Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 134466 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #260 Gepost op: 3 augustus 2015, 13:38:53
@Jeroen1982

Omdat de schietsport totaal ongevaarlijk is, net zoals de airsoftsport dat ook is. Ik zou me dan ook meer zorgen maken over criminelen die over echte wapens beschikken dan over de hobbyisten die serieus bezig zijn een sport te beoefenen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #261 Gepost op: 3 augustus 2015, 14:08:15
@Jeroen1982

Omdat de schietsport totaal ongevaarlijk is, net zoals de airsoftsport dat ook is. Ik zou me dan ook meer zorgen maken over criminelen die over echte wapens beschikken dan over de hobbyisten die serieus bezig zijn een sport te beoefenen.
Probleem is dat veel wapens die bij gewelds-incidenten gebruikt worden, of door politie bij geboefte wordt aangetroffen, neppers blijken te zijn. (Voor afdreiging geschikt, maar door veranderde wetgeving mogelijk wel toegestaan om te bezitten)


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #262 Gepost op: 3 augustus 2015, 15:29:40
Citaat van: CopVR3 link=msg=1365017 date=1438603695
Probleem is dat veel wapens die bij gewelds-incidenten gebruikt worden, of door politie bij geboefte wordt aangetroffen, neppers blijken te zijn.(Voor afdreiging geschikt, maar door veranderde wetgeving mogelijk wel toegestaan om te bezitten)

Dat laatste is dus maar de vraag. Maar of ze nu wel of niet toegestaan zijn om te bezitten, ik denk dat dit geboefte die deze wapens bij gewelds-incidenten gebruiken, zich niet af laten schrikken door het gegeven of deze "speelgoed" wapens nu wel of niet toegestaan zijn om te bezitten.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #263 Gepost op: 3 augustus 2015, 15:38:55
Citaat van: scorpio link=msg=1365024 date=1438608580
Dat laatste is dus maar de vraag. Maar of ze nu wel of niet toegestaan zijn om te bezitten, ik denk dat dit geboefte die deze wapens bij gewelds-incidenten gebruiken, zich niet af laten schrikken door het gegeven of deze "speelgoed" wapens nu wel of niet toegestaan zijn om te bezitten.
Het gaat ook vooral om de verkrijgbaarheid. Waar het verkrijgen van een op echt gelijkend replica voorheen nog wat moeite koste, kan nu elke tiener deze op de plaatselijke kermis voor een paar euro afhalen. De drempel om zo'n "speelgoed" wapen te gebruiken voor ondoordachte acties wordt op deze manier veel kleiner.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #264 Gepost op: 3 augustus 2015, 15:56:06
Het gaat ook vooral om de verkrijgbaarheid. Waar het verkrijgen van een op echt gelijkend replica voorheen nog wat moeite koste, kan nu elke tiener deze op de plaatselijke kermis voor een paar euro afhalen. De drempel om zo'n "speelgoed" wapen te gebruiken voor ondoordachte acties wordt op deze manier veel kleiner.
Klopt. Daarom is het m.i. ook een zeer slechte zaak, die veranderde wetgeving.
De werkwijze van de politie gaat niet veranderen. Als bij een geweldsincident een op een vuurwapen gelijkend voorwerp wordt waargenomen, wordt er veiligheidshalve vanuit gegaan dat hij echt is. En dit kan nogal wat consequenties hebben!
Als ik zo'n wapen aantref, wordt deze in beslaggenomen.
Blijkt later dat bezit wel is toegestaan krijgt deze hem vanzelf terug en volgt gewoon sepot voor dat feit.

Veiligheid eerst. Punt.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #265 Gepost op: 3 augustus 2015, 16:38:31
Citaat van: CopVR3 link=msg=1365017 date=1438603695
Probleem is dat veel wapens die bij gewelds-incidenten gebruikt worden, of door politie bij geboefte wordt aangetroffen, neppers blijken te zijn. (Voor afdreiging geschikt, maar door veranderde wetgeving mogelijk wel toegestaan om te bezitten)

De criminaliteitscijfers in Nederland schijnen al jaren te dalen, met inbegrip dus van vuurwapengeweld.

Voor een slachtoffer van een misdrijf maakt het geen verschil of er gedreigd wordt met een echt wapen of een op echt gelijkend wapen; dat ziet een ongetraind oog nooit van te voren. En die crimineel zal niet plots afzien van zijn misdrijf omdat hij moeilijk aan een voorwerp komt ter afdreiging. Er zullen nu ook niet plots criminelen opstaan omdat ze er wel aan kunnen komen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #266 Gepost op: 3 augustus 2015, 17:13:17
Heb het nagevraagd en de richtlijn zoals de advocaat en de minister zegt klopt voor een gedeelte zoals ze het uitleggen. Ja je mag zo'n wapen hebben, zolang er duidelijk is dat het om speelgoed gaat voor kinderen (dit moet vermeld zijn op de doos). Echter op het moment dat je hem dus uit de doos haal dan is het niet meer duidelijk en mag je het dus niet hebben. Of te wel net zoals nu ook is geregeld voor airsoft wapens, dragen mag niet. Vervoeren mag wel maar dan mits in de juiste verpakking (de doos waar deze uitkomt).

Een geval van niet moeilijk, gewoon simpel je GBV gebruiken als je deze wilt hebben. En om een collega te citeren die een paar jaar geleden hoorde dat iemand een soort gelijk "wapen" kocht voor zijn kleine kind "wie laat er nu een kind met zulk "speelgoed" spelen"?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #267 Gepost op: 3 augustus 2015, 17:54:59
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1365101 date=1438614797
Heb het nagevraagd en de richtlijn zoals de advocaat en de minister zegt klopt voor een gedeelte zoals ze het uitleggen. Ja je mag zo'n wapen hebben, zolang er duidelijk is dat het om speelgoed gaat voor kinderen (dit moet vermeld zijn op de doos).

En hoe zit het dan met de uitzondering in de richtlijn, die aangeeft dat de richtlijn niet geldt voor "imitaties van echte vuurwapens"?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #268 Gepost op: 3 augustus 2015, 18:00:48
Citaat van: scorpio link=msg=1365141 date=1438617299
En hoe zit het dan met de uitzondering in de richtlijn, die aangeeft dat de richtlijn niet geldt voor "imitaties van echte vuurwapens"?
Dat is een goeie, daar kan ik zo geen antwoord op geven. Daarom zeg ik, GBV. Als jij met iets rond loopt dat als jij daarmee de bank binnen loopt jij al het geld mee krijg (bij wijze van spreken) moet jij er dan wel mee rondlopen op straat?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #269 Gepost op: 3 augustus 2015, 18:14:36
Dat bedoel ik niet. Het dragen, en dus ook het naar binnen lopen in een bank is sowieso verboden. Maar het gaat zeg maar om "het voorhanden hebben". Als ik de richtlijn goed lees, dan is die helemaal niet van toepassing op de meeste van dit soort wapens, simpelweg omdat ze een imitatie zijn van echte wapens. Verder is de richtlijn bedoeld voor speelgoed van kinderen onder de 14. Ik heb een paar plaatjes gezien van de verpakking van dit soort "speelgoed" wapens, en daar staat nu juist uitdrukkelijk op dat ze "NIET geschikt zijn voor kinderen onder de 14 jaar".

Dus dat de wetgeving nu is aangepast met een verwijziging naar die speelgoed richtlijn, maakt voor wat betreft die proppenschieters volgens mij niets uit. Het gaat volgens mij dan meer om die klapperrjes revolvers en geweertjes, die weliswaar enigszins de vorm hebben van echte revolvers, pistolen en of geweren, maar waar je niet zo makkelijk kan spreken over "imitaties van echte vuurwapens".

Want als inderdaad op de doos duidelijk zou staan dat het speelgoed is voor kinderen jonger dan 14, waarom zijn de kermisexploitanten die deze wapens als prijs weggeven dan in overtreding?