Buitengewoon Opsporingsambtenaren en rood licht

Auteur Topic: Buitengewoon Opsporingsambtenaren en rood licht  (gelezen 28148 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 20 februari 2018, 09:22:17
Citaat
Politie gebruikt pepperspray bij aanhouding Zuidplein
De politie heeft vandaag bij Zuidplein een fietser aangehouden die met bikers van Stadsbeheer vocht. Bij de aanhouding is pepperspray gebruikt om de man onder controle te krijgen.

De verdachte fietste door een rood stoplicht en werd vervolgens aangesproken door de bikers van Stadsbeheer. (meer in de bron)


bron: https://www.ad.nl/rotterdam/politie-gebruikt-pepperspray-bij-aanhouding-zuidplein~a2ea3cf9/

Wat ik me afvroeg is, in sommige gemeentes schrijven BOA's voor roodlicht, in andere niet. Wel neem ik aan dat in plaatsen waar BOA's niet schrijven ze iemand wel zullen aanspreken voor rijden door rood. Al is het maar omdat je er in uniform moeilijk gewoon naar kunt kijken. De omstanders verwachten ook wel iets van je. Maar is dat verschil tussen wat een BOA wel en niet mag eigenlijk wel nodig?

Uniformiteit zou een heel stuk makkelijker zijn. Daarnaast denk ik ook, als iemand een boete kan schrijven voor op de stoep parkeren, dan kan door rood fietsen niet heel veel moeilijker zijn. Wat ruimere bevoegdheden zou ik niet gek vinden.





RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2018, 10:18:58
bron: https://www.ad.nl/rotterdam/politie-gebruikt-pepperspray-bij-aanhouding-zuidplein~a2ea3cf9/

Wat ik me afvroeg is, in sommige gemeentes schrijven BOA's voor roodlicht, in andere niet. Wel neem ik aan dat in plaatsen waar BOA's niet schrijven ze iemand wel zullen aanspreken voor rijden door rood. Al is het maar omdat je er in uniform moeilijk gewoon naar kunt kijken. De omstanders verwachten ook wel iets van je. Maar is dat verschil tussen wat een BOA wel en niet mag eigenlijk wel nodig?

Uniformiteit zou een heel stuk makkelijker zijn. Daarnaast denk ik ook, als iemand een boete kan schrijven voor op de stoep parkeren, dan kan door rood fietsen niet heel veel moeilijker zijn. Wat ruimere bevoegdheden zou ik niet gek vinden.

die ruimere bevoegheden bestonden en dat waren ambtenaren met een AO zoals politieagenten. 98uiye De politiek heeft besloten de politie te nationaliseren en veel taken af te stoten naar o.a. de gemeenten die vervolgens veel beleidsvrijheid hebben gekregen om de nieuwe taken op hun manier in te vullen. Hierdoor is het voor de burger totaal ontransparant geworden. Ik heb werkelijk geen idee wat een iemand met een BOA-teken mag aangezien ik dat niet kan zien. Uiteraard is het evident dat handhavers burgers aanspreken op ongepast gedrag, daarbij is bevoegdheid niet heel relevant.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2018, 10:23:08
Los daarvan, eigenlijk maakt het voor mij als burger niet uit of de handhaver bevoegd is om te schrijven of niet.
Als ik door rood rij en een boete krijg, dan krijg ik die boete omdat ik door rood rij, niet omdat de handhaver bevoegd is.
Als ik het niet eens ben met een boete kan ik bezwaar aan tekenen, misschien krijg ik gelijk omdat het licht donker oranje was, of omdat het vanaf mijn positie niet zichtbaar was. Maar bezwaar aantekenen vanwege het wel of niet bevoegd zijn van een ambtenaar vind ik een beetje flauw persoonlijk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2018, 10:36:30
De BOA is voorwaar niet nieuw, bestaat al vele, vele tientallen jaren zowel te land als te water.
Wat nieuw is zijn de ondertussen ontwikkelde in de verschijning vaak grotendeels gelijkende uniformen van parkeercontroleurs via stadswachten tot stadstoezicht. De overige BOA’s in de al vele jaren bekende eigen uniformen, bijvoorbeeld havendiensten, RWS, brugwachters, medewerkers van natuurtoezicht etc. en mensen die in burger toezicht houden geven in de regel geen aanleiding tot misverstanden en grote disputen.
BOA’s zijn in het leven geroepen om voor bepaalde vergrijpen corrigerend op te treden, dat kan middels een goed onderbouwde terechtwijzing of middels een proces verbaal, een boete etc.
De uiteindelijke effecten van deze verschillende manieren van optreden zijn volgens mij niet onderzocht.
Aan uniformiteit, wat ruimere bevoegdheden voor bijvoorbeeld stadswachten zitten kostenplaatjes, opleidingsplaatjes, bijscholing leeftijd en conditie etc.
Tijdens het uitschrijven van een boete voor op de stoep parkeren heeft men in de regel niet te maken met personen, bij het uitschrijven van een boete voor het door rood rijden van een fietser of automobilist wel.



RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2018, 12:26:23
Los daarvan, eigenlijk maakt het voor mij als burger niet uit of de handhaver bevoegd is om te schrijven of niet.
Als ik door rood rij en een boete krijg, dan krijg ik die boete omdat ik door rood rij, niet omdat de handhaver bevoegd is.
Als ik het niet eens ben met een boete kan ik bezwaar aan tekenen, misschien krijg ik gelijk omdat het licht donker oranje was, of omdat het vanaf mijn positie niet zichtbaar was. Maar bezwaar aantekenen vanwege het wel of niet bevoegd zijn van een ambtenaar vind ik een beetje flauw persoonlijk.

Dat is wel een probleem omdat dit ook dwalingen in de hand kan werken. Het is niet voor niets dat er domeinen zijn benoemd.  overigens ben ik het met je eens dat dit eigenlijk geen probleem zou moeten zijn.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2018, 12:57:58
Ik ben er geen expert in maar volgens mij zijn gemeente BOA's (domein 1) sowieso niet bevoegd om voor artikel 68 RVV te schrijven. Daarmee kunnen ze geen gebruik maken van enige bevoegdheid en kan daarmee de hele staandehouding en het geweldgebruik onrechtmatig worden...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2018, 13:02:10
De vraag is natuurlijk of ze die persoon staande hebben gehouden vanwege het roodlicht.
Misschien hebben ze die persoon alleen aangesproken en is daarna de situatie geëscalleerd.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2018, 13:58:45
https://twitter.com/POL_Charlois/status/965194749077590016

In de tweet spreekt men van medewerking weigeren. Die medewerking is echter niet verplicht. Ook als hij niets wil en doorfietst heb je geen bevoegdheden om alsnog tot staande- of aanhouding over te gaan. Door rood licht rijden is ondergebracht in het bestuursrecht waarmee de strafrechtelijke bevoegdheden uitgesloten zijn en er dus bijvoorbeeld ook geen burgeraanhouding gepleegd kan worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2018, 16:08:55
https://twitter.com/POL_Charlois/status/965194749077590016

In de tweet spreekt men van medewerking weigeren. Die medewerking is echter niet verplicht. Ook als hij niets wil en doorfietst heb je geen bevoegdheden om alsnog tot staande- of aanhouding over te gaan. Door rood licht rijden is ondergebracht in het bestuursrecht waarmee de strafrechtelijke bevoegdheden uitgesloten zijn en er dus bijvoorbeeld ook geen burgeraanhouding gepleegd kan worden.

Dat soort zaken kunnen een bron voor disputen vormen, met alle mogelijke gevolgen van dien.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2018, 17:27:46


https://twitter.com/Bram80932643/status/965260289448071168

Lijkt mij stug dat een wettelijke bevoegdheid door een driehoek (OvJ, Politie en burgemeester) opgelegd kan worden.