De titel "reddingsbrigade" zou beschermd moeten worden.

Auteur Topic: De titel "reddingsbrigade" zou beschermd moeten worden.  (gelezen 23099 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 5 november 2005, 11:02:30
Zijn we na de treinramp in Harmelen eindelijk beland in een situatie dat ambulance Nederland een geheel aan het worden is, zijn er weer mensen die eigen/ particuliere diensten willen gaan beginnen?
Gelukkig is dat niet het streven van de regering. Een vergunning wordt niet zonder meer aan de eerste de beste ondernemer gegund. Stel je voor. Terug in de tijd.

Overigens ben ik voor een ”bescherming”. Hulpverlenen is iets anders dan “bakker” of “slager”. Hoe gek het ook klinkt, als je je als bakker presenteert, maar dat niet bent, val je al snel door de mand. Klanten blijven weg, je moet dan je handeltje wel stoppen.
Helaas is het in hulpverleningsland nog steeds zo, dat iedereen bedrijven kan opstarten en tussen de mazen van de wet door blijven werken. Op dit oment neemt het aantal van dit soort bedrijven alleen maar toe.
Het is daarom goed om kaders aan te brengen (zoals nu is gebeurd met Rapid/ First Responder) waar bedrijven zich aan moeten houden, waar de verantwoordelijkheden liggen. Noem het registratie, noem het bescherming. Waar het omgaat is dat kwakzalverij en overschatting moet worden tegengegaan.

En wie zegt dat “ambulance”niet beschermd is? Probeer maar eens rond te gaan rijden in een voertuig voorzien van ambulance merktekens.
Maak je geen zorgen, we gaan geen ambulance dienst of brandweer organisatie opzetten, en ik wil juist niet terug in de tijd.. Ik had het over de wettelijke context en overheidsbeleid..  
De overheid houd een particuliere ondernemer niet tegen, maar hij moet zich gelukkig aansluiten bij een veiligheidsregio, lees RAV bestuur.. ,En nog lang niet alle RAV's zijn ingericht als een onafhankelijke opdrachtgever, aan de ondernemers die het vervoer opzich nemen..

Het was in dit geval een voorbeeld voor de beeldvorming, dat het zelfde geld voor reddingsbrigades. Redding(s)brigade is geen beschermde term en kan het ook niet meer worden..  (Er zijn al meerdere namen onderzoeken geweest, die dat hebben aangetoond..)Je kan formeel ook niet meer zeggen wij zijn DE AMBULANCE, DE BRANDWEER, of DE REDDINGBRIGADE.. Er hoort formeel een naampje achter, pas dan is het een beschermde naam..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 6 november 2005, 00:02:34
En wie zegt dat “ambulance”niet beschermd is? Probeer maar eens rond te gaan rijden in een voertuig voorzien van ambulance merktekens.

Ik doe niks anders!!

Maar het woord "AMBULANCE" of "REDDINGSBRIGADE" op zich geeft een verwachtingspatroon aan. Dat is precies hetzelfde als een huisartsen wagen, of wat dacht je van GNK Ambu- en GNK SIGMA-voertuig waarop "AMBULANCE" staat. Zo is eigenlijk Hogé precies dezelfde "vreemde" eend tussen het geheel. Of wat dacht je van Reddingsbrigade 't Spant. Op hun boot staat toch LIFEBOAT/ GUARD, precies hetzelfde als op de reddingspost in Zandvoort zuid.


Voor mij is de omschrijving van "REDDINGSBRIGADE" een verzamelnaam en zeker niet beschermd. Of zijn alle reddingsbrigades identiek qua inzet, opleiding etc.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 6 november 2005, 00:50:14
Ja, en wat denk je dat we doen als we voorbij iemand varen die om hulp roept. Wat is dan de verwachting...
En wat denk je dat we doen. Er uit halen natuurlijk. En we bieden hulp, minimaal op hetzelfde niveau als de beste onder de reddingsbrigades. Dus wij voldoen aan de verwachting van het publiek, niets waarvoor collega's zich behoeven te schamen. En als wij assistentie nodig hebben zullen wij die vragen, ongeacht of wij  iemand aardig vinden of niet, omdat dat in het belang van de hulpvrager is. Omdat die recht heeft op de snelste, best mogelijke hulp. Van wie dan ook. Als iemand in het water voor z'n leven vecht zal 't 'm worst zijn hoe erkend en beschermd de naam van de hulpverlener is die 'm er uit haalt. Dat is alleen in het belang van de hulpverlener met een ego(probleem).

Onderscheidende hulpverlening doe je door je in kwaliteit te onderscheiden, de rest komt vanzelf. Er staat ook geen "reddingsbrigade" op onze boot, dus waar maken we ons druk om. De naam reddingbrigade.net komt door het weigeren van ons commentaar van de zijde van de beheerders van de site reddingsbrigade.net op aldaar toegeeigende reddingen die in werkelijkheid door ons verricht werden. Had men ons de gelegenheid gegeven om ons zegje te doen, of de artikelen aangepast was reddingbrigade.net (onze enige "link" met de reddingsbrigade) er nooit gekomen.

Henk


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #33 Gepost op: 6 november 2005, 14:55:19
Okay, maar als je dan weet van dat ego probleem..

Mogelijkheid 1: Je distantieert je ervan
Mogelijkheid 2: Je gaat er lekker tegenaan schoppen

Mij lijkt het verstandig om je te distantieren en door eigen prestatie je te onderscheiden

Helaas Henk zit het in jouw karakter om vooral ook te gaan lopen schoppen.  Dat je hiermee soms kwaad bloed zet boeit je niet op zo'n moment. Maar dat de vereniging HOGE daar de 'dupe' van wordt is wel duidelijk.

Sander (Die in zijn hart een ZEER grote & speciale plek heeft gereserveerd voor Henk!!)
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 6 november 2005, 15:00:52
En ik maar denken dat ik me nog zo goed inhoud  ???  ;D Veel beter als vreuger...

Nou, ga ik me nog meer in zitten te houden...

Bedank weer voor je wijze woorden, Xander.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #35 Gepost op: 8 november 2005, 23:53:17
Citaat
MedicalRescue.NL heeft ook een waterrescue tak, die zich inmiddels redelijk kan meten met een bovengemiddelde bij een KNRBD reddingsbrigade, maar daarom noemen wij ons nog geen reddingsbrigade..

Tja, waarom niet, wat zijn de rationele gronden om je niet bij RN aan te sluiten? Ook voor HOGE is het volgens mij een optie.

Aan de structuur hoeft niets te veranderen, je kunt begunstigend lid worden en dan ben je deel van RN, wat zijn de argumenten om dit niet te willen? Heeft dat met 'vreuger' en beeldvorming te maken?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 9 november 2005, 00:16:52
Bij de oprichting van de RB Blaricum kwam er al verzet van de RB Huizen, maar dit werd ongegrond verklaard omdat het twee gemeentes betrof. Bij aanmelding van een nieuw lid kunnen de omliggende brigades protesteren en in ons geval zal dat zeker gebeuren. Wij staan al op gespannen voet en willen dat niet erger maken door ons als reddingsbrigade aan te melden. Komt nog bij dat wij wars zijn van gebieden en andere dergelijke beperkingen. Als iemand in nood is en wij kunnen er het snelst zijn, of het nu Harderwijk is of Marken, dan gaan we er heen. Nog nooit last gehad met Marken als we ergens eerder bij waren en zij terug konden. Wel eens gehad dat de brandweerboot van Bunschoten bij Harderwijk niets uit kon richten en wij daar de klus klaarden, waar ze achteraf alleen maar lof voor hadden. (hoe kan dat nou, jullie lukt met één boot wel wat ons met twee boten niet lukt  ???).

Nee, ik denk er eerder over om reddingbrigade.net op te heffen en naar een mooi nieuw domein te claimen en te verhuizen gezien het feit dat reddingbrigade.net zo gevoelig ligt. Misschien heeft men juist wel gelijk als men zegt "verschil moet er zijn..." ::)

Henk


sjon

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 9 november 2005, 10:24:31
Nee, ik denk er eerder over om reddingbrigade.net op te heffen en naar een mooi nieuw domein te claimen en te verhuizen gezien het feit dat reddingbrigade.net zo gevoelig ligt. Misschien heeft men juist wel gelijk als men zegt "verschil moet er zijn..." ::)

Henk

Goed idee, eerste stap.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #38 Gepost op: 9 november 2005, 22:34:13
Lijkt me heel verstandig, als je zo trots ben op het HOGE snap ik niet dat je domein naam niet www.hode.net is. En je reddingbrigade.net wel houdt maar niet gebruikt.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


sjon

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 9 november 2005, 23:55:44
Lijkt me heel verstandig, als je zo trots ben op het HOGE snap ik niet dat je domein naam niet www.hode.net is. En je reddingbrigade.net wel houdt maar niet gebruikt.

Alle varianten van HOGE zijn al bezet qua url.... maar je kan er best rescue-hoge.nl van maken ofzo.... alleen "-hoge.nl" achter de rescue plakken op de tube en Henk heeft ze eigen identiteit om zich te onderscheiden van de reddingsbrigades.

Als ik nu hiermee geen positieve bijdrage mee heb geleverd weet ik het ook niet meer....