Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 133247 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #50 Gepost op: 8 januari 2013, 19:58:22
Die hoop is niet ijdel. Gaat vast wel goedkomen.

Maar het wordt wel erg vol in Verona. De Art. 18-wapens bijschrijven was/is ook al een drama.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #51 Gepost op: 8 januari 2013, 23:43:03
Als dit niet gebeurt voorspel ik dat er veel meer gewapende overvallen gaan plaats vinden  :(
Ik vraag me af of dat ook daadwerkelijk het geval is. Zijn er cijfers bekend uit het buitenland waar deze wapens vrij in de verkoop zijn?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #52 Gepost op: 9 januari 2013, 08:46:21
Beroepshalve krijg ik dagelijks airsoftwapens (imitatiewapens) in mijn handen van verschillende makelij. Maar ik moet zeggen dat ze er steeds realistischer uit gaat zien. Zoals hier eerder ook werd aangegeven gaan ze qua gewicht ook steeds meer op een echt vuurwapen lijken.

Het gebeurd nu dat er heel veel van dit soort wapens in (minder) grote getallen IBN worden genomen door zowel de politie als Douane.

Als al deze wapens vrij op de markt te koop waren geweest, dan schat ik zeker in dat er meer meldingen zouden komen van vuurwapen gebruikt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #53 Gepost op: 9 januari 2013, 08:57:38
http://www.nabv.nl/nieuws/item/41-de-eerste-airsoftsport-reis-is-volbracht.html

Ik lees net op bovenstaande link dat het per 15-01-2013 gereguleerd wordt.

Dit is geplaatst door de voorzitter van de NABV op 20-12-2012:
Citaat
Vandaag kan ik jullie allen, met onnoemelijk veel trots en genoegdoening, melden dat per 15 januari 2013 Airsoftapparaten en daarmee de Airsoftsport gereguleerd is in Nederland!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #54 Gepost op: 15 januari 2013, 22:25:28
Het is inmiddels 15 januari. De dag dat airsoft in Nederland gereguleerd is. Echter zal het nog wel even duren voor er daarwerkelijk aan de gang gegaan kan worden met deze sport.

Hier op opsomming van wat er geregeld is en aan welke voorwaarden er moet worden voldaan.

Om de sport in Nederland te beoefenen moet je aan de volgende regels voldoen:

1.   Minimale leeftijd 18 jaar
2.   Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
3.   Lidmaatschap Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging (lidmaatschapsbewijs dient op eerste vordering getoond te worden)
4.   Leden van de NABV dienen Airsoftapparaten thuis op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk. (hoeft geen wapenkluis te zijn als deze maar afgesloten is middels een slot)
5.   Niet ingezetenen van Nederland die de Airsoftsport beoefenen, krijgen toestemming om aan evenementen in Nederland deel te nemen.
6.   Leden van de NABV dienen hun Airsoftapparaten te vervoeren in een koffer, foedraal, tas mits deze afsluitbaar is.
7.   Leden van de NABV hebben een vrijstelling voor Categorie 1 sub 7 voorwerpen die een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens voor het beoefenen van de Airsoftsport. ( Het uiterlijk van de replica hoeft niet te worden gewijzigd. Dus vel groen of paars geschilderd is niet nodig.  - Echter zijn props als bv m203, granaten niet toestaan)
8.   Organisatoren dienen te voldoen aan het kwaliteitslabel.
9.   Leden van de NABV mogen thuis hun Airsoftapparaten onderhouden en testen. (met die aanbeveling dat het uit het zicht van onwonende, buren moet gebeuren)
10.   De handel in Airsoftapparaten in Nederland is voorbehouden aan erkende wapenhandelaren.
11.   Leden van de NABV mogen Airsoftapparaten, die zij zelf bezitten, overdragen aan andere leden van de NABV zonder commercieel oogmerk.
12.   Leden van de NABV mogen nieuwe, in het buitenland aangekochte Airsoftapparaten en onderdelen laten versturen of meenemen naar het adres waarop zij als lid staan ingeschreven. De NABV gaat in gesprek met de douane om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk, onnodige problemen ontstaan bij de Nederlandse grens.
13.   Op dit moment bestaat er in Nederland nog geen landelijke competitie voor de diverse disciplines. Dit zal gerealiseerd worden in de nabije toekomst maar vergt veel tijd en werk door de wedstrijdcommissie en andere betrokkenen.
(Bron NABV)

Ik ben zelf niet zo thuis in de wereld van de schietvereniging maar ik kan me zo voorstellen dat hier weinig verschil mee is qua beleid en spelregels.

Overigens. De angstbeelden die er misschien spelen met betrekking tot toenemende "zware" overvallen zie ik niet zo snel gebeuren. Deze goederen zijn al jaren lang verkrijgbaar op nog geen 2 uurtjes rijden van de randstad. En op het WWW niet te vergeten. De gene die deze replicas voor de verkeerde dingen zouden willen gebruiken, hadden die mogelijkheid altijd al.


Gast

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 15 januari 2013, 22:30:47
Ik zie nergens iets over het laten registeren van de airsoft speeltjes, of de hoeveelheid speeltjes.
De handel in Nederland is voorbehouden aan erkende wapenhandelaren, dus ik neem aan (aannames maken is nooit handig, maar for the sake of argument) dat ze dan ook geregistreerd gaan worden, maar ze zijn zoals crosslee terecht opmerkt in Duitsland en andere landen om ons heen vrij te kopen.
Hoe zou het daarmee zitten dan?


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #56 Gepost op: 16 januari 2013, 00:21:47
Ik zie nergens iets over het laten registeren van de airsoft speeltjes, of de hoeveelheid speeltjes.
De handel in Nederland is voorbehouden aan erkende wapenhandelaren, dus ik neem aan (aannames maken is nooit handig, maar for the sake of argument) dat ze dan ook geregistreerd gaan worden, maar ze zijn zoals crosslee terecht opmerkt in Duitsland en andere landen om ons heen vrij te kopen.
Hoe zou het daarmee zitten dan?

Tja Caprice, punt 10 geeft inderdaad aan dat commerciële verkoop binnen Nederland alleen door erkende wapenhandelaren mag gebeuren. Maar punt 11 geeft aan dat de leden van de NABV onderling vrij mogen handelen, zolang dit niet uit commercieel oogpunt is. Punt 12 geeft aan dat je dus ook gewoon airsoft spullen vanuit het buitenland kunt laten opsturen of meenemen, mits op juiste wijze en als NABV lid.

Lijkt mij dat dat een registratie aardig moeilijker maakt. Dan moet je al uitgaan van het goede van de NABV leden om al deze wijzigingen juist door te geven. Ik heb zo'n vermoeden dat dat heel snel een zootje wordt. Registratie wordt verder ook niet in deze punten genoemd, dus heb zo'n vermoeden dat er geen registratie zal zijn... Maar dat is dan weer mijn aanname op basis van een interpretatie... Eigenlijk gewoon een feit dus...  0098  98uiye

...

10.   De handel in Airsoftapparaten in Nederland is voorbehouden aan erkende wapenhandelaren.
11.   Leden van de NABV mogen Airsoftapparaten, die zij zelf bezitten, overdragen aan andere leden van de NABV zonder commercieel oogmerk.
12.   Leden van de NABV mogen nieuwe, in het buitenland aangekochte Airsoftapparaten en onderdelen laten versturen of meenemen naar het adres waarop zij als lid staan ingeschreven. De NABV gaat in gesprek met de douane om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk, onnodige problemen ontstaan bij de Nederlandse grens.

...

Maar ik vind het op zich wel mooi dat er nu een manier gevonden is om deze sport/hobby te legaliseren. Kan me de 'angst' voor meer overvallen met zo'n nepwapen wel voorstellen, maar denk ergens dat het wel mee zal vallen ivm met vrije verkrijgbaarheid in buurlanden. Maar goed de tijd zal het leren...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #57 Gepost op: 16 januari 2013, 00:23:30
Dames en heren BW/Korpscheftaken.
Uw huiswerk opgave van hedennacht.

Vraag 1; je Airsoftapparaatgevaldinges gaat stuk en je kunt het zelf niet repareren.

Wie mag dat in Nederland dan voor je doen...? ::)

Beantwoord de volgende stellingen:

Situatie 1.

Ik heb als verlofhouder een vlamdemper voor mijn AR-15 op de plank staan. Is dit een overtreding wwm?

Situatie 2:

Ik heb als airsoftbeoefenaar een replicavlamdemper voor mijn airsoftgevaldinges op de plank staan. Is dit een overtreding wwm?

Succes! >:D


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #58 Gepost op: 16 januari 2013, 00:35:57
Eerlijk gezegd vrees ik dat er in het begin wel het een en ander mis zal gaan en dat er binnen niet al te lange tijd (al hoewel Den Haag is niet zo snel) er weer het een en ander zal wijzigen. Ik zie het absoluut niet als een sport, maar vergelijk het meer met een kruising tussen paintballen en het reenactment. En er is nu al een heleboel personen die het als een leuk speeltje zien en er mee rond lopen, iets wat ik ook zeker komend jaar meer verwacht vergeleken met de afgelopen jaren. Want dit soort gasten horen een klok luiden maar de klepel zoeken ze niet, echter dit zijn dan weer de "stoere" jongens die verder niks met het airsoft gebeuren hebben.

Dus dit gaat nog aardig wat disussies opleveren en ook een aantal proefprocessen om te kijken hoever het kan gaan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #59 Gepost op: 16 januari 2013, 00:41:49
Hé...

Ze liggen weer te maffen bij minjus. Gisteren zou de nieuwe CWM worden gepubliceerd.

Doodse stilte....