Bijzonder B-vervoer door het Rode Kruis

Auteur Topic: Bijzonder B-vervoer door het Rode Kruis  (gelezen 8366 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 12 maart 2018, 21:14:00
https://twitter.com/RodeKruis/status/973223971784155136

Citaat
Rode Kruis brengt kwetsbare patiënten naar huis
Het komt steeds vaker voor dat kwetsbare patiënten op de Spoedeisende Hulp wel naar huis mogen, maar niet zelfstandig naar huis kunnen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet alleen naar huis met het openbaar vervoer en hebben geen netwerk om te helpen. Daarom hebben het Rode kruis, drie Rotterdamse ziekenhuizen en Laurens samen een nieuwe voorziening in het leven geroepen. Het Rode Kruis brengt de kwetsbare patiënten vanaf de SEH naar huis en helpt hen thuis op weg. Het gaat om een proefperiode van 3 maanden. lees verder




cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2018, 20:58:36
https://twitter.com/RodeKruis/status/973223971784155136

Leuk initiatief.
Denk alleen dat de taxibedrijven dit niet zo leuk vinden. Die kunnen ook best iemand ophalen op de SEH en thuis op de bank afzetten.

Jammer dat er door inzet van 'vrijwilligers' andere mensen geen geld kunnen verdienen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2018, 21:09:07
De toegevoegde waarde zit wat dat betreft ook meer in de extra zaken die het rode kruis levert. Zoals het rondje dat door het huis gemaakt word om te kijken of de persoon zelfstandig en veilig thuis kan zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2018, 22:42:23
De toegevoegde waarde zit wat dat betreft ook meer in de extra zaken die het rode kruis levert. Zoals het rondje dat door het huis gemaakt word om te kijken of de persoon zelfstandig en veilig thuis kan zijn.

Want dat weet de vrijwilliger? Het is een nobel iniatief maar ik vraag mij wel af of het juist is. De bezuinigingen in de afgelopen jaren hebben hun sporen achtergelaten, waaronder patiënten die te lang op de SEH blijven omdat zij niet doorgeplaatst worden. Of het Rode Kruis dat probleem met vrijwilligers moet oplossen?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2018, 18:15:56
Er moet gewoon weer meer geld naar de hulpdiensten na de jaren van bezuinigingen. Zijn in mijn ogen de eerste die weer moeten profiteren van de groeiende economie.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2018, 22:00:33
Want dat weet de vrijwilliger? Het is een nobel iniatief maar ik vraag mij wel af of het juist is. De bezuinigingen in de afgelopen jaren hebben hun sporen achtergelaten, waaronder patiënten die te lang op de SEH blijven omdat zij niet doorgeplaatst worden. Of het Rode Kruis dat probleem met vrijwilligers moet oplossen?

Het Rode Kruis heeft als doelstelling ondermeer de zelfredzaamheid van mensen vergroten. Het ondersteunen van mensen bij de overgang van ziekenhuis naar huis past daar volgens mij wel in.
Vrijwilligers van het rode kruis kunnen nagaan of het netwerk van mensen in staat is hulp te bieden. De mensen kunnen in een telefooncirkel opgenomen worden, ze kunnen tips en hulp krijgen om langer zelfstandig te wonen etc.

 Het vervoer van het ziekenhuis naar huis is inderdaad iets wat een taxi bedrijf ook kan doen, en wat ook gewoon vergoed wordt volgens mij. De verzekeraar betaalt liever een taxi dan een ziekenhuisbed. Doordat het rode kruis het doet heeft het rode kruis wel een mooie ingang om te mensen voor de andere projecten te koppelen



RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2018, 11:45:04
...

 Het vervoer van het ziekenhuis naar huis is inderdaad iets wat een taxi bedrijf ook kan doen, en wat ook gewoon vergoed wordt volgens mij. De verzekeraar betaalt liever een taxi dan een ziekenhuisbed. Doordat het rode kruis het doet heeft het rode kruis wel een mooie ingang om te mensen voor de andere projecten te koppelen

Dat is zeker waar en zeer nuttig.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2018, 13:13:40
Het Rode Kruis heeft als doelstelling ondermeer de zelfredzaamheid van mensen vergroten. Het ondersteunen van mensen bij de overgang van ziekenhuis naar huis past daar volgens mij wel in.
Vrijwilligers van het rode kruis kunnen nagaan of het netwerk van mensen in staat is hulp te bieden. De mensen kunnen in een telefooncirkel opgenomen worden, ze kunnen tips en hulp krijgen om langer zelfstandig te wonen etc.

 Het vervoer van het ziekenhuis naar huis is inderdaad iets wat een taxi bedrijf ook kan doen, en wat ook gewoon vergoed wordt volgens mij. De verzekeraar betaalt liever een taxi dan een ziekenhuisbed. Doordat het rode kruis het doet heeft het rode kruis wel een mooie ingang om te mensen voor de andere projecten te koppelen

Taxivervoer van en naar het ziekenhuis is iets wat de patiënt zelf dient te betalen, wat soms nog wel eens een probleem kan zijn bij kwetsbare ouderen. In welke mate je dit vervolgens weer kan terugvragen bij een bepaalde verzekering durf ik niet te zeggen.

Wat ik mij afvraag bij dit nobele initiatief; wat doet de RK vrijwilliger indien hij of zij een onveilige thuissituatie aantreft? Weer retour naar de SEH? Er zijn op doorsnee zaterdagavond weinig andere plaatsen waar je naartoe kan, dit is ook een oorzaak voor de vele 'sociale opnames' in ziekenhuizen. Er zijn echter wel diverse andere initiatieven om de beddendruk te verlagen, zoals een wijkverpleegkundige op de SEH die direct thuiszorg in gang kan zetten en een 'buurtkliniek' in Amsterdam voor laagcomplexe acute zorg voor kwetsbare ouderen.  


Dave023

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
  • GGD/RK
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2021, 10:19:14
Het Rode Kruis vervoert, in tegenstelling tot taxi's, mensen met een 2-mans bezetting. Naast de chauffeur is er een EHBO-er aan boord die gedurende de reis de cliënt in de gaten houd en zo nodig kan ingrijpen.
Ook vervoert het Rode Kruis in tegenstelling tot reguliere taxi's corona-patiënten van/naar ziekenhuizen/verpleeghuizen.

Overigens is dit niet alleen zittend of per rolstoel, ook rijden er diverse Rode Kruis-ambulances rond die liggend vervoer verzorgen.

https://www.destentor.nl/veluwe/van-deze-witte-ambulance-rijden-er-maar-vier-in-nederland-en-eentje-staat-in-oldebroek~aeae24b5/


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 9 april 2021, 12:25:51
Het Rode Kruis kan zijn nut nu inderdaad mooi aantonen.