Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 134484 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #100 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:19:26
Citaat van: DiNozzo link=msg=1206397 date=1380729381
Geloof mij, die heeft niet zoveel uit te leggen. Die heeft pas veel uit te leggen als hij niet ingrijpt en het wel spree-shooters zijn. Tot Alphen dachten wij dat dit soort dingen ook hier niet kunnen gebeuren.

De ambtsinstructie is er ook heel duidelijk over.
Citaat
Artikel 7

1.Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange afstandsprecisievuur kan worden afgegeven, is slechts geoorloofd:
a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dit tegen personen zal gebruiken;
Natuurlijk kan dat afhankelijk van de situatie heel anders aangepakt worden maar er wordt geen regel overtreden als er met getrokken wapens een groep aangehouden wordt. Je moet dat risico gewoon niet willen lopen voor een feestje.
Het gaat om een gewone carnavalsgroep, lijkt mij niet dan je dan 'redelijkerwijs' meteen aanneemt dat het hier om echte wapens gaat !?

En voordat er gewezen wordt naar het gebeuren in de optocht van Tilburg, het betrof hier replica's die sowieso niet toegestaan zijn volgens de wet, dus dat die op een normale wijze uit de optocht gehaald zijn vind ik niet gek...

Maar ach... Misschien kijkt Limburg Zuid wel iets 'nuchterder' hiertegen aan dan elders.... Overtreden van de wet doe je volgens hun sowieso niet...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #101 Gepost op: 2 oktober 2013, 20:30:53
Ik loop ook in een groen pak, maar ben nog nooit aangehouden voor wat er aan mijn koppel hangt.  ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #102 Gepost op: 2 oktober 2013, 21:02:16
Citaat van: Tony-cc link=msg=1206412 date=1380730766
Het gaat om een gewone carnavalsgroep, lijkt mij niet dan je dan 'redelijkerwijs' meteen aanneemt dat het hier om echte wapens gaat !?

112A geeft aan in een legerpak te willen gaan. Tristan van der V was ook in een legerbroek gekleed. Ik ga niet op uiterlijk af. Ik hou het principe aan "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck". Met andere woorden... als ik dit zie ga ik het uitzoeken. Of ik dat met getrokken vuurwapen doe of niet, dat hangt helemaal van de situatie af.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #103 Gepost op: 2 oktober 2013, 21:20:12
Tony-CC, hun hebben helemaal gelijk als ze zeggen dat je de wet niet overtreed. Dat doe ik ook niet als ik een kinderpistool koop bij de bart smit en er mee over straat loop.
Echter wanneer het wapen half in een holster zit en dus niet gelijk duidelijk is wat voor wapen het is, is de kans groot dat politiemensen dit even willen bekijken. Zoals Dinozzo zegt kan dit op verschillende manieren, waarbij de meest uitzonderlijke is dat je een vuurwapen op je gericht krijgt.

De vraag is dus, ga je dat risico nemen voor een carnavalspakkie? Ons advies is: niet doen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #104 Gepost op: 2 oktober 2013, 21:52:55

Het gaat om een gewone carnavalsgroep, lijkt mij niet dan je dan 'redelijkerwijs' meteen aanneemt dat het hier om echte wapens gaat !?

Bekijk het ook eens van de andere kant.
Er hoeft maar 1 dronken gek 112 te bellen om een "geintje" uit te halen met die groep, en de situatie is heel anders.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #105 Gepost op: 3 oktober 2013, 16:54:55
Citaat van: 112A link=msg=1206296 date=1380711243

Als ik een pistool (handvat/kolf) rood of blauw spuit, kan dat wat uitmaken?
En hem natuurlijk niet er uit haal, het is meer ter decoratie natuurlijk (en er zit geen loop aan etc.)...?

Een kolf is een wezenlijk onderdeel van een vuwa en derhalve verboden. De wet maakt geen onderscheid in kleur.

Carnaval is een feestelijk verkleedpartij. Als je zo graag nabootsing doet ga dan of airsoftsport beoefenen of bij een reanactment-vereniging.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #106 Gepost op: 3 oktober 2013, 18:21:33
Een kolf wezenlijk onderdeel in het kader van de WWM...?

Heb ik wat gemist of zo...?


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #107 Gepost op: 3 oktober 2013, 19:01:04
Tip van mij: Ga voor schuimrubber!

Je geeft aan dat het voor een optocht is, je wilt dus echt de show stelen. Maak van schuimrubber zelf militaire pakken, daardoor snapt iedereen dat je militair bent maar het is ook overduidelijk carnavalesk. Dan kan je van dat schuim ook allerlei wapens maken, raketwerpers, granaten, miniguns, dus je hoeft je niet alleen bij een half verscholen handgeweer te houden. Iedere agent ziet dat het nep is dus je hoeft niet bang te zijn en je hebt toch je wapens in een stijl die bij de rest van de act past. Waarschijnlijk zul je daarmee ook meer kans maken op prijzen in vergelijking met wat oude groene pakken van de leger dump.

Voor alle niet carnavalsvierders: dat zijn dit soort pakken:
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #108 Gepost op: 3 oktober 2013, 19:02:18
Citaat van: SniperEye link=msg=1206804 date=1380812095
Een kolf is een wezenlijk onderdeel van een vuwa en derhalve verboden.

Een kolf van een pistool is GEEN wezenlijk onderdeel van een vuurwapen. Dit blijkt uit de Circulaire Wapens en Munitie 2013 (CWM 2013), artikel 1.2.3.

"Onderdelen die onder de werking van de WWM vallen zijn:

De loop en de onderdelen die bestemd zijn om een vuurwapen (vol)automatisch te doen schieten en daarnaast de hieronder – niet limitiatief – opgesomde onderdelen:

Specifiek voor de revolvers: de kast (frame), de loop en de cilinder.

Specifiek voor geweren: de kast (het frame), het magazijn, de bascule, het staartstuk, de loop en de grendel of afsluiter.

Specifiek voor pistolen de kast (het frame), het magazijn, de loop en de slede."


http://wetten.overheid.nl/BWBR0032774/A/1/12/123/Tekst


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #109 Gepost op: 3 oktober 2013, 22:49:36
Citaat van: silque link=msg=1206517 date=1380741612
Echter wanneer het wapen half in een holster zit en dus niet gelijk duidelijk is wat voor wapen het is, is de kans groot dat politiemensen dit even willen bekijken.

De vraag is dus, ga je dat risico nemen voor een carnavalspakkie? Ons advies is: niet doen.
Het gaat dus gewoon niet om een wapen, wel over iets wat er op gelijkt (en niet strafbaar is) want het is dus eigenlijk alleen het kolf gedeelte (rest wordt volgens TS eraf gezaagd).
Dat er waarschijnlijk even een kijkje wordt genomen door agenten begrijp ik helemaal (en dat zal ook gauw duidelijk gemaakt worden binnen het betreffende korps), mijn reactie was ook meer bedoeld naar aanleiding van opmerkingen dat je niet gek moet opkijken van 'agenten met getrokken pistolen' tot en met 'arrestatieteam' toe....
Nogmaals, Het gaat hier over een carnavalsgroep ín een optocht en er maakt mij niemand wijs dat dit een eventuele 'redelijkerwijze' reactie zou kunnen zijn van agenten, zeker niet in Limburg waar men bekend is met carnaval en groepen die een zeer authentieke uitstraling kunnen hebben naar gelang het thema.
Indien wel dan blijf ik erbij dat deze heel wat uit te leggen hebben, en voor diegene die niet bekend zijn met Limburgs carnaval: dan denk ik zelfs dat je een rel vanuit toeschouwers kunt verwachten bij zo'n 'actie' !
Bij sommige thema's in optochten zit zoiets nu eenmaal verwerkt in de uitstraling van de kleding en ook al zou je alléén maar de kolven gebruiken, dan is er mijn inziens ook niks mis als er door politie even een kijkje naar wordt genomen, kun je zelfs verwachten... (Zoals onze groep destijds ook even bekeken werd door de aanwezige surveillanten. Kregen zelfs complimenten dat het mooi gemaakt was..)
Maar... Begrijp mij niet verkeerd, ik snap de reactie van de 'sterke arm' van de andere kant ook hoor (!), maar ben wel van mening dat dit in dit geval wel erg overtrokken is.

Nogmaals, ik zou zelf ook niet met airsoftwapens gaan lopen 'klooien', maar gewoon even bij Bart Smit langsgaan, je bespaart een hoop geld en effect is hetzelfde... (Inclusief het vooraf even een kijkje nemen door politie aan toe...)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...