Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 135011 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #220 Gepost op: 2 februari 2015, 11:38:09
In die landen lachen ze Nederland uit. In die landen is de criminaliteit niet substantieel hoger dan in Nederland of vinden er meer incidenten plaats met "nepwapens".


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #221 Gepost op: 2 februari 2015, 11:39:24
Heb je daar statistieken van? Vooral over het stukje nepwapens.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #222 Gepost op: 2 februari 2015, 12:25:58
een linkje naar the US over wat er daar in 2 jaar gebeurt is met toy guns:
http://www.irol.com/avc/Fact_Sheet_About_Toy_Guns.html

Let wel op dat dit alleen de meldingen zijn die het nieuws halen. Uit andere onderzoeken komt vooral naar voren dat ze in the US geen statistieken bijhouden of iets met een speelgoed wapen te maken heeft of een echt wapen.

Stukje uit de regelgeving aldaar :
Citaat
In October 1992, the U.S. Department of Commerce issued regulations governing the "Marking of Toy Look-Alike and Imitation Firearms."  Under the new specifications, toy guns were required to bear a solid, "blaze-orange" plug at the tip of their barrel, or be colored entirely white, bright red, orange, yellow, green, blue, pink or purple.

Maar die oranje plug op de loop vinden kinderen niet stoer dus die worden snel verwijderd of zwart gemaakt.

Het is gewoon een probleem look a like "speelgoed" wapens om er mee op de straat te lopen.
En daarnaast ik als "kind"heb ook gewoon met geweren gespeeld maar toen was ik kind. Als je als 14+ met een speelgoed wapen op straat loop (niet een speelt) moet je toch gaan afvragen waarom je zij het bij zich hebben meestal niet als speelgoed.


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #223 Gepost op: 2 februari 2015, 15:25:28
Het verkleuren van de tip is een onzin regel. Je ziet het zelf al, likje verf erover heen en het is weg.

Studies die ik veel interessanter zou vinden zijn die uit Belgie, Engeland of bijvoorbeeld Duitsland. Zijn de incidenten na het legaliseren van Airsoft aldaar ook gestegen? Ik heb er een hard hoofd in. Ik denk zelfs dat er helemaal niets in Nederland veranderd is aan de gevallen met replica's sinds de legalisering in Nederland. De wet is hier ook aanzienlijker beter dan in Belgie. Zie alleen al het feit dat je een VoG dient te overhandigen bij het aanvragen van een NABV pas. Tevens dien je iedere keer je pas te kunnen overhandigen als je iets wil aanschaffen.

Daarnaast weten Airsofters wel beter. Ze hebben jarenlang gewacht op het legaliseren ervan en 99% van de beoefenaars gaan dat echt niet voor zichzelf verpesten. Er wordt strak op de regels gelet en gecontroleerd bij bijvoorbeeld evenementen. Er blijven altijd uitzonderingen op de regel, maar waar een wil is is een weg. Dan hadden ze het wel uit een ander land laten komen. Of nog veel erger: Een echte aangeschaft.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #224 Gepost op: 3 februari 2015, 07:14:41
Airsoft is nooit illegaal geweest in die landen. De criminaliteitscijfers van die landen zijn gewoon online te vinden.

Daarnaast denk ik niet dat deze incidenten snel om airsoft gaat maar om goedkope neppistooltjes van een paar Euro die in heel Europa te krijgen zijn. Airsoft is vaak toch wat duurder.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #225 Gepost op: 3 februari 2015, 08:45:08
Je roept dat er niet meer incidenten zijn met nepwapens In die landen dan in Nederland. Als je zoiets beweerd moet je dat kunnen onderbouwen. Het totaal aantal gepleegde misdrijven of criminaliteitscijfers geven die informatie niet...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #226 Gepost op: 3 februari 2015, 14:49:51
Dit is in deze discussie misschien iet wat verhelderend. Let ook even op het feit dat wij in Nederland binnen Europa uniek zijn voor wat betreft de wapenwetgeving omtrent nep en airsoft.

http://nos.nl/uitzending/2766-uitzending.html


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #227 Gepost op: 3 februari 2015, 15:41:19
Citaat van: DiNozzo link=msg=1328189 date=1422949508
Je roept dat er niet meer incidenten zijn met nepwapens In die landen dan in Nederland. Als je zoiets beweerd moet je dat kunnen onderbouwen. Het totaal aantal gepleegde misdrijven of criminaliteitscijfers geven die informatie niet...

Het lijkt mij eerder zaak dat als het bij jullie als politie een doorn in het oog is, dat jullie met cijfers aankomen waarom Airsoft een probleem is. Beetje de omgekeerde wereld dat de voorstanders moeten aantonen dat het legaliseren van Airsoft ook maar niets heeft uitgemaakt voor de criminaliteitscijfers.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #228 Gepost op: 3 februari 2015, 15:54:46
Bizar dat de beste man met een stalen gezicht zegt dat er in Duitsland nooit misbruik wordt gemaakt van nepvuurwapens. Alsof iemand het verschil kan onderscheiden tijdens een overval.....  :-X



Vervolg discussie vanaf hier afgesplitst naar: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89623
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #229 Gepost op: 4 februari 2015, 18:22:03
Politie houdt twee verdachten aan voor bedreiging met nepvuurwapen

http://www.politie.nl/nieuws/2015/februari/3/06-den-haag-politie-houdt-twee-verdachten-aan-voor-bedreiging-met-nepvuurwapen.html
Laatste update: 03-02-2015 | 09:34

Den Haag - De politie hield in de nacht van maandag 2 februari op dinsdag 3 februari rond 1.50 uur twee verdachten aan voor het bedreigen van een plaatsgenoot met een nepvuurwapen.

De politie ontving een melding dat een 27-jarige Hagenaar een 22-jarige plaatsgenoot bedreigde met een vuurwapen op het Kaapseplein vlakbij het Esso tankstation. Na de bedreiging was de man in een auto gestapt. Agenten namen direct poolshoogte en troffen het voertuig waarin de verdachte was gestapt aan. Zij hielden hem en de 42-jarige bestuurster van de auto aan. Het tweetal is meegenomen naar het bureau voor verhoor. De aanleiding van de bedreiging is niet bekend. Op het bureau bleek het om een nepvuurwapen te gaan.

Nepvuurwapens
Veel speelgoedwapens die in het buitenland te koop zijn lijken zoveel op echte (vuur)wapens, dat ze niet van echte wapens zijn te onderscheiden. Dit maakt het mogelijk om nepwapens voor verkeerde doeleinden te gebruiken om bijvoorbeeld anderen mee te bedreigen. Het is daarom in Nederland verboden om nepwapens in bezit te hebben. Wie toch zo’n wapen aanschaft, loopt het risico op een forse boete en bij een treffen met de politie op een behandeling als van een gewapende crimineel.
Samen sterk in de hulpverlening!