Overwegingen en beweegredenen opschaling GRIP 1

Auteur Topic: Overwegingen en beweegredenen opschaling GRIP 1  (gelezen 33138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2018, 15:37:45
Specifieke discussie over de opschaling in Urk verplaatst naar: GRIP 1 Middel hulpverlening (Ark op drift) Havens van Urk - Urk 03-01-2018


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2018, 21:59:59
Ik heb met de GRIP 1 situaties vooral meegemaakt dat het de CACO was, die op basis van protocollen op de meldkamer opschaalde (o.a. ontruiming)

Ah, weer een klassiek voorbeeldje van klok, klepel en roeptoeteren....
Er bestaan op de meldkamer(de Amsterdamse althans) geen "protocollen" voor de CaCo om naar GRIP 1 op te schalen, dus waar je die vandaan haalt..?? En ontruiming op zich is geen rede voor opschaling..

Verder, opschaling door een CaCo gebeurt wanneer het op de meldkamer al lang en breed duidelijk is dat er bepaalde processen gestart moeten worden, die de OvD's op straat nog niet zien of daar nog niet aan toegekomen zijn.

Amsterdam is (natuurlijk) ook een specifiek geval, de gemeente wordt niet actief in de zin van haar processen(opvang, voorlichting etc.) zolang er geen GRIP is..


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2018, 08:58:34
Als er geen politie-inzet plaatsvindt en er wordt opgeschaald naar GRIP... Welke rol heeft de OVD-P dan?


Wat men vaak vergeet, of niet weet is dat de OVD's niet alleen maar de rol hebben van leidinggeven aan de eigen kolom. De functie van een Copi is ook dat je bij elkaar komt en met elkaar gaat scenario denken en zo het incident bestrijd. Het kan heel goed zo zijn dat er voor een of meerdere OVD's geen processen zijn. Toch is het gewenst dat alle OVD's aanwezig zijn en meedenken multidisciplinair.

Bijvoorbeeld een grote brand zonder slachtoffers. Opgeschaald naar GRIP 1. Geen primaire processen voor de OVD-G. Wel de taak om in het Copi mee te denken over de wijze waarop de voorlichter de pers informeert. Ook dat is een taak van de OVD's. Uiteindelijk heeft de voorlichter daarin het laatste woord. Het is zijn of haar deskundigheid. Maar deze berichtgeving wordt wel degelijk multidisciplinair afgestemd. Dit is maar een voorbeeld. De functie van de OVD is niet alleen maar leiding geven aan de eigen kolom. Maar ook Multi disciplinair meedenken en scenario denken.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2018, 09:07:32

Ik denk dat het erg moeilijk is om GRIP situaties te beoordelen als buitenstaander.
Ik heb op het forum al verschillende discussies gezien over GRIP opschalingen waarbij er heel snel van alles wordt geroepen. Maar men zelden precies weet hoe het zit. Dan kan ook bijna niet. Om exact te weten hoe het zit moet je namelijk in het Copi zitten. En dan blijken de zaken toch anders te liggen als hoe je van buitenaf er naar kijkt. Het is daarom heel verstandig om GRIP situaties die terecht besproken worden op dit forum, om daarbij niet te snel te oordelen. Maar vooral informatie te vergaren.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2018, 13:48:49
Klopt Juffie, mooie aanvulling. Daarbij blijf ik ook hameren op het feit dat een CoPi niet alleen voor het 'hier en nu' is, maar ook voor het toekomstbeeld. Dat er nu nog geen actieve rol voor een bepaalde kolom is, wil niet zeggen dat dit in de toekomst niet kan komen.  Ook het incident ontwikkelt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2018, 15:12:00
Interessante discussie, die ik in mijn werk ook regelmatig hoor/zie. Een aantal overwegingen:

- De eerste cruciale beslissingen worden genomen door de meldkamer en first responders. Die eerste acties zijn bepalend voor het verdere verloop van het incident. Daar komt in eerste instantie geen OvD, noch CoPI aan te pas. Voor de eerste multi afstemming is een motorkapoverleg dan ook van groot belang. Dus eens met de steller van de openingspost dat een CoPI in die zin 'te laat' komt.
- Na ca. 10 - 30 minuten zijn er de OvD's, met een wat grotere scope over het incident. Idealiter zouden die ook moeten meedenken met de processen van andere kolommen, maar als de druk hoog genoeg is, kom je daar niet aan toe en komt de focus meer op mono te liggen. Ook hier geldt nog dat het motorkapoverleg van groot belang is (en deels overgaat van first responders naar OvD's). Afhankelijk van de regio en de personen die erin zitten, is het motorkapoverleg gestructureerd of 'los zand'. Daar zit nog heel veel verschil tussen.
- Na. ca. 30 - 45 minuten na alarmering is er het CoPI. Afhankelijk van de regio zijn dit dezelfde OvD's + multifunctionarissen óf aparte functionarissen.
Een CoPI kent een gestructureerde en - als het goed is - ingetrainde werkwijze, inclusief ondersteuning. Door die gestructureerde aanpak worden zaken minder snel over het hoofd gezien. Denk aan acties op de middellange termijn, gevolgen voor vitale infrastructuur, de nafase van een incident etc. Je komt dus niet voor nare verrassingen te staan en wordt als OvD 'ontzorgd'.

Dus, in reactie op de vraag in de openingspost:
- Met één druk op de knop komt een complete staf + faciliteiten in actie, je hoeft zelf niet te bedenken wie je allemaal zou moeten activeren (met het risico dat je iemand vergeet).
- Je wordt als OvD ontzorgd, doordat het CoPI de randvoorwaarden invult (informatie, logistiek, aflos, omgeving, communicatie, bestuur, langere termijn enz. enz.)
- CoPI kent een gestructureerde werkwijze, zaken worden minder snel over het hoofd gezien.
- Derde partijen kunnen gemakkelijk aanhaken op deze structuur.
- Een CoPI biedt doorzettingsmacht. Niet alleen intern tussen de partners, maar vooral ook om externe partijen in beweging te krijgen.

Een CoPI is er mijns inziens niet voor voor de directe operationele aansturing, dat blijft op straat. Ik ben er dan ook voorstander van om de OvD's die er al zijn de operationele aansturing te laten doen (hier en nu) buiten de bak en het CoPI, met andere bemensing, te laten kijken naar het incident met een bredere scope. Van daaruit worden de doelen bepaald en acties uitgezet. Als je de OvD's het CoPI in trekt, week je je directe operationele aansturing eigenlijk los van het incident met het risico dat je grip op operationele aansturing verliest en achterloopt op de ontwikkelingen buiten. Daarom ben ik voorstander van een aparte CoPI bezetting, bij voorkeur meer op tactisch niveau.

Over de opkomsttijd:
Als je lang genoeg wacht met opschalen, wordt de effectiviteit van een CoPI aanzienlijk minder. Vanuit dat perspectief zie je incidenten die niet worden opgeschaald, waarbij het misschien wel had gemoeten. En anderzijds zie je ook wel eens incidenten die worden opgeschaald, waarbij je denkt 'was dat nou wel nodig?'. Ik geef het je te doen als je onder tijdsdruk en met beperkte informatie die beslissing moet maken :) Daarom moeten we ook waken voor het afrekenen op c.q. afkraken van GRIP opschaling, zoals Juffie ook aangeeft. Het risico bestaat dat men het dan klein wil houden, omdat dit ten onrechte als succesfactor wordt gezien. Met als risico een onvolledige aanpak van het incident.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #26 Gepost op: 18 februari 2018, 16:56:56
Een CoPI is er mijns inziens niet voor voor de directe operationele aansturing, dat blijft op straat. Ik ben er dan ook voorstander van om de OvD's die er al zijn de operationele aansturing te laten doen (hier en nu) buiten de bak en het CoPI, met andere bemensing, te laten kijken naar het incident met een bredere scope. Van daaruit worden de doelen bepaald en acties uitgezet. Als je de OvD's het CoPI in trekt, week je je directe operationele aansturing eigenlijk los van het incident met het risico dat je grip op operationele aansturing verliest en achterloopt op de ontwikkelingen buiten. Daarom ben ik voorstander van een aparte CoPI bezetting, bij voorkeur meer op tactisch niveau.

Maar je zal je operationele keuzes en behoeften alsnog kenbaar moeten maken aan de CoPI. Ik zie een extra CoPI bezetting alleen maar als extra tussenlaag wat ten koste gaat van de effectiviteit. Je moet vooraf als operationele OVD je informatie doorgeven aan de CoPI persoon, en naderhand je laten uitleggen wat er is besloten of wat voor acties je moet gaan doen. Ik denk dat je meer wint door de vergaderingen in de CoPI te houden zoals ze horen, kort en bondig.

Voor die periode dat je als OVD in de CoPI bak bent kan je je laten waarnemen en later op de hoogte laten brengen door een goede logger die alles voor je doet behalve de besluiten nemen. Hoe wordt er binnen alle hulpdiensten omgegaan met het aanstellen van een logger? Lijkt mij binnen de blauw kolom namelijk wat gemakkelijker dan wit en rood.

Uitspraken op persoonlijke titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2018, 17:13:32
Met de huidige bezetting is het in de blauwe kolom ook niet meer zo makkelijk, ik ga er geen noodhulp eenheid voor opofferen. Laatste keer heb ik het zonder logger gedaan in het begin.
Ben het overigens niet met je eens als extra laag, die laag zie ik namelijk niet. Je gaat alleen wat gestructureerder te werk en legt je collega's in de CoPI uit wat je gaat doen zodat zij hier ook weer op in kunnen spelen. Er zit nog steeds geen schakel tussen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2018, 17:39:02
Maar je zal je operationele keuzes en behoeften alsnog kenbaar moeten maken aan de CoPI. Ik zie een extra CoPI bezetting alleen maar als extra tussenlaag wat ten koste gaat van de effectiviteit. Je moet vooraf als operationele OVD je informatie doorgeven aan de CoPI persoon, en naderhand je laten uitleggen wat er is besloten of wat voor acties je moet gaan doen. Ik denk dat je meer wint door de vergaderingen in de CoPI te houden zoals ze horen, kort en bondig.

Voor die periode dat je als OVD in de CoPI bak bent kan je je laten waarnemen en later op de hoogte laten brengen door een goede logger die alles voor je doet behalve de besluiten nemen. Hoe wordt er binnen alle hulpdiensten omgegaan met het aanstellen van een logger? Lijkt mij binnen de blauw kolom namelijk wat gemakkelijker dan wit en rood.

Is een uitgebreide CoPI bak ter plaatse nodig en efficient bij de moderne communicatie mogelijkheden en middelen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2018, 17:43:35
Ja vind ik wel, behalve warm/koel en droog (ook niet onbelangrijk) zorgt een copi bak voor afscherming en rust.
Groot beeldscherm, voldoende ruimte om te zitten en schrijven ondersteund met hulpmiddelen en stroom. Zeker een meerwaarde
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.