De titel "reddingsbrigade" zou beschermd moeten worden.

Auteur Topic: De titel "reddingsbrigade" zou beschermd moeten worden.  (gelezen 23193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #80 Gepost op: 27 november 2005, 11:50:34
Maarten,

helemaal met je eens als je zegt dat een uniforme uitstraling, ook middels striping en logo, de herkenbaarheid van reddingsbrigades vergroot. Maar reddingsbrigades zijn reddingsbrigades en blijven autonoom en laten zich geen regels voorschrijven. Hoe goed ook bedoeld en doordacht. Om een paar voorbeelden te geven,


Welke vaartuigen zijn in gebruik bij reddingsbrigades? Tip: ga niet kijken naar redvesten en uniforme kleding!! Best wel moeilijk. Ik zou liever zien dat de reddingsbrigades bijvoorbeeld gebruik maken van een vlag in hun antenne / achterbeugel.

RR (die een piratenvlag hoog in top heeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #81 Gepost op: 28 november 2005, 11:57:14
Als het goed is geeft je bemanning de uitstraling en niet de boot. De verschillen in de boten zijn zo groot dat je dat toch niet voor elkaar kan krijgen. Wat wel scheelt als je mensen in uniforme kleding op pad stuurd (of in overlevingspak of in geel of rood shirt) en netjes met een redvest om.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 28 november 2005, 14:21:46
Als het goed is geeft je bemanning de uitstraling en niet de boot. De verschillen in de boten zijn zo groot dat je dat toch niet voor elkaar kan krijgen. Wat wel scheelt als je mensen in uniforme kleding op pad stuurd (of in overlevingspak of in geel of rood shirt) en netjes met een redvest om.

9910001

Die discussie hebben we al gehad en de conclusie was dat dodemanskoordjes en redvesten te gevaarlijk zijn voor aan zee.

Die blauw/witte striping vind ik wel errug mooi trouwens.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #83 Gepost op: 28 november 2005, 15:12:17
Die discussie hebben we al gehad en de conclusie was dat dodemanskoordjes en redvesten te gevaarlijk zijn voor aan zee.

Die blauw/witte striping vind ik wel errug mooi trouwens.

Henk

Uniformiteit in een huisstijl kledingpakket en uitstraling, houding en gedrag, laat zien dat bijvoorbeeld een REDNED brigade ben je nog niet erkend ? of beschermt..
Je kan daarmee wel een professionale uitstraling hebben, zodat mensen je herkennen en aan je om hulp durven te vragen..
Redned brigades kunnen de striping van REDNED overnemen, want die huisstijl is wel beschermt, maar de term reddingsbrigade kan dus niet beschermt worden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #84 Gepost op: 28 november 2005, 16:57:24
Uniformiteit in een huisstijl kledingpakket en uitstraling, houding en gedrag, laat zien dat bijvoorbeeld een REDNED brigade ben je nog niet erkend ? of beschermt..
Je kan daarmee wel een professionale uitstraling hebben, zodat mensen je herkennen en aan je om hulp durven te vragen..
Redned brigades kunnen de striping van REDNED overnemen, want die huisstijl is wel beschermt, maar de term reddingsbrigade kan dus niet beschermt worden.

Nee, een woord dat je niet zelf bedacht hebt, kan je niet beschermen. Maar een woord in combinatie met logo wel. De tekst POLITIE is niet beschermd (je mag je niet als zodanig voor doen, maar dat is wat anders), maar dit wel:
http://home.wxs.nl/~punte103/politielogo.gif (en varianten hierop, zoals zwart of wit uitgevoerd).

Het woord reddingsbrigade kan je ook niet beschermen, maar het logo wel http://www.zpcmobydick.nl/redding/images/rednedlogo.gif  

Zo kan iedere reddingsbrigade het woord "reddingsbrigade" op de boot/auto zetten, maar slechts de redned brigades i.c.m. het logo.

Maar volgens mij is iedereen het ermee eens dat het woordt op zich niet te beschermen valt ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 28 november 2005, 20:11:53
Maar dan moet het logo aboluut eenvoudiger uitgevoerd moeten worden. Bijvoorbeeld de driehoek en de reddingboei behoeden en de rest . . . . . .

RR (die sommige dingen simpel wil houden)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #86 Gepost op: 28 november 2005, 22:47:44
Die discussie hebben we al gehad en de conclusie was dat dodemanskoordjes en redvesten te gevaarlijk zijn voor aan zee.

Die blauw/witte striping vind ik wel errug mooi trouwens.

Henk

Voor zover mijn ervaring hebben ze ook bij de kustbrigades kleding aan hoor Henk, waar je een logo op zet maakt weinig uit, redvest, pak, dry-suit of wat dan ook.  Als de wil er is dan is ook de weg wel te vinden

(en anders wordt het verplicht body-painten of allemaal naar Henk Schiffmacher...)
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #87 Gepost op: 29 november 2005, 16:05:53
Op alle nieuwe overlevingspakken en redvesten geleverd voor de rampenvlet zit het logo van reddingsbrigade nederland. Het zit er mooi en kwalitatief op. Alleen ben het eens dat het logo vrij druk is.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #88 Gepost op: 29 november 2005, 16:37:23
De nieuwe bondspakken zijn inderdaad erg duidelijk aan de andere kant worden overlevingpakken bijna alleen door hulpverleners gedragen en beroepsmatig (in het algemeen door mensen welke er wel kaas van hebben gegeten). Vasn de week zag ik bij een zoekactie op een binnenwater ook gerel rode bondspakken voorbij komen, kon zogou niet plaatsen wat het was omdat ik het iets te laat zag.

9910001
9910001


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #89 Gepost op: 29 november 2005, 19:13:41
Ik zag laatst ook een aantal bondspakken op een binnenwater...
misschien hebben we wel hetzelfde incident gezien.

Ik zag ze bij het ongeval bij de a27, lekbrug.

On-topic:
Het woord Reddingsbrigade is niet te beschermen.
wel het uiterlijk van REDNED.
In dit geval heeft de bond wel goed gehandeld en een mooie uniform bedacht:
- goede opvallende overlevingspakken
- kledinglijn

Nou valt er natuurlijk te discuseren over kleuren ed. maar feit is dat als je het aanhebt, duidelijk herkenbaar bent als zijnde functionaris van een reddingbrigade.