Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 133687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #60 Gepost op: 16 januari 2013, 12:54:25


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #61 Gepost op: 16 januari 2013, 16:28:54
Zou de regel mbt handel niet vooral zijn om op te kunnen treden indien nodig. Ik zie wel een parallel met de verkoop van vuurwerk: dat is ook gereguleerd en voorbehouden aan erkende vuurwerkhandelaren. Mocht men tegen een 'kofferbak vol vuurwerk' aan lopen voor de handel dan is dat niet de bedoeling en kan er worden opgetreden. Of is dit te ver gezocht?
Senior GGP / Oost-Brabant


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #62 Gepost op: 16 januari 2013, 17:50:43
Ik zie het absoluut niet als een sport, maar vergelijk het meer met een kruising tussen paintballen en het reenactment.

Ik zie darten en curling ook niet als sport maar goed ^-^ Whatever floats your boat


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #63 Gepost op: 16 januari 2013, 18:03:48
Dames en heren BW/Korpscheftaken.
Uw huiswerk opgave van hedennacht.

Vraag 1; je Airsoftapparaatgevaldinges gaat stuk en je kunt het zelf niet repareren.

Wie mag dat in Nederland dan voor je doen...? ::)
De handelaar waar je hem gekocht hebt. Een auto breng je toch ook naar de garage als je er zelf geen verstand van hebt?!
Beantwoord de volgende stellingen:

Situatie 1.

Ik heb als verlofhouder een vlamdemper voor mijn AR-15 op de plank staan. Is dit een overtreding wwm?
Nee. Nergens in de WWM staat dat jij dat niet mag hebben. Als jij een draagbugel, korf of whatever wil kopen, kan je dat gewoon kopen. Heb ik een paar jaar geleden wel eens over geïnformeerd bij Justitie. Wat strafbaar is, is het gene dat het vuurwapen een vuurwapen maakt. Wat de patronen ontvangt en zorgt voor het afvuren. De upper en lower receiver ( kan even niet op de Nederlandse benaming komen) De rest is een berg ijzer. Niks meer niks minder. Een metalen dopje kun je ook niet gebruiken als afdreigingsmiddel.
Situatie 2:

Ik heb als airsoftbeoefenaar een replicavlamdemper voor mijn airsoftgevaldinges op de plank staan. Is dit een overtreding wwm?
Zelfde vraag/antwoord als situatie 1

Succes! >:D


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #64 Gepost op: 16 januari 2013, 18:23:04
Croslee,

Waar staat dat een verkoper/erkenningshouder ook een airsoftapparaat mag repareren?

En ook voor stelling 2 slecht nieuws. Zoek nog maar eens goed.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #65 Gepost op: 16 januari 2013, 19:26:21
Over de vlamdemper. Ik ventileer alleen maar wat Justitie mij verteld heeft. Maar vertel me waar het staat dat het niet mag? Hoef ik niet zo te zoeken O0

Over de reparatie. Dat is logisch nadenken. Als de handelaar bevoegd is tot verkoop, valt onderhoud/reparatie daar ook onder. Lijkt mij.. Hij mag het tenslotte voorhanden hebben. Of klinkt dat heel raar??


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #66 Gepost op: 16 januari 2013, 20:07:03
Croslee,

Waar staat dat een verkoper/erkenningshouder ook een airsoftapparaat mag repareren?

En ook voor stelling 2 slecht nieuws. Zoek nog maar eens goed.

Ik kan me vorige reactie helaas niet meer aanpassen. Heb het inmiddels gevonden. Artikel 3 lid 1 wwm. Hulpstukken en onderdelen die specifiek bedoeld zijn voor die wapens zijn verboden. Je hebt idd gelijk. Helaas kan ik de mail van Justitie niet meer vinden. Ongeveer een jaar of 6 a 7 geleden gestuurd met een soort gelijke vraag.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #67 Gepost op: 16 januari 2013, 21:09:22
En crosslee gaat door voor de koelkast.

Halfbakken wet, wachten op dure proefprocessen om jurisprudentie te krijgen en dus is de volgende herziening van dit nog warm van de pers zijnde stukje wetgeving alweer in de maak.

Kunnen ze nou nooit eens een keer iets goed doen daar op het ministerie? Ik word er echt doodmoe van.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #68 Gepost op: 17 januari 2013, 01:18:45
Over het laten repareren van airsoftaparaten:

De vrijstelling geldt alleen voor beoefenaars en niet voor erkenningshouders. Die mogen ze wel vervoeren, verpakken, im- en exporteren. Maar niet in bezit hebben. Dus een airsoftwapen overdragen aan een erkenningshouder kan nu niet.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #69 Gepost op: 12 februari 2013, 14:53:01
Nepwapens steeds populairder
door Bart Olmer
AMSTERDAM - ‘Airsoftwapens’, replica’s van echte wapens waarmee lichte plastic balletjes worden afgeschoten zonder veel kracht, worden steeds populairder in Nederland.

De nepwapens, die exact lijken op aanvalswapens als een AK-47, Uzi of Heckler&Koch, zijn in Duitsland en België vrij verkrijgbaar, maar in Nederland wordt nog gewerkt aan het legale bezit ervan.

De populaire balletjeswapens worden door Duitse en Belgische wapenhandelaren verkocht aan Nederlanders en zelfs per postorder verstuurd naar ons land. De douane en de marechaussee signaleren een enorme interesse in Nederland in de ‘airsoftwapens’. „We zijn er erg druk mee”, aldus een marechausseewoordvoerder.

De douane heeft vorig jaar zo’n 65.000 wapens (voor het overgrote deel nepwapens) onderschept tussen vrachtzendingen, ruim zes keer zoveel als in 2011.

De douane onderschepte drieduizend échte vuurwapens, ondermeer in twee grote partijen die bestemd waren voor de doorvoer naar andere landen. Op Schiphol signaleert de marechaussee ook een forse stijging van wapens onder passagiers.

Vorig jaar steeg het aantal onderschepte wapens met een kwart naar 2200 stuks, zoals de ‘airsoftwapens’, echte vuurwapens, boksbeugels, katapulten, messen, gasbusjes en ploertendoders. „Vorig jaar hebben we voor 25.000 euro schikkingen getroffen met mensen die wapens en nepwapens bij zich hadden. We zien dat in België dat evenementen met ‘airsoftwapens’ enorm populair zijn, schieten op elkaar in de bossen, maar in Nederland zijn ze nog verboden”, aldus marechausseewoordvoerder Robert van Kapel.

In Duitse winkels, vlak over de grens met Nederland, worden de ‘airsoftwapens’ in het Nederlands aangeprezen, inclusief Nederlandstalige uitleg van de recent gewijzigde Nederlandse Regeling Wapens en munitie (RWM).

De munitie –witte balletjes die tussen de 0,25 en 0,4 gram wegen– worden verkocht in plastic flesjes onder namen als ‘Blaster Devil’ en ‘Open Blaster’. Drieduizend plastic kogels kosten gemiddeld een tientje.

bron
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v