De griepprik in de zorg, nut en noodzaak.

Auteur Topic: De griepprik in de zorg, nut en noodzaak.  (gelezen 11139 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 7 februari 2018, 19:53:27
Tijd om griepprik te verplichten voor iedereen in de zorg en het onderwijs.

Dat lijkt me sowieso een goed plan, al is het maar om de kans dat je als zorg professional de patiënten aansteekt te verkleinen.
Het verbaasd me altijd een beetje hoe terughoudend Nederland is met de griepprik. In de VS kun je hem bij iedere CVS en walgreens halen, vaak zelfs in de supermarkt. Dat is natuurlijk een ander uiterste, maar waarom zou niet iedereen hem vrijwillig bij de huisarts of apotheek kunnen krijgen? Als ik hem kon krijgen zou ik hem wel gaan halen, ook als ik er wat voor moet betalen. Als ik dan vervolgens de kans op ziekte flink kan verlagen vind ik dat wel prettig.




Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2018, 20:51:59
Tijd om griepprik te verplichten voor iedereen in de zorg en het onderwijs.

Maar het ook bij de bron aanpakken, goede hygiëne in de klas, voorlichting daarover.
En is het trouwens dat docenten thuis zitten ivm ziek door griep, of doordat de werkdruk te hoog is.
Als ik het goed gehoord heb, wordt dat bijgesteld met ruim 200 miljoen om de werkdruk te verlagen  ;)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2018, 12:04:38
Tijd om griepprik te verplichten voor iedereen in de zorg en het onderwijs.

Zal niet snel gebeuren.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2018, 12:18:59
Er is ook nog zoiets als zelfbeschikkingsrecht. Of moeten verpleegkundigen dat samen met een groot deel van hun sociale leven ook nog opgeven?

Bovendien: wat met personeel wat allergisch is aan bestanddelen van het vaccin?

Toch ben ik ook voor vaccinatie, alleen moet je begrijpen dat je in een ontwikkeld land zoiets niet zomaar kan verplichten.

Dat men al eens begint met:

- Meer te controleren op (hand)hygiëne. Gooi eens wat meer ramen open, zelfs oudjes worden niet ziek van een beetje frisse lucht.
- Stopt met zieken op te hemelen die toch komen werken. Er zijn nog steeds diensthoofden die dit doen, handig voor hun, want ze moeten zich niet onpopulair maken door mensen die vrij hebben op te bellen en moeten niet hun hele planningen aanpassen.
- Niets belet de werkgever om degenen die zich laten vaccineren een dagje extra verlof te geven.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2018, 15:11:07
Hepatitis B vaccinatie is toch ook al verplicht, ik zie het probleem met een griepprik verplichten niet zo. Vooral in ziekenhuizen waar ook veel mensen komen voor wie griep dodelijk kan zijn.

Op sommige kinderdagverblijven is vaccinatie ook verplicht.

Zelfbeschikkingsrecht heb je natuurlijk nog steeds, je bent niet verplicht om in een ziekenhuis te werken.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2018, 16:01:11
Hepatitis B vaccinatie is toch ook al verplicht, ik zie het probleem met een griepprik verplichten niet zo. Vooral in ziekenhuizen waar ook veel mensen komen voor wie griep dodelijk kan zijn.

Op sommige kinderdagverblijven is vaccinatie ook verplicht.

Zelfbeschikkingsrecht heb je natuurlijk nog steeds, je bent niet verplicht om in een ziekenhuis te werken.

Men heeft mij het nog nooit gevraagd bij een sollicitatie. Op het medisch onderzoek wordt het wel gevraagd, maar geloof me, verplicht stellen blijft mogelijk tot er iemand naar de rechtbank stapt en zijn gelijk haalt. Ook heb je nog niet gereageerd op mijn vraag wat dan met mensen die allergisch zijn.

Wel is het zo dat je werkgever (het ziekenhuis) verplicht is je het vaccin gratis aan te bieden.

Eerder dan mensen verplichten moet je hen op de voordelen wijzen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2018, 20:22:24
Het lijkt er op wat je wat Hep-B gelijk is. Het kan blijkbaar (op dit moment) niet verplicht gesteld worden.

Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als het wel verplicht wordt. Nadelen wegen niet op tegen de voordelen.
Allergie zijn een uitzondering. Vanzelfsprekend zijn die mensen vrijgesteld, maar dat zal geen grote groep zijn. Waarmee er meer dan genoeg mensen wel gevaccineerd zullen zijn en er waarschijnlijk een veel kleinere impact is tijdens een griepepidemie.

Verder kloppen de hygiëne punten die je noemt natuurlijk. Bij personeel kun je die wel afdwingen, maar daarmee voorkom je niet dat werknemer door patiënten besmet worden.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2018, 20:40:15
Is de griepprik al bewezen? Als zij mij kunnen aantonen dat als ik hem haal, daar dan niet ziek van wordt, en hij mij 100% beschermt tegen de griep dan haal ik hem wel.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2018, 20:44:02
Het lijkt er op wat je wat Hep-B gelijk is. Het kan blijkbaar (op dit moment) niet verplicht gesteld worden.

Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als het wel verplicht wordt. Nadelen wegen niet op tegen de voordelen.
Allergie zijn een uitzondering. Vanzelfsprekend zijn die mensen vrijgesteld, maar dat zal geen grote groep zijn. Waarmee er meer dan genoeg mensen wel gevaccineerd zullen zijn en er waarschijnlijk een veel kleinere impact is tijdens een griepepidemie.

Verder kloppen de hygiëne punten die je noemt natuurlijk. Bij personeel kun je die wel afdwingen, maar daarmee voorkom je niet dat werknemer door patiënten besmet worden.

Veel zorginstellingen nemen geen BIG-geregistreerde mensen meer aan zonder Hep-B vaccinatie. Wat betreft de EHBO'ers kan je dit niet verplicht stellen, ze helpen je vrijwillig uit de brand in zeer kort tijdsbestek.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2018, 20:46:24
Is de griepprik al bewezen? Als zij mij kunnen aantonen dat als ik hem haal, daar dan niet ziek van wordt, en hij mij 100% beschermt tegen de griep dan haal ik hem wel.

Nee hij beschermt niet 100% dat wordt ieder jaar bewezen.
Maar zelfs als hij maar 50% werkt en zo de helft van het verzuim kan voorkomen zullen situaties zoals in Goes een stuk minder vaak voorkomen.

Een autogordel beschermt ook niet 100%. Doe je die ook niet om tot hij 100% beschermt?