar het eiland. Retour met een patient kan geen pretje zijn onder slechte weersomstandigheden in een betrekkelijk klein vaartuig en de grotere veerboten nemen veel tijd.

Er zat natuurlijk wat sarcasme in die opmerking


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2018, 13:30:15
Een helikopter zonder arts kost €21.700 (dus niet de €3000 die jij schetst):
Verschillende van mijn bronnen geven aan dat het getal €30.000 is. Gezien de kosten van een helikopter zonder arts vindt ik dit een erg aannemelijk getal.

De kosten per vlucht van de Waddenzee helikopter zijn juist hoger omdat de helikopter aanzienlijk minder vluchten maakt. Ook een stilstaande helikopter heeft onderhoud nodig en het personeel moet betaald worden. Een ambulance kost ook geen 700 euro per rit, maar dat tarief is er wel omdat ook loze ritten en wachttijd betaald moeten worden. Een traumahelikopter heeft absoluut hogere operationele kosten omdat er meer inzetten zijn, maar deze kosten kunnen juist over meer inzetten verspreidt worden waardoor ze per vlucht lager zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2018, 14:39:35
De kosten per vlucht van de Waddenzee helikopter zijn juist hoger omdat de helikopter aanzienlijk minder vluchten maakt. Ook een stilstaande helikopter heeft onderhoud nodig en het personeel moet betaald worden. Een ambulance kost ook geen 700 euro per rit, maar dat tarief is er wel omdat ook loze ritten en wachttijd betaald moeten worden. Een traumahelikopter heeft absoluut hogere operationele kosten omdat er meer inzetten zijn, maar deze kosten kunnen juist over meer inzetten verspreidt worden waardoor ze per vlucht lager zijn.

Het aantal vluchten van de Waddenzee helikopter werd bij de opzet begroot op 300.
De kosten per vlucht werden toen begroot op 21.700 dat zou dus neerkomen op een geschatte omzet van ruim 6 miljoen op jaarbasis.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2018, 18:14:19
De kosten per vlucht van de Waddenzee helikopter zijn juist hoger omdat de helikopter aanzienlijk minder vluchten maakt. Ook een stilstaande helikopter heeft onderhoud nodig en het personeel moet betaald worden. Een traumahelikopter heeft absoluut hogere operationele kosten omdat er meer inzetten zijn, maar deze kosten kunnen juist over meer inzetten verspreidt worden waardoor ze per vlucht lager zijn.

Nee, de kosten zijn juist lager omdat je geen dure arts aan boord hebt.

Operationele kosten zijn de kosten per vlucht, het wordt dus niet goedkoper om de helikopter in te zetten, omdat het meer vluchten maakt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2018, 18:39:04
Nee, de kosten zijn juist lager omdat je geen dure arts aan boord hebt.

Operationele kosten zijn de kosten per vlucht, het wordt dus niet goedkoper om de helikopter in te zetten, omdat het meer vluchten maakt.

Ik snap je niet. Volgens mij zijn operationele kosten, alle kosten die nodig zijn om de helikopter te laten vliegen. Stilstand is per definitie duur omdat de constante kosten dan verdeeld moeten worden over minder vluchten.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2018, 18:44:28
Die arts aan boord is een schijntje vergeleken de kosten en afschrijving van een helikopter. Die schrijft ook als hij stil staat nog altijd flink af voordat hij of geheel geüpdatet moet worden naar de meest recente standaard.

 Als je ondertussen meerdere vluchten uitvoert kan je de afschrijvingskosten per vlucht verdelen. Vlieg je maar 1 keer per dag zal de kosten per vlucht gelijk dan wel hoger zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2018, 19:15:25
De kosten zitten niet in de arts.

Een gedachte experiment, de exacte cijfers weet ik niet allemaal, maar we kunnen wel even de orde van grote bepalen.
 Een anesthesioloog ligt tussen de €5833 en €10833 bruto per maand. (https://www.nationaleberoepengids.nl/Anesthesist)

Laten we bedenken dat een anesthesioloog die fulltime werkt 5 diensten van 8 uur per week werkt. Gewoon alsof het een werknemer is.
Om 24/7 te kunnen vliegen moet je 21 diensten vullen (3 per dag, 7 dagen per week). Met 5 anesthesiologen kun je dus een week vullen.
Maar ze worden zelf ook wel eens ziek, gaan op vakantie etc. dus laten we rekenen met 6.

Kan dit getal kloppen? De ANWB schrijft 38 piloten te hebben, en ze hebben 5 inzetbare helicopters. 38/5 = 7,6 piloten per helicopter. Oke laten we dan voor de zekerheid ook gewoon nog een 7e anesthesist aannemen.

Ik ga er in dit gedachten experiment dus van uit dat deze 7 anesthesisten alleen maar op de heli werken. Dat is in het echt natuurlijk niet zo, maar dan heb ik er gewoon meer nodig die allemaal niet fulltime maar parttime op de heli werken. Als ik maar op die 7 FTE kom. (Ik zit best wel ruim in de anesthesisten in dit experiment)

Ik betaal mijn 7 anesthesisten allemaal het topsalaris van 10.833 per maand. Echter zijn er meer kosten. Ze hebben ook scholing nodig, een 13e maand, onkosten, lunch in de kantine, ik bouw pensioen voor ze op, auto van de zaak. Daarom zeg ik dat de anesthesist 2x (dat is erg ruim, zeker bij dit salaris!) zo duur is als zijn salaris. 21666,- euro per maand per anesthesist.  Totale kosten: 151.000,- per maand.

Elders lazen we dat een traumahelicopter 2000 vluchten per jaar maakt. Dus 167 vluchten per maand.
Dan kost de anesthesist dus 151.000,- / 167 = 904,- euro per vlucht.

En volgens mij heb ik dan erg ruim gerekend met wat een anesthesist verdient, en hoe veel anesthesisten ik moet aannemen om mijn denkbeeldige helicopter in de lucht te hebben 24/7 aangezien ik er dus 7FTE voor heb gebruikt.

Kunnen we dan de conclusie trekken dat of een vlucht nu dus 21000,- kost, of iets tussen de 4000 en 8000 zoals in het topic over het MMT, of de magische 30.000 die nergens beargumenteerd wordt; de kosten zitten niet in de anesthesist. Dat is maar een klein deel van de kosten.




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2018, 19:28:01
Wat dat betreft, wederom een gedachten experiment. Gewoon weer even om gevoel voor cijfers te krijgen.

Als de vlucht van de ambuheli voor de eilanden 21000,- kost, dan komt dat vooral omdat er maar 300 vluchten per jaar zijn.
Stel ik laat die heli 3x zo vaak vliegen en zeg dat de kosten per vlucht dan halveren (want je schrijft wel wat sneller af, en gebruikt gewoon kerosine, dus je kunt niet de kosten door 3 delen)
dan zou 1 vlucht 10.500 kosten.
Hoe zorg ik er voor dat ik die helicopter 3x zo vaak laat vliegen? Ik zet er een MMT in in plaats van 2 verpleegkundige en geef de heli 600 MMT vluchten per jaar.
Hierboven hadden we bedacht dat de anesthesist me 904 euro per vlucht kost. Maar dat was bij 2000 vluchten per jaar. Ik heb nu maar de helft, dus 1800 euro er bij.

Voor 10500+1800 = 12300,- euro per vlucht zijn we er nu. Toch heel stuk goedkoper dan 21.000 en dat alleen maar door een "goedkope" verpleegkundige te vervangen door een dure anesthesist.

Natuurlijk is het totaal nu duurder. Hierboven was uitgerekend dat 300 x 21.000 op 6 miljoen per jaar komt. En ik geef nu 12300 x 900 = 11 miljoen uit.
Maar ik help wel 600 mensen extra met een MMT inzet.

en daarvan moeten we als maatschappij bedenken of we die 600 extra vluchten 5 miljoen waard vinden.

Disclaimer: deze getallen zijn dus geschat, vereenvoudigd, gebaseerd op eerder aangehaalde bronnen en alleen bedoeld om gevoel voor de getallen te krijgen en een inschatting te maken in welke orde van grote de kosten liggen.