Kwaliteit BHV-ers

Auteur Topic: Kwaliteit BHV-ers  (gelezen 6395 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nofinger

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 november 2005, 04:06:10
Of de kwaliteit van de BHVers in nederland slecht is weet ik niet, maar zou mij niks verbazen.
ben zelf ook BHVer maar heb in de 7 jaar dat ik het ben nog nooit 1 herhalings les voor het zijn van BHVer gehad en dat geldt dus ook voor mijn collega's.
Ik ga elk jaar weer op bezoek bij mijn coordinator+ personeelszaken met het duidelijke verzoek om herhalingen maar heb nog weinig effect gezien.
Zelf ben ik dan Ehbo'er en regel ik zelf de herhalingen voor dit gedeelte zodat ik in ieder geval toch wat kan btw je kan beter een echt EHBO diploma hebben dan zo'n BHV dingetje levensreddende handelingen wat dus eigenlijk niks voorstelt.

Wat ik dus wil zeggen is dat er eigenlijk een betere controlle moet komen op dat BHV certificaat zodat de bedrijven ook wat meer worden gestimuleerd om het bij te houden.
Nu hebben, naar mijn mening, een hoop bedrijven zoiets van laten we er een paar bhver maken kunnen we tenminste laten zien dat ze de cursus gevolgt hebben en daarna laten we het zitten want het kost toch alleen maar geld.
Eigenlijk zouden ze de noodzaak van zo'n BHVer moeten zien in plaats van de kosten, maarja geld doet een hoop vergeten.

Mijn mening is dus: beter BHV onderwijs en verplichte/betere controle op geldigheid van Diploma (dus geen certificaatje=stukje papier zonder waarde)


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 7 november 2005, 06:57:28
Certificering is maar 1 toetsmoment..  Hoe goed en hoe onafhankelijk het proces ook is... ? zowel het NBBE als NETCERT, of MFA hebben een vergelijkbaar proces om te komen tot..

Dat is niet helemaal juist Peter. Een eis van 17024 is dat gedurende de geldigheid van het certificaat de competentie gelijk moet blijven. Dit betekent concreet dat voor een NedCert certificaat dat 5 jaar geldig is er jaarlijks een test gedaan moet worden om de competentie te testen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 7 november 2005, 19:14:36
De kwaliteit van een BHV-er (of elke ander willekeurige opleiding) staat en valt met het vakmanschap van de instrukteur.
Het is allom bekend dat er veel kaf onder het koren is in BHV instrukteurs land. Een certificering is zo gekocht, maar dit zegt absoluut niets. Menig instrukteur sluit zich bewust zich niet aan bij het NIBHV vanwege het imago.
Het NIBHV heeft de naam, maar geldt in mijn ogen als een slechte organisatie, waar veel van wordt verwacht, maar blijkbaar niet kan geven.
Vele andere organisaties die niet zijn aangesloten bij het NIBHV en onafhankelijk van iedereen werken kunnen absoluut ook een goed kwaliteits product /dienst leveren.

Willem.D
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 7 november 2005, 20:28:56
NEDCERT certificering is 5 jaar gelding, maar moet welk elk jaar getest worden ?
Klinkt goed.. voor een certificering..

Maar dat staat los, van of iemand echt competent is, op welk onderdeel. Bij ons lossen we dat door te registreren welke hulpverlener, welke handelingen heeft uitgevoerd in zowel trainingssituaties, als in de praktijk..  Of die over het incident een verslag heeft geschreven en dit doorgesproken heeft met z'n instructeur..

Gelukkig heb ik een aantal klanten die dit systeem hebben ingevoerd, dus er zijn ook bedrijven die veiligheid en hun bhv-ers wel serieus nemen..


helm

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 7 november 2005, 21:13:13
NEDCERT certificering is 5 jaar gelding, maar moet welk elk jaar getest worden ?
Klinkt goed.. voor een certificering..

Maar dat staat los, van of iemand echt competent is, op welk onderdeel.

Wat kan je toch af en toe rare dingen schrijven.
Wat denk je nou dat er getest wordt? Competentie natuurlijk. Of dacht je dat er alleen een schriftelijke test is? Om aan de eisen (van het regime toezicht) te voldoen moet er ook een bewijs van scholing of werkervaring ingeleverd worden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 7 november 2005, 22:45:34
Wat kan je toch af en toe rare dingen schrijven.
Wat denk je nou dat er getest wordt? Competentie natuurlijk. Of dacht je dat er alleen een schriftelijke test is? Om aan de eisen (van het regime toezicht) te voldoen moet er ook een bewijs van scholing of werkervaring ingeleverd worden.

Ja, je test de competentie 1x per jaar.. toch ?


huispe1

  • ARBO / Preventiemedewerker
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Waar rook is, is geen BHV'er
Reactie #16 Gepost op: 11 november 2005, 16:48:22
Als die kwaliteit dan zo slecht is, moet er meer geoefend worden. Oefenen, met veel herhalen herhalen herhalen, dat is dan de enige methode om de kwaliteit op te schroeven. ::)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2006, 19:40:53
Ik ben het wel eens met Willem dat de kwaliteit van de nederlandse bhv diep treurig is en in mijn ogen is dat voor een groot deel te wijten aan het nibhv.
Als je ziet dat iedereen die bhv opleidingen wil gaan  geven voor het luttele berag va 150 euro een certificaat kan aanvragen bij het nibhv en vervolgens ergens op een parkeerplaats bij een AC resturant met een blusbakje een bhv cursus kan opzetten en vervolgens nog een diploma kan uitreiken met een nibhv keurmerk erop dan hoef je niet te verwachten dat met zo'n opleiding daadwerkelijk levens gered gaan worden.

Ik zou niet graag in de schoenen staan van die instructeur die op schiphol de bhv-ers heeft opgeleid.

Groet Danny

Danny je slaat de spijker op de kop, hier valt niks aan toe te voegen!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2006, 20:24:48
De kwaliteit van de gemiddelde opleiding in de BHV branche is echt bedroefend en bedroefend slecht.
Recent voorbeeld : Schiphol, waar elementaire fouten zijn gemaakt door onvoldoende opgeleid en nalatig personeel.

Hoe kom je als BHV-er (en organisatie) die niet adequaat reageerd op calamiteiten uit deze benarde situatie. Antwoord : NIET !

Als organisatie kan je bij een opleidingsinstuut een opleiding volgen, maar dat geeft geen garantie over de kwaliteit van de BHV-er.
Een goede BHV-er heeft les gehad van goede instrukteurs, die echt weten waar ze over praten en belangrijker, die het kunnen over dragen aan die personen.
Gecertificeerd door grote kwaliteits bureaus kost een hoop maar zegt absoluut niks.
Dus laat u als (hoofd) BHV niks wijsmaken door bedrijven die alleen prat gaan op hun certificering, maar er in de werkelijkheid niks van bakken.

Nederland wordt wakker, en ga voor kwaliteits opleidingen door gekwalificeerd personeel

Willem

en zo is het maar net!! >:(