De BOA is voorwaar niet nieuw, bestaat al vele, vele tientallen jaren zowel te land als te water.
Wat nieuw is zijn de ondertussen ontwikkelde in de verschijning vaak grotendeels gelijkende uniformen van parkeercontroleurs via stadswachten tot stadstoezicht. De overige BOA’s in de al vele jaren bekende eigen uniformen, bijvoorbeeld havendiensten, RWS, brugwachters, medewerkers van natuurtoezicht etc. en mensen die in burger toezicht houden geven in de regel geen aanleiding tot misverstanden en grote disputen.
BOA’s zijn in het leven geroepen om voor bepaalde vergrijpen corrigerend op te treden, dat kan middels een goed onderbouwde terechtwijzing of middels een proces verbaal, een boete etc.
De uiteindelijke effecten van deze verschillende manieren van optreden zijn volgens mij niet onderzocht.
Aan uniformiteit, wat ruimere bevoegdheden voor bijvoorbeeld stadswachten zitten kostenplaatjes, opleidingsplaatjes, bijscholing leeftijd en conditie etc.
Tijdens het uitschrijven van een boete voor op de stoep parkeren heeft men in de regel niet te maken met personen, bij het uitschrijven van een boete voor het door rood rijden van een fietser of automobilist wel.