Buitengewoon Opsporingsambtenaren en rood licht

Auteur Topic: Buitengewoon Opsporingsambtenaren en rood licht  (gelezen 28133 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2018, 21:55:28
Lijkt mij stug dat een wettelijke bevoegdheid door een driehoek (OvJ, Politie en burgemeester) opgelegd kan worden.

Dat kan dan weer wel maar het is zeker niet gebruikelijk:

Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar
Citaat
6.4. Domeinlijst I. Openbare ruimte

De boa Openbare ruimte is belast met de opsporing van de strafbare feiten in de volgende wettelijke voorschriften voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving, tenzij de wet zich daartegen verzet.
[...]
33. Andere strafbare feiten, indien hij daarmee in een concreet opsporingsonderzoek of voor een concreet project door een officier van Justitie wordt belast voor de duur van dat onderzoek of project.

Het maakt het (ook voor de burger) in elk geval niet duidelijker e050

"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2018, 06:30:10
Dat kan dan weer wel maar het is zeker niet gebruikelijk:

Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar
Het maakt het (ook voor de burger) in elk geval niet duidelijker e050
Het wordt er inderdaad niet duidelijker van.
Ik vind hem ook nog wel redelijk spannend, vooral het zinsdeel "voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving".
Maar blijkbaar is er over nagedacht  ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2018, 09:55:45
Wat ik dan wel interessant vind, heeft die BOA ook een ontheffing RVV gekregen? Mogen ze zelf door rood?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2018, 10:23:53
Wat ik dan wel interessant vind, heeft die BOA ook een ontheffing RVV gekregen? Mogen ze zelf door rood?

Voorlopig rijden de BOA’s nog op de fiets en scooters zonder licht en geluidsignalen.

Door rood rijden is nmm pas verantwoord met zwaailicht en geluid. De politie wil wel eens even snel, edoch wel voorzichtig, een rood licht nemen bij redelijke spoed met even kort de zwaailichten en het geluid aan.
Bij urgente alarmeringen politie kende men, althans in Amsterdam, de toevoeging “met toestemming” voor het gebruik van zwaailicht en sirene tijdens de rit.
Overigens in Tokyo e.o. zijn sommige fietsen van de politie voorzien van een groot rood zwaailicht op een bagagedrager voorop.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2018, 10:42:04
Wat ik dan wel interessant vind, heeft die BOA ook een ontheffing RVV gekregen? Mogen ze zelf door rood?

Ook dat zou voor de burger verwarrend zijn, aangezien de politie aangeeft dat zij wel door rood mogen zonder zwaailicht en sirene.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2018, 11:22:47
De vrijstelling heb je, het gebruik van OGS bepaalt dat je een voorrangsvoertuig bent.
Uitspraken op persoonlijke titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2018, 11:56:32
Maar heeft een BOA die vrijstelling ook?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2018, 12:10:45
Voorlopig rijden de BOA’s nog op de fiets en scooters zonder licht en geluidsignalen.

Door rood rijden is nmm pas verantwoord met zwaailicht en geluid. De politie wil wel eens even snel, edoch wel voorzichtig, een rood licht nemen bij redelijke spoed met even kort de zwaailichten en het geluid aan.
Bij urgente alarmeringen politie kende men, althans in Amsterdam, de toevoeging “met toestemming” voor het gebruik van zwaailicht en sirene tijdens de rit.
Overigens in Tokyo e.o. zijn sommige fietsen van de politie voorzien van een groot rood zwaailicht op een bagagedrager voorop.

Huh, voorlopig? Ik geloof niet dat de BOA's op korte termijn met O&G gaan rijden.
Daarnaast rijdt de politie vaker zonder als mét O&G door het rode licht, ik kan je uit ervaring vertellen dat dat net zo verantwoord is en misschien zelfs wel veiliger.
Zoals Kountain al zegt, we mogen dit ook zonder O&G we kunnen alleen geen voorrang opeisen. Maar dit ging niet over de politie.

Mijn vraag was nu of de BOA's in Rotterdam ook het rode licht mogen negeren, anders wordt het moeilijk bekeuringen schrijven voor dat feit  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2018, 12:11:32
Ook dat zou voor de burger verwarrend zijn, aangezien de politie aangeeft dat zij wel door rood mogen zonder zwaailicht en sirene.

Precies. Vooralsnog is de politie de enige die dit mag.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2018, 12:24:26


Mijn vraag was nu of de BOA's in Rotterdam ook het rode licht mogen negeren, anders wordt het moeilijk bekeuringen schrijven voor dat feit  ;)

Nou je moeilijk wordt het er niet van, maar het zou dan wel zo fair zijn als ze ook voor zichzelf een bekeuring schrijven.