Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 133616 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #300 Gepost op: 13 maart 2016, 18:56:13
Citaat van: Tony-cc link=msg=1412579 date=1457877382
Nog eens beter gekeken, het zijn uberhaupt 2 verschillende wapens
Eens!
Citaat van: Tony-cc link=msg=1412579 date=1457877382
(volgens mij is de onderste toch echt een Vityaz)
Oneens  :P
Ik ben heel eerlijk, ik heb hiervoor nog nooit eerder gehoord van dit wapen. Maar als ik zo informatie van Wikipedia lees en foto's bekijk op Google, zie ik niet veel gelijkenis met het wapen in de video van de NOS.

Citaat van: Tony-cc link=msg=1412579 date=1457877382
De bovenste, idd zo te zien een Galil is standaard echter bedoeld voor de 5,56x45 nato patroon en is bij mijn weten nooit groter dan voor het 9mm kaliber gemaakt
Sorry maar die volg ik niet helemaal. Hoe kan een wapen gemaakt zijn voor 5.56x45, maar niet groter dan 9mm? '5.56x45 NATO' is namelijk al groter dan '9mm' (hetzelfde caliber als het Walther dienstpistool).

De Vityaz komt in tegenstelling tot de Galil AR niet voor in 5.56x45.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #301 Gepost op: 14 maart 2016, 03:49:24
Citaat van: LSPD link=msg=1412625 date=1457891773
Eens!Oneens  :P
Ik ben heel eerlijk, ik heb hiervoor nog nooit eerder gehoord van dit wapen. Maar als ik zo informatie van Wikipedia lees en foto's bekijk op Google, zie ik niet veel gelijkenis met het wapen in de video van de NOS.
Ik kende de Vityaz SN ook niet persoonlijk, had er wel ooit iets van gelezen/gehoord, vandaar dat ik meteen aan dat wapen dacht.
Na nog eens goed gekeken te hebben denk ik dat je gelijk hebt. De magazijnhouder is bij beide wapens anders uitgevoerd zoals te zien op onderstaande afbeeldingen en daarnaast zijn er nog een aantal kleine verschillen (of er zouden al diverse typen moeten zijn maar dat weet ik verder niet).


Screenshot van het wapen uit het NOS filmpje...


De Vityaz SN zoals afgebeeld in Wiki...


Citaat
Sorry maar die volg ik niet helemaal. Hoe kan een wapen gemaakt zijn voor 5.56x45, maar niet groter dan 9mm? '5.56x45 NATO' is namelijk al groter dan '9mm' (hetzelfde caliber als het Walther dienstpistool).
Waarschijnlijk bedoel jij de volledige patroon incl. de huls (maar dat is niet het kaliber !). Met kaliber bedoelt men bij vuurwapens de Ø van de kogel of de inwendige diameter van de loop (bij hagelgeweer ligt
Citaat van: LSPD link=msg=1412625 date=1457891773
Eens!Oneens  :P
Ik ben heel eerlijk, ik heb hiervoor nog nooit eerder gehoord van dit wapen. Maar als ik zo informatie van Wikipedia lees en foto's bekijk op Google, zie ik niet veel gelijkenis met het wapen in de video van de NOS.
Sorry maar die volg ik niet helemaal. Hoe kan een wapen gemaakt zijn voor 5.56x45, maar niet groter dan 9mm? '5.56x45 NATO' is namelijk al groter dan '9mm' (hetzelfde caliber als het Walther dienstpistool).

De Vityaz komt in tegenstelling tot de Galil AR niet voor in 5.56x45.
dat anders).
Een 5,56x45 is dus ruim kleiner dan een 9mm. Incl. huls is er idd niet zo heel veel verschil (bij de 5,56x45 is de base Ø 9,58mm en bij een 9mm is de base Ø 9,93mm), maar de kogel zelf is echt ruim kleiner (5,70mm voor de 5,56x45 nato en bijv. 9,01mm voor een 9x19 parabellum). ;)


Citaat
De Vityaz komt in tegenstelling tot de Galil AR niet voor in 5.56x45.
Klopt, de Vityaz SN is alleen 9mm en de Galil is idd in 5,56x45 nato (of .223 Remington) maar ook in het grotere kaliber 7,62x51 nato uitgevoerd.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


guest15549

  • Gast
Reactie #302 Gepost op: 14 maart 2016, 23:24:12
Citaat van: LSPD link=msg=1412415 date=1457790922

Vrij duidelijk, NOS wil ons laten zien dat het verschil tussen 'nep' en 'echt' voor agenten niet altijd duidelijk is, en dat dit gevaarlijk kan zijn. Maar volgens mij maken ze hier een fout.

Ik ben er namelijk vrij zeker van dat de onderste nep is, en niet de bovenste.

Succes met de kenmerken van het wapen bestuderen terwijl iemand ermee op je richt en schreeuwt dat je je portemonnee moet afgeven.

Of als je ergens loopt/rijdt en je ziet iemand ermee langsrennen.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #303 Gepost op: 14 maart 2016, 23:46:50
Citaat van: RS496 link=msg=1412957 date=1457994252
Succes met de kenmerken van het wapen bestuderen terwijl iemand ermee op je richt en schreeuwt dat je je portemonnee moet afgeven.

Of als je ergens loopt/rijdt en je ziet iemand ermee langsrennen.
Dankjewel? :-\

Ik snap niet zo goed waar dit vandaan komt, of wat ik hiermee moet. Heb ik soms ergens verondersteld dat deze wapens niet gevaarlijk/bedreigend zijn?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #304 Gepost op: 3 april 2016, 00:12:12
Citaat
Twee mannen aangehouden na bedreiging met nepwapens

Laatste update:
02-04-2016 | 22:14
Woordvoering:
Zeeland-West-Brabant - mediadesk Oost
Goirle - Twee mannen uit Goirle (20 en 19 jaar) zijn vanavond rond 19:45 uur aangehouden op de St. Jacobsbaan. Zij hielden beiden een wapen vast en wezen daarmee in de richting van een politieagent. De agent trok ook z'n wapen en na meerdere waarschuwingen lieten de mannen hun pistool vallen. Het bleek om nepwapens te gaan die zeer op echte wapens leken.

Agent trekt wapen
Om 19:30 uur kreeg de politie een melding over twee jongemannen die zich verdacht gedroegen op de St. Jacobsbaan. De agent die polshoogte ging nemen zag twee mannen weglopen. Hij riep tegen hen dat ze zich moesten omdraaien en hun handen laten zien. De jongemannen luisterden echter niet, dus waarschuwde hij nog een keer dat ze moesten omdraaien met hun handen omhoog. Toen dit bevel ook niet werd opgevolgd, trok de agent z'n wapen. Een van de verdachten draaide zich daarna om met een wapen in z'n hand en wees dat in de richting van de agent. Ook de andere jongeman hield een pistool vast. De agent waarschuwde de mannen dat ze hun wapen moesten laten vallen. Bij het aangeven dat het echt de laatste waarschuwing was, lieten de mannen uiteindelijk hun pistool vallen. Later tijdens onderzoek bleek het om nepwapens te gaan die zeer op echte wapens leken. De jongemannen zijn aangehouden op verdenking van bedreiging van een politieman en verboden wapenbezit.

https://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2016/april/2/08-twee-mannen-aangehouden-na-bedreiging-met-nepwapens.html

Dit had ook heel anders kunnen aflopen.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #305 Gepost op: 3 april 2016, 14:26:21
Wat ik niet begrijp (ook al weet ik dat er hier regeltjes voor zijn), op het moment dat een verdachte zich omdraait, wijzend met zijn (nep)wapen in de richting van de agent, had deze laatste in mijn ogen al (gericht) moeten schieten. In dit geval waren het nep-wapens maar indien het om echte wapens zou gaan én de verdachten daadwerkelijk het gebruik ervan niet zouden schuwen dan was de agent gewoon veel te laat en had het hem/haar het leven kunnen kosten... :-\
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #306 Gepost op: 6 april 2016, 17:35:24
Citaat van: Tony-cc link=msg=1417176 date=1459686381
Wat ik niet begrijp (ook al weet ik dat er hier regeltjes voor zijn), op het moment dat een verdachte zich omdraait, wijzend met zijn (nep)wapen in de richting van de agent, had deze laatste in mijn ogen al (gericht) moeten schieten. In dit geval waren het nep-wapens maar indien het om echte wapens zou gaan én de verdachten daadwerkelijk het gebruik ervan niet zouden schuwen dan was de agent gewoon veel te laat en had het hem/haar het leven kunnen kosten... :-\

We kunnen alleen maar gissen wat en hoe de siuatie ter plaatse daadwerkelijk was. Ik geef presentaties mbt. airsoft en geef dan aan de verbalisanten duidelijk aan dat eigen veiligheid voor gaat. Ook ik kan als agent en tevens airsofter het verschil niet zien dus zou in geval van dreiging ook de real-steel trekken en indien nodig richten en gebruiken.

Ik ben echter blij dat de coll. ter plaatse kennelijk een goede inschatting heeft gemaakt van de situatie en niet gericht geschoten heeft. Onvoorstelbaar hoeveel shit er dan over je heen komt als agent, los van het (dodelijk)letsel bin diegene die de replica op de collega richt kom je dan in een molen van onderzoeken, processen en de media gaat er nog is dunnetjes hun ongezouten (en vaak onbezonnen) mening over geven.

ik zeg eind goed al goed zo.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Duitse knul in legerkleding jaagt strandbezoekers stuipen op lijf

Laatste update: 09-07-2016 | 13:31
Woordvoering: Zeeland-West-Brabant - mediadesk West

Westkapelle - Vrijdagavond is een 15-jarige knul uit Neuss (D) aangehouden nadat hij voor veel consternatie heeft gezorgd op het strand onder aan de zeedijk nabij de Noorderhoofdweg. Hij liep daar in legerkleding met een bivakmuts op rond en richtte met een (nep)vuurwapen op de daar aanwezige recreanten. Zijn spel heeft voor veel paniek gezorgd.


Rond 18.00 uur komen er diverse telefoontjes bij de meldkamer binnen dat er een man in legerkleding met een vuurwapen op de zeedijk en het strand rondloopt. De melders zijn bang dat hij een aanslag wil plegen. De eenheid die als eerste ter plaatse is, ziet diverse paniekerige mensen die zich schuilhouden achter auto’s en krijgt informatie waar de verdachte zich op dat moment ophoudt. Op het strand en op de zeedijk zijn op dat moment nog veel recreanten aanwezig, waarvan velen niet in de gaten hebben wat er gaande is.

Getrokken pistolen
De agenten hebben vooraf kogelwerende vesten aangetrokken en rijden het strand op. Daar komt de verdachte vanachter een caravan aanlopen met in zijn kielzog een tweede man. Met getrokken pistolen worden deze gemaand met hun handen omhoog te knielen. Nadat hieraan gevolg is gegeven wordt de verdachte met het wapen in de boeien geslagen. Dan wordt pas duidelijk dat het om jongen met het postuur van een volwassene gaat die met een nepvuurwapen een spel heeft gespeeld.

Gebrek aan inzicht
De jongen is op vakantie met zijn moeder en haar partner. Alle twee begrijpen zij in eerste instantie niets van de commotie die hun zoon heeft veroorzaakt. De jongen heeft het legerpak en het nepvuurwapen kennelijk voor zijn verjaardag gehad. Zij verklaren dat deze spullen in Duitsland zijn toegestaan. De betrokken agenten hebben hen bars te verstaan gegeven dat het in deze roerige tijd niet verstandig is om met wapen en camouflagepak rond te lopen. Gezien de dreiging die van hem is uitgegaan en de associatie die het bij velen heeft opgeroepen, zou zijn aanhouding bij een verkeerde beweging ook vervelender hebben kunnen aflopen. Omdat zowel de moeder als de partner hebben geweten van het spel van de jongen en nepvuurwapens in Nederland verboden zijn, zijn ook zij aangehouden voor overtreding van de Wet Wapens en Munitie. In de caravan worden nog diverse andere niet van echt te onderscheiden nepvuurwapens gevonden. Alle spullen zijn in beslag genomen. De moeder en haar partners zijn inmiddels gehoord en weer op vrije voeten gesteld. De jongen zit nog vast en wordt vanmiddag gehoord.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #308 Gepost op: 10 juli 2016, 23:37:50
Jongens brengen zichzelf in levensgevaar met imitatievuurwapen

Laatste update: 10-07-2016 | 22:31

Rotterdam - Vrijwel dagelijks nemen agenten in Nederland echte vuurwapens op straat in beslag. Elke vuurwapenmelding wordt met die wetenschap uiterst serieus genomen. Doe daarom niet stoer op straat met een imitatievuurwapen. Zondagavond 10 juli hebben agenten wederom aanhoudingen verricht na een melding van een getuige dat een jongen rondliep met een vuurwapen. Dit keer ging het om een zestal jongens in de leeftijd van 13-18 jaar op de Berkenstein in Rotterdam die zichzelf in levensgevaar hebben gebracht met een imitatievuurwapen.

Een getuige belde rond 19.00 uur de politie nadat hij een groep jongeren had gezien waarvan er een eentje een vuurwapen in zijn broeksband zou hebben. Agenten zijn er direct naar toe gegaan en vonden hen op de Berkenstein in Rotterdam. Ze pasten de benaderingstechniek gevaarlijke verdachten (BTGV) toe om de jongens aan te houden. Dit is een standaardmethode bij vuurwapengevaarlijke verdachten, waarbij agenten hun eigen vuurwapen in de hand nemen. De groep vond het bijzonder amusant en luisterden niet naar de instructies van agenten. Integendeel. De 18-jarige jongen greep naar de tas die hij bij zich had. Hierop werd eenwaarschuwingsschot gelost, waarna de zes Rotterdammers doorhadden dat het geen spel was. In de tas zat, naar later bleek een niet van echt te onderscheiden imitatievuurwapen. Een 18-jarige moet niet rondlopen met zulke 'speelgoed'. Een agent trekt er zijn vuurwapen voor en een winkelier opent er zijn kassa lade voor.

Nep of echt?
Rondlopen met een imitatiewapen kan ingrijpende gevolgen hebben, zo bleek zaterdag 9 juli jl. nog op het strand in Westkapelle waarbij een 15-jarige jongen in een camouflagebroek en bivakmuts een imitatievuurwapen richtte op de aanwezige recreanten. Bij het Politieteam Walcheren gingen alle alarmbellen af op Facebook schreven zij hoe ook dit incident ter nauwer nood goed is afgelopen.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1662395840752402&id=1484320445226610

De wapens zijn door Europese regelgeving legaal, maar het is verboden om er in het openbaar mee rond te lopen. Als mensen zich bedreigd voelen door een vuurwapen, nep of niet van echt te onderscheiden, dan grijpt de politie in. Het verschil tussen een echt en nep is vaak nauwelijks te zien, zeker in een situatie waarin de politie snel een beslissing moet nemen. Bij twijfel benadert de politie de gebruiker als vuurwapengevaarlijke verdachte. Bij zo’n aanhouding maken agenten gebruik van een benaderingstechniek gevaarlijke verdachten (BGTV). Daarbij is de kans zeer reëel dat indien een verdachte niet aan de aanwijzingen van de agenten voldoet, hij te maken kan krijgen met een agent die zijn vuurwapen gebruikt.  Hoe de benaderingstechniek gevaarlijke verdachten werkt, zie je in deze film van Pro 24/7:http://www.youtube.com/watch?v=rXYtDEue5eY

Bel altijd de politie!
Wij zijn blij met de alerte bellers. Soortgelijke meldingen komen in de eenheid Rotterdam de laatste weken vrijwel dagelijks voor. Elke vuurwapenmelding wordt uiterst serieus uitgelopen om de veiligheid van agenten en inwoners te garanderen. Inwoners van de regio verwachten dat, recente schietincidenten en vuurwapenvangsten geven er daarnaast alle reden toe. Zelden valt van een afstand te zien of een vuurwapen echt of nep is. Laat duidelijk zijn: denkt u iemand met een vuurwapen te zien, ga er dan niet vanuit dat het om imitatie gaat. Bel altijd de politie. Wekelijks houden we personen aan die met een écht vuurwapen op zak lopen.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95345.0 / http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1435831#board
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Agenten trekken opnieuw wapen voor jongen met nepvuurwapen

Laatste update: 11-07-2016 | 20:26

Rotterdam - Agenten hebben maandagavond 11 juli opnieuw hun vuurwapen getrokken om een 15-jarige jongen met een nepvuurwapen aan te houden. Dit weekend brachten zes jongens zichzelf ook al in levensgevaar toen zij met een imitatiewapen speelden en de instructies van agenten niet opvolgden.

Agenten houden een verdachte aan
De agenten reageerden aan het einde van de middag op een melding van een reiziger in de trein van Venlo naar Rotterdam. Deze had in de trein twee jongens met een pistool gezien en belde de politie. Op station Rotterdam Centraal aangekomen verlieten de twee de trein en begaven zich richting het centrum van de stad. Op basis van het doorgegeven signalement wisten gewaarschuwde agenten de jongens te vinden.

Bijna neergeschoten
Op het Kruisplein zagen de jongens de agenten en zetten het direct op een lopen. Een van hen vluchtte een straat in en verschool zich daar achter een auto. In de veronderstelling dat ze met een echt pistool te maken hadden, trokken de agenten hun vuurwapen. Toen de jongen opnieuw vluchtte, wilden de agenten hem neerschieten. Vanwege het winkelend publiek en het gevaar onschuldige mensen te raken, zagen de agenten hier op het laatste moment van af. De jongen wist tussen het winkelend publiek weg te komen, maar kon korte tijd later op de Korte Lijnbaan alsnog worden aangehouden. Bij de jongen, afkomstig uit Venlo, troffen de agenten een imitatievuurwapen aan. De andere jongen wist te ontkomen.
De ouders van de aangehouden jongen zijn in kennis gesteld, waarna de jongen is heengezonden.

Levensgevaarlijk
Het is niet voor het eerst dat jongeren zichzelf in gevaar brengen door met een imitatiewapen rond te lopen. Dit weekend losten agenten nog een waarschuwingsschot toen zes jongeren met een balletjespistool de instructies van de agenten niet opvolgden.
De wapens zijn door Europese regelgeving legaal, maar het is verboden er in het openbaar mee rond te lopen. De wapens zijn vaak niet van echt te onderscheiden en als mensen zich bedreigd voelen, grijpt de politie in. Als een verdachte dan de instructies van een agent niet opvolgt, kan dit ertoe leiden dat de agent zijn vuurwapen gebruikt en gericht schiet.  
Samen sterk in de hulpverlening!