Coördinatieteam Waddeneilanden (CoWa)

Auteur Topic: Coördinatieteam Waddeneilanden (CoWa)  (gelezen 4348 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2018, 21:09:23
Oftewel, geen standaard partners in het overleg. De enige toevoeging bij een CoWa blijft dus een ontkleurde officier als leider motorkapoverleg.

Oefeningen zijn in deze ook geen extra, er worden als het goed is standaard oefeningen gehouden voor officieren van dienst. Deze worden dus in dit geval gehouden in de samenstelling van daar, met de leider CoWa erbij.
Uitspraken op persoonlijke titel


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 38,259
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 38,259
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2018, 01:20:57
Rampenbestrijding op de Friese Waddeneilanden: hoe doen we dat precies?

13 maart 2018

Een natuurbrand op een Waddeneiland midden in de zomer, of paniek tijdens het Oerol festival… Wat als er een groot incident met veel gewonden plaatsvindt op een Fries Waddeneiland? Snel en effectief handelen is dan cruciaal, maar op een Waddeneiland gaat dat net even anders dan bij een crisis aan de vaste wal. Veiligheidsregio Fryslân zorgt er voor dat alle hulpverleningsdiensten ook op de Friese eilanden optimaal kunnen samenwerken tijdens een incident.

Moeilijk bereikbaar
Vanwege de geïsoleerde ligging van de Waddeneilanden zijn extra hulpverleners en hun materieel niet één-twee-drie op een eiland. “De Friese Waddeneilanden moeten zich de eerste paar uur dus zelf kunnen redden met de hulpdiensten en materialen die al aanwezig zijn op het eiland,” vertelt Ron Veenstra, beleidsmedewerker bij Veiligheidsregio Fryslân. “Zij hebben daarbij voortdurend contact met de hulpverleningsdiensten aan de vaste wal. Dat vraagt om hele goede afspraken en afstemming.”

Coördinatieteam Waddeneilanden
Om de samenwerking tussen de hulpdiensten op de eilanden in goede banen te leiden, is er sinds 2015 een Coördinatieteam Waddeneilanden (CoWa) actief op elk Fries Waddeneiland. Het Coördinatieteam Waddeneilanden is een overlegstructuur met o.a. de brandweer, politie en geneeskundige dienst. Omdat het CoWa al aanwezig is op de Friese Waddeneilanden, kunnen de hulpdiensten op de eilanden snel starten met de bestrijding van het incident.

Benieuwd hoe dit eruit ziet? Bekijk de CoWa-film.

Oefenen om vakbekwaam te blijven
Gelukkig komt een grote ramp of incident op de Friese Waddeneilanden niet vaak voor, maar de hulpverleningsdiensten moeten er wel klaar voor zijn. Veenstra: “Het is daarom belangrijk om te blijven oefenen. Want wat je vaak doet, doe je goed!” Om de CoWa-teams vakbekwaam te houden, organiseert de afdeling Crisisbeheersing van Veiligheidsregio Fryslân jaarlijks CoWa-oefeningen op de vier Friese Waddeneilanden. Zo dragen het CoWa en de crisisfunctionarissen van Veiligheidsregio Fryslân bij aan veiligheid op de Waddeneilanden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,682
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2018, 09:37:05
Extra hulpverleners kunnen wel snel op de eilanden zijn maar de aanvoer van wat zwaarder materieel is afhankelijk van de veerdiensten.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 984
Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2018, 22:57:38
Extra hulpverleners kunnen wel snel op de eilanden zijn maar de aanvoer van wat zwaarder materieel is afhankelijk van de veerdiensten.

In het verleden zijn er niet veel grote incidenten geweest op de eilanden, op wat grote branden na dan... Dus zo'n paniek loopt het niet ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 38,259
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2018, 01:21:33

https://www.facebook.com/Veiligheidsregiofryslan/posts/884701685043022

Hulpverlening op de Wadden: “Iedereen kent zijn taak!”

Bron: https://www.veiligheidsregiofryslan.nl/over-ons/nieuwsoverzicht/hulpverlening-op-de-wadden-iedereen-kent-zijn-taak/
23 maart 2018

Stel je voor: midden op de Waddenzee, op de vaarroute naar Terschelling, vaart een passagiersschip met meer dan 100 opvarenden tegen een vrachtschip aan. Het gevolg: een onbekend aantal gewonden, een vastgelopen schip en een gestremde vaarweg. En dat op Goede Vrijdag, wanneer heel veel toeristen naar Terschelling willen… Met dit scenario oefende Veiligheidsregio Fryslân samen met alle betrokken hulpverleningsdiensten deze week de hulpverlening op de Wadden.

Slachtoffers naar de eilanden
Eén van de vraagstukken bij een ongeval op de Waddenzee is waar je de slachtoffers heen brengt: naar een eiland of naar de wal? “Het mooie is dat dat zichzelf vaak al stuurt,” vertelt Christian Hoogstra, Officier van dienst Geneeskundig (OvdG). “Al voordat wij bij deze oefening in de lead kwamen werden de eerste slachtoffers al naar Terschelling gevaren. Dat was het meest dichtbij en dus ook een logische keuze.” Tegelijkertijd levert dat ook een extra uitdaging op: op een eiland is immers maar een minimale behandelcapaciteit op medisch gebied. Hoogstra: “Om goede eerste hulp te kunnen bieden hebben we op het eiland twee ambulances standby staan, en ook de huisartsen helpen mee in de eerstelijns hulpverlening. Daarmee konden de slachtoffers goed worden geholpen en was het niet nodig om hen alsnog naar de vaste wal te brengen.”



Sociaal isolement op de eilanden
Ook een gestremde vaarweg op de Waddenzee levert uitdagingen op. “Als de veerdiensten niet kunnen varen, krijg je een sociaal isolement op de eilanden,” legt Wopke Kuipers, Officier van dienst Water, uit. “Mensen willen graag op vakantie; er ontstaan opstoppingen in Harlingen en op Terschelling. Daar moet iets voor worden geregeld. Daarnaast is er ook nog recreatie- en beroepsvaart onderweg.” Soms zijn er alternatieve vaarroutes, maar die zijn er lang niet altijd. Kuipers: “Bij dit oefenscenario was er een alternatieve route door het Schuitgat, maar dat heeft een beperkte diepgang. Niet elk schip zal daar dus gebruik van kunnen maken.” Duidelijke communicatie is in dit soort situaties erg belangrijk. Kuipers: “Zowel vanaf de plaats van het incident als vanuit de centrale meldpost Waddenzee, de Brandaris, proberen we alle vaarweggebruikers goed te informeren.”



Samenwerking tussen eiland en vaste wal
Om dergelijke incidenten goed te kunnen aanpakken werken de hulpverleningsdiensten nauw met elkaar samen. “Vanaf het eiland levert het Coördinatieteam Waddeneilanden (CoWa) de eerste opvang bij een crisis,” vertelt Floor Lagerweij, leider CoWa op Terschelling. Omdat het CoWa al aanwezig is op de Friese Waddeneilanden, kunnen zij snel starten met de bestrijding van een incident op de eilanden of de Waddenzee. “Vanaf de vaste wal helpt het Commando Plaats Incident (CoPI) hen daarbij: bijvoorbeeld door extra handen te bieden, door slachtoffers op te vangen of door te helpen bij de aanpak van een milieu-incident,” vult leider CoPI Freek Wijning aan. Samen besluiten het CoWa en het CoPI welke acties nodig zijn. “Die structuur breng je niet aan, dat gebeurt,” licht OvdG Hoogstra toe. ”Iedereen kent zijn taak. Ook op het eiland kennen ze hun taak en weten ze zonder sturing eigenlijk al wat ze moeten doen. Maar we zullen het hier aan de wal wel moeten gaan coördineren.”



Oefenen om vakbekwaam te blijven
Gelukkig komt een grote ramp of incident op de Waddenzee niet vaak voor, maar de hulpverleningsdiensten moeten er wel klaar voor zijn. Daarom organiseert de afdeling Crisisbeheersing van Veiligheidsregio Fryslân jaarlijks CoWa-oefeningen op en met de vier Friese Waddeneilanden. Zo dragen het CoWa en de crisisfunctionarissen van Veiligheidsregio Fryslân bij aan veiligheid op de Waddeneilanden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,682
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2018, 11:00:00
Hulpverlening op de Wadden: “Iedereen kent zijn taak!”

Bron: https://www.veiligheidsregiofryslan.nl/over-ons/nieuwsoverzicht/hulpverlening-op-de-wadden-iedereen-kent-zijn-taak/
23 maart 2018

Stel je voor: midden op de Waddenzee, op de vaarroute naar Terschelling, vaart een passagiersschip met meer dan 100 opvarenden tegen een vrachtschip aan. Het gevolg: een onbekend aantal gewonden, een vastgelopen schip en een gestremde vaarweg. En dat op Goede Vrijdag, wanneer heel veel toeristen naar Terschelling willen… Met dit scenario oefende Veiligheidsregio Fryslân samen met alle betrokken hulpverleningsdiensten deze week de hulpverlening op de Wadden.

Daarvoor is o.a.het Incidentbestrijdingsplan Waddenzee,CRW Coordinatie Regeling Waddenzee. (64 pag.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,682
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2018, 12:52:28
In de praktijk wordt de aanvaring op VHF kanaal16, een openbaar kanaal, gemeld bij de Kustwacht/SAR die vervolgens uitvraagt over de eventuele behoefte aan externe assistentie o.a. gelet op de soort en de ernst van de calamiteit, aantallen slachtoffers etc.
In het onderhavige voorbeeld 100 passagiers op de veerboot Harlingen-Terschelling (Doeksen) zullen min of meer automatisch onmiddellijk de KNRM vaartuigen van Harlingen,Terschelling en Vlieland ter plaatse gaan al dan niet aangevuld met ambulance medewerkers, brandweerlieden etc. eventueel een of meerdere SAR helikopters en de nodige particuliere hulpverleners/bergers en overige vaartuigen in de buurt.
Afhankelijk van de situatie kunnen ook de KNRM vaartuigen van Texel, Den Helder, Ameland, Lauwersoog etc. Overheidsvaartuigen van RWS, Politie, KMAR en Douane ter plaatse gaan.

Ook andere incidenten worden geoefend bijv. :
20-09-2014 door Redmer van der Meer (admin)
Afgelopen week waren de veerboten van Rederij Doeksen toneel voor een anti-terreuroefening van de Dienst Speciale Interventies (DSI). Dinsdag was de veerboot Midsland onderdeel van de oefening en afgelopen woensdag de veerboot Spathoek.
De oefening werd op verzoek van ATLAS, een samenwerkingsverband van interventie-eenheden, politie en leger van landen van de Europese Unie. Dit keer werd de oefening georganiseerd door de Nederlandse DSI. De DSI heeft als taak terroristische misdrijven of groot geweld aan te houden, tegen te houden of uit te schakelen. Doel van de oefening was om gezamenlijk te trainen en van elkaar te leren om in een echte situatie beter te kunnen handelen. Er deden 175 lieden van ATLAS mee en zij maakten gebruik van snelle motorboten, waterscooters en helikopters. Tijdens de oefening waren er 450 figuranten aan boord.
Op dinsdag, bij de ‘kaping’ van de Midsland was het scenario als volgt:
Er is geen radiocontact meer met een passagiersschip dat van Hamburg naar Amsterdam vaart. Ter hoogte van het Duitse Cuxhaven is alle communicatie weggevallen.
Ten oosten van Vlieland grijpen de Europese interventie-eenheden in. Het schip word geënterd en de terroristen worden met verfkogels uitgeschakeld of bij de entering gevangen genomen. Nadat het dek is veroverd, worden alle binnenruimtes veiliggesteld. Tijdens de actie is er nog geen medisch personeel aanwezig. Dit kan pas aan boord als de hele operatie is afgerond en de kust veilig is. Daarom moeten speciale DSI-leden de zwaargewonden stabiliseren.
De politie publiceerde enkele spectaculaire beelden:
http://www.veerbootinfo.nl/2014/09/veerboten-doeksen-onderdeel-anti-terreuroefening/