Vernieuwde EHV2 training Rode Kruis C-ABC.

Auteur Topic: Vernieuwde EHV2 training Rode Kruis C-ABC.  (gelezen 4828 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 8 maart 2018, 09:50:55
Recent heb ik via het Rode Kruis de herhaling voor EHV2 gevolgd. Erg interessant dat de discussie over bloedingen en tourniquets aan bod komt.

Enige puntje waar ik vraagtekens bij heb is dat in de slides C-ABC als Circulation - Airway, Breathing, Circulation wordt behandeld en niet als "catastrophic haemorrhage" - Airway, Breathing, Circulation.

Ze maken het Circulation 2x te noemen niet direct duidelijker volgens mij.

Ook benieuwd of de MCB's ook standaard uitrusting zullen worden.




Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2018, 20:37:55
Ik ken C-ABC als cervical spine - airway - breathing - circulation, maar catastrophic haemorrhage is ook wel een mooie om vooraan te zetten. En ik sluit me aan bij jouw vraag. Ik ben benieuwd naar het antwoord.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2018, 22:19:20
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ABC_(medicine)

De versie met de C-spine noemen ze daar AcBC onder het kopje consider c spine, terwijl je de A doet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2018, 22:21:01
Helaas zit mijn phtls boek in een verhuisdoos. Even kijken of ik hem dit weekend te voorschijn kan halen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2018, 23:31:44
Zie hier weer het bewijs dat elke opleider / certificeerder de ABCDE op zijn eigen manier interpreteerd en allerlei kleine of grote letters gaat toevoegen.
98uiye :(  :o

Belangrijkste is dat de ABCDE gewoon de kern blijft en dat de kleine en grote letters voor en achter de letters slechts bijverzindselen zijn om iets te kunnen laten onthouden.
Tot het moment dat een cursist bij verschillende cursussen en andere instructeurs keer-op-keer een "nieuwe" versie van de ABCDE[/u] voorgeschoteld krijgt en dat heel begrijpelijk als uiterst verwarrend zal beschouwen.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2018, 13:19:09
Zie hier weer het bewijs dat elke opleider / certificeerder de ABCDE op zijn eigen manier interpreteerd en allerlei kleine of grote letters gaat toevoegen.
98uiye :(  :o

Belangrijkste is dat de ABCDE gewoon de kern blijft en dat de kleine en grote letters voor en achter de letters slechts bijverzindselen zijn om iets te kunnen laten onthouden.
Tot het moment dat een cursist bij verschillende cursussen en andere instructeurs keer-op-keer een "nieuwe" versie van de ABCDE[/u] voorgeschoteld krijgt en dat heel begrijpelijk als uiterst verwarrend zal beschouwen.

Zo verwarrend is het niet. Treat first what kills first. Als je in de war raakt van een paar letters her en der is het te hoog gegrepen voor de cursist.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2018, 13:33:56
Ik ken C-ABC als cervical spine - airway - breathing - circulation, maar catastrophic haemorrhage is ook wel een mooie om vooraan te zetten. En ik sluit me aan bij jouw vraag. Ik ben benieuwd naar het antwoord.

De toevoeging van catastrophic haemorrhage komt uit de militaire kring, wat de laatste tijd steeds meer zijn weg vind naar de civiele literatuur. Binnen de 'TCCC-course' (PHTLS met een militair sausje) wordt dan weer het acroniem 'MARCH; Major Heamorrhage, Airway, Respiration, Circulation, Hypothermia, Head injury' gebruikt. Welke naam je het beestje ook geeft, ik ben van mening dat het een allereerst stelpen van massale uitwendige bloedingen een logische benadering is voor de traumapatiënt met bijvoorbeeld een traumatische amputatie of blast injury.  


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2018, 15:25:36
Zo verwarrend is het niet. Treat first what kills first. Als je in de war raakt van een paar letters her en der is het te hoog gegrepen voor de cursist.


Dit is het enige juist antwoord. 10 punten ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2018, 22:41:00
Zo verwarrend is het niet. Treat first what kills first. Als je in de war raakt van een paar letters her en der is het te hoog gegrepen voor de cursist.
Het niveau van een EHBO-er kan varieren van (zeer) laag opgeleid tot universitair niveau.
De ABCDE is ontwikkeld als een ezelsbruggetje, een protocol wanneer specifieke handelingen te verrichtten volgens het principe Treat first what kills first.

Indien cursisten (ook hoger opgeleiden) om wat voor omstandigheden dan ook niet goed de ABCDE methodiek uitgelegd krijgen van hun instructeur danwel door hun opleidingsorganisatie, dat het inweze een ezelsbruggetje is voor het handelen, en/of de koppeling van hun handelen naar het principe Treat first what kills first niet kunnen maken, dan is het inderdaad voor hen te hoog gegrepen en blijven zij hangen in de eenvoudige passanten EHBO niveau van het Oranje Kruis en Rode Kruis.
Als voorbeeld: een metselaar vraag je ook niet om een gebouw te ontwerpen.
Iedereen op zijn niveau !

Voor hen die begrijpen dat het principe Treat first what kills first wel een goede basis vinden voor hun EHBO handelen en er echt serieus open voor staan, is de ABCDE methodiek wel geschikt.
Verwarrend zijn de letters van dew ABCDE in principe niet,
- Je moet er wel voor open staan,
- Je moet afstand durven te nemen van de oude vertrouwde oubollige EHBO denkwijzen en opleidingen.

Reset your mind, embrasse the ABCDE methode
 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we