Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 133615 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #250 Gepost op: 11 juli 2015, 11:40:44
DB ik snap je verhaal en wettelijk gezien zal er ook geen vervolg zijn. Maar op het moment van aantreffen is er (als ik het zo zie) geen verschil tussen een officieel airsoftwapen en zo'n nagemaakt "speelgoed" wapen. Hierdoor zal dus in eerste instantie het wapen inbeslag worden genomen omdat de eigenaar geen NABV pas heeft. Deze zal dan in verweer moeten gaan dat het om een "speelgoed" wapen gaat en dit zal moeten blijken uit onderzoek.

Het punt is dat het hier niet om Nerf of waterpistolen gaat, iets wat ik echt speelgoed vind. Het gaat hier om echt lijkende wapens die verboden zijn tenzij. Aan die tenzij zitten een paar mitsen en maren die bij de airsoft nu dus goed geregeld is. Voor deze "speelgoed" wapens is daar (voor zover ik weet) nog niks voor geregeld en zal dus altijd uit onderzoek moeten blijken of het wel of geen "speelgoed" is.

Anders krijg je dadelijk iedereen die roept dat het "speelgoed" is terwijl het daar heel niet onder valt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #251 Gepost op: 11 juli 2015, 17:05:38
Voor die speelgoedwapens is dus wel wat geregeld, jullie weten dat alleen niet.

Ik zou zo zeggen: ga eens op bezoek bij BW/KCT. Die moeten het weten. Als het goed is moet er een advies liggen van de adviesgroep WWM.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #252 Gepost op: 14 juli 2015, 13:03:42
Correct, speelgoedwapens die voldoen aan de EU richtlijnen en ook dusdanig gekeurd zijn, hoe echt ze ook lijken, zijn toegestaan.

Airsoftapparaten zoals ze officieel heten voldoen niet aan die richtlijn, maar daarvoor kan een vrijstelling worden verleend voor het beoefenen van de airsoftsport.


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #253 Gepost op: 15 juli 2015, 12:59:49
Het blijft hoe dan ook een lastig thema maar vergelijkbaar met bijvoorbeeld illegaal vuurwerk uit duitsland of belgie. Verboden maar komt alsnog met massa's de grens over dus verbieden is geen oplossing denk ik, daarnaast is het EUROPEES geregeld en erg lastig terug te draaien.

Waar ik persoonlijk bang voor ben is dat "pappenheimers" die geen NABV lid zijn, door misdragingen e.e.a. teweeg brengen waardoor straks de airsoft verboden wordt. Verbied dan ook de "normale" schietsport wan dat is mijns inziens gevaarlijker.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #254 Gepost op: 29 juli 2015, 12:45:35
Eigenlijk wel apart, in Nederland heb je een pas nodig en kan je airsoft wapens alleen kopen bij erkende handelaren. Hier in België loop je op de wekelijkse markt en wordt het open en bloot verkocht en dat op 30 minuten vanaf Nederland. 98uiye


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #255 Gepost op: 30 juli 2015, 08:21:48
Citaat van: Sylvester link=msg=1364302 date=1438166735
Eigenlijk wel apart, in Nederland heb je een pas nodig en kan je airsoft wapens alleen kopen bij erkende handelaren. Hier in België loop je op de wekelijkse markt en wordt het open en bloot verkocht en dat op 30 minuten vanaf Nederland. 98uiye

Volledig mee eens. Zo gaat het bij onze oosterburen in DLD ook namelijk. Daar kan je vanaf je 14e de wapenwinkel of betere speelgoedwinkel in lopen en zo'n apparaat aanschaffen.

Echter ben ik wel van mening dat het nederlandse systeem beter is. Door dat de VOG er tussen zit komen de "politieklantjes" niet in aanmeking voor het lidmaatschap waardoor de sport en de vereniging in ieder geval goed schoon blijft van mensen met verkeerde mentaliteiten.

Die lui moeten dan de illegaliteit in en dus in Belgie of duitsland een replica aanschaffen om vervolgens een tankstation te overvallen of zo :-)


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #256 Gepost op: 31 juli 2015, 17:16:45
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1362089 date=1436957989

Waar ik persoonlijk bang voor ben is dat "pappenheimers" die geen NABV lid zijn, door misdragingen e.e.a. teweeg brengen waardoor straks de airsoft verboden wordt. Verbied dan ook de "normale" schietsport wan dat is mijns inziens gevaarlijker.

Ik beoefen beide sporten. Die laatste uitspraak is complete waanzin.  :-\


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #257 Gepost op: 2 augustus 2015, 15:45:22
Citaat van: Diamondback link=msg=1361259 date=1436481767
Inderdaad, daarom gaan we dus maar eens iets uit de illegaliteit halen.

Ter kennisgeving als voortvloeisel van de EU speelgoedrichtlijn.

http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d486_Toys___kinder_speelgoed_of_apparaten.html

Inderdaad is de Regeling Wet Wapens en Munitie per 2 juli 2014 gewijzigd, en is in artikel 3 van de regeling een uitzondering gemaakt voor speelgoedvoorwerpen genoemd in de EU speelgoedrichtlijn:

t/m 1 juli 2014: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/geldigheidsdatum_01-07-2014#3_Artikel3
vanaf 2 juli 2014: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/geldigheidsdatum_02-07-2014#3_Artikel3

Als ik echter hier op het forum kijk, zie ik dat de politie na de wijziging nog regelmatig op een kermis optreedt wanneer er speelgoedwapens worden uitgedeeld als prijs. En ook kortgeleden ben ik nog dergelijke berichten in de media tegengekomen:

http://www.looopings.nl/weblog/3852/Politie-doet-rondje-kermis-veertig-nepwapens-in-beslag-genomen.html
http://www.omroepbrabant.nl/?news/2277681333/Tientallen+nepwapens+in+grijpmachines+op+kermis+in+Den+Bosch+twee+kinderen+aangehouden.aspx

Kennelijk is, meer dan een jaar na de wijziging, de nieuwe regeling nog niet bij alle politie eenheden doorgedrongen.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #258 Gepost op: 2 augustus 2015, 16:38:52
Ik ben toch nog maar eens even verder gaan kijken

Citaat van: Diamondback link=msg=1361259 date=1436481767
Ter kennisgeving als voortvloeisel van de EU speelgoedrichtlijn.

http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d486_Toys___kinder_speelgoed_of_apparaten.html

De advocaat die zij aanhalen schrijft:

"Dit betekent dat sinds juli 2014 het bezit en de verkoop van (niet schietende) speelgoed replica’s is toegestaan, mits deze voorzien zijn van een CE keurmerk op het speelgoed en de verpakking. Een exacte replica van een Glock 17 als speelgoed kan dus vanaf nu ook in ons straatbeeld verschijnen, zij het voorzien van een – niet op afstand te herkennen – CE keurmerkje dat bovendien met een stift makkelijk zwart te maken is."

http://www.ftwadvocaten.nl/nieuwsblog/nieuwsartikel/speelgoedpistool-of-nepwapen-strafbaar/

Maar is dit echt zo? Als ik namelijk de genoemde speelgoedregeling lees, dan denk ik dat het niet zo zwart-wit is als dit gesteld wordt. Het toepassingsgebied van genoemde speelgoedrichtlijn is:

Artikel 2.1 "Deze richtlijn is van toepassing op producten die, al dan niet uitsluitend, ontworpen of bestemd zijn om door kinderen jonger dan 14 jaar bij het spelen te worden gebruikt (hierna „speelgoed” genoemd)

De in bijlage I vermelde producten worden niet als speelgoed in de zin van deze richtlijn beschouwd.
"

In deze bijlage staat vervolgens:

"Lijst van producten die, met name, niet als speelgoed in de zin van deze richtlijn worden beschouwd
(als bedoeld in artikel 2, lid 1)
.....
e) imitaties van echte vuurwapens.
"

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:170:0001:0037:nl:PDF

En nu kan je mij veel wijsmaken, maar de aangeboden wapens zijn volgens mij toch echt "imitaties van echte vuurwapens", sterker nog, ze heten zelfs hetzelfde! En dus vallen ze volgens mij dus NIET onder de genoemde richtlijn.

Maar dan lees ik de antwoorden van de Minister aan een kamerlid:

"Het verkopen van speelgoed in de zin van de Speelgoedrichtlijn dat op een wapen lijkt of kan lijken, is niet verboden op grond van de Wet wapens en munitie (WWM)."

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20142015-1604.html

Citaat van: Diamondback link=msg=1361504 date=1436627138
Voor die speelgoedwapens is dus wel wat geregeld, jullie weten dat alleen niet.

Ik zou zo zeggen: ga eens op bezoek bij BW/KCT. Die moeten het weten. Als het goed is moet er een advies liggen van de adviesgroep WWM.

Ik ben heel benieuwd naar dat advies?


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #259 Gepost op: 3 augustus 2015, 09:58:41
Citaat van: SniperEye link=msg=1364702 date=1438355805
Ik beoefen beide sporten. Die laatste uitspraak is complete waanzin.  :-\

Waarom is dat waanzin?

Wat is er nou gevaarlijker dan een echte M4 met 5,56 patronen of een replica met 6mm plastic balletjes?