Kustdetachement eenheid Den Haag redt niet meer

Auteur Topic: Kustdetachement eenheid Den Haag redt niet meer  (gelezen 7304 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2018, 20:24:03
Als ik het zo allemaal lees dan maak ik me geen zorgen over de reddingen, brandweer, KNRM en HVRB regelen dat wel, maar de openbare orde wordt denk ik het meest vergeten. Volgens mij is het Scheveningense strand de badplaats van Nederland, daarnaast veel surfers en weet ik wat nog meer aan recreatie. Ik denk dat problemen met openbare orde het meeste van de politie collega's verwacht daar en dat verdwijnt nu, althans wordt anders geregeld. Ik lees hieruit dat ze pas naar het strand komen als er echt wat is, dus niet meer preventief, ik denk dat die preventie wordt gemist en regelmatig uit de hand gaat lopen.

Gezien je reactie vraag ik me af of je het artikel wel hebt gelezen. Wat er verandert is dat de politie niet meer getraind wordt om reddingen uit te voeren en dat er geen politieboten meer ingezet worden. Vanuit de kerntakendiscussie binnen de politie kan ik me die keuze wel indenken. Er zijn andere partners waar die taak thuishoort en die daarop beter ingericht (zouden moeten) zijn.
Senior GGP / Oost-Brabant


guest12562

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2018, 20:15:08
Gezien je reactie vraag ik me af of je het artikel wel hebt gelezen. Wat er verandert is dat de politie niet meer getraind wordt om reddingen uit te voeren en dat er geen politieboten meer ingezet worden. Vanuit de kerntakendiscussie binnen de politie kan ik me die keuze wel indenken. Er zijn andere partners waar die taak thuishoort en die daarop beter ingericht (zouden moeten) zijn.

Dan vraag ik me dus af of je mijn reactie goed hebt gelezen, ik maak me geen zorgen om die reddingen, want daar zijn andere voor. Waar wel een uitdaging ligt is al die toeristen op het strand, met wat alcohol op aan het eind van de middag en al die strandtenten aan het strand kan het best druk zijn en kan er best eens wat mis kan gaan. Preventief loopt men dus niet meer op het strand, dus als het mis gaat dan duurt het wel even voordat de politie ter plaatsen is.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2018, 10:07:54
Ik snap je wel hoor Breathe, maar het is maar hoe je er naar kijkt. Doordat de politie zich bij haar kerntaak houdt is er dus meer capaciteit beschikbaar voor het handhaven van de openbare orde, er is dan wel minder personeel fysiek aanwezig maar dat wil niet zeggen dat het sodom en gomorra wordt. Ik kan me niet voorstellen dat als er écht zo'n openbare orde druk ligt zoals jij stelt, ze daar geen rekening mee houden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest12562

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2018, 10:18:42
Daar kunnen de dienders van het voormalige KD het beste antwoord op geven denk ik.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2018, 12:13:38
Dat zijn ieder jaar andere  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest12562

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2018, 15:38:52
Des te breder de groep waar je het aan kunt vragen ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2018, 16:39:56
Politie zorgt voor handhaving en veiligheid aan de kust


Foto('s) politie.nl

Laatste update: 10-03-2018 | 08:08

Regio Den Haag - De kustgemeenten in het werkgebied van de politie-eenheid Den Haag kunnen ook de komende zomer weer rekenen op de komst van extra politiemensen. Net als in de afgelopen jaren worden tussen juni en september agenten uit vrijwel de hele regio ingezet aan de kust. Zoals altijd richt de politie zich op haar taak: het handhaven van de openbare orde en het toezicht houden op de veiligheid van inwoners en bezoekers.

Al vele jaren werkte de politie-eenheid Den Haag met een zogenoemd Kustdetachement op en rondom het strand, de verschillende boulevards en in de duinen. Het werkgebied omvat de kust van de gemeenten Westland, Den Haag, Wassenaar, Katwijk en Noordwijk. Voor het Kustdetachement vormde het reguliere politiewerk - toezicht houden en handhaven - altijd al de hoofdtaak: gewoon politiewerk op een bijzondere plek, het strand.

Brandweer en reddingsbrigade
De brandweer en vrijwillige reddingsbrigade zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de mensen die de zee ingaan. Om hen hierin te ondersteunen, werden de agenten die in het voormalige Kustdetachement werkten getraind om ook reddingen op zee te kunnen uitvoeren. Deze training is nu komen te vervallen omdat de brandweer en reddingsbrigade deze taak volledig op zich gaan nemen.
Overigens zal de politie in noodsituaties eventuele drenkelingen waar mogelijk altijd helpen, bijvoorbeeld als de reddingsbrigade of brandweer niet in de buurt is. Agenten doen dit ook in het reguliere werk buiten het strandseizoen.

Politiewerk verandert niet
De politiemensen die deze zomer toezicht houden in het kustgebied werken niet meer in afwijkende politiekleding, maar treden op in het reguliere politie-uniform. Ook gebruiken zij geen boten meer. Verder verandert niets aan de inzet: in de zomermaanden zijn extra politiemensen beschikbaar voor het politiewerk aan de kust. Hun inzet wordt centraal gecoördineerd vanuit het politiebureau in Scheveningen. De naam Kustdetachement komt te vervallen, de agenten werken onder de noemer ‘Toezicht Kust’.

Aanspreekpunt
Net als in voorgaande jaren vormt deze groep politiemensen gedurende twaalf aaneengesloten weken het aanspreekpunt voor bijvoorbeeld reddingsbrigade, handhavingsteams of strandtenthouders. Om hun werk overal te kunnen doen, beschikken de agenten over strandjeeps. Ook maakt de politie deze zomer weer gebruik van de strandposten in Kijkduin en Scheveningen. De wijze waarop de politie-eenheid Den Haag nu het toezicht in de kustgebieden organiseert, komt overeen met de werkwijze van de politie in veel andere kustgebieden en met de werkwijze zoals die ook buiten de zomerperiode plaatsvindt.

Inzet tijdens evenementen
Ten opzichte van vorig jaar worden deze zomer iets minder politiemensen vrijgemaakt voor het extra toezicht in de kustgebieden. Dit is mogelijk omdat bij de inzet van de agenten meer wordt gekeken naar de tijdstippen en momenten waarop behoefte is aan extra toezicht. Is het druk op het strand, dan worden er extra agenten ingezet. Is het slecht weer en blijven bezoekers weg, dan juist minder.
Daarnaast kunnen deze politiemensen waar nodig terugvallen op de agenten van de verschillende teams die sowieso ook al langs de kust werken. Ook zet de politie tijdens diverse grote evenementen, zoals het Vuurwerkfestival in Scheveningen, extra personeel in.
Samen sterk in de hulpverlening!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2018, 22:50:36
Politie zorgt voor handhaving en veiligheid aan de kust


Foto('s) politie.nl

Als ik dit zo lees verandert er minder dan op basis van het eerste persbericht bleek. Alleen de reddingen, korte broeken en zwemkleding verdwijnen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2018, 10:51:32
Als ik dit zo lees verandert er minder dan op basis van het eerste persbericht bleek. Alleen de reddingen, korte broeken en zwemkleding verdwijnen.

De politie gaat niet meer met bootjes zee op, de opleiding zwemmers verdwijnt en daarmee waarschijnlijk ook de wetsuits en het overige materiaal tbv reddingen in kouder water. Volgens Silque komen in drukke tijden vanuit het hele land agenten om bijstand te verlenen aan het Scheveningse strand etc., die kennismaking/opleiding met/voor het natte strandwerk zal dan ook wel in de loop der tijd verdwijnen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2018, 20:35:18
De politie gaat niet meer met bootjes zee op, de opleiding zwemmers verdwijnt en daarmee waarschijnlijk ook de wetsuits en het overige materiaal tbv reddingen in kouder water. Volgens Silque komen in drukke tijden vanuit het hele land agenten om bijstand te verlenen aan het Scheveningse strand etc., die kennismaking/opleiding met/voor het natte strandwerk zal dan ook wel in de loop der tijd verdwijnen.
De Eenheid Den Haag is iets groter dan de stad Den Haag; maar het gaat om agenten van binnen de eenheid die voor een plek in het KD kunnen solliciteren.