Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 134411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #80 Gepost op: 1 oktober 2013, 15:37:35
Ook is het strafbaar om zonder geldig lidmaatschapsbewijs van de NABV überhaupt een airsoftapparaat in Nederland in huis te hebben.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #81 Gepost op: 1 oktober 2013, 16:07:41
Citaat van: 112A link=msg=1206013 date=1380632976
Kan het niet iets realistisch maar toch zonder een strafbaar feit te plegen?

Daar zit hem nu net het probleem. Het gaat er niet om of het een echt vuurwapen is, maar slechts of het er realistisch op lijkt. En als het antwoord daarop dus "ja" is, en dat is precies wat jij wilt, dat is het dus niet toegestaan.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #82 Gepost op: 1 oktober 2013, 16:45:31
Citaat van: 112A link=msg=1206013 date=1380632976
Iemand enig idee of dit uberhaupt mag (BOL.com)
http://www.bol.com/nl/p/j-g-schrodel-officer-8-pistool/1004004010948708/

Op basis van de vage foto zeg ik dat dit niet mag!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #83 Gepost op: 1 oktober 2013, 16:46:58
En al heb je een airsoft vergunning betekent het niet dat je die zichtbaar bij je mag dragen als je naar de carnaval of weetikwat gaat. Deugdelijk verpakt en alleen van en naar de hobbyclub toe.

Ik vind je idee overigens wel leuk, maar in de praktijk niet echt verstandig. Je loopt het risico dat er echte vuurwapens op jullie gericht gaan worden omdat het er nogal realistisch uitziet. Je kunt altijd bij de intertoys voor 1 euro zo'n überplastic pistool kopen en die erin doen, zolang men maar duidelijk kan zien dat het een nep pistool betreft.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


112A

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #84 Gepost op: 1 oktober 2013, 18:05:08
Bedankt voor de reacties.
Gaan het toch maar niet doen, te veel risico aan. JAMMER!


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #85 Gepost op: 1 oktober 2013, 18:21:03
Citaat van: scorpio link=msg=1206027 date=1380636461
Daar zit hem nu net het probleem. Het gaat er niet om of het een echt vuurwapen is, maar slechts of het er realistisch op lijkt. En als het antwoord daarop dus "ja" is, en dat is precies wat jij wilt, dat is het dus niet toegestaan.
Hmm.... Apart !
Wordt dit dan per regio verschillend beoordeeld ?
Carnaval 2010, ook Limburg. Onze groep had destijds ook op wapens gelijkende onderdelen in een heupholster. In het holster niet van echt te onderscheiden, zodra deze eruit gehaald werd zag je meteen dat het alleen maar een frame met (echte) Pachmayer grips betrof.
Een week of 2 voor de optocht(en) hebben we dit, om problemen te voorkomen, ter beoordeling overlegt op het hoofdbureau van politie in Heerlen. Conclusie: Dit was geen enkel probleem. Indien het 'wapen' in het holster op echt leek was er niks aan de hand, zodra we het eruit haalden en het zou dán op echt gelijken dan zouden we wel een probleem hebben. Ze haalden destijds zelf (bijzondere wetten) als voorbeeld een speelgoed revolver/pistool aan. Deze werden bijvoorbeeld in speelgoedzaken met geheel oranje voorzijde verkocht. Zolang je dat 'wapen/speelgoed' in een holster had zag het er verdraaid echt uit, maar zodra je het eruit zou halen dan zou je meteen zien dat dit speelgoed was.
Een andere maat van de groep had dezelfde vraag voorgelegd in Maastricht, ook mét tonen van het 'wapen'. Ook hier dezelfde conclusie en was het geen probleem (al zeiden ze eerst aan de balie dat dit niet mocht, maar nadat bijzondere wetten erbij gehaald werd zeiden deze meteen dat dit geen probleem was). Ook hier: Ga je ermee lopen zwaaien en gelijkt het dán op echt dan heb je een probleem...

Vandaar, wordt dit per regio anders beoordeeld, is er sprake van 'gedogen' tijdens carnaval, of is het écht pas strafbaar op het moment dat je ermee gaat rondlopen en het is nauwelijks te onderscheiden van echt ?

Van de andere kant, waarom niet gewoon van die plastieken speelgoed pistooltjes kopen voor in je holster. Ook dan is het (sommige modellen) niet van echt te onderscheiden zolang het geholsterd blijft maar je voorkomt wel telkens weer vragen en/of zelfs problemen..?
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Gast

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 1 oktober 2013, 18:32:31
Of in plaats van een US Army verkleedpartijtje gewoon als Bassie en Adriaan gaan, probleem opgelost  >:D


112A

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #87 Gepost op: 1 oktober 2013, 19:05:36
Misschien dat er de laatste iets veranderd is (m.n. door roofovervallen etc.)?

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1699691603/Nepmilitairen+uit+dn+Opstoet+in+Tilburg+krijgen+waarschuwing.aspx


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #88 Gepost op: 1 oktober 2013, 19:13:50
Citaat van: Tony-cc link=msg=1206081 date=1380644463
Indien het 'wapen' in het holster op echt leek was er niks aan de hand, zodra we het eruit haalden en het zou dán op echt gelijken dan zouden we wel een probleem hebben.

Wanneer een agent jouw ziet, met een holster waaruit slechts een greep steekt, hoe moet deze agent dan weten dat daar geen wapen (of iets wat daar op lijkt) aanzit? Zolang het tegendeel niet is bewezen, zal de agent er van uit moeten gaan dat het om een echt wapen gaat, en alle voorzorgsmaatregelen moeten nemen. En dan moet jij niet even een onverwachte beweging maken en snel te laten zien dat het geen wapen is, want dan heb je zo maar de kans dat de agent zijn/haar wapen trekt en als je helemaal pech hebt, ook nog schiet.

Het mag dan misschien net op het randje zijn of het wel of niet strafbaar is, maar het is vragen om problemen.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #89 Gepost op: 1 oktober 2013, 23:00:29
Citaat
Wanneer een agent jouw ziet, met een holster waaruit slechts een greep steekt, hoe moet deze agent dan weten dat daar geen wapen (of iets wat daar op lijkt) aanzit? Zolang het tegendeel niet is bewezen, zal de agent er van uit moeten gaan dat het om een echt wapen gaat, en alle voorzorgsmaatregelen moeten nemen. En dan moet jij niet even een onverwachte beweging maken en snel te laten zien dat het geen wapen is, want dan heb je zo maar de kans dat de agent zijn/haar wapen trekt en als je helemaal pech hebt, ook nog schiet.
Ben ik helemaal met je eens !
Maar... Het gaat om een carnavals groep.... Hoe hoog schat je als politie dan in dat het hier bij een verklede groep (tijdens carnaval) om echte wapens zou kunnen gaan ?  ::)

Daarnaast, kijk eens rond in speelgoedzaken, ook met een normaal (wettelijk toegestaan) speelgoed pistooltje loop je die kans dat het voor echt wordt aangezien...
Voorbeeldje:

Als je dit vrij verkocht stukje speelgoed, in een holster hebt zitten waarbij alleen de greep uitsteekt lijkt het ook verdomd echt, maar het mag wel...

Vanuit politie zijde begrijp ik het 'probleem' als je zo iemand bijv. in zijn eentje ziet lopen heel goed, ik zou zelf ook alle voorzichtigheid in acht nemen als ik tijdens mijn werk iemand zo zou zien lopen !
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...