Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland

Auteur Topic: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland  (gelezen 15821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2018, 09:57:28
Ik vraag me inderdaad af wanneer een instantie een hulpdienst is, dit is in mijn ogen niet gekoppeld aan het gebruik van licht en geluidsignalen.
De Reddingsbrigades mogen helemaal niet met toeters en bellen rijden, dat ze het doen is een andere zaak, maar officieel mag het niet.
Maar wacht zegt dit dan weer over een hulpdienst?
Fout. De Reddingsbrigade mag het wel. De KNRM weer niet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2018, 11:01:08
Fout. De Reddingsbrigade mag het wel. De KNRM weer niet.

Opmerkelijk dat o.a. de KHV’s der KNRM (nog) niet op het lijstje staan. Deze KHV’s worden ingezet als ambulance in moeilijk begaanbare gebieden.

De hulpverleningen van de KNRM vinden hoofdzakelijk plaats op het water.
Maar de KNRM is ook actief op het land.
De reddingstations langs de Noordzeekust zijn uitgerust met een zogenaamd kusthulpverleningsvoertuig ook wel de KHV truck genoemd: een speciale truck voor hulpverlening op het strand en in moeilijke begaanbaar terrein (o.a. duin). De trucks ondersteunen reddingboten vanaf de wal in geval van (grote) zoekacties, maar worden meestal ingezet voor gewondentransporten vanaf het strand.
In de alarmeringsprotocollen voor hulpdiensten aan de kust is de KNRM een vast onderdeel zodra een ambulance nodig is voor vervoer van een slachtoffer. Dergelijke assistentie kan ook verleend worden voor politie- en brandweertaken.

https://www.knrm.nl/wat-doet-de-knrm/redden-en-helpen/kusthulpverlening

Andere koek is de verhuizing van het reddingbootlanceer voertuig

Grootscheepse verhuizing van reddingbootlanceervoertuig

https://www.knrm.nl/nieuws/grootscheepse-verhuizing-van-reddingbootlanceervoertuig



Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2018, 11:56:19
Opmerkelijk dat o.a. de KHV’s der KNRM (nog) niet op het lijstje staan. Deze KHV’s worden ingezet als ambulance in moeilijk begaanbare gebieden.

De hulpverleningen van de KNRM vinden hoofdzakelijk plaats op het water.
Maar de KNRM is ook actief op het land.
De reddingstations langs de Noordzeekust zijn uitgerust met een zogenaamd kusthulpverleningsvoertuig ook wel de KHV truck genoemd: een speciale truck voor hulpverlening op het strand en in moeilijke begaanbaar terrein (o.a. duin). De trucks ondersteunen reddingboten vanaf de wal in geval van (grote) zoekacties, maar worden meestal ingezet voor gewondentransporten vanaf het strand.
In de alarmeringsprotocollen voor hulpdiensten aan de kust is de KNRM een vast onderdeel zodra een ambulance nodig is voor vervoer van een slachtoffer. Dergelijke assistentie kan ook verleend worden voor politie- en brandweertaken.

https://www.knrm.nl/wat-doet-de-knrm/redden-en-helpen/kusthulpverlening
Nu klinkt het net of alleen dat KNRM dat doet. Maar in veel gevallen wordt dit gedaan door de reddingsbrigades. De toeters en bellen van de reddingsbrigades hebben ook te maken met de nationale reddingsvloot, iets waar de KNRM weer niet aan mee doet. Maar ik ben met je eens dat het voor de KNRM in een aantal gevallen handig zou zijn als zij ook over toeters en bellen beschikken.
Andere koek is de verhuizing van het reddingbootlanceer voertuig
Grootscheepse verhuizing van reddingbootlanceervoertuig
https://www.knrm.nl/nieuws/grootscheepse-verhuizing-van-reddingbootlanceervoertuig
Ja, dat was een mooi klusje ;-) Maar zonder blauw-blauw. In IJmuiden is gebruik gemaakt van transportbegeleiding en in Zandvoort en Noordwijk van de gereserveerde route.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2018, 12:00:33
Het is maar net met welk doel er over dat fietspad of over een andere verboden route wordt gereden.
Een paar voorbeelden :
De bemanning van de KNRM reddingsboot van Neeltje Jans buiten die bij een noodoproep via de Kustwacht moest uitrukken gebruikte vanwege de aanmerkelijk snellere route een verboden weg over het Roompot gedeelte van de Oosterschelde Dam. De politie die kennelijk meeluisterde stond dan aan het eind van de route en schreef uitvoerig.
Met priveauto's of met de bootwagen? Maar als het levens red denk ik dat de KNRM met de wegbeheerder in gesprek moet gaan.
De KNRM reddingsboot van Harlingen, die niet mag slepen, bracht al slepende een vaartuig in nood de haven binnen. De bemanning van de politieboot schreef. De burgemeester van Harlingen ook voorzitter van de plaatselijke KNRM cie, ging zich hier hevig tegen verzetten.
Dat is een bekend geval en was in dit geval terecht. Maar de burgemeester heeft zoveel stampij gemaakt dat de bekeuring is verscheurd.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2018, 12:19:16
Even terugkomend op TS, als zij dezelfde ontheffing in het voertuig hebben als ik van RWS heb dan mogen zij die weg gewoon nemen. In de ontheffing staat C01 gewoon benoemd, zo ook de benaming "doelgroepenrijstroken of rijbanen".

Verder is hulpdienst een heel groot woord en is het breder dan de voertuigen waar Dinozo over spreekt, dat zijn alleen voertuigen die OGS mogen voeren. Wij als IM aannemers worden tijdens het IM ook gezien als hulpdienst terwijl wij alleen zorgen voor een veilige werkplek en de inzet van Politie/RWS enz. kan dan daar worden gedaan waar zij beter kunnen worden gebruikt.

Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2018, 13:46:32
Met priveauto's of met de bootwagen? Maar als het levens red denk ik dat de KNRM met de wegbeheerder in gesprek moet gaan.

De opstappers ging met privéauto's van huis naar het station voor de grote KNRM boot Neeltje Jans buiten.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2018, 14:19:18
De opstappers ging met privéauto's van huis naar het station voor de grote KNRM boot Neeltje Jans buiten.
Hmmm, lastig. Brandweervrijwilligers moeten zich ook aan de regels houden als ze in een priveauto rijden. Maar als het echt serieus scheelt dan moet er toch te praten zijn. Hoop ik......


guest12562

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2018, 20:28:26
Bijzonder dat hier wordt gezegd dat de Reddingsbrigade het wel zou mogen.
Als je ziet wat voor eisen er aan de andere hulpdiensten worden gesteld om met toeters en bellen te rijden en naar ik begrijp worden die eisen niet aan de Reddingsbrigades gesteld, dan zou je toch zeggen dat zij niet op het strand met toeters en bellen mogen rijden.
Recent nog een aardige discussie gehad over het opleiden en geoefend en getraind houden van brandweer chauffeurs op de openbare weg, ik ben er zeker van dat de Reddingsbrigades anders worden opgeleid en dan bedoel ik intern. Daarom kun je dat niet vergelijken met brandweer chauffeurs die gecertificeerde instructeurs als begeleider mee krijgen.
De politie heeft ook van die opleidingen, vandaar mijn twijfel over de Reddingsbrigades en hun bevoegdheden.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2018, 21:34:19
Bijzonder dat hier wordt gezegd dat de Reddingsbrigade het wel zou mogen.
Toch is het wel zo. En ze hebben hun eigen branchinstructie en pittige opleiding. Of en hoe deze afwijkt van de andere branchinstructies weet ik niet. En even snel chauffeur worden lukt ook niet omdat eerst een aantal papieren op het reddingsvlak moet hebben.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2018, 20:45:25
Bijzonder dat hier wordt gezegd dat de Reddingsbrigade het wel zou mogen.
Als je ziet wat voor eisen er aan de andere hulpdiensten worden gesteld om met toeters en bellen te rijden en naar ik begrijp worden die eisen niet aan de Reddingsbrigades gesteld, dan zou je toch zeggen dat zij niet op het strand met toeters en bellen mogen rijden.
Recent nog een aardige discussie gehad over het opleiden en geoefend en getraind houden van brandweer chauffeurs op de openbare weg, ik ben er zeker van dat de Reddingsbrigades anders worden opgeleid en dan bedoel ik intern. Daarom kun je dat niet vergelijken met brandweer chauffeurs die gecertificeerde instructeurs als begeleider mee krijgen.
De politie heeft ook van die opleidingen, vandaar mijn twijfel over de Reddingsbrigades en hun bevoegdheden.

De reddingsbrigade  wordt gewoon genoemd. Hebben inderdaad een eigen brancherichtlijn en worden degelijk opgeleid inclusief gecertificeerde instructeurs en trainings-ogs ritten. Bij de NHT van het Rode Kruis is dit idem. Je kunt meer discussie hebben over de voortgezette rijopleidingen voor staffunctionarissen van de veiligheidsregio in sommige regio's.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.