Rode Kruis: Te weinig mensen durven te reanimeren.

Auteur Topic: Rode Kruis: Te weinig mensen durven te reanimeren.  (gelezen 2422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 21 februari 2018, 08:45:28
https://twitter.com/NOS/status/966175702365204480
https://twitter.com/RodeKruis/status/966193464932216835

Weinig bereidheid AED te gebruiken bij reanimatie
75% van de Nederlanders met kennis van EHBO en reanimatie is bereid om een AED te gebruiken. Dit ligt helaas anders onder mensen zonder kennis van EHBO / reanimatie: nog geen 1 op de 3 bereid een AED te gebruiken. Ook is maar een kleine een derde van hen bereid een onbekende op straat te reanimeren. En dat terwijl het gebruik van een AED heel simpel is. Dat besef moet tussen de oren komen, aldus het Rode Kruis. De cijfers komen uit onderzoek van Kantar Public (voormalig TNS NIPO) in opdracht van zorgverzekeraar CZ en het Rode Kruis.lees  verder




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2018, 18:05:39

Rode Kruis
Gepubliceerd op 21 feb. 2018

Citaat
Je hoopt er nooit op maar het kan gebeuren dat iemand in jouw bijzijn een hartstilstand krijgt. Durf jij dan te reanimeren? En hoe moet je een AED gebruiken?

In deze video zie je hoe je moet reanimeren en hoe je een AED gebruikt.

Volg een cursus en leer hoe je moet reanimeren met een AED:
http://rodekruis.nl/ehbo
Samen sterk in de hulpverlening!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2018, 16:33:04
Heeft het Rode Kruis soms de campagnes van de Hartstichting e.a. organisaties overgenomen???

begrijpelijk inderdaad,  insteek van de meeste AED stichtingen en groepen is om zo snel mogelijk BLS reanimatie aan te vangen gevolgd door inzet van een AED.

In de praktijk blijkt dat het snelle optreden van in de buurt wonende AED vrijwilligers met een eigen (mobiele) AED het meest succesvol zijn. Halen en brengen van een AED uit een kast kost tijd, en niet iedere straat heeft een kast met AED brandblusser en tourniquet ;-)  dat zou wel kunnen maar de zorgverzekeraars houden in Nederland de hand op de knip, ze doen al moeilijk over vergoeden van gebruikte defipads.. dus dat gaat nooit gebeuren.
Is er ooit een onderzoek geweest tussen a. de tijd van starten met reanimeren, en b. het tijdstip waarop een opgehaalde AED wordt aangezet?
Volgens mij is dat enkele minuten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2018, 22:55:49
Heeft het Rode Kruis soms de campagnes van de Hartstichting e.a. organisaties overgenomen???
Is er ooit een onderzoek geweest tussen a. de tijd van starten met reanimeren, en b. het tijdstip waarop een opgehaalde AED wordt aangezet?
Volgens mij is dat enkele minuten.

Hoe zou je dat onderzoek willen opzetten? Het lijkt me niet heel praktisch om die tijd te meten. Iemand moet dan op de stopwatch drukken zodra er gestart wordt met reanimeren. In een ziekenhuis is zo iets nog wel te onderzoeken. Maar op straat lijkt het me erg lastig.

Er is wel onderzoek naar het effect van AED's bij reanimaties op straat. Daar wordt alleen niet gekeken naar hoe lang er al gereanimeerd wordt volgens mij. Volgens mij is er in het verleden wel over gepost op het forum.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!