Inzetten van de luchtvaartpolitie: Wat doet die helikopter boven mijn huis?

Auteur Topic: Inzetten van de luchtvaartpolitie: Wat doet die helikopter boven mijn huis?  (gelezen 6996 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik niet snap dat deze heli's centraal staan en niet wijder verspreid over meerdere regio's.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dat is inderdaad ook wat ik bedoel, een evenredige verdeling waardoor er altijd meer heli's rondom de randstad zullen staan maar de buitengebieden ook mee kunnen profiteren.
Er zal ongetwijfeld over de huidige verdeling nagedacht zijn, misschien kan een mod hier even een apart topic voor openen. Overigens kunnen we ook niet alles op een openbaar forum gaan bespreken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik niet snap dat deze heli's centraal staan en niet wijder verspreid over meerdere regio's.

Dat centraal staan van de helikopters zal waarschijnlijk vooral te maken hebben met het centraliseren van reparatie en onderhoud en geschikte gelegenheden voor de stalling. Daarnaast zou het snel verkrijgen van de Luchtvaartmeteorologische informatie ter voorbereiding van de vluchten nog een rol kunnen spelen.
Overigens de politiehelikopters worden ook wel gesignaleerd op Texel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
ze worden overal wel gesignaleerd, maar niet gestationeerd. 998765

Geen van de redenen die je aandraagt snijdt eigenlijk hout, buiten maar 1 reden en dat is voor zoveel dingen geld.

Voor Zeeland zou de helibasis van de marine ook gebruikt kunnen worden, bij mijn weten is deze nog steeds in gebruik.
En voor Limburg spreekt het eigenlijk voor zich dat ze vanaf Maastricht airport of iets verder weg vanaf Gilze kunnen worden ingezet.

In een tijd waar voertuigen steeds sneller worden, criminelen in techniek voor lopen op de opsporing zou je als burger mogen verwachten dat het hele politieapparaat overal dezelfde middelen kan inzetten.

Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Het probleem met de Helikopters is dat ze niet net als een auto 20 uur per dag ingezet kunnen worden, daar zijn die dingen niet voor gemaakt. Voor zover ik het weet wil de politie zo vaak mogelijk een heli in de lucht hebben, dan moeten die helikopters ook gewisseld worden ivm de veiligheid aangezien er ook onderhoud nodig is. Hier is al direct het verschil met de traumaheli zichtbaar, als de trauma heli 6 uur geen melding heeft dan vliegt deze 6 uur niet. De politieheli's vliegen soms uren zonder een melding te hebben, en dan moet de heli ook wel eens gewisseld worden. Als men meer heli's in de lucht wil hebben voor een  betere verdeling dan zijn er ook meer heli's en meer personeel voor nodig, en dan moet daar ook geld voor zijn.

Daarnaast lijkt het me stug dat de heli voor 99/100 keren nee zegt tegen een inzet in Zeeland, zie vaak zat een politie heli boven Bergen op Zoom vliegen. En ook in de randstad komt de heli niet naar meldingen als deze moet tanken of al bezig is met een andere melding.

En om heel eerlijk te zijn, ja met zo'n beetje alles heeft de randstad een voordeel, maar let's face it, daar wonen ook de meeste mensen. Men kijkt ook waar ze de dure heli het mees efficiënt in kunnen zetten en dat zijn nou eenmaal de gebieden waar de mensen wonen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Ik begrijp best dat er een onderbouwd financieel en operationeel plaatje aan zit, maar dat plaatje maken wij zelf. Wij (lees, diegene die er over gaan) bepalen dat vanwege financiën de heli in 70% van het land minder tot niet ingezet gaat worden. Dat is immers te duur, weegt niet op tegen de 'winst'.
Bovendien betekent een inzet in een 'uithoek' dat de heli niet beschikbaar is in de randstad, dat is belangrijker dan de rest van het land.

Ik snap het wel, maar vind het niet goed. Ook hier hebben de burgers én collega's recht op de inzet en ook hier willen we boeven vangen. Daarbij is het standaard excuus dat de heli niet kan vliegen vanwege het weer of te weinig brandstof. Daar heb ik de traumaheli echt nog nooit over gehoord en die zien we hier vrijwel dagelijks overdag en 's-nachts.  

Het kan een paar keer gebeuren, maar deze reactie komt keer op keer. Zoals gezegd vragen de collega's en het OC inmiddels al helemaal niet meer om de heli en dat is een slechte ontwikkeling.
(overigens zijn er met zowel Midden Zeeland als Breda/Seppe afspraken gemaakt over het tanken van de politie heli, mocht hij hier zijn tankt hij daar ook)

Inderdaad, dan kan je net zo goed de Lifeliner 4 weghalen uit Groningen en deze in Arnhem, Den Bosch of Den Haag plaatsen...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
En om heel eerlijk te zijn, ja met zo'n beetje alles heeft de randstad een voordeel, maar let's face it, daar wonen ook de meeste mensen. Men kijkt ook waar ze de dure heli het mees efficiënt in kunnen zetten en dat zijn nou eenmaal de gebieden waar de mensen wonen.
Ik denk niet dat dat het juiste criterium is, want dan zul je straks een verschuiving zien van criminaliteit. Want de meeste criminelen zijn niet dom en net als alle andere mensen halen ze het waar het het makkelijkste is.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Inderdaad, dan kan je net zo goed de Lifeliner 4 weghalen uit Groningen en deze in Arnhem, Den Bosch of Den Haag plaatsen...
In Arngem en Den Bosch is dr LFL3 vanaf Volkel dichtbij, in Den Haag de LFL2 vanaf Zestienhoven, en zoals ik al zei bij de traumaheli's is het anders aangezien niemand verwacht dat deze 24/7 in de lucht moeten zijn. Als dat wel zo zou zijn dan heb je aan 6 traumaheli's niet genoeg.

Het is met de huidige helikopters waarschijnlijk niet eens mogelijk om 24/7 2 heli's in de lucht te hebben en dan nog eens heli's over te hebben voor trainingen/verkeerscontroles/DSI/Onderhoud en vooraf ingeplande acties zoals zoektochten en foto's maken/verkennen. Dat snapt men alleen niet. NL heeft 56 F16's, waar op ieder gegeven momenten ook maar 1/3 inzetbaar is vanwege onderhoud. En die 1/3 kunnen dan ook niet continu vliegen.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Ik denk niet dat dat het juiste criterium is, want dan zul je straks een verschuiving zien van criminaliteit. Want de meeste criminelen zijn niet dom en net als alle andere mensen halen ze het waar het het makkelijkste is.
Dat zie je overal, waar de meeste mensen wonen is de meestr politie. Kijk alleen al maar naar het verschil tussen platte land /kleine dorpen en de grotere steden. Er zijn gebieden binnen basisteams die bestaan uit 2 gemeentes met een groot oppervlak waar één noodhulp rijdt, terwijl er in de grotere stad binnen datzelfde basisteam 2 noodhulpen rijden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Politiehelikopters,althans de meeste, worden vooral ingezet voor waarnemingen vanuit de lucht.
Drones voorzien van de juiste apparatuur kunnen ook waarnemen, filmen, drones worden geopereerd vanaf de grond de beelden kunnen on-line worden doorgezonden naar grondstations.
O.a. de Amerikanen, maar tegenwoordig ook vele anderen, opereren vaak ook op grotere afstanden drones. Bij o.a.  brandweer Twente lopen projecten voor de inzet van drones tijdens branden en er wordt gedacht/gefilosofeerd  over de inzet van drones bij het vroegtijdig signaleren van (natuur)branden en andere niet normale ontwikkelingen etc..
Hoe liggen tegenwoordig de voor-en nadelen van de verschillende uitvoeringen drones tov helikopters op het gebied van kosten (aanschaf, afschrijving, onderhoud en reparatie, personeel, etc.), inzetmogelijkheden en de bruikbaarheid voor de politie bij waarnemingen.